Foderföretagare - vad hände med det?

Sv: Foderföretagare - vad hände med det?

Kostar det något att registrera sig, räcker det att göra dte en gång?
Vi går i gårdköpartankar så det är därför jag undrar..
Om jag tillhandahåller ett par boxar med kallhyra, med eller utan strö, är jag foderföretagare för mina hyresgäster eller får de klara det själv?
/U

Kostar inget och man gör det en gång. Däremot har det talats om det i framtiden kan komma att införas en kontrollavgift ungefär som det finns idag för djurskyddet från miljö och hälsa.

Det var inte heller svårt att registrera sig när jag gjorde det. Då var det bara ett kryss på SAM-blanketten.

Drar upp denna tråd med följdfrågor.

Alltså, det står ju att även hästHÅLLARE ska registrera sin anläggning. Dvs. har du en enda häst som inte är markerad i sitt pass (att den ej ska gå till livsmedelsproduktion) så måste du regga dig som foderföretagare. Det borde bli HUR MÅNGA SOM HELST - men när jag kollade listan över reggade foderföretagare så tyckte jag det var mest företag tex. danisco, svenska foder, något travstall osv. Är det helt enkelt så att de flesta inte vet, eller bara struntar i det?

Det finns ännu inget register klart för foderföretagare hos SJV, de håller på och arbetar med detta. Förmodligen kommer de som fyllt i SAM blanketten kopplas automatiskt till detta register, och övriga berörda får anmäla sig om de ej redan gjort det.

Du har troligen hittat registret över foderleverantörer som är registrerade hos SJV, det är de företag som ingår i SJVs foderkontrollregister och där anläggningen är godkänd för tillverkning/utsläppande på marknaden, eller importerar foder för försäljning, för dessa företag räcker det inte med en anmälan som foderföretagare. Här är länk till den foderhantering som kräver godkännande av anläggning http://www.sjv.se/amnesomraden/djur...egistrering.4.7502f61001ea08a0c7fff49114.html

OK. När jag läste dessa sidor fattade jag aldrig att det var någon skillnad på foderleverantör och foderleverantör. Därav min reaktion.

**KL**
Några frågot kvar:
1 - skriver man upp mängder man köper och/eller vart man köper?
2 - Är det knutet till häst eller allmänt i stallet? (Pluto får hö och krafft och de andra silage och havre, från olika leverantörer?)
3 - Om jag inte vill att mina hästar skall bli uppätna så skall/behöver jag inte registrera mig?
4 - Om jag inte vill att mina hästar skall ätas men jag hyr ut boxplats till någon som vill, men tillhandahåller inte mat, är jag foderföretagare då?
5 - Om jag inte vill att mina hästar skall ätas men jag hyr ut boxplats till någon som vill att deras häst skall gå till köttproduktion, men jag tillhandahåller maten, är jag foderföretagare då?
6 - Räknas halm som foder? Saltsten?

Säkert jättedumma frågor men jag försöker få grepp om vad som är mina skyldigheter om vi nu hittar drömgården till ett överkomligt pris.
/U

1 - skriver man upp mängder man köper och/eller vart man köper?

Det finns inga regler för hur det ska se ut, bara att man ska kunna spåra fodret i hela kedjan. Så många väljer att använda sin bokföring som journal. Där skriver man ju in både variffrån man köper och till vem man säljer saker.

2 - Är det knutet till häst eller allmänt i stallet? (Pluto får hö och krafft och de andra silage och havre, från olika leverantörer?)

Det är ju knutet till stallet/anläggningen. I ditt fall kan ju kanske p g a förvaringen eller utfodringsrutiner de olika fodren komma i kontakt med varandra. Även de olika hästarna kan ju råka komma i kontakt med en annans foder. T ex när de passerar en fyll höpåse och stjäl en tugga eller i hagen.

3 - Om jag inte vill att mina hästar skall bli uppätna så skall/behöver jag inte registrera mig?

Du måste ha det inskrivet i hästens pass att den inte får användas till livsmedel. Riktigt hur det fungerar undrar jag om någon egentligen har riktigt klart ännu. Kommer ju nya riktlinjer nästa år om hästpassen. Men det är helt klart att det gäller om de har behandlats med vissa läkemedel och veterinären skriver in det i passet. Har man bara sådana hästar i stallet behöver man inte registrera sig. Men t ex nyfödda föl har ju inte det så kan det bli tveksamheter.

4 - Om jag inte vill att mina hästar skall ätas men jag hyr ut boxplats till någon som vill, men tillhandahåller inte mat, är jag foderföretagare då?

Det är den som är ansvarig för anläggningen som ska registrera sig, inte djurägaren.

5 - Om jag inte vill att mina hästar skall ätas men jag hyr ut boxplats till någon som vill att deras häst skall gå till köttproduktion, men jag tillhandahåller maten, är jag foderföretagare då?

Se svaret på förra frågan

6 - Räknas halm som foder? Saltsten?

Ja och även bete. Allt som djuren kan äta under normala förhållanden.

Hej, jag har för det första verkligen inte orkat läsa allt då det liksom flög iväg på lite annat men jag har för mig att jag reg. via sam-blanketten...men jag har aldrig fått hem ngt papper på det.

Det här med spårbarhetenb fattar jag inte heller. Jag har flera inackorderingar som köper allt foder själva, ibland fixar jag grovfoder som de kan köpa av mig men då lägger jag ju på en lite symbolisk summa för jobbet att ringa och fixa och ta hem det och allt sånt så de flesta väljer att åka och fixa själva och eftersopm de är vanliga privat personer köper de ju det mesta grovfodret utan kvitto. Hur ska jag som stallägare kunna ansvara för att alla hästägare i mitt stall köper med kvitto och ser till att allt foder som förvaras i mitt stall går att spåra?:confused:

Det är det ni får lösa själv inom anläggningen. Hur ni löser det bryr sig ingen om bara att det går att spåra fodret.
Så lösningarna kan vara allt från att man förbjuder alla att ha eget foder till att var och en får föra en egen journal över sitt eget foder och alla andra metoder där emellan. Bara den som har ansvaret för stallet kan visa upp det vid behov.

Oj men det kan ju bli hur avancerat som helst, i mitt stall finns det 9 hästar, alla får diverse tilskott som inhandlas på olika ställen men förvaras i samma utrymmen. Ska alla 9 föra en egen journal och ha koll på de andras journaler (eller behålla en kopia om någon byter stall?), vilka foder/tillskott som förvarats i vilket rum etc.? Vårt stall är nog ganska anarkistiskt verkar det som ;).
U

ok, det finns ju 10 numera i och med den siste illbattingen som föddes 29 juni (inget annat foder där än mammas mjölk och det hon lyckas sno från mammas spann)
/U

Allt detta kommer ju från ett EU-direktiv och ett sådan fungerar som så att man gör centrala riktlinjer som alla länder ska ha som grund. Sedan får göra upp sitt eget nationella regelverk utifrån den egna lagstiftningen. I många av de här fallen så har Sverige valt att utse en kontrollmyndighet. När det gäller foder är det ju Jordbruksverket. Som sedan gör upp riktlinjer för hur det ska fungera. I många fall, inte bara detta, så har man valt att mer eller mindre bara översätta grundkraven från EU till svenska förhållanden och låta de enskilda företagen själv bygga upp rutiner för hur det ska fungera hos dem. I många fall är det ju också så att samma företag kan ha verksamhet i flera EU-länder och på det här viset kan man ju ha samma rutiner på alla anläggningarna.
Nu blir det ju lite konstigt när man har ett inackorderingsstall med 10 olika ägare som delsvis köper eget foder. Det är inte den typen av verksamhet som är primär i det här fallet med spårbarhet och journaler. Ett avels eller träningstall har ju det betydligt enklare för är det ju ofta en ansvarig som sköter det hela helt och hållet även om det finns olika ägare. Inte är det ofta travhästägare åker ju ner till Solvalla med eget foder. Det lämnar man helt åt tränaren att sköta.

Så som ansvarig för en anläggning med många olika hästägare som själv sköter en del av inköpen av foder får man försöka komma fram till en lösning som passar ens egen verksamhet.
Behöver ju inte vara svårare än att man t ex har en lista på dörren till foderkammaren där man skriver upp det man sätter in. Eller att var hästägare har en egen liten bok/lista att skriva upp sitt foder i och vid behov kan lämna ut den.

Tack igen, bra tips! :)

Så om nu det visar sig att Pluto (fingerad häst) blir dålig av sin müsli så ringer ägaren till säljaren, och säljaren skall föra register på vem som köpt vilket müsli? Eller handlar det bara om att säljaren ska sluta sälja müslien och kontakta sin leverantör, som kontaktar sin leverantör som kan kontakta tillverkaren?
Det smartaste hade varit om det registrerats på båda hållen, för ganska många kan ju hinna bli sjuka innan fodret blir stoppat om det bara är köparen som kan kontakta säljaren.
/U

Om jag som har ett inackorderingstall med flera hästägare som köper eget foder, sätter upp som krav att alla hästar som står i mitt stall inte får användas till livsmedel och det är ett krac för att stå hos mig, då behöver vi alltså inte föra några journaler? Den som däremot inte vill gå med på det akn man kanske ha ett avtal med att de köper allt foder via mig?

Det blir fler o fler regler/lagar och jag ska ärligt talat säga att jag har dålig koll, inte för att jag inte bryr mig men för att tiden räcker inte till. Jag har jobb, familj, gård, hästar m.m. tyvärr ligger sådana här saker inte blande de högst upp på listan- men helt klart är det en viktig sak och ja, jag ska prioritera om och få det gjort....Nu ska jag iallafall försöka ta tag i foderföretagare, kompentensbevis och den här ansökan om att fodra 4 eller fler hästar som man måste ha...vad är det mer man måste ha koll på?

Om jag har fårstått det rätt så gäller spårbarheten alla som har djur som ska gå till livsmedelsproduktion?? Kan mycket väl förstå varför det är så viktigt med att kunna spåra hela kedjan från foder till livsmedelsprodukt. Jag arbetar som kock och vi har enorma krav på oss från livsmedelsverket att följa den sk egenkontrollen med bla spårbarhet på livsmedel vi serverar, för att vid ev misstänkt smitta eller kontamination kunna hitta källan till det någonstans i produktionskedjan. Det kan handla om enklare matförgiftningar till livshotande smittor som ehec smitta. Jag tror inte att många tänker så långt utan tycker att man blir påförd en massa onödig byrokrati och extrajobb, men det är nog ganska bra ändå att reglerna finns. Tänk bara på alla hästar som blivit behandlade med en massa medikamenter för att sedan bli "korv" åt oss innan alla krav på pass och dylikt kom. Det är ju trots allt livstids karens på många av de mediciner vi ger våra hästar och jag kan tänka mig att det är lika med andra djur inom jordbruket.

Ja, det stämmer som du skriver. Reglerna har uppkommit sedan galna kosjukan upptäcktes. EU-kommissionärerna blev då rädda att något liknande skulle hittas hos hästdjur och efter det infördes en hel del lagar och regler som passtvång för hästdjur och att man ska registereras som foderföretagare och/ eller foderleverantör, allt för spårbarheten skull.

knapp

Hehe det här var ju lite roligt. Vi har inte riktigt tagit del av denna infon innan vad jag vet, pappa kanske har anmält sig som foderföretagare utan att jag vet det.

I vilket fall, jag är tyvärr tvungen att ta bort min häst nu och har bestämt att han ska gå till livsmedel. Så gick nu in på Jordbruksverkets sida, läser på lite utöver det ni skrivit här... och blanketten går inte att ladda ner :grin: Den är under konstruktion står det.

Så jaha... När får man tag i den då? Eller så kan jag strunta i det, hästen kan ju inte vänta pga blanketten inte finns. Vill de veta vad hästen ätit så vet jag det, utan att vara foderföretagare.

Du kan beställa den pappersvägen så att säga, genom att ringa dit till Jordbruksverket.

Smart :D Får man skylla på att det är tidigt på morgonen :angel:

Om jag som har ett inackorderingstall med flera hästägare som köper eget foder, sätter upp som krav att alla hästar som står i mitt stall inte får användas till livsmedel och det är ett krac för att stå hos mig, då behöver vi alltså inte föra några journaler? Den som däremot inte vill gå med på det akn man kanske ha ett avtal med att de köper allt foder via mig?

Det blir fler o fler regler/lagar och jag ska ärligt talat säga att jag har dålig koll, inte för att jag inte bryr mig men för att tiden räcker inte till. Jag har jobb, familj, gård, hästar m.m. tyvärr ligger sådana här saker inte blande de högst upp på listan- men helt klart är det en viktig sak och ja, jag ska prioritera om och få det gjort....Nu ska jag iallafall försöka ta tag i foderföretagare, kompentensbevis och den här ansökan om att fodra 4 eller fler hästar som man måste ha...vad är det mer man måste ha koll på?

-kompentensbevis?
-ansökan om att fodra 4 eller fler hästar?

Vad är detta?
(U

Liknande trådar

Juridik & Ekonomi Anonymt nick. Väldigt långt inlägg, då jag delvis behövde skriva ner mina tankar för mig själv också ;) Jag är i 30-års ålder och lever...
2 3
Svar
49
· Visningar
5 371
Relationer Kör anonymt nick, kommer någon på vem jag är så håll det för er själva. Jag och killen har varit tillsammans ca 1 år. Vi har intressen...
7 8 9
Svar
176
· Visningar
15 761
Senast: Exile
·
Relationer Vad är hemligheten bakom att lyckas i långa relationer? Alltså inte att bara vara i en långvarig relation utan att faktiskt trivas i...
13 14 15
Svar
287
· Visningar
37 419
Senast: monster1
·
  • Låst
Kropp & Själ Tänkte att jag börjar med att dra lite snabb bakgrundsfakta för att göra dagens situation tydligare: Är rent allmänt väldigt smärttålig...
9 10 11
Svar
207
· Visningar
22 808
Senast: LenaH
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar