Födelsevikt

Hmm verkar uppenbarligen vara mest slumpen om barnet väger liknande som mamman :p

Här måste jag ju bara infoga att forskning (förhoppningsvis) bygger på ett betydligt större och mer differentierat urval än det vad en tråd på Bukefalos skrapar ihop till. Dessutom så är inte ärftlighet den enda faktorn och det är också något som (återigen förhoppningsvis) den refererade studien har tagit åsyn till.

/Tråkmånsen

Läste att mammans födelsevikt kan vara ärftligt. Hur har era barns födelsevikter stämt mot era födelsevikter? Jag tänker mig inte er som är födda alldeles för tidigt eller har väldigt tidigt födda barn utan födda nån gång under ca v 38-42!
Har fem barn varav fyra är födda inom det veckointervall du efterfrågat. jag vägde 3170 gramoch alla fyra har vägt ca 3100gram den femte föddes i v32 och vägde 2200 hon hade vägt ca 3800 om hon legat tiden ut, så hon var generellt lite större men så har hon en annan pappa som är större/längre än de andra barnens pappa, om nu det kan vara orsaken.

Jag föddes ca 2 veckor innan BF, vägde ca 3300g. Min son är född 2 veckor efter BF, 3990g. Så hade han kommit i samma vecka som jag, dvs nästan en månad tidigare, hade han troligtvis varit lättare än jag var.

Jag föddes i v 42 och vägde typ 4500 g - min dotter föddes v 40+4 och vägde 3200 g.

Min syster föddes i v 40 och vägde 4900 g - hennes son är född i v 41+3 och vägde 3800 g.

En "följdfråga", har måttet/kurvan på era magar stämt bra med födelsevikten? Tex om ni har legat längs översta kurvan hela tiden, har ni då fått ett stort barn? Mvh hon som börjar fundera när hon inte kan sova:angel:

En "följdfråga", har måttet/kurvan på era magar stämt bra med födelsevikten? Tex om ni har legat längs översta kurvan hela tiden, har ni då fått ett stort barn? Mvh hon som börjar fundera när hon inte kan sova:angel:

Mitt SF-mått låg hela tiden exakt på gröna mittenlinjen. Sonen var liten när han föddes (2460 g i v 38). I Vårföräldrar 2015-tråden var det jag och en till som hade exakt samma SF-mått, men det skilde 1,6 kilo i födelsevikt på barnen. Jag tolkar det som att det inte behöver ha med varandra att göra :p

Nej! Min sf-kurva låg strax under medel på första barnet som vägde 4.1 i v 41. På andra barnet var sf-måttet längst ned på kurvan, hon vägde 3.5 i v 39. :-)

Jag vägde 3200 och var 49cm. Min dotter vägde 3950, 52 cm och sonen 3700 och 51 cm. Så på oss stämde det inte.

Läste att mammans födelsevikt kan vara ärftligt. Hur har era barns födelsevikter stämt mot era födelsevikter? Jag tänker mig inte er som är födda alldeles för tidigt eller har väldigt tidigt födda barn utan födda nån gång under ca v 38-42!

Jag föddes ca 10 dagar över tiden likaså min dotter. Jag vägde 3780 g och hon vägde 3425 g. Har följt med låg vikt även som 1-åring så nog ärver man sina gener ;)
Dessutom hade mamma och jag liknande förlossningar....

Mamma gick över 10 dagar med mig, jag vägde 3745 gram. Jag gick över 9 dagar (blev dock igångsatt) med Cornelis och han vägde 3790 gram så ganska lika. Hade han fått ligga kvar hade han ju dock vägt mera!

Nej. Inte ens ultraljudet jag gjorde i vecka 36 där dom räknade ut födelsevikten och längden på ungen stämde.

Jag hade en nätt liten mage och använde mina vanliga jeans ända fram till vecka 24-26.

Kunde använda min vinterjacka mm utan problem hela graviditeten med.

Ut kom dock en smal jätte på 56 cm och med en vikt på 3945 gram. Han var dock rejält ihopskrynklad och läkaren sa att ungen nog var ca 58-59 cm lång egentligen.

Till och med barnmorskan var förvånad över storleken på honom.

Min mage låg på normalkurvan men V var två veckor mindre än snitt när han kom i v36+0.

(Och tja jag vägde 3046 och kom ungefär i tid och det är ungefär vad han troligen väger den här veckan när han var beräknad.)

Både jag och min sambo vägde 3030g när vi föddes prick på bf (jag) och ett par dagar efter bf (sambon). Vi har varsinn syster som vägt under 3kg. Vår son föddes i v38+6 och vägde 2590g. Trots hans litenhet så var mitt sf mått en vecka före han föddes på översta kurvan, så korrelationen sf-mått och barnets storlek verkar inte speciellt bra.

Nu väntar vi barn nr 2 och ska göra tillväxtultrajud nästa vecka för att se om även den här bebisen verkar liten. Magen är stor även denna gång. Ska bli väldigt intressant att se hur väl beräkningarna av storlek stämmer med utfall när bebis väl kommer.

Äldsta sonen låg på översta kurvan , och lite över i början, och vägde 3880 gram när han föddes veckan innan BF. I vecka 38+1 hade han SF mått 37. Minstingen hade SFmått 38 i vecka 37 och han vägde 5030 gram när han föddes 2 veckor innan BF.

Så trots snarlika SFmått så skilde det över 1 kg mellan äldsta barnet och minstingen.
Mellanbarnet hade SFmått 48 i vecka 37, och vägde "bara" 250 gram än minstingen.
Så slutsats är att SFmått inte kan avgöra vikten :)

Mitt sf-mått låg en under normal med båda barnen. (det var väl 35-36 i v 40+5) men det skilde 850 gram mellan barnen som är födda i 40+3 och 40+6.

Liknande trådar

Övr. Barn Lite osäker på om tråden hamnar rätt nu, då frågeställningen gäller ett mera helhetsomfattande perspektiv än själva barndomen. Mod får...
5 6 7
Svar
127
· Visningar
7 101
Senast: Hajfisk
·
Övr. Barn Hej på er alla kloka! Förlåt för ett långt inlägg men jag har verkligen ett behov av råd och tips. Jag har sen en tid tillbaka...
2
Svar
26
· Visningar
4 689
Senast: Anonymisten
·
Kropp & Själ Visste inte riktigt vart jag skulle lägga denna tråd. Men den landade här tillslut. Födde barn i oktober -23. Mensen kom tillbaka efter...
Svar
2
· Visningar
467
Senast: annersia
·
Gravid - 1år Jag behöver en tråd med tips kring BLW (baby lead weaning) och plockmat! Vi har en 6-månaders hemma som vi precis har börjat med. Från...
2 3
Svar
59
· Visningar
2 462
Senast: Lingon
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

• Vad gör vi? Del CCVIII
  • Textilåtervinning
  • Valet i USA