Födelsevikt

Nej inte ett dugg.

Jag är född i 41+0 och vägde 4190
Sonen är född i 37+2 och vägde 2490
(Maken är också född i 37+2 och vägde 3660)

Född någon dag före beräknat bf och vägde över 4000 g.
Mitt första barn vägde strax under 3000 g.

Min svägerska vägde ca 3200 g och har fått tre barn som alla vägt över 4000 g.

Jag vägde 3100.

Ettan bf +7 dagar vägde 3760.
Tvåan bf +13 dagar vägde 4950.
Trean bf -1 dag vägde 3780.

Och ja, jag åt och mådde rätt lika under alla tre graviditeterna, ändå var tvåan enorm mot de andra två... Två olika pappor, men tvåan och trean har samma.

Jag är född 5 dagar efter bf. Vägde 3,2kg. Min son är född 14 dagar efter bf. Vägde 3,2kg. Så i vårt fall stämmer det!

Jag vägde 3100 gram när jag föddes i vecka 38.

Sonen är född 40+1 och vägde 4310 gram.
Dottern är född 40+0 och vägde 4260 gram.

Så nej, här har det inte stämt.

Hur i hela friden vet ni vad ni vägde?
Min mamma har gjort ett album från min bebistid som jag tyckte om att bläddra i som barn. Där hade hon bl.a. skrivit upp min födelsevikt och längd. Där fanns även ett foto i naturlig storlek. Jag var yttepytteliten (särskilt med dåtidens mått) :).

Vägde 3,9 kg och sonen vägde drygt 4,5. Så det stämde inte på mig. Min barnmorska sa att bebis kommer väga ungefär som jag så då tog jag reda på vad jag vägde. Min mamma sa "tre komma någonting" och det tyckte jag lät bra. När Heffaklumpen var född kollade jag upp lite mer exakt och då visade det sig vara 3,9 vilket ju är hyfsat stort.

Hur i hela friden vet ni vad ni vägde?

47cm, 3060kg kl 13.27 ;)

Siffror är liksom min grej.

Gick utan hjälp vid 15 månader. Hade vattkoppor i maj 1986 och kikhosta i december 1987.

Helammade 4.5 månad och slutade vid 6 månader.

Vägde 2965g vid 6 dagar och 3400 vid 14d och var då 51cm lång.

Mamma gav mig mitt hälsokort häromdagen men födelsevikt, längd och tid har jag i huvudet :D

Vaccinerad mot difteri, stelkramp, polio och mpr.

Jag vägde 4050 gram, född på bf. Min första vägde 4835 gram, född i vecka 40+5. Andra vägde 2620 gram, född i vecka 33+4. De beräknade att hen skulle vägt över 5 kg som fullgången.

Läste att mammans födelsevikt kan vara ärftligt. Hur har era barns födelsevikter stämt mot era födelsevikter? Jag tänker mig inte er som är födda alldeles för tidigt eller har väldigt tidigt födda barn utan födda nån gång under ca v 38-42!
Mina barn har vägt kring 3000. Jag föddes 3500. Alla födda kring BF.

Liknande trådar

Övr. Barn Lite osäker på om tråden hamnar rätt nu, då frågeställningen gäller ett mera helhetsomfattande perspektiv än själva barndomen. Mod får...
5 6 7
Svar
127
· Visningar
7 100
Senast: Hajfisk
·
Övr. Barn Hej på er alla kloka! Förlåt för ett långt inlägg men jag har verkligen ett behov av råd och tips. Jag har sen en tid tillbaka...
2
Svar
26
· Visningar
4 688
Senast: Anonymisten
·
Kropp & Själ Visste inte riktigt vart jag skulle lägga denna tråd. Men den landade här tillslut. Födde barn i oktober -23. Mensen kom tillbaka efter...
Svar
2
· Visningar
467
Senast: annersia
·
Gravid - 1år Jag behöver en tråd med tips kring BLW (baby lead weaning) och plockmat! Vi har en 6-månaders hemma som vi precis har börjat med. Från...
2 3
Svar
59
· Visningar
2 462
Senast: Lingon
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Lugnande medel till hund.
  • Uppdateringstråd 30