Födelsevikt

47cm, 3060kg kl 13.27 ;)

Siffror är liksom min grej.

Gick utan hjälp vid 15 månader. Hade vattkoppor i maj 1986 och kikhosta i december 1987.

Helammade 4.5 månad och slutade vid 6 månader.

Vägde 2965g vid 6 dagar och 3400 vid 14d och var då 51cm lång.

Mamma gav mig mitt hälsokort häromdagen men födelsevikt, längd och tid har jag i huvudet :D

Vaccinerad mot difteri, stelkramp, polio och mpr.
Exakt samma längd och vikt som ett av våra barn :p

För övrigt är alla våra barn födda under en (vanlig) helg. Det var rätt praktiskt med jobb och så :idea:

Jag, min syster, hennes dotter, vår mamma och mina barn har alla vägt 3800-3950 gram, så för oss har det stämt väldigt bra.

Hmm verkar uppenbarligen vara mest slumpen om barnet väger liknande som mamman :p
Ja, ärftligheten är i så fall kopplad till båda föräldrarna och inte bara mamman. Men sedan spelar ju andra orsaker in. Som i viken dag i graviiteten barnet föds, om mamman rökt eller inte under graviditeten, m.m.m..m. Du får nog ställa in dig på att det får bli en spännande överraskning :love:.

Jag vägde in på 3600 g bf+9 (mamma rökte hela graviditeten). Min dotter, som också kom bf+9, vägde drygt 3300g. Ska bli spännande att se hur krabaten i magen blir, enligt TUL är han något mindre än normalt.

Läste att mammans födelsevikt kan vara ärftligt. Hur har era barns födelsevikter stämt mot era födelsevikter? Jag tänker mig inte er som är födda alldeles för tidigt eller har väldigt tidigt födda barn utan födda nån gång under ca v 38-42!

Jag : 3710 gram, 50 cm. Född nån dag före beräknat om jag minns rätt

Första barnet: 3880 gram, 54 cm, född 1 vecka före beräknat.
Andra barnet: 5270 gram, 57 cm. Född 1 vecka före beräknat
Tredje barnet: 5030 gram, 53 cm, Född 2 veckor före beräknat

I mitt fall stämde det hyfsat med vikten tills jag bytte sambo mellan första och andra barnet :angel:
Vi är dom enda hittills i båda släkter som fått så stora barn.

Läste att mammans födelsevikt kan vara ärftligt. Hur har era barns födelsevikter stämt mot era födelsevikter? Jag tänker mig inte er som är födda alldeles för tidigt eller har väldigt tidigt födda barn utan födda nån gång under ca v 38-42!

Jag vägde 3450g och 51cm lång :) Sonen vägde 3805g och 52 cm lång.
Om ca 6 veckor får vi se vad lillan väger :)

Jag är född i v 37 nån gång, 3600-ish gram och 49 cm.
Sambon född v 42, 5100 gram och 58 cm.
Första barnet föddes i 37+5, 3730 gram och 51 cm
Andra barnet föddes i v 38+0, 4390 gram och 52 cm.

Min mamma vägde 3,1 när hon föddes, och hennes fyra barn har pendlat mellan 2,2 kg född en dag efter beräknat (jag) till 3,5 kg född två veckor för sent, så där har det stämt. Mormors fjärde barn vägde dock över fyra kilo, men de övriga tre var ganska små.

Min egen mamma var normalstor precis som hennes syster
Min pappa vägde 4,5kg och även hans syskon var stora.

Bade jag och mina syskon vägde runt 4 kg (jag född pa bf, min bror bf -10 , min syster bf +10)
Mina barn vägde: 3,1 kg (bf -5), 3,6 kg (bf+2h), 3,5 kg (bf-10).
Min man vägde runt 3kg och hans syster bara 2,4 kg. Svägerskans dotter vägde bara 2,1 kg fullgangen.
Mina kusiner har fatt stora barn (mina syskon har inga barn)

Jag är född 38+6 och vägde 4200g till 54cm. Min dotter är född 39+0 och vägde 3100 till 49 cm. Hennes pappa är prematur och född i v 32 men var även då stor för tiden. Så dottern har varit mindre än oss båda.

Vi föds stora i min familj (jag 4100 och 52 lång) och min syster fick stora barn. Jag tänkte att jag kanske safeat med en liten pappa (ca 3kg vid födseln) men ut kom 4,5 kg,54cm lång dunderklump :)

Jag är född två dagar över tiden, vägde 4090 och var 52 lång.

Pappan till barnet föddes runt BF, vägde 3610 och var 50 lång.

Barnet född 2 timmar efter BF, vägde som som pappan 3610 och hade min längd 52.

Mamma gick 2 veckor över med mig. Min son kom 7 dagar före bf. Vi var lika stora! 48 cm och 3420 gram. Dottern var 48 cm och vägde 3320 gram.

Det borde ju inte stämma eftersom det konstaterats att nyfödda barn blivit större med tiden kopplat till bl.a. de födandes livsstil.

Själv vägde jag ca 3,5 kg och var 51 cm lång, och jag har för mig att jag föddes 1-2 veckor efter bf. Mitt barn vägde drygt 3 kg (3050 om jag minns rätt), var 50 cm och föddes på bf -4. Sambon har jag för mig vägde runt 4 kg, antingen strax över eller strax under.

Vet inte min födslovikt exakt typ 3200g så sonen vägde nästan 800g mer däremot var han nästan på pricken lika stor vid födseln som sin far.

Sonen var 50cm och 3985g
Fadern var 49cm och ca 4000g

Liknande trådar

Övr. Barn Lite osäker på om tråden hamnar rätt nu, då frågeställningen gäller ett mera helhetsomfattande perspektiv än själva barndomen. Mod får...
5 6 7
Svar
127
· Visningar
7 100
Senast: Hajfisk
·
Övr. Barn Hej på er alla kloka! Förlåt för ett långt inlägg men jag har verkligen ett behov av råd och tips. Jag har sen en tid tillbaka...
2
Svar
26
· Visningar
4 689
Senast: Anonymisten
·
Kropp & Själ Visste inte riktigt vart jag skulle lägga denna tråd. Men den landade här tillslut. Födde barn i oktober -23. Mensen kom tillbaka efter...
Svar
2
· Visningar
467
Senast: annersia
·
Gravid - 1år Jag behöver en tråd med tips kring BLW (baby lead weaning) och plockmat! Vi har en 6-månaders hemma som vi precis har börjat med. Från...
2 3
Svar
59
· Visningar
2 462
Senast: Lingon
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

• Vad gör vi? Del CCVIII
  • Textilåtervinning
  • Valet i USA