Födelsevikt

Fille

Trådstartare
Läste att mammans födelsevikt kan vara ärftligt. Hur har era barns födelsevikter stämt mot era födelsevikter? Jag tänker mig inte er som är födda alldeles för tidigt eller har väldigt tidigt födda barn utan födda nån gång under ca v 38-42!

Läste att mammans födelsevikt kan vara ärftligt. Hur har era barns födelsevikter stämt mot era födelsevikter? Jag tänker mig inte er som är födda alldeles för tidigt eller har väldigt tidigt födda barn utan födda nån gång under ca v 38-42!

Jag vägde ganska precis 3000 och sonen 3910. Vi är båda födda samma v (ca 2,5- 3v tidigt). Så det skiljer ju nästan ett kg.

Jag vägde 3160 gram och föddes en vecka innan bf.

Sonen föddes 8 dagar innan bf och vägde 3375 gram.
Dotter 1 föddes 8 dagar efter bf och vägde 4060 gram.
Dotter 2 föddes 5 dagar efter bf och vägde 3950 gram.

Så här brås väl tjejerna mer på sin pappa som jag har för mig vägde 4130 gram och säkert sonen med om han hade fått vara inne lika länge som sina systrar.

Jag vägde 4,5, två veckor för tidigt.
Båda mina döttrar är födda lite tidigt (11 respektive 14 dagar) och vägde 4 och 4,2. Kanske ligger nåt i det.

Döttrarna vägde 2210 o h 2320 (16 dagar innan bf) sonen vägde 4200 (16 dagar efter bf). Jag vägde in på 3140 (14 dagar efter bf)

Mamma född i v. 39+? och vägde ca. 3500 gr till 51 cm. Jag född i vecka 38+6 (dvs. 1 v 1 dag förtidigt) och vägde 2360 gr till 44 cm. Dock var inte mamma frisk under graviditeten, så det kan ha spelat in....

Båda mina har varit mindre än jag, 3,2 resp 2,9 kg. Jag vägde 3,4... Men jag är å andra sidan mindre än min mamma. Roligt är dock att min storebror är född på BF+2 precis som min äldsta och jag är född på BF-7, precis som min andra.

Jag var 4.2 kg, mina barn 4 kg resp 3500g

Jag vägde 4100 gram och var 52 cm, född i vecka 38+4

Mina barn
Ettan: 3520 gram, 51 cm. Vecka 40+2
Tvåan: 3270 gram, 49 cm. Vecka 40+0
Trean: 4010 gram, 53 cm. Vecka 41+2

Så vet inte riktigt hur ärftligt det egentligen är ^^

Verkar inte stämma om man läser svaren här iaf.
Stämmer inte för min del heller.
Jag vägde 2800g när jag föddes. Mina två döttrar vägde 3880g resp 4185g. Jag är mycket mindre än min mor så borde inte haft plats till större barn ;)

Nu var jag visserligen prematur och vägde 1480 g, men i min och min mans släkt har alla barn (mig själv undantagen) i vår generation legat mellan 3-4 kg utom ett som vägde över 4 kg. Vår äldsta var 49, 5 cm och vägde 3270 g, nästa 56 cm och vägde 4575 g, trean 48 cm och 3860 g och fyran 49 cm och 3535 g. Det största barnet är fortfarande lång och stor (fast väldigt smal) jämfört med syskonen. Så visst finns det viss ärftlighet, men ibland blir man överraskad :p.

Liknande trådar

Övr. Barn Lite osäker på om tråden hamnar rätt nu, då frågeställningen gäller ett mera helhetsomfattande perspektiv än själva barndomen. Mod får...
5 6 7
Svar
127
· Visningar
7 100
Senast: Hajfisk
·
Övr. Barn Hej på er alla kloka! Förlåt för ett långt inlägg men jag har verkligen ett behov av råd och tips. Jag har sen en tid tillbaka...
2
Svar
26
· Visningar
4 688
Senast: Anonymisten
·
Kropp & Själ Visste inte riktigt vart jag skulle lägga denna tråd. Men den landade här tillslut. Födde barn i oktober -23. Mensen kom tillbaka efter...
Svar
2
· Visningar
467
Senast: annersia
·
Gravid - 1år Jag behöver en tråd med tips kring BLW (baby lead weaning) och plockmat! Vi har en 6-månaders hemma som vi precis har börjat med. Från...
2 3
Svar
59
· Visningar
2 462
Senast: Lingon
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Lugnande medel till hund.
  • Uppdateringstråd 30