Födda 2015

Status
Stängd för vidare inlägg.
@polly p
Ruskigt tråkig historia, fortsätter medicinering hemma var sjätte timme nu i en vecka innan vi ska på återbesök, har fått en ögonkåpa han ska ha så han kan få gå ute åtminstone :) veterinären tror inte att han kommer få någon bestående skada alls, hålet i hornhinnan var inte oroande stort men segt i läkningen..

@Fritidsryttare
Ja hua! Fakturan är inte kul... Strax under sexsiffrigt för de här 19 dagarna.. Dock ska de gå över fakturan en gång innan den skickas till f-bolaget eftersom det uppkom onödiga kostnader t ex sårskadan och mage, det är man ju lite tacksam för åtminstone! Framförallt tacksam att jag valde veterinärvård extra när jag försäkrade honom och inte var dumsnål.

Känns som att vi är några i denna tråd som är ganska otursdrabbade....

Fick telefon i kväll om att jag borde åka upp till betet och kolla Mini - betesansvarig hade fått info om att han skadat sig och blödde från huvudet...! :nailbiting: :( :crazy:

Såret visade sig som tur var inte vara så stort, men satt typ mitt mellan ögonen, och han var så svullen i pannan så han påminde nästan om en bullterrier... :banghead: :(

Antagligen har han blivit sparkad i huvudet, eller möjligtvis ramlat och slagit huvudet i en sten...? :confused: Hoppast bara inte han fått hjärnskakning eller något ännu värre.. Härligt att ha betet så nära hemma dock, jag hinner kolla honom morgon och kväll vid behov, så han får stå kvar där åtminstonde tills jag konsulterat veterinär imorgon.

Fick telefon i kväll om att jag borde åka upp till betet och kolla Mini - betesansvarig hade fått info om att han skadat sig och blödde från huvudet...! :nailbiting: :( :crazy:

Såret visade sig som tur var inte vara så stort, men satt typ mitt mellan ögonen, och han var så svullen i pannan så han påminde nästan om en bullterrier... :banghead: :(

Antagligen har han blivit sparkad i huvudet, eller möjligtvis ramlat och slagit huvudet i en sten...? :confused: Hoppast bara inte han fått hjärnskakning eller något ännu värre.. Härligt att ha betet så nära hemma dock, jag hinner kolla honom morgon och kväll vid behov, så han får stå kvar där åtminstonde tills jag konsulterat veterinär imorgon.

Men usch då! Hoppas det läker fint!

Anton tycker att det är lajbans när matte kommer nu för tiden eftersom jag har mat med mig. Nästan så man börjar undra om han har samma aptit som sin mor som har gått på konstant diet större delen av sitt vuxna liv...:angel: Ögonen är finfina nu *peppar peppar* och grimman har fått sitta på i nästan en vecka, helt fantastiskt.
Mindre gutt med din klinikfaktura @Eloise men skönt att han mår bättre iaf!
Hungriga hästar i bra hästar. :D Nicke och hans mamma är lika matintresserade båda två. Lättmutade med andra ord. :up:

Nämen stackars! :( Hoppas att det inte är något allvarligt.

Man blir alldeles matt, inte du också! På din beskrivning låter det iallafall någorlunda lindrigt, hoppas det inte tillstöter några komplikationer.

Hur har det gått för er andra med skador? Har de börjat krya på sig?

Druttens öga ser faktiskt jättefint ut, har återbesök imorgon och hoppas på att kunna dra ner medicineringen åtminstone, tror inte vi slipper den helt än.
Såret på hasen läker fint också, trist att han fått två trycksår av bandaget bara, lär bli en del vita hår på flera ställen runt hasen :down:
Är glad för den senaste veterinären som ansåg att torra sår ska lufta och inte bandageras, annars hade det säkert sett värre ut.
Han har börjat gå upp vikten han tappade och är en väldigt glad kille över att vara hemma och få gå ute och vara nära sin bästis igen :love:

Hovbölden har läkt ut så då passade han på att skaffa sig en liten sårskada istället. :grin:
Inget allvarligt men flugorna älskar det så nu får han stå inne dagtid tills det har läkt.
Han misstycker inte, precis som sin mor så gillar han att vara inne. :p

Minis "hål i huvudet" ser inte så illa ut, han fick metacam första dagen då han hade jätteont och var mycket svullen. Nu har svullnaden gått ner, och han uppför sig som vanligt, så mest troligt är det ingen större skada. Såret vätskar lite klibbig vätska som är nästinntill omöjlig att tvätta bort, så jag har istället börjat smöra med medicinsk honung - med klet ska klet fördrivas, eller hur? :p Han måste såklart gå med flughuva så inte alla flugor ska ha party i såret, den har *peppar, peppar* suttit kvar varje dag hittils. :)

Hans sträckskada i hasen kommer jag nog kolla med UL efter betet, han har fortfarande en svullnad precis bakom hasleden som inte vill försvinna.

Har börjat längta efter att få hem honom nu, samtidigt som jag vill ha kvar honom på betet så länge som möjligt då de har det superfint där... Jobbigt läge! :o :angel:

Mina två hingstar går i beteshage en liten bit hemifrån på lånad mark och jag tänker ta hem dem nästa helg. Då ska de få gå i en kombinerad bete- och skogshage och ha fri tillgång på silage tänkte jag plus även kraftfodras en gång per dag. Sedan hoppas jag de lägger på sig lite igen så de ser lite snyggare ut. Årings-hingstar alltså *suck* - helt hopplöst egentligen att ha på bete såvida inte bete är rejält. Här där jag bor har det knappt regnat på hela sommaren så det har varit noll återväxt. Jag har stödfodrat beteshästarna sedan mitten av juli :meh: (dyr sommar!)

Jag får också stödfodra med proteinmüsli och tror vi ska sätta ut silage framöver också, riktigt tråkig sommar att ha dem på bete men de får röra sig ordentligt iallafall. Är glad att min åkte ut så tidigt i år för efter juni har det stått i princip still i gräset. :(

De faller ur lätt de där små hingstarna, min var dock ganska snygg innan han blev skadad.

Jag ger havrekross, betfor och lusernhack nu, han föll ur snabbt på Evidensia efter koliken, han får hö på kvällen också eftersom de står inne på natten pga att jag inte vill han ska behöva stå med ögonkåpa dygnet runt.
Skönt att han älskar mat och trycker i sig allt som serveras, kompisen som är tre år var ett riktigt spigg som åring och petade mest i maten..

Jag har hittills gett ett proteinfoder från Krafft plus vanlig lucern plus Hippolyts Fohlengold, mineraler och lite extra linfröolja. Spelar typ ingen roll vad jag ger - de leker av sig det hela direkt.

Unik är rund och go och har varit så hela sommaren. Men han är iofs valack. Och har påbrå från en mor som verkar kunna göra hull av luft. :o:laugh:
Han får lite krafft pluss protein och mineraler.

Unik är så rolig. Han är cool och snäll men kan bli så arg! Som nu när jag måste tvätta hans sår morgon och kväll, han stampar i marken och ser så missnöjd ut att det blir lite komiskt.. :devil: Men det verkar inte finnas i hans värld att agera ut frustrationen mot mig som tur är.
Nu har vi kommit på en deal som han köper.
Matte mutar med äpplen mellan varven.
Älskar matglada och lättmutade hästar. :p

Unik är så rolig. Han är cool och snäll men kan bli så arg! Som nu när jag måste tvätta hans sår morgon och kväll, han stampar i marken och ser så missnöjd ut att det blir lite komiskt.. :devil: Men det verkar inte finnas i hans värld att agera ut frustrationen mot mig som tur är.
Nu har vi kommit på en deal som han köper.
Matte mutar med äpplen mellan varven.
Älskar matglada och lättmutade hästar. :p

Drutten är precis likadan, han gillar verkligen inte sina sprutor.. Efter penicillinet/serumet är sprutat i katetern ska det sprutas in luft också för att allt ska rinna ner i ögat, efter första sprutan snörper han ihop munnen till ett litet streck men står nästan blickstilla ändå, han har lärt sig att det kommer ett litet "puff" efter sprutorna med medel och det gillar han inte..

Återbesöket gick bra, ögat läker som det ska och veterinären ville inte skrapa mer i det, men ordinerade penicillin och serum i tio dagar till, har fått gå ner till tre gånger om dagen åtminstone, så nu får de gå ute på natten här hemma igen :)
Märker att framförallt kompisen är rastlös över att gå i en mindre hage utan kompis, Drutten är glad bara han har mat :angel:

Drutten är precis likadan, han gillar verkligen inte sina sprutor.. Efter penicillinet/serumet är sprutat i katetern ska det sprutas in luft också för att allt ska rinna ner i ögat, efter första sprutan snörper han ihop munnen till ett litet streck men står nästan blickstilla ändå, han har lärt sig att det kommer ett litet "puff" efter sprutorna med medel och det gillar han inte..

Återbesöket gick bra, ögat läker som det ska och veterinären ville inte skrapa mer i det, men ordinerade penicillin och serum i tio dagar till, har fått gå ner till tre gånger om dagen åtminstone, så nu får de gå ute på natten här hemma igen :)
Märker att framförallt kompisen är rastlös över att gå i en mindre hage utan kompis, Drutten är glad bara han har mat :angel:
Men stackars lille Drutten.. :(
Hoppas att han slipper allt det där snart.

Igår sprang lilla Rut på transporten. Matmuta is da shit;)!!! Så åkte vi en liten sväng med sällskapshäst! Så gott att det fungerar.
Hoppas hon går att sälja också..

Är det vanligt att löshoppa dom redan? Fick frågan av en som ringde idag om hon kunde visas lite hoppad.
Jag har liksom bara lekt en gång över ett litet kryss..

14107628_1201827323172118_3869217009365857276_o.jpg
14054132_1201788123176038_75298735269366388_n.jpg

Igår sprang lilla Rut på transporten. Matmuta is da shit;)!!! Så åkte vi en liten sväng med sällskapshäst! Så gott att det fungerar.

Är det vanligt att löshoppa dom redan? Fick frågan av en som ringde idag om hon kunde visas lite hoppad.
Jag har liksom bara lekt en gång över ett litet kryss..

14107628_1201827323172118_3869217009365857276_o.jpg
14054132_1201788123176038_75298735269366388_n.jpg

Vad snygg hon är! :love:

Drutten har "skojhoppat" över små cavaletter, men regelrätt löshoppning tycker jag han är för liten för..

Vad härligt med lättlastat och att ge en BRA upplevelse. Tror jag är viktigt för resten av livet :)

Jag brukar "löshoppa" mina redan som föl. Med det menar jag att de får springa över lite bommar med sin mamma som dragkrok. Då fotar och filmar jag dem - eftersom de flesta är till salu. Likväl som man springer med sina gångartsföl så kan man låta de med hoppstam "hoppa" lite.
När de är åringar gör jag det igen. Då brukar jag leda dem över åt båda hållen och sedan släppa dem och låta dem hoppa själva. Vi pratar om absolut max 30-40cm. Inget de mår dåligt av. Jag gillar att lära mina hästar löslongering och då är löshoppning en liten del av det.

Här är en länk till en film där jag löshoppar min åringshingst första gången. Honom har jag inte fött upp själv och han löshoppades inte som föl med sin mamma.

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

• Nålad
Avel Här är födelseannonserna för årets föl. Lägg in en bild och skriv gärna ras och stam, det är många intresserade av. Observera att detta...
Svar
9
· Visningar
2 517
Senast: thoora
·
Avel Nu är det väl dags för en tråd om föl som väntas 2025? Vilka ston har ni betäckt? Med vilka hingstar? Beräknat födelsedatum? Skriv gärna...
Svar
18
· Visningar
2 012
Senast: cili
·
Avel Hej! Behöver råd från er mer erfarna. Jag har vant av årets föllunge för ca 3 veckor sedan, juvret gick tillbaka fint och stoet mår bra...
Svar
4
· Visningar
564
Avel Lite osäker om denna tråden ska ligga under avel eller dressyr. Ni som avlar dressyrhästar, jag är nyfiken på eran åsikt om hur ni...
Svar
8
· Visningar
863
Senast: Piaff
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama