Födda 2015

Status
Stängd för vidare inlägg.
14241457_1543908758968130_4652514662971847284_o.jpg
Tog en bild på herrn idag och vad ska man säga, det känns som att han växer iaf.:D Han ser heeelt galen ut för tillfället, man skulle lätt kunna kapa honom på mitten och fått två olika hästar tror jag. ;)

Tycker han ser jättetrevlig ut @Fritidsryttare!
Tack snälla! Ni tycker säkert att jag mobbar min lille häst som retar honom så, men jag tycker självklart om honom hur mycket som helst. :D Dock tar jag ju inte och laddar upp de bilder där han ser roligast (fulast :o) ut för stunden, hade jag gjort det så hade ni förstått varför jag menar att han ser ut som två hästar i fram- och bakände :p

Tack snälla! Ni tycker säkert att jag mobbar min lille häst som retar honom så, men jag tycker självklart om honom hur mycket som helst. :D Dock tar jag ju inte och laddar upp de bilder där han ser roligast (fulast :o) ut för stunden, hade jag gjort det så hade ni förstått varför jag menar att han ser ut som två hästar i fram- och bakände :p

Unghästar är ju sällan direkt bildsköna, iaf inte om de är inne i en växtperiod :laugh:

Idag har jag haft visning på min fina lilla Lus :D
Han skötte sig - som den fina prins han är :heart Spekulanterna fick borsta, lyfta alla fyra hovar, vi släppte på ridbanan och han var så duktig så. Sedan fick de hälsa på mamma och lillasyster som också skötte sig och visade sig från sin finaste sida :heart:heart
Duktiga små hästar jag har :love::love: Nu håller jag tummarna för att de vill köpa honom. Jag fick mycket gott intryck av dem och det kändes def. som en familj att sälja till.
Jag har en till som är intresserad men jag ska försöka styra över dem till lillasyster istället hihi :p

Är det inte så att storleken nu kan bero lite på hur man fodrar dom med? Det sägs ju att om föl/unghästar får mycket krafftfoder så växer dom snabbare (och att detta kan ge ökad risk för lösa benbitar t.ex.)...

Dvs. att en åring som enbart ätit grovfoder kan komma till att växa ikapp en större åring som växt snabbare pga. mycket krafftfoder?

Så hoppast jag åtminstonde det är... :p om man jämför Mini med de bjässar av några travar-åringar han gått tillsammans med på betet så ser det ut som de flesta av dessa kommer bli större än honom, vilket jag finner mycket tveksamt! :angel:

Jag hade en 2 åring för många år sedan som var knappt 140 cm i oktober.
Midsommar som 3 åring var han 165 cm.
Som vuxen var han 178 cm

Mamma var 151 cm och pappa 156.
4 helsyskon var mellan knappt 150 till 155.....

Så den tesen stämmer nog inte heller.....

Idag hade jag äntligen ork att ta mig ut på mitt stos bete igen (jäkla graviditet som däckat en totalt ett tag :p). Betesägarna hade hört av sig om att hon va lite kladdig i ögonen så fick packa med mig grimma o tvättsaker. Jag får erkänna att jag inte hanterat henne jättemkt och var lite nervös inför o få på henne grimma, aldrig tränat detta, skäms lite...:o Men med lite tålamod så var det inga problem att få på den! Stod som ett ljus när jag tvättade rent ögonen o sen testade vi o gå runt lite, inte tränat mkt på de heller... Men hon gick med utan problem! Hon är fantastiskt snäll att hantera trots allt. Hon blev juh uppfödd på mjölkersättning då mamman dog redan första natten och har varit rätt präglad på människor därför har vi låtit henne få lite avstånd igen nu när hon varit på lösdrift/bete och inte pysslat för mkt med henne. Jag hoppas henne trevliga humör stannar kvar tills inridningen sen ;)
14192655_10154048429327672_1689666777387305156_n.jpg
14199243_10154048429192672_6270649122813024263_n.jpg

14237547_10154048429797672_6429085254604975328_n.jpg

Jag hade en 2 åring för många år sedan som var knappt 140 cm i oktober.
Midsommar som 3 åring var han 165 cm.
Som vuxen var han 178 cm

Mamma var 151 cm och pappa 156.
4 helsyskon var mellan knappt 150 till 155.....

Så den tesen stämmer nog inte heller.....

Det låter ju helt otroligt, är du säker på att det var "rätt" pappa på den...?? :nailbiting: :confused:

Är det inte så att storleken nu kan bero lite på hur man fodrar dom med? Det sägs ju att om föl/unghästar får mycket krafftfoder så växer dom snabbare (och att detta kan ge ökad risk för lösa benbitar t.ex.)...

Dvs. att en åring som enbart ätit grovfoder kan komma till att växa ikapp en större åring som växt snabbare pga. mycket krafftfoder?

Så hoppast jag åtminstonde det är... :p om man jämför Mini med de bjässar av några travar-åringar han gått tillsammans med på betet så ser det ut som de flesta av dessa kommer bli större än honom, vilket jag finner mycket tveksamt! :angel:
Det där är nog en gammal svensk skröna. Den forskning som finns visade däremot att lågt blodsocker kan de det. Det var en studie på travare som fodrades sista gången för natten kl. 17. De röntgade dock som regel sina vid två års ålder och opererade om så behövdes. Det är inte kutym i halvblodsaveln.
Vi fodrar oftare numera och de flesta i NL och D har inte sina hästar utomhus på vintern samt är inte rädda för att ge dem bra foder. De blandar förvisso ofta upp hot med halm och ger mer kraftfoder än vi. Tillväxtperioder sker egentligen bara om man hållit dem kort på mat o sen släpper dem på bra bete. Kompensationstillväxt kallar M. Rundgren det. Låter inte bra.
En anledning till varför tyska åringar sällan ser ut som våra kan bero på att de ger foder med laktos ända upp till två års ålder. Krafft har inget..ännu. Min har aldrig haft en tillväxtperiod, men sen fick den dia åt skogen för länge enligt alla experter. Den är röntgad U.A och väger 612 kg 2 år gammal.
Du kan aldrig ändra genetiken genom att ge blivande mycket stora individer sparsamt med mat. Kan det vara därför de de har hållit sämre? Jag tror att det kan vara en bidragande orsak.
En stor har större volym med senor, ligament, muskelmassa.......

Senast ändrad:
Söt:love:
Halvstrumpan har fått en ny betydelse. Syftar på vb.

Hur tänker ni kring kastrering?
Hemma? Klinik? Stående? Liggande?

Här är det fortfarande väldigt mycket flugor, och jag vill att Drutten ska få återhämta sig och äta upp sig/ lägga på mer muskler igen efter ögonskadan innan han skärs. Vissa går ju ner sig en hel del när de kastreras och jag vill ha honom i så gott skick som möjligt innan för att läkningen ska gå bra..

Nu har han och kompisen gått på annat mindre bete hemma med två ponnytjejer bredvid sig och han hajar inte alls vad de vill när de vänder sig om och skriker och skvätter, men det kan ju komma snabbt att han funderar ut det där.. :angel:

Här är det fortfarande väldigt mycket flugor, och jag vill att Drutten ska få återhämta sig och äta upp sig/ lägga på mer muskler igen efter ögonskadan innan han skärs. Vissa går ju ner sig en hel del när de kastreras och jag vill ha honom i så gott skick som möjligt innan för att läkningen ska gå bra..

Nu har han och kompisen gått på annat mindre bete hemma med två ponnytjejer bredvid sig och han hajar inte alls vad de vill när de vänder sig om och skriker och skvätter, men det kan ju komma snabbt att han funderar ut det där.. :angel:

Ponnyn kommer skäras hemma senare i höst. SWB's väntar jag ett år med så för honom blir det klinik.

Min skärs på klinik om 2 veckor om han går igenom besiktning.:nailbiting: Jag hoppas på att vi kan ta honom stående men det har varit si och så med kulornas vara eller icke vara, tror jag kanske har nämnt det i tråden tidigare. Risken finns att vi får ta honom liggande. Flugorna börjar väl försvinna successivt då nätterna blir allt kallare, hoppas på en rejäl frostnatt innan vi åker men det är väl att hoppas på för mycket.

Egentligen är det lite för tidigt på hösten i mitt tycke, men nu är han såld och i ärlighetens namn så måste jag bli av med honom om han är OK vid besiktningen för jag har för mycket hästar på för många ställen, jag har börjat krascha fysiskt med jämna mellanrum p.g.a stressen det innebär att flänga runt som en dåre.

Nu har jag ingen hingst men med tanke på att det fortfarande är rätt varmt här nere och rejält med flugor hade jag väntat tills det är kallare så länge du inte känner att det blir ett problem o han börjar bli hingstig. När min shettis kastrerades så tog vi de när de börjat bli frost för o slippa alla flugor, honom tog vi liggandes, inte mkt val där ;) hemma i boxen. Kompisens swb-hingst tog vi hemma ståendes även den först när det blivit kallt ute.

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

• Nålad
Avel Här är födelseannonserna för årets föl. Lägg in en bild och skriv gärna ras och stam, det är många intresserade av. Observera att detta...
Svar
9
· Visningar
2 517
Senast: thoora
·
Avel Nu är det väl dags för en tråd om föl som väntas 2025? Vilka ston har ni betäckt? Med vilka hingstar? Beräknat födelsedatum? Skriv gärna...
Svar
18
· Visningar
2 012
Senast: cili
·
Avel Hej! Behöver råd från er mer erfarna. Jag har vant av årets föllunge för ca 3 veckor sedan, juvret gick tillbaka fint och stoet mår bra...
Svar
4
· Visningar
564
Avel Lite osäker om denna tråden ska ligga under avel eller dressyr. Ni som avlar dressyrhästar, jag är nyfiken på eran åsikt om hur ni...
Svar
8
· Visningar
863
Senast: Piaff
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama