Födda 2015

Status
Stängd för vidare inlägg.
Här är en bild på min -15, han börjar bli JÄTTESTOR (tycker jag då, vet inte vad som är normalt men jag är 168 och han når mig till axeln över manken...) med lååånga ben.

tumblr_oatmdjDP5Y1rrws4ko1_1280.jpg

Vi tänker kastrera nu i oktober, tänkte först spara honom som hingst men det blir enklare med hage etc. som valack eftersom min andra häst är sto. Sen är han redan rätt tuff så det behövs nog inte mer... Men jag är lite kluven för han är ruggigt fin från en stostam som är ovanlig i Sverige vad jag förstått. (P-linjen, Poetins stofamilj) Dock är han liiiite lite kobent i bak vilket dock har jämnat ut sig så frågan är ju om han skulle bli godkänd. Och vidare från det, jag som är vanlig dödlig kan ju inte ha en godkänd hingst och jag köpte honom som sporthäst till mig. Känns som att jag nog mest vill ha lite stöd i att det är ok att skära? Jag är ju dessutom väldigt partisk...

Hursom, lite video! (hoppas länken funkar)

https://www.instagram.com/p/BJakHgdAPvR/?taken-by=malinlamell

Här är en bild på min -15, han börjar bli JÄTTESTOR (tycker jag då, vet inte vad som är normalt men jag är 168 och han når mig till axeln över manken...) med lååånga ben.

Vi tänker kastrera nu i oktober, tänkte först spara honom som hingst men det blir enklare med hage etc. som valack eftersom min andra häst är sto. Sen är han redan rätt tuff så det behövs nog inte mer... Men jag är lite kluven för han är ruggigt fin från en stostam som är ovanlig i Sverige vad jag förstått. (P-linjen, Poetins stofamilj) Dock är han liiiite lite kobent i bak vilket dock har jämnat ut sig så frågan är ju om han skulle bli godkänd. Och vidare från det, jag som är vanlig dödlig kan ju inte ha en godkänd hingst och jag köpte honom som sporthäst till mig. Känns som att jag nog mest vill ha lite stöd i att det är ok att skära? Jag är ju dessutom väldigt partisk...

Fantastiskt fin!

tumblr_oatmdjDP5Y1rrws4ko1_1280.jpg

Han är jättefin. Är han köpt från qre? De har kalasbra stammar på sina, brukar dregla varje gång de lägger ut annons... Köptes han för ridning och du saknar avelsintresse så skär. Det kostar massor att visa fram för godkännande och det är ändå ingen garanti för att de går igenom och det blir massor av merarbete för dig under tiden. Så tänker jag.

Han är jättefin. Är han köpt från qre? De har kalasbra stammar på sina, brukar dregla varje gång de lägger ut annons... Köptes han för ridning och du saknar avelsintresse så skär. Det kostar massor att visa fram för godkännande och det är ändå ingen garanti för att de går igenom och det blir massor av merarbete för dig under tiden. Så tänker jag.

Det gjorde han! Jag hade gärna köpt alla deras föl om pengarna fanns, haha. Han är ju köpt som min ridhäst, jag tänker att Belantis finns ju med liknande stam (samma pappa, samma stofamilj) så dels skulle han kanske inte få ston men främst behöver inte jag ha dåligt samvete för att jag vill ha valack att rida på om stammen redan finns att avla på. Mitt avelsintresse finns ju men mer på ett "nörda stamtavlor"-sätt. Som sporthäst har jag nog mer att ge honom i erfarenhet.

Hantering förresten hörni, hur gör ni när ni ska öva att stå uppbunden?

Det gjorde han! Jag hade gärna köpt alla deras föl om pengarna fanns, haha. Han är ju köpt som min ridhäst, jag tänker att Belantis finns ju med liknande stam (samma pappa, samma stofamilj) så dels skulle han kanske inte få ston men främst behöver inte jag ha dåligt samvete för att jag vill ha valack att rida på om stammen redan finns att avla på. Mitt avelsintresse finns ju men mer på ett "nörda stamtavlor"-sätt. Som sporthäst har jag nog mer att ge honom i erfarenhet.

Han är jättefin. Mät honom så har du ett hum om hur stor han kommer att bli. De växer mer på höjden efter kastration.
Jag brukar binda upp kort i boxen när de äter sitt kraftfoder o borsta av snabbt o lyfta hovarna. Småttingar har kort tålamod så jag brukar inte utmana ödet och vänta på trubbel.

Jag började redan med min när han var några dagar, han fick lära sig att det inte var lönt att dra om han satt fast, enklare att lära när de väger 70kg än 500 :angel:. Nu är han väldigt lätt att muta så borstning räcker som motivation för att få honom att stå stilla uppbunden.

När de är större och ska lära sig brukar jag vilja vara två, och hålla på plats vid uppbindningen istället för stt faktiskt binda fast, de lär sig till slut att de sitter fast men onödigt att ge dem panik.

Dra grimskaftet genom uppbindningen och borsta och pyssla som vanligt, drar de håller jag emot, när de står still släpper jag efter.

Jättefin kille du har!

Jag började redan med min när han var några dagar, han fick lära sig att det inte var lönt att dra om han satt fast, enklare att lära när de väger 70kg än 500 :angel:. Nu är han väldigt lätt att muta så borstning räcker som motivation för att få honom att stå stilla uppbunden.

När de är större och ska lära sig brukar jag vilja vara två, och hålla på plats vid uppbindningen istället för stt faktiskt binda fast, de lär sig till slut att de sitter fast men onödigt att ge dem panik.

Dra grimskaftet genom uppbindningen och borsta och pyssla som vanligt, drar de håller jag emot, när de står still släpper jag efter.

Jättefin kille du har!

Här har vi valt att vänta tills de är lite äldre men en uppfödarkollega till mig binder fast sina som föl redan men i deras mammor. De är ju vanligtvis mindre benägna att i panik kasta sig undan från sina mammor. Jag har dock inte provat den metoden själv. Mitt föl i år är så cool så jag antar att man kan binda upp henne och hon kommer typ bara "rycka på axlarna" när hon inte kommer loss.

Fyy vilka hårda tag det börjar bli i hingsthagen.:crazy: Var ute igår kväll som vanligt och de börjar bli riktigt tuffa mot varandra, just som jag stod där så smäckte en av dem iväg ett bakben på en annan så det sa tjoff. Avskalad hud blev resultatet men ingen jättestor skada förhoppningsvis... Tidigare i veckan hade en dragit upp ett sår på benet på något vis.

Min egen trillade ju på rumpan när han gick upp på bakbenen i nedförslut...trodde jag smälla av när han först inte ville sätta ner vänster bak men det var troligtvis bara en lårkaka för det gick över fort och sen har han sett OK ut. Skulle helst vilja linda in honom i bomull fram till torsdag men det är bara att blunda och se glad ut.:angel: Han verkades i veckan och var så himla snäll, bara att plocka ut, ge mat medan hovis lyfte och verkade och sen in i hagen.

14409877_1570940606264945_8731475767989978319_o.jpg
Anton vid dagens besiktning. Han checkade in som hingst och ut som valack. Jag vet att jag skryter massor om den där ungen men gode gud vilket temperament han har. Han är den överlägset snällaste av alla jag haft med mig dit, t.o.m så snäll att de skojade om att det antagligen hade räckt med lokalbedövning vid kastrationen för han var så lugn. :D Nu hoppas vi att eftervården går som den ska och att han läker ihop fint så att hans nya matte kan komma och hämta honom. :)

Jag har en monstertenta i juridik imorgon, så jag tänkte det passade bra att frisera Drutten ett par timmar i eftermiddags ... :angel:
Jag är en fena på det där med prokrastinering!

Men snygg blev han, äntligen har han börjat gå upp vikten han tappade på djursjukhuset också.
Snäll som en ängel, stod stilla som ett ljus i hagen medan kompisen hade rally i hagen bredvid, så länge han får uppmärksamhet och mys är han nöjd :love:
Har satt tofsar för att manen ska hålla sig till en sida så det ser lite fluffigt ut, men han ger ett mer vuxet intryck nu tycker jag :) hade aldrig satt saxen i manen innan så den innehöll både föl-lockar och olika färger innan..

14446163_10154200024481263_2022296573341108794_n.jpg

Lilla Love fick testa på vuxenlivet Är tänk att han ska bli inkörd nu så vi provade sele och sen tömkörde vi ca 300m och det gick hur bra som helt! Han är så cool och brydde sig inte ett dugg om svanskappa eller gjord
https://www.instagram.com/p/BKxjrlZg2PU/

Vad kul! Nu blev jag lite sugen på att börja tömköra Mini med, han kom hem från betet i går och ska vara hemma tills november är tanken... Han är så kolugn att jag är nästan orolig att det är nåt fel på honom! :rofl: Så han kanske kan behöva aktiverast litegrann.... :p

Här promenerar vi. Och promenerar. Och, ja, ni fattar.:D Var ute på en timmes promenad i skogen igår, då han var lite svullen i skapet för första gången sen kastrationen. Tror nästan han hade stött till såret eller nåt för det gick ner under promenaden och sen på kvällen var det som vanligt igen, dvs helt osvullet.

Bönderna håller på med intag av halm och harvar åkrarna och kör förbi med gigantiska maskiner och i stallet där han står kör de med maskiner utanför boxen precis. Perfekt miljöträning.
På måndag åker han! Vi ska bara kolla så att han läkt ihop som han ska i munnen (vi avlägsnade vargtänder samtidigt som kastrationen) och sen är han helt redo för avfärd. :nailbiting:

Vad kul! Nu blev jag lite sugen på att börja tömköra Mini med, han kom hem från betet i går och ska vara hemma tills november är tanken... Han är så kolugn att jag är nästan orolig att det är nåt fel på honom! :rofl: Så han kanske kan behöva aktiverast litegrann.... :p
Ja varför inte? :) Jag är ju uppvuxen med trav och ridhästar så jag saknar att ha egen körhäst ;)
När mina andra uppfödningar var små så hade jag så mycket ridhästar att jag inte hann med att köra. Men nu jäklar ska jag få köra igen! :D

Jag är sugen att köra in min ettåring, hon är helt orädd för allt och det hsde varit jätteroligt att kunna köra lite, eller i alla fall harva ridbanan med henne. Men jag är rädd att tiden inte kommer att räcka så det blir nog inte, men vi får se. Ska påbörja tömkörning och inridning av hennes storasyster nu när de kommer från betet och kanske får hon hänga på lite då.

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

• Nålad
Avel Här är födelseannonserna för årets föl. Lägg in en bild och skriv gärna ras och stam, det är många intresserade av. Observera att detta...
Svar
9
· Visningar
2 517
Senast: thoora
·
Avel Nu är det väl dags för en tråd om föl som väntas 2025? Vilka ston har ni betäckt? Med vilka hingstar? Beräknat födelsedatum? Skriv gärna...
Svar
18
· Visningar
2 011
Senast: cili
·
Avel Hej! Behöver råd från er mer erfarna. Jag har vant av årets föllunge för ca 3 veckor sedan, juvret gick tillbaka fint och stoet mår bra...
Svar
4
· Visningar
563
Avel Lite osäker om denna tråden ska ligga under avel eller dressyr. Ni som avlar dressyrhästar, jag är nyfiken på eran åsikt om hur ni...
Svar
8
· Visningar
862
Senast: Piaff
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Målbilder för trubbnosar.
  • Uppdateringstråd 30
  • Senast tagna bilden XV