Födda 2015

Status
Stängd för vidare inlägg.
Tanken med Mini är ju att spara honom som hingst åtminstonde fram till rådgivande nästa år... Men annars brukar vi köra ståande kastrering hemma vintertid, gärna under en frostperiod så att det inte kommer så mycket skit i såren.

Det tråkiga med att bo i Skåne är att vi ofta har varmt länge på hösten och alla flugor..
Hade ju räknat med att ha honom på bete till mitten på oktober och kunna kastrera efter han kommit hem, väntar såklart så länge som möjligt och än så länge är det ett icke-problem :)

Min skärs på klinik om 2 veckor om han går igenom besiktning.:nailbiting: Jag hoppas på att vi kan ta honom stående men det har varit si och så med kulornas vara eller icke vara, tror jag kanske har nämnt det i tråden tidigare. Risken finns att vi får ta honom liggande. Flugorna börjar väl försvinna successivt då nätterna blir allt kallare, hoppas på en rejäl frostnatt innan vi åker men det är väl att hoppas på för mycket.

Egentligen är det lite för tidigt på hösten i mitt tycke, men nu är han såld och i ärlighetens namn så måste jag bli av med honom om han är OK vid besiktningen för jag har för mycket hästar på för många ställen, jag har börjat krascha fysiskt med jämna mellanrum p.g.a stressen det innebär att flänga runt som en dåre.

Hästägande ska vara kul och ingen stress, du gör helt rätt! Vet flera som kastrerat redan och det har gått fint :)
Det där med kulorna kanske löser sig av sig självt när han blir sederad, kulorna brukar ju halka ner av sig självt om de inte sitter alldeles för långt upp. Håller tummarna för att han går igenom besiktningen som han ska!

Hur tänker ni kring kastrering?
Hemma? Klinik? Stående? Liggande?

Här är det fortfarande väldigt mycket flugor, och jag vill att Drutten ska få återhämta sig och äta upp sig/ lägga på mer muskler igen efter ögonskadan innan han skärs. Vissa går ju ner sig en hel del när de kastreras och jag vill ha honom i så gott skick som möjligt innan för att läkningen ska gå bra..

Nu har han och kompisen gått på annat mindre bete hemma med två ponnytjejer bredvid sig och han hajar inte alls vad de vill när de vänder sig om och skriker och skvätter, men det kan ju komma snabbt att han funderar ut det där.. :angel:
Lusen kastrerades här hemma stående och vi får väl se om hurvida det var för tidigt eller inte. Vi har inte mycket flugor kvar och det börjar bli svalare. Förra året gjorde vi också här hemma stående men i okt. Då gick det bra för den ena medan den andra åkte på infektion och fick behandlas med antibiotika.

Lusen kastrerades här hemma stående och vi får väl se om hurvida det var för tidigt eller inte. Vi har inte mycket flugor kvar och det börjar bli svalare. Förra året gjorde vi också här hemma stående men i okt. Då gick det bra för den ena medan den andra åkte på infektion och fick behandlas med antibiotika.

Lite grann ett lotteri med vädret, känns som om det varje vecka skrivs "nu kommer värmen tillbaka" .. Här kryllar det av flugor så helt klart för tidigt här :)

Nu har jag bookat tandläkare och hovis till Mini. Hans hovis (han har en "egen" som har mycket erfarenhet med föl och unghästar) kommer redan nu på lördag, så då får jag plocka hem honom en sväng. :) Han kommer annars gå kvar på betet minimum en vecka till, då åker förmodligen hans lilla ponnykompis som ska säljas så då beror det på hur länge travarna blir kvar om han får gå längre.

Hoppast nästan att kompisen INTE blir såld, då skulle vi kunnat ha kvar dom tills oktober och hellre börjat stödfodra lite.

Jag retar ihjäl mig på mig själv som missat att det fanns en jättefin liten lösdrift att hyra bara 10 min från våran gård och precis bredvid en större ridanläggning - då jag upptäckte annonsen (som låg ute i två månader(!)) och ringde ägaren hade det precis flyttat in ett sto...! :banghead:

Har någon annan haft tandis på sina åringar än? Och tänker ni röntga dom för lösa benbitar o dyl? Jag funderar på att göra det i November när Mini är 18 mnd, då hinner man ju plocka bort eventuella lösa fragment under vintermånadarna medans det ändå inte är så roligt att vara ute.. :idea:

Nu har jag bookat tandläkare och hovis till Mini. Hans hovis (han har en "egen" som har mycket erfarenhet med föl och unghästar) kommer redan nu på lördag, så då får jag plocka hem honom en sväng. :) Han kommer annars gå kvar på betet minimum en vecka till, då åker förmodligen hans lilla ponnykompis som ska säljas så då beror det på hur länge travarna blir kvar om han får gå längre.

Hoppast nästan att kompisen INTE blir såld, då skulle vi kunnat ha kvar dom tills oktober och hellre börjat stödfodra lite.

Jag retar ihjäl mig på mig själv som missat att det fanns en jättefin liten lösdrift att hyra bara 10 min från våran gård och precis bredvid en större ridanläggning - då jag upptäckte annonsen (som låg ute i två månader(!)) och ringde ägaren hade det precis flyttat in ett sto...! :banghead:

Har någon annan haft tandis på sina åringar än? Och tänker ni röntga dom för lösa benbitar o dyl? Jag funderar på att göra det i November när Mini är 18 mnd, då hinner man ju plocka bort eventuella lösa fragment under vintermånadarna medans det ändå inte är så roligt att vara ute.. :idea:
Retligt med lösdriften..
Unik fick gallor i hasleden i somras så jag var in och röntgade honom då.
Som tur var var det ingen fara. Tänderna hade jag nog inte tänkt att kika på förrän nästa år när det är dags för träns och inridning.
Inridning..
De föddes ju nyss! :D

https://m.facebook.com/story.php?story_fbid=1550784324947240&substory_index=1&id=100000470611264
Lyckades faktiskt få en film på grabbarna idag när det busades lite. Det börjar bli hårda tongångar där inne och min är faktiskt inte sämre än de andra nu för tiden. Kul att han börjat tuffa till sig men man har ögon i nacken när man står där inne, annars kan man få sig ett nyp i armen osv. De är oerhört snälla allihop (utom en...), men grabbiga och buffliga.

Om det inte finns anledning till det så röntgar jag inte, jag vet åtminstone att höger has ser fin ut efter skadan han lyckades dra på sig i Helsingborg.

Samma med tänderna, finns det ingen oro för dem kollar jag när han är 2,5 :)

Fick samtal från tidigare spekulanter idag så nu är nog Rutantutan såld:cry:..
Jättego tjej som köpt henne och allt blir nog kanonbra men attans vad jag tycker det är ledsamt.
Gillar jue min lilla tjej även om hon är liite full i fasen och med humör, ändå snäll och go och en riktig sötnöt..

Fick samtal från tidigare spekulanter idag så nu är nog Rutantutan såld:cry:..
Jättego tjej som köpt henne och allt blir nog kanonbra men attans vad jag tycker det är ledsamt.
Gillar jue min lilla tjej även om hon är liite full i fasen och med humör, ändå snäll och go och en riktig sötnöt..

Visste inte om jag skulle "gilla" eller inte.... Grattis till försäljningen, men åh vad sorgligt samtidigt! :heart

Smugge tror att han är en stor och vacker hingst och att alla ston trånar efter honom. Längtar tills han ska skäras. Hoppas kunna göra det i november.
Han är typ bara 146 cm nu så håller tummarna att han skjuter upp i höjd efter kastreringen.
Annars är han en riktig goding. Han går ju i en blandad flock på vår lösdrift och hålls i herrans tukt och förmaning av min gamle valack.

Tog lite bilder på Mini och kompisarna förra veckan, testar om jag kan lägga upp dom från min OneDrive..

verkar inte fungera, eller hur? Den här då:

https://onedrive.live.com/?cid=38A02A745EF78829&id=38A02A745EF78829!325&parId=root&o=OneUp

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

• Nålad
Avel Här är födelseannonserna för årets föl. Lägg in en bild och skriv gärna ras och stam, det är många intresserade av. Observera att detta...
Svar
9
· Visningar
2 517
Senast: thoora
·
Avel Nu är det väl dags för en tråd om föl som väntas 2025? Vilka ston har ni betäckt? Med vilka hingstar? Beräknat födelsedatum? Skriv gärna...
Svar
18
· Visningar
2 011
Senast: cili
·
Avel Hej! Behöver råd från er mer erfarna. Jag har vant av årets föllunge för ca 3 veckor sedan, juvret gick tillbaka fint och stoet mår bra...
Svar
4
· Visningar
563
Avel Lite osäker om denna tråden ska ligga under avel eller dressyr. Ni som avlar dressyrhästar, jag är nyfiken på eran åsikt om hur ni...
Svar
8
· Visningar
862
Senast: Piaff
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Målbilder för trubbnosar.
  • Uppdateringstråd 30
  • Senast tagna bilden XV