Födda 2015

Status
Stängd för vidare inlägg.
Vår hemmaveterinär var ute och kollade till Druttens öga idag, det såg ut precis så som det skulle så nu är katetern väck och han får vara medicinfri, är så otroligt lättad!

Har byggt om hagarna hemma så han och kompisen får snart gå ihop på betet vi har här, är avskräckt för all framtid att släppa iväg honom...

Tack @Eloise!
Vad härligt att höra om din kille! Förstår att du är avskräckt för bortalämning. Jag hade blivit tokig:devil:!

Fast jag lär väl hamna i det med, att lämna bort Rutan iom hon inte verkar gå att sälja:(..
Tycker ju både hon är snygg, trevlig och rör sig ok. Hoppa bör hon kunna.
Men kanske är det kombon "dressyrstammad" mamma och hopp pappa som skrämmer?
Jag tror ändock att hon är en mycket potentiell ft-häst eller allrounder då mamma hoppar käckt..
Ja, ja..har ju lösdrift hos en kompis som alternativ men..

Båda mina killar är i någon typ av spök-period, rädda för precis allt. Jag har alltid upplevt dem som rätt så modiga - speciellt Lusen men nu är båda hemskt rädda för allt. Idag skulle jag sätta på grimma på den ena för att ta ett foto och nä fyy vad läskigt sa Lusen och gick sin väg :confused:
Nu tog det inte många minuter att övertala honom men sådan har han aldrig varit. Jag kommer heller inte ihåg att killen född 2014 någonsin varit inne i en sådan här period.
Någon av er andra som upplever detsamma eller som har upplevt det tidigare?
Känner att jag verkligen inte bör introducera några nya sker just nu.
En annan tanke jag har är om det är så att de skulle behöva en lite större flock med lite fler åldrar i? Just nu går de ensamma bara de två men i höst/vinter ska de gå tillsammans med en 2-årig valack, en 11-årig valack och ev en 4-årig valack.

Tack @Eloise!
Vad härligt att höra om din kille! Förstår att du är avskräckt för bortalämning. Jag hade blivit tokig:devil:!

Fast jag lär väl hamna i det med, att lämna bort Rutan iom hon inte verkar gå att sälja:(..
Tycker ju både hon är snygg, trevlig och rör sig ok. Hoppa bör hon kunna.
Men kanske är det kombon "dressyrstammad" mamma och hopp pappa som skrämmer?
Jag tror ändock att hon är en mycket potentiell ft-häst eller allrounder då mamma hoppar käckt..
Ja, ja..har ju lösdrift hos en kompis som alternativ men..

Hur länge har du annonserat henne?
Det är ju en snygg tjej, kanske behövs det lite tid bara.. De flesta har väl platsbrist såhär till hösten också.

Jag har ju avlat på ett hoppsto, förvisso med hopphingst, men för att själv rida lite dressyr på. Jag hoppar inte, pga ryggskada men också feghet, så hennes stam hade inte avskräckt mig, tycker oftast hopphästar kan ha ett något mer sansat temperament som passar mig bättre :angel:

@polly p Jag tycker att hon är så fin :love: Jag hade köpt på studs om jag skulle letat ettåring just nu :p

Idag är det ett år sedan jag fick lämna denna tråd efter att ha tagit beslutet att låta min fina Cannelle somna in. Jag läser den fortfarande och funderar på hur hon skulle ha varit, när ni berättar om era. Förra veckan fick jag veta att hennes mamma är dräktig igen, denna gång med Heartbeat. Det är såklart blandade känslor, men jag hoppas att det ska gå bättre denna gång. Helst hade jag velat ha en ny e. Canterbury men det vågar jag inte.

Sorry för OT, ville mest säga hej och säga att jag njuter av att läsa om era fina åringar :love:

@polly p Jag tycker att hon är så fin :love: Jag hade köpt på studs om jag skulle letat ettåring just nu :p

Idag är det ett år sedan jag fick lämna denna tråd efter att ha tagit beslutet att låta min fina Cannelle somna in. Jag läser den fortfarande och funderar på hur hon skulle ha varit, när ni berättar om era. Förra veckan fick jag veta att hennes mamma är dräktig igen, denna gång med Heartbeat. Det är såklart blandade känslor, men jag hoppas att det ska gå bättre denna gång. Helst hade jag velat ha en ny e. Canterbury men det vågar jag inte.

Sorry för OT, ville mest säga hej och säga att jag njuter av att läsa om era fina åringar :love:
:heart

Nu är Unik 152 fram och 154 bak.
Han ser ut att bli en långbent kille man kanske inte så hög? Hur höga är era nu?
https://www.facebook.com/groups/1669932999917715/permalink/1796611667249847/
Han har ärvt sitt huvud av pappa helt klart.
Han har verkligen ett vackert huvud!
Anton har minsann vuxit tror jag. Han har ju perioder då han ser ut som en benget kombinerat med ett utegångsfår och jag undrar hur det nånsin ska bli häst av honom när jag helst av allt vill gömma undan honom i ett hörn. Sen efter ett tag så tittar jag igen och ser att det nog hänt lite saker i kroppen, och att det kanske finns en rätt snygg häst där under trots allt.
Har ingen aning om hur hög han är, han är ju fortfarande en av de minsta i flocken, men det känns som att de övriga har saktat in medan han växer i kapp. Jag tror nog att han blir hyfsat stor som vuxen, hans mamma växte ju lääänge.

Han har verkligen ett vackert huvud!
Anton har minsann vuxit tror jag. Han har ju perioder då han ser ut som en benget kombinerat med ett utegångsfår och jag undrar hur det nånsin ska bli häst av honom när jag helst av allt vill gömma undan honom i ett hörn. Sen efter ett tag så tittar jag igen och ser att det nog hänt lite saker i kroppen, och att det kanske finns en rätt snygg häst där under trots allt.
Har ingen aning om hur hög han är, han är ju fortfarande en av de minsta i flocken, men det känns som att de övriga har saktat in medan han växer i kapp. Jag tror nog att han blir hyfsat stor som vuxen, hans mamma växte ju lääänge.
Tack.:heart
Jag tycker också att han har ett vackert huvud. Hans mammas huvud är mer åt myrslokshållet så jag är glad att han ärvde pappas!:D
Jag tror att Anton kommer att bli kanonfin. Han verkar dessutom så himla go.. Hoppas hoppas att det bor en Anton i Olivias mage..
Har ett yttepytte gnutta hopp kvar som vägrar att dö..

Tack.:heart
Jag tycker också att han har ett vackert huvud. Hans mammas huvud är mer åt myrslokshållet så jag är glad att han ärvde pappas!:D
Jag tror att Anton kommer att bli kanonfin. Han verkar dessutom så himla go.. Hoppas hoppas att det bor en Anton i Olivias mage..
Har ett yttepytte gnutta hopp kvar som vägrar att dö..
Haha fick upp en rolig bild i huvudet nu på en häst med myrsloks-ansikte. :D Ja, jag tror också att Anton kommer bli jättefin, det blir roligt att följa honom. Jag är ju extremt hemmablind och vill ju gärna ha en fix och färdig 4-åring att kolla på, men det funkar inte riktigt så :) Jag håller alla tummar för dig, får du språngavgiften till godo nästa år om hon inte tar sig nu? Jag har lovat att köpa en ruskigt fin flaska champagne om mitt Escudo-sto blir dräktig nu. Lyckas min station med ett sto som enbart har en äggstock och en infektion när säsongen redan är över så tycker jag att det är inte mer än rätt att Olivia också blir dräktig, så det så. När kollas hon? :)

Haha fick upp en rolig bild i huvudet nu på en häst med myrsloks-ansikte. :D Ja, jag tror också att Anton kommer bli jättefin, det blir roligt att följa honom. Jag är ju extremt hemmablind och vill ju gärna ha en fix och färdig 4-åring att kolla på, men det funkar inte riktigt så :) Jag håller alla tummar för dig, får du språngavgiften till godo nästa år om hon inte tar sig nu? Jag har lovat att köpa en ruskigt fin flaska champagne om mitt Escudo-sto blir dräktig nu. Lyckas min station med ett sto som enbart har en äggstock och en infektion när säsongen redan är över så tycker jag att det är inte mer än rätt att Olivia också blir dräktig, så det så. När kollas hon? :)
Tack snälla..:heart Jag håller tummar och tår för dig också. :)
Hon ska kollas den 27:e. Egentligen går det att kolla redan nu för hon inseminerades den 8:e men jag väntar till runt 40 eftersom hon inte ska insemineras om. Fast det kliar i fingrarna...
Jag vet faktiskt inte om jag får den till godo? Får ta och kolla upp det om hon är tom.

Tack snälla..:heart
Hon ska kollas den 27:e. Egentligen går det att kolla redan nu för hon inseminerades den 8:e men jag väntar till runt 40 eftersom hon inte ska insemineras om. Fast det kliar i fingrarna...
Jag vet faktiskt inte om jag får den till godo? Får ta och kolla upp det om hon är tom.
Förstår känslan, min ska kollas 9e p.g.a tvillingvarning. Har sån fantastisk lust att fråga hur tidigt vi kan kolla henne. Haha jag går runt och muttrar om den där märren varenda dag nu i stallet, om att hon nog faktiskt har ändrat sig lite trots allt och att vi måste hålla tummarna...:rofl: Nu blev det OT men summa summarum, vi håller tummarna för en liten mini-Sören till nästa år. :)

Jag har ju två ponny-killar och mätte dem igår. Den ena - Bitcoin är 140cm och den andra - Lucifer är 134cm. Bitcoin är jag säker på blir maxad d-ponny medan Lusen hoppas jag blir runt 145cm. Lusen är också mycket ädlare så han kommer def. att ge ett mindre intryck. Bitcoin har ett jättestort huvud redan nu - så man undrar ju lite var det kommer sluta :o

Tack så jättemycket @superstar. Jag blev också väldigt berörd av ditt inlägg:heart!

Spekulanterna igår var trevliga och verkade sunda i sitt tänk. Gillade Rutan som återigen uppförde sig klanderfritt men såklart hade dom fler att titta på!
Hoppade glatt och jag drog på ett täcke i stallgången för att visa att hon trots vakenhet och så vidare är ganska cool på ett sätt.

20160901_162108_zpsyfjdenht.jpg

Mäter ca 151 och är ju född gga sent. Undra om hon blir normalstor? Förra spekulanterna innan dessa där trodde väninnan att hon bara blir strax över 160..men jag är inte helt övertygad i det även om hon inte drar över 170 för det tror jag inte heller..
Nu ska jag lapa D-vitaminer i en vecka så får vi se vad som händer på "Rut" fronten..

Tack så jättemycket @superstar. Jag blev också väldigt berörd av ditt inlägg:heart!

Spekulanterna igår var trevliga och verkade sunda i sitt tänk. Gillade Rutan som återigen uppförde sig klanderfritt men såklart hade dom fler att titta på!
Hoppade glatt och jag drog på ett täcke i stallgången för att visa att hon trots vakenhet och så vidare är ganska cool på ett sätt.

20160901_162108_zpsyfjdenht.jpg

Mäter ca 151 och är ju född gga sent. Undra om hon blir normalstor? Förra spekulanterna innan dessa där trodde väninnan att hon bara blir strax över 160..men jag är inte helt övertygad i det även om hon inte drar över 170 för det tror jag inte heller..
Nu ska jag lapa D-vitaminer i en vecka så får vi se vad som händer på "Rut" fronten..

Menar den spekulanten att en häst alltså bara växer 9 cm från åring till vuxen? Det låter väldigt osannolikt. Min som är sent född är nog också lite över 150 i dagsläget - jag räknar med normalstor på honom. Den född -14 är däremot liten, hon är kanske 155 nu hon kanske blir strax över 160 tror jag

Precis @cirkus..hon var uppfödare själv och tyckte Rut såg liten ut. Jag tror hon luras iom sin korta rygg också men jag vet inte. +-165 det tror jag faktiskt själv men..

Är det inte så att storleken nu kan bero lite på hur man fodrar dom med? Det sägs ju att om föl/unghästar får mycket krafftfoder så växer dom snabbare (och att detta kan ge ökad risk för lösa benbitar t.ex.)...

Dvs. att en åring som enbart ätit grovfoder kan komma till att växa ikapp en större åring som växt snabbare pga. mycket krafftfoder?

Så hoppast jag åtminstonde det är... :p om man jämför Mini med de bjässar av några travar-åringar han gått tillsammans med på betet så ser det ut som de flesta av dessa kommer bli större än honom, vilket jag finner mycket tveksamt! :angel:

Är det inte så att storleken nu kan bero lite på hur man fodrar dom med? Det sägs ju att om föl/unghästar får mycket krafftfoder så växer dom snabbare (och att detta kan ge ökad risk för lösa benbitar t.ex.)...

Dvs. att en åring som enbart ätit grovfoder kan komma till att växa ikapp en större åring som växt snabbare pga. mycket krafftfoder?

Så hoppast jag åtminstonde det är... :p om man jämför Mini med de bjässar av några travar-åringar han gått tillsammans med på betet så ser det ut som de flesta av dessa kommer bli större än honom, vilket jag finner mycket tveksamt! :angel:
Har ingen aning om huruvida den tesen stämmer rent allmänt men de Anton går med nu har nog egentligen enbart utfodrats med bra grovfoder sen avvänjningen och ändå är de stora som hus jämfört med Anton. Dock så har stallägaren "kosse-hö" när jag frågade om värdena, och samtliga var feta som julegrisar innan betet, så nån nöd lär det inte ha gått på dem.

Intressant!

Drutten har fått bra hö, samt fölpellets, grönhack och mineraler sen avvänjningen, för att gå upp efter skadan får han nu lite tillskott också trots att han går på bete.
Stoet har alltid lämnat stort, de flesta av avkommorna har växt mycket fram till 1-1,5 års ålder och sen stannat av lite.. jag hoppas på det nu också eftersom han redan är över 160.

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

• Nålad
Avel Här är födelseannonserna för årets föl. Lägg in en bild och skriv gärna ras och stam, det är många intresserade av. Observera att detta...
Svar
9
· Visningar
2 517
Senast: thoora
·
Avel Nu är det väl dags för en tråd om föl som väntas 2025? Vilka ston har ni betäckt? Med vilka hingstar? Beräknat födelsedatum? Skriv gärna...
Svar
18
· Visningar
2 012
Senast: cili
·
Avel Hej! Behöver råd från er mer erfarna. Jag har vant av årets föllunge för ca 3 veckor sedan, juvret gick tillbaka fint och stoet mår bra...
Svar
4
· Visningar
564
Avel Lite osäker om denna tråden ska ligga under avel eller dressyr. Ni som avlar dressyrhästar, jag är nyfiken på eran åsikt om hur ni...
Svar
8
· Visningar
863
Senast: Piaff
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama