Födda 2015

Status
Stängd för vidare inlägg.
Flyttade hem mitt sto igår. Hon har juh gått på lösdrift ihop med några hingstföl o fram tills nu har de inte varit några problem, hon som styrt flocken ;) Tyvärr så kom där inte dit fler ston så nu när hingstarna börja intressera sig för henne fick de bli o flytta hem henne tills det är dags för bete.
Hon imponerade stort på mig då hon snällt gick ifrån flocken i hagen o in i ett främmande stall (var lättare o backa till släpet till den porten än till stallet hon stått i). När vi skulle lasta ställde hon sig på lämmen o tittade sig omkring o traskade sen rakt på! :love: Tog inte ens en minut o jag som förvarnat om att vi nog skulle få lyfta in henne :p Hon stod helt still hela resan hem och backade lugnt o fint ut när vi lastade av henne! Hon fick gå bredvid de andra först en liten stund sen släppte jag in shettisen. Mitt avelssto vågade jag inte släppa ihop meddirekt då hon kan vara en suris i början... Allt har gått jättebra o idag hade jag inget val än o släppa ihop alla tre då de e riktigt skitväder o jag ville kunna sätta över dem där vi har vindskjulen istället. Mitt andra sto e väl inte överförtjust o har visat Surran att hon ska hålla avstånd, förhoppningsvis blir de vänner snart :)
Sorry för bildbomb...
12805782_10153573364262672_1720045410894210379_n.jpg

12791004_10153573364577672_4510561240281293437_n.jpg

12814530_10153573365967672_3305760706356796945_n.jpg

12814632_10153573367617672_7375425980942604377_n.jpg

12799119_10153573367022672_3921581532232802392_n.jpg

O idag när de fick komma ut ihop istället, tur man byggde två vindskjul så de kan stå på var sin sida ;)
12821576_10153574892042672_6547208826674665520_n.jpg

12801210_10153574892297672_7512429736317853683_n.jpg

Anton går numer ihop med en stor flock andra jämnåriga pojkar... Jag tog ju hem honom för att hålla koll på hovarna, och för att han skulle få vila upp sig lite. Mini-semestern gjorde susen för han började få väl mycket livsandar de sista dagarna. Kulorna har inte hunnit komma ner ännu så det går inte att skära honom, men jag varken vill eller vågar ha honom "hemma" nu när det börjar dra ihop sig inför vårbrunster och semineringar. Det var ju inte tanken att han skulle ha varit hemma alls men ja, nu fick han hem och mellanlanda. Jag visste att jag hade en plats att tillgå om det skulle krisa men hade hoppats att jag kunde köra honom direkt till betet om ca 1,5 månad för att han skulle slippa lerhagarna.

I fortsättningen står han 5 minuter bort så jag kan kolla till honom dagligen. Det var ett himla skrikande och skränande på honom på nya stället, så nåt börjar definitivt hända i kroppen på honom. Nu håller jag alla tummar för att hovarna inte blir värre och att han håller sig någorlunda lugn när hovis kommer om 3 veckor till nya stället...

Brukar inte kulorna fara litt upp och ner i den åldern, @Fritidsryttare? Jag tycker att våra brukar släppa ner dom när det är varmt och soligt, annars verkar dom dra upp dom... men jag kanske inbillar mig?? Vet inte riktigt hur det funkar, egentligen...?

Mini's båda kompisar ska bli valacker imorgon, på kvinnodagen. :rofl: Mycket passande!

Problemet som uppkommit nu då, är att kompisen som skulle gått med honom på hingstbete inte kommer åka med dit i alla fall, för att ägaren är rädd han skulle blivit mobbad som enda valack i en flock hingstar. Låter lite absurd tycker jag? Men har ingen erfarenhet av såna saker, märker att man lär sig himla mycket nya saker med sitt första föl.

Försökte ta lite bilder på dom i hagen i dag, men det blev tyvärr inga bra. Men tyckte den här var lite gullig som jag tog vid kvällsfodringen i lördags. Mini älskar att få ny spån i sin ligghall. :love:

12834911_584388138379608_1045636945_n.jpg

Brukar inte kulorna fara litt upp och ner i den åldern, @Fritidsryttare? Jag tycker att våra brukar släppa ner dom när det är varmt och soligt, annars verkar dom dra upp dom... men jag kanske inbillar mig?? Vet inte riktigt hur det funkar, egentligen...?
Jo, de åker upp och ner. Jag tror att jag har känt en kula typ två gånger, men sen har den försvunnit, igår när han stökade vid utsläpp kunde jag inte känna nåt heller. Han är bara lite över 8 månader så det lär dröja tills han är helt könsmogen, men som sagt jag tänker inte ta någon risk. ☺

Jo, de åker upp och ner. Jag tror att jag har känt en kula typ två gånger, men sen har den försvunnit, igår när han stökade vid utsläpp kunde jag inte känna nåt heller. Han är bara lite över 8 månader så det lär dröja tills han är helt könsmogen, men som sagt jag tänker inte ta någon risk. ☺

Drutten har bara en kula halv-nere och den hissar han upp så fort man försöker klämma... var onödigt orolig ett tag att han inte skulle få ner någon alls... hönsmamma med första egna fölet här :angel:
Har blivit lite lugnad nu av att era inte har dem nere helt heller... min tanke är att kastrera till hösten när han är hemma från betet, men håller han sig väldigt lugn och "beter sig bra" får han kanske gå längre som hingst så han inte skjuter i höjden, han är redan stor för sin ålder ..

Han kommer gå hemma till maj då jag släpper honom på hingstbete, har bara ett sto i stallet och det är mammahäst som är dräktig igen så jag oroar mig inte för vårskrik från någon sida :)

Den ena av mina tre killar - Bitcoin - ska bli min framtida avelshingst :)
De andra två är till salu men om de inte blir sålda ska jag behålla Wille (fuxen) som hingstkompis till Bitcoin medan Lusen (mörkbruna) får bli valack. Jag har tre lösdrifter här hemma - en för ston och dräktiga ston med föl, en för hingstar födda 2015 och en för valacker. Valacker och hingstar får gå ihop på sommarbetet men skiljs sedan på hösten. Hoppas nu bara jag får ett sto i år för annars vet jag inte riktigt hur jag ska lösa det om ett år när det är dags för avskiljning. Vill helst inte ha en åringshingst ihop med 2 st bröliga 2-årshingstar :D :D

Drutten har bara en kula halv-nere och den hissar han upp så fort man försöker klämma... var onödigt orolig ett tag att han inte skulle få ner någon alls... hönsmamma med första egna fölet här :angel:
Har blivit lite lugnad nu av att era inte har dem nere helt heller... min tanke är att kastrera till hösten när han är hemma från betet, men håller han sig väldigt lugn och "beter sig bra" får han kanske gå längre som hingst så han inte skjuter i höjden, han är redan stor för sin ålder ..

Han kommer gå hemma till maj då jag släpper honom på hingstbete, har bara ett sto i stallet och det är mammahäst som är dräktig igen så jag oroar mig inte för vårskrik från någon sida :)
Hehehe jag har märkt att man alltid är orolig för något, antingen är man orolig för att kulorna inte är nere, eller så är man bekymrad för ATT de är nere, aldrig att jag är nöjd liksom.:D

Jag är övertygad om att årets unge blir ett stoföl då den redan är såld, och nästa års föl lär bli hingstar båda två.:p

Jag är egentligen en sån orolig hönsmamma med... Hoppast ju att Mini ska bli tillräckligt bra för att behålla som hingst, men då måste han definitivt ha två kulor! :o

Hittils har jag blivit lugnad av att kolla på hans kompis att de varit ganska lika "där nere", men nu som kompisen skärs så har jag ju inget att jamföra med längre, då är det bra att man kan fråga här. ;)

Jag är egentligen en sån orolig hönsmamma med... Hoppast ju att Mini ska bli tillräckligt bra för att behålla som hingst, men då måste han definitivt ha två kulor! :o

Hittils har jag blivit lugnad av att kolla på hans kompis att de varit ganska lika "där nere", men nu som kompisen skärs så har jag ju inget att jamföra med längre, då är det bra att man kan fråga här. ;)
Jag är inte någon expert men jag passade på att pumpa vet. som var här och skar 2014-års hingstar. Han säger att kulorna ramlar ner rätt tidigt på de flesta men att vi ägare inte känner och ser det för hingstarna hissar upp dem. De behöver typ ha lugnande i sig för att man ska kunna känna på riktigt. Så jag skulle inte vara orolig alls om jag var du.
Jag har inte ens känt efter på min framtida avelshingst. Det får vet. göra när vi skär Lusen. Då kan ha få lugnande också och så kan vet. känna efter ordentligt.

Jag är inte någon expert men jag passade på att pumpa vet. som var här och skar 2014-års hingstar. Han säger att kulorna ramlar ner rätt tidigt på de flesta men att vi ägare inte känner och ser det för hingstarna hissar upp dem. De behöver typ ha lugnande i sig för att man ska kunna känna på riktigt. Så jag skulle inte vara orolig alls om jag var du.
Jag har inte ens känt efter på min framtida avelshingst. Det får vet. göra när vi skär Lusen. Då kan ha få lugnande också och så kan vet. känna efter ordentligt.

Det var som jag trodde, då. :) Får passa på att kolla när tandis kommer och ska ta bort vargtänder innan betet.

Nu har mitt stoföl flyttat tillbaka till stället hon fick flytta ifrån förra helgen ;) Ringde en bekant igår som ville ställa dit sitt stoföl så i morse var det bara att försöka lasta damen igen, var inte lika lätt denna gång dock... Ingen port på mitt stall att backa upp mot så fick bli vanlig lastning från gårdsplanen vilket inte va så lätt, hon va inte rädd bara väldigt envis med o inte ställa sig på lämmen :p Men när framhovarna väl kommit upp så tog de bara en pyttestund till så stod hon på plats! Nu hoppas jag hon o hennes nya vän kan få stanna kvar där ute länge :)
Passade även på att mäta henne innan hon åkte, blev smått förvånad över o inse att damen e 150 i mankhöjd, blir ingen ponny av henne iaf :D :up:

Sista stunden hemma innan avfärd...
12806021_10153592034992672_7882996297365963959_n.jpg

Ny kompis :)
10399657_10153592036197672_5006967509484038234_n.jpg

Grabbarna undrade varför deras gamla kompis gick på fel sida staketet :D
1610852_10153592036297672_8084385727428749879_n.jpg

Åh vad era ser stora ut! Min är världens pluttigaste i jämförelse, speciellt då han går med kompisar som är födda betydligt tidigare. Hoppas han tar igen det framöver, han har ju attityd så det räcker och blir över och verkar alltid stå i centrum i flocken när jag är där och hälsar på. Hovarna verkar hålla peppar peppar, hovis kommer nästa vecka typ.:)

Min ser pytteliten ut med, @Fritidsryttare ! Mätdags igen imorgon, då är han 10 månader, men jag tror knappt han växt nåt alls den senaste månaden...
Enligt blodprov som egentligen togs för att kolla mineralvärden så har han haft någon infektion i vintras som vi inte märkt alls, han har inte varit snorig eller hostig så jag vet inte riktigt vad det kan ha varit. Men undrar om det kan ha bromsat upp växten på honom. Hoppast han växer ifatt under sommaren! :o

Min SWB-hingst ser normal ut. Han är ändå bara 7 månader lite drygt och ser inte jättepluttig ut jämfört med de pågar han går i hop med. Jag hoppas att han kan mätas nästa gång han är inne i stallet.

Mini har växt hela 2,5 cm senaste månaden! :bump: Så nu är han äntligen D-ponny åtminstonde! :p

Hade kiropraktorn här idag, och hon fick kolla på Mini med. Han var lite spänd i korset precis ved det bakbenet som hans hovböld satt i i vintras, annars var det inget fel på honom. Skönt att ha koll iaf. :)

Nu har hans kompisar flyttat ut till honom på lösdriften, och mammahäst har fått flytta in i boxen precis bredvid ligghallen. De båda verkade tycka det var ok, jag låter dom vara tillsammans ett litet tag på kvällen bara så han får en skvätt mjölk och lite mys, känns som en lugn och fin avvänjing.

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

• Nålad
Avel Här är födelseannonserna för årets föl. Lägg in en bild och skriv gärna ras och stam, det är många intresserade av. Observera att detta...
Svar
9
· Visningar
2 519
Senast: thoora
·
Avel Nu är det väl dags för en tråd om föl som väntas 2025? Vilka ston har ni betäckt? Med vilka hingstar? Beräknat födelsedatum? Skriv gärna...
Svar
18
· Visningar
2 013
Senast: cili
·
Avel Hej! Behöver råd från er mer erfarna. Jag har vant av årets föllunge för ca 3 veckor sedan, juvret gick tillbaka fint och stoet mår bra...
Svar
4
· Visningar
564
Avel Lite osäker om denna tråden ska ligga under avel eller dressyr. Ni som avlar dressyrhästar, jag är nyfiken på eran åsikt om hur ni...
Svar
8
· Visningar
863
Senast: Piaff
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama