Födda 2015

Status
Stängd för vidare inlägg.
Låter som att det skulle kunna vara en hovböld? Eller en vrickning så klart, men jag skulle kolla hoven noggrant i alla fall.

Enligt uppfödaren (han står kvar hos henne för tillfället) så är han inte alls varm i hoven. Tror också det skulle kunna vara en vrickning, men hur förklarar man att han blev i princip helt bra och sedan dålig igen? "Rev" han upp vrickningen (går det?)? Har aldrig varit med om denna typ av "mysteriska" hälta innan, blir så frustrerad! :down:

Enligt uppfödaren (han står kvar hos henne för tillfället) så är han inte alls varm i hoven. Tror också det skulle kunna vara en vrickning, men hur förklarar man att han blev i princip helt bra och sedan dålig igen? "Rev" han upp vrickningen (går det?)? Har aldrig varit med om denna typ av "mysteriska" hälta innan, blir så frustrerad! :down:

Hej
Jag är ny här och hoppar raskt in i diskussionen. Detta låter i mina öron som en solklar hovböld. Jag har tre småhingstar födda 2015 och två av dem har haft hovböld. Den ena har tom haft två. Hovis var här idag och skar upp. Just detta att det kommer och går är så typsikt för hovböld. Om jag vore du skulle jag ta ut en hovslagare som får klämma med visitertången och då kommer han/hon hitta direkt.
Lycka till :)

Som sagt - jag är ny här :)

Äger tre små hingstar född 2015

Exsus Lucifer
Exsus Wild Hunt
Pooh Etic Bitcoin

Lucifer kallas för Lusen och är en mörkbrun ridponny efter den danska gångartsponnyn Fredbo´s Garmin. Mamman heter Cuba och hon är en hopponny.
Wild Hunt kallas för Wille, också han är ridponny, han är fux och efter fina EG Pauli (som tyvärr inte lever längre). Mamman heter Borghof´s Corintje.
Pooh Etic Bitcoin kallas för Conny eller Bitcoin - han är gulbrun, ridponny och efter den franska otroliga hoppeponnyn Ulk d'été. Där heter mamman Poetic Moocoin och hon i sin tur är efter Poetic Justice.

Bitcoin är inte min uppfödning utan honom har jag köpt för att ha som avelshingst när han blir vuxen. De andra två är mina uppfödningar och båda är till salu.

Alla tre är otroligt fina, snälla och lätthanterliga. Eftersom de har varandra att busa med har de aldrig varit dryga och jobbiga med oss människor. De går i en egen flock och bor ute på lösdrift.

Hade tänkt lägga till lite bilder ... men förstår inte riktigt hur man gör?

Hej
Jag är ny här och hoppar raskt in i diskussionen. Detta låter i mina öron som en solklar hovböld. Jag har tre småhingstar födda 2015 och två av dem har haft hovböld. Den ena har tom haft två. Hovis var här idag och skar upp. Just detta att det kommer och går är så typsikt för hovböld. Om jag vore du skulle jag ta ut en hovslagare som får klämma med visitertången och då kommer han/hon hitta direkt.
Lycka till :)

Tack för tipset och välkommen hit! :D
Ja, det skulle kanske kunna vara en hovböld.. Jag har varit med om det tidigare, men då har hästen visat konstant hälta (inte först blockhalt - bra - dålig igen), det därför som jag undrar om det verkligen är det.. Han borde ju ha ont hela tiden i så fall? Nu är han tydligen mycket bättre igen och rejsar runt i hagen som galning :crazy: Kan en hovböld gå över av sig själv på detta vis?

Tack för tipset och välkommen hit! :D
Ja, det skulle kanske kunna vara en hovböld.. Jag har varit med om det tidigare, men då har hästen visat konstant hälta (inte först blockhalt - bra - dålig igen), det därför som jag undrar om det verkligen är det.. Han borde ju ha ont hela tiden i så fall? Nu är han tydligen mycket bättre igen och rejsar runt i hagen som galning :crazy: Kan en hovböld gå över av sig själv på detta vis?

Tack :)
Ja det är verkligen det som är symptomatiskt för just hovböld - att det kommer och går. En hovböld kan också spricka upp av sig själv och läka ut. Vi har en 4-åring här hemma som var superlite halt på ett bakben. Vi tänkte hon hade sträckt sig i hagen och lät henne vila i några veckor. När vi skulle sätta igång henne igen visade det sig vara en hovböld som spruckit upp av sig själv och letat sig ut. Hade jag misstänkt hovböld från börjande hade jag ju tagit ut hovis men hon var så himla lite halt så vi lät henne bara vila.
Idag sa min hovis också att med just de här småttingarna kan det antingen vara bara så att de blir lite ömma i sulorna av att det är ömsom fruset och ömsom mjukt i backen (och också rätt knögligt emellanåt). Eller så kan det bli som små fickor i lamellranden där det packas upp grus. Det kan antingen bli en hovböld eller bara göra ont som det är.

Har din häst varm hov? Puls? Lite öm/svulllen över senan i det angripna benet? Det är också tecken på att något är på gång i hoven.

Nu ska vi se om detta funkar ;)
Det här är min Exsus Wild Hunt - som nyfödd
WildHunt16.jpg

Tack :)
Ja det är verkligen det som är symptomatiskt för just hovböld - att det kommer och går. En hovböld kan också spricka upp av sig själv och läka ut. Vi har en 4-åring här hemma som var superlite halt på ett bakben. Vi tänkte hon hade sträckt sig i hagen och lät henne vila i några veckor. När vi skulle sätta igång henne igen visade det sig vara en hovböld som spruckit upp av sig själv och letat sig ut. Hade jag misstänkt hovböld från börjande hade jag ju tagit ut hovis men hon var så himla lite halt så vi lät henne bara vila.
Idag sa min hovis också att med just de här småttingarna kan det antingen vara bara så att de blir lite ömma i sulorna av att det är ömsom fruset och ömsom mjukt i backen (och också rätt knögligt emellanåt). Eller så kan det bli som små fickor i lamellranden där det packas upp grus. Det kan antingen bli en hovböld eller bara göra ont som det är.

Har din häst varm hov? Puls? Lite öm/svulllen över senan i det angripna benet? Det är också tecken på att något är på gång i hoven.

Men åh tack så mycket för infon, känner mig genast lite lättad och klokare! :laugh:
När veterinären var där så kände han en något höjd puls ovanför den aktuella hoven, så det är/var säkert en hovböld. Blir han sämre igen så ska jag be uppfödaren ta ut hovslagaren igen så får han kika!
Tusen tack ännu en gång för hjälpen :)

12801529_1087565454598306_5572536042380576435_n.jpg
12806257_1087565404598311_3801556581317092012_n.jpg
12795509_1087565334598318_3339139030493810785_n.jpg

Hej från Rut! Mätte henne igår och med måttståck och husses bedömning så ca 144cm i mkh. Lilla plutta:)..Översta bilden är supersnygg. Med den krulliga pannluggen..Hennes mor hade jättelockig man som föl. Det har inte nedärbts och jag hoppas hon skå få mer mjuk fullblodsman än mammans ardennerman ..
Måste få till lite bättre bilder någon dag. Nu har jag släppt ihop med morsan och hoppas att tuttfabriken bommat igen..

12801529_1087565454598306_5572536042380576435_n.jpg
12806257_1087565404598311_3801556581317092012_n.jpg
12795509_1087565334598318_3339139030493810785_n.jpg

Hej från Rut! Mätte henne igår och med måttståck och husses bedömning så ca 144cm i mkh. Lilla plutta:)..Översta bilden är supersnygg. Med den krulliga pannluggen..Hennes mor hade jättelockig man som föl. Det har inte nedärbts och jag hoppas hon skå få mer mjuk fullblodsman än mammans ardennerman ..
Måste få till lite bättre bilder någon dag. Nu har jag släppt ihop med morsan och hoppas att tuttfabriken bommat igen..
Men åå vad söt hon är...:love:

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

• Nålad
Avel Här är födelseannonserna för årets föl. Lägg in en bild och skriv gärna ras och stam, det är många intresserade av. Observera att detta...
Svar
9
· Visningar
2 519
Senast: thoora
·
Avel Nu är det väl dags för en tråd om föl som väntas 2025? Vilka ston har ni betäckt? Med vilka hingstar? Beräknat födelsedatum? Skriv gärna...
Svar
18
· Visningar
2 013
Senast: cili
·
Avel Hej! Behöver råd från er mer erfarna. Jag har vant av årets föllunge för ca 3 veckor sedan, juvret gick tillbaka fint och stoet mår bra...
Svar
4
· Visningar
564
Avel Lite osäker om denna tråden ska ligga under avel eller dressyr. Ni som avlar dressyrhästar, jag är nyfiken på eran åsikt om hur ni...
Svar
8
· Visningar
863
Senast: Piaff
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama