Födda 2015

Status
Stängd för vidare inlägg.
12792329_1362704860421855_6182943375101645308_o.jpg

12778890_1362704357088572_5342955990395806633_o.jpg
Lillskiten är hemma och mellanlandar. Han var rätt nöjd över att komma hem tror jag. Stod och sov i släpet hela vägen och gick på i princip direkt.

Fin han är! :love: Ska han flytta? Eller varför är han hemma nu?
Han har gått på lösdrift med jämnåriga sen i slutet på december men när jag hälsade på honom i onsdags så såg jag att han hade problem med hovarna, vilket han aldrig haft förut. Så jag beslöt mig för att ta hem honom igen för att kunna hålla mer koll. Planen är att försöka sälja honom till sommaren, något annat är inte bestämt ännu men det är möjligt att han får gå ut på hingstbete så fort hovarna rättat till sig.

Han har gått på lösdrift med jämnåriga sen i slutet på december men när jag hälsade på honom i onsdags så såg jag att han hade problem med hovarna, vilket han aldrig haft förut. Så jag beslöt mig för att ta hem honom igen för att kunna hålla mer koll. Planen är att försöka sälja honom till sommaren, något annat är inte bestämt ännu men det är möjligt att han får gå ut på hingstbete så fort hovarna rättat till sig.

Ah, okej. :) Tråkigt med hovproblem, men hoppast det rättar till sig snabbt nu som han är hemma.

Hur ofta verkar ni era små? Jag har ut hovslagare var fjärde vecka åt min för att verkligen hålla koll så att det inte blir något fel, tänker att eftersom han växt så otroligt mycket är det viktigt att hovarna är korrekta.
Han är nu ca 151 cm hög 9,5 månad gammal... Hoppas han kanske stannar av liite så han inte blir helt enormt stor :o

Hur ofta verkar ni era små? Jag har ut hovslagare var fjärde vecka åt min för att verkligen hålla koll så att det inte blir något fel, tänker att eftersom han växt så otroligt mycket är det viktigt att hovarna är korrekta.
Han är nu ca 151 cm hög 9,5 månad gammal... Hoppas han kanske stannar av liite så han inte blir helt enormt stor :o
Innan har Anton gått på de andras intervaller, ca 7 veckor, då har hovis knappt behöva göra något alls. Hon har putsat lite för syns skull typ.. Nu kommer han gå med 4-5 veckors intervall tills hovarna är OK igen.

Mini verkas var 4.de vecka (typ). Han är fortfarande bara 139 cm nu som 9 månader gammal, så jag hoppast verkligen han skjuter fart till våren/sommaren! Hans kompis som är lika gammal är 141 cm.

Veterinären har varit och tagit blodprov på honom (Mini) i dag, bara för att kolla så att han inte har brist på något nu som han snart kommer avvänjast helt.

Hur gamla ska dom va när man tar "tattarmått"? Vore roligt med en pekpinne på hur stor han kan tänkast bli.

Oj, jag verkar tydligen väldigt sällan. Var 9e vecka. Har en väldigt kompetent hovslagare som jag litar helt på, hen tyckte det var lagom. Det finns som ingenting att ta av, min växer ju inte så det knakar, går på lösdrift och är helt korrekt i benen.

Mini verkas var 4.de vecka (typ). Han är fortfarande bara 139 cm nu som 9 månader gammal, så jag hoppast verkligen han skjuter fart till våren/sommaren! Hans kompis som är lika gammal är 141 cm.

Veterinären har varit och tagit blodprov på honom (Mini) i dag, bara för att kolla så att han inte har brist på något nu som han snart kommer avvänjast helt.

Hur gamla ska dom va när man tar "tattarmått"? Vore roligt med en pekpinne på hur stor han kan tänkast bli.

Man brukar säga att vid 18 månader har de uppnått ca. 90% av sin vuxna höjd. "Tattarmåttet" att man tar kotan till armbågen x 2 blir ofta lite tokigt med dagens högställda individer.

Har inte mätt Anton men han känns stor. Han når snart upp till boxgallret i "kroppshöjd" och det går mig till bröstet. Han är ju bara 8 månader ännu.

Argun växer så det knakar! Han var 138cm när han var 8månader och fortsätter växa som bara den.

Skulle behöva er hjälp, min lille kille har inte mått helt bra..
Den 14feb så kom Argun in blockhalt på ena frambenet. Ingen svullnad, ingen värme. Veterinär togs ut och han hittade inget annat än något förhöjd puls på insidan av koten. Han antog något i stil med att han gått på något/slagit sig/vrickat sig. Argun fick lite smärtstillande och antiinflammatoriskt i två dagar och blev sedan nästan helt bra - fram tills igår. Nu haltar han lite igen, inte alls lika mycket men han haltar. Veterinär kommer troligen tas ut igen imorgon, men har någon har varit med om något liknande? Eller någon fundering på vad det kan vara?

Argun växer så det knakar! Han var 138cm när han var 8månader och fortsätter växa som bara den.

Skulle behöva er hjälp, min lille kille har inte mått helt bra..
Den 14feb så kom Argun in blockhalt på ena frambenet. Ingen svullnad, ingen värme. Veterinär togs ut och han hittade inget annat än något förhöjd puls på insidan av koten. Han antog något i stil med att han gått på något/slagit sig/vrickat sig. Argun fick lite smärtstillande och antiinflammatoriskt i två dagar och blev sedan nästan helt bra - fram tills igår. Nu haltar han lite igen, inte alls lika mycket men han haltar. Veterinär kommer troligen tas ut igen imorgon, men har någon har varit med om något liknande? Eller någon fundering på vad det kan vara?

Låter som att det skulle kunna vara en hovböld? Eller en vrickning så klart, men jag skulle kolla hoven noggrant i alla fall.

Hälsade på min tjej igår, hon e 10 månader nu o växer bra! Dock inte kunnat mäta henne än men då hon tyvärr måste flytta hem nästa helg (går med bara hingstar o de börjar visa intresse...) så ska jag passa på o mäta henne hemma. Ska bli kul o få pyssla lite med henne nu nån månad innan hon får åka iväg på bete.
12240031_10153560416582672_5210223850228366845_n.jpg

12795387_10153560416417672_167764368581944083_n.jpg

10178049_10153560414927672_5645235047967429472_n.jpg

Idag fick Rutan lite kärlek. Hämtade in henne från hagen och band upp i stallgången. Hon är rätt cool i att hantera själv och så. Mannen hjälpte mig med lite baktasse träning. Det gick ok. Sen förärades hon med flätor i manen och fick prova att ha täcke på sig och lite på och av. Hon gillar att mysa:love:.
Sen tänkte jag att jag kratsar igenom alla hovarna och det gick skitbra:banana:!!! Ok..har låtit det ta liiite tid och hon är väl inte hundra än men glad för våra framsteg!
Nu var det som ingenting. Konstiga häst:D..
Hoppas hovis kan ha tålamod nästa gång bara..

Min går ju sedan nästan fyra veckor med det andra stoet. Men hur lång tid innan hon är helt avvand sas?
Klantade mig i förra veckan när jag var morgontrött och råkade släppa ut mammahästen. Det var såå mysigt att tutta lite då tyckte båda:crazy:.

Hade varit så skönt att slippa leda bort mammahäst till annan hage men..
Annars får jag väl härda ut till försommaren, då blir det en till ettåring här på bete..

Misstänker att min är något sådant också i mkh..

Det är en ruskigt snäll unge jag har fått. Jag vet att man blir partisk men han är väldigt okomplicerad. Han har inte blivit så värst mycket hanterad i sitt liv och under tiden han gick på lösdrift hälsade jag bara på två gånger. Vi har börjat öva på att stå uppbundna ensamma i stallgången och det gör han som ingenting. Det kom en fyrhjuling i full fräs upp till stallet idag när han borstades. Lite läskigt men han stod som ett ljus.

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

• Nålad
Avel Här är födelseannonserna för årets föl. Lägg in en bild och skriv gärna ras och stam, det är många intresserade av. Observera att detta...
Svar
9
· Visningar
2 519
Senast: thoora
·
Avel Nu är det väl dags för en tråd om föl som väntas 2025? Vilka ston har ni betäckt? Med vilka hingstar? Beräknat födelsedatum? Skriv gärna...
Svar
18
· Visningar
2 013
Senast: cili
·
Avel Hej! Behöver råd från er mer erfarna. Jag har vant av årets föllunge för ca 3 veckor sedan, juvret gick tillbaka fint och stoet mår bra...
Svar
4
· Visningar
564
Avel Lite osäker om denna tråden ska ligga under avel eller dressyr. Ni som avlar dressyrhästar, jag är nyfiken på eran åsikt om hur ni...
Svar
8
· Visningar
863
Senast: Piaff
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama