Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
OBS: This feature may not be available in some browsers.
Åh vad spännande! Jag har tyckt att han ser speciell och vacker ut trots sin "vanliga" bruna färg, men jag är stormförtjust i prickar så det ser jag också fram emot!@Bluefish Ja han "tappar" den bruna färgen och blir mer prickig runt både ögon och mule! =) Ska bli spännande och se vad som döljer sig under vinterpälsen =)
Tack!
Åh vad spännande! Jag har tyckt att han ser speciell och vacker ut trots sin "vanliga" bruna färg, men jag är stormförtjust i prickar så det ser jag också fram emot!
Men Tummen är väl skimmel så det "ingår" att hon blir ljusare med åren va? Blir det allt mer vita prickar eller bleks de mörka områdena?
Denna är tagen för några månader sen det har blivit lite mer nu
Jag var helt säker på att han skulle bli en vanlig brun, så jag tycker också det är kul att se förändringen och spännande och se vart det slutar! =) Mamma Tummen ändrar fortfarande färg och blir ljusare och ljusare =)
Knabbisar är så fina, får man fråga om bild?Jag har också en fundering till @oanki När började de första prickarna synas? Min är hälften knabbe men har peppar peppar inte blivit spräcklig, får jag välja förblir hon svart.
Vågar inte mäta henne mer förrän de kommit ut på bete nu känner jag, hon är ganska rejält mycket mindre än vad hon "borde" vara om hon ska bli D-ponny. Säkert blir hon C och för liten, då får jag väl köpa en rockard och låna ut till junior...
Det visste jag inte! Att skimmel färgen inte finns hos dem, så intressant. Då är Tummen väldigt(!) prickig då hon i mina ögon ser ut lite som en apelkastad skimmel@Bluefish När han var 1 månad fick han sin första prick! =) Så din klarar sig nog, finns som sagt renrasiga knabstupper hästar som inte har några prickar.
@Asko knabstrupper.se/tigerfargen/ Här kan du läsa om Tigerfärgen =) Finns väldigt mycket olika, men skimmel finns faktiskt inte. Man får inte heller betäcka en knabstrupp med skimmel om man vill att avkomman ska bli godkänd. =)
Vad jag fått lära mig av Knabstrupper uppfödarna är det att meleringen kan stanna upp för att sedan fortsätta, det är väldigt svårt att veta hur dom kommer se ut när dom är klar. Kanske därför det står i passet "knabstrupper" som färg.
Både Tummen och Love kommer nog bli mer melerade. Men det får gärna stanna av på Tummen nu
Kolsvart, vilken fin en@Asko Haha hon är inte särskilt knabbetypisk, men å andra sidan lärde jag mig nu via oanki att mamman inte är ren knabstruper. Hon är nämligen tigrerad skimmelskäck. Min fick jag lite bilder på när hon välkomnade mig i hagen rätt nyligen. Även om hon blir kort i rocken är det ingen risk att hon ska bli för späd
@Bluefish När han var 1 månad fick han sin första prick! =) Så din klarar sig nog, finns som sagt renrasiga knabstupper hästar som inte har några prickar.
@Asko knabstrupper.se/tigerfargen/ Här kan du läsa om Tigerfärgen =) Finns väldigt mycket olika, men skimmel finns faktiskt inte. Man får inte heller betäcka en knabstrupp med skimmel om man vill att avkomman ska bli godkänd. =)
Vad jag fått lära mig av Knabstrupper uppfödarna är det att meleringen kan stanna upp för att sedan fortsätta, det är väldigt svårt att veta hur dom kommer se ut när dom är klar. Kanske därför det står i passet "knabstrupper" som färg.
Både Tummen och Love kommer nog bli mer melerade. Men det får gärna stanna av på Tummen nu
Hur gamla är era hopphästar första gången ni löshoppar? Minis mamma började gamla ägaren med då hon var lite drygt 1 år... Min tanke är att dom borde vara minst 1 1/2 år, men det kanske är positivt att börja så tidigt som möjligt?? Trots allt så hoppade lillen spånballer i stallgången redan en månad gammal....
Beror på vad du menar med begreppet löshoppar. När jag var o hälsade på min lillskit för en månad sen så promenerade vi över lite bommar på marken. Tanken till våren är att han ska få rejsa runt i paddocken med polaren och kanske leka över nåt yttepyttelitet, typ 20 cm. Men regelrätt löshoppning på hinder väntar jag med i åtminstone ett år tror jag. Å andra sidan ska inte min bli nån regelrätt hoppehäst, hoppavlare kanske ser annorlunda på det.