Födda 2015

Status
Stängd för vidare inlägg.
@Bluefish Ja han "tappar" den bruna färgen och blir mer prickig runt både ögon och mule! =) Ska bli spännande och se vad som döljer sig under vinterpälsen =)
Tack! :D

Jag fick lite vinterbilder på min bebis med mamma idag!

tumblr_o1kqwmmy4D1rrws4ko1_1280.jpg

12654136_1342932379065770_6452743515323320822_n.jpg
Hälsade på denna rackaren idag. Inte pysslat med honom på en månad och ändå var det bara o ta med honom på en liten promenad själv. Han gick över bommar, stod själv i stallet osv, inga problem. Han är ju inte speciellt vacker för tillfället men snäll så det räcker och blir över.

@Bluefish Ja han "tappar" den bruna färgen och blir mer prickig runt både ögon och mule! =) Ska bli spännande och se vad som döljer sig under vinterpälsen =)
Tack! :D
Åh vad spännande! Jag har tyckt att han ser speciell och vacker ut trots sin "vanliga" bruna färg, men jag är stormförtjust i prickar så det ser jag också fram emot! :love:

Åh vad spännande! Jag har tyckt att han ser speciell och vacker ut trots sin "vanliga" bruna färg, men jag är stormförtjust i prickar så det ser jag också fram emot! :love:
12246898_10153345637223460_5632616220531000812_n.jpg

Denna är tagen för några månader sen det har blivit lite mer nu :)
Jag var helt säker på att han skulle bli en vanlig brun, så jag tycker också det är kul att se förändringen och spännande och se vart det slutar! =) Mamma Tummen ändrar fortfarande färg och blir ljusare och ljusare =)

12246898_10153345637223460_5632616220531000812_n.jpg

Denna är tagen för några månader sen det har blivit lite mer nu :)
Jag var helt säker på att han skulle bli en vanlig brun, så jag tycker också det är kul att se förändringen och spännande och se vart det slutar! =) Mamma Tummen ändrar fortfarande färg och blir ljusare och ljusare =)
Men Tummen är väl skimmel så det "ingår" att hon blir ljusare med åren va? Blir det allt mer vita prickar eller bleks de mörka områdena?
Tror du att Love kommer få mer och mer prickar resten av livet eller slutar det efter någon period?
Ursäkta frågorna men tycker att hästars färger är fascinerande :o:) Och dina är ju så fina :love:

Jag har också en fundering till @oanki :D När började de första prickarna synas? Min är hälften knabbe men har peppar peppar inte blivit spräcklig, får jag välja förblir hon svart.

Vågar inte mäta henne mer förrän de kommit ut på bete nu känner jag, hon är ganska rejält mycket mindre än vad hon "borde" vara om hon ska bli D-ponny. Säkert blir hon C och för liten, då får jag väl köpa en rockard och låna ut till junior...

Jag har också en fundering till @oanki :D När började de första prickarna synas? Min är hälften knabbe men har peppar peppar inte blivit spräcklig, får jag välja förblir hon svart.

Vågar inte mäta henne mer förrän de kommit ut på bete nu känner jag, hon är ganska rejält mycket mindre än vad hon "borde" vara om hon ska bli D-ponny. Säkert blir hon C och för liten, då får jag väl köpa en rockard och låna ut till junior...
Knabbisar är så fina, får man fråga om bild? :angel:

@Bluefish När han var 1 månad fick han sin första prick! =) Så din klarar sig nog, finns som sagt renrasiga knabstupper hästar som inte har några prickar.
@Asko knabstrupper.se/tigerfargen/ Här kan du läsa om Tigerfärgen =) Finns väldigt mycket olika, men skimmel finns faktiskt inte. Man får inte heller betäcka en knabstrupp med skimmel om man vill att avkomman ska bli godkänd. =)
Vad jag fått lära mig av Knabstrupper uppfödarna är det att meleringen kan stanna upp för att sedan fortsätta, det är väldigt svårt att veta hur dom kommer se ut när dom är klar. Kanske därför det står i passet "knabstrupper" som färg.
Både Tummen och Love kommer nog bli mer melerade. Men det får gärna stanna av på Tummen nu :)

@Bluefish När han var 1 månad fick han sin första prick! =) Så din klarar sig nog, finns som sagt renrasiga knabstupper hästar som inte har några prickar.
@Asko knabstrupper.se/tigerfargen/ Här kan du läsa om Tigerfärgen =) Finns väldigt mycket olika, men skimmel finns faktiskt inte. Man får inte heller betäcka en knabstrupp med skimmel om man vill att avkomman ska bli godkänd. =)
Vad jag fått lära mig av Knabstrupper uppfödarna är det att meleringen kan stanna upp för att sedan fortsätta, det är väldigt svårt att veta hur dom kommer se ut när dom är klar. Kanske därför det står i passet "knabstrupper" som färg.
Både Tummen och Love kommer nog bli mer melerade. Men det får gärna stanna av på Tummen nu :)
Det visste jag inte! Att skimmel färgen inte finns hos dem, så intressant. Då är Tummen väldigt(!) prickig då hon i mina ögon ser ut lite som en apelkastad skimmel :o
Brukar de bli klara vid någon viss ålder? :)

@Asko Haha hon är inte särskilt knabbetypisk, men å andra sidan lärde jag mig nu via oanki att mamman inte är ren knabstruper. Hon är nämligen tigrerad skimmelskäck. Min fick jag lite bilder på när hon välkomnade mig i hagen rätt nyligen. Även om hon blir kort i rocken är det ingen risk att hon ska bli för späd :D

30at07o.jpg

24xjqxt.jpg

@Asko Haha hon är inte särskilt knabbetypisk, men å andra sidan lärde jag mig nu via oanki att mamman inte är ren knabstruper. Hon är nämligen tigrerad skimmelskäck. Min fick jag lite bilder på när hon välkomnade mig i hagen rätt nyligen. Även om hon blir kort i rocken är det ingen risk att hon ska bli för späd :D

30at07o.jpg

24xjqxt.jpg
Kolsvart, vilken fin en :love:

Har börjat leta lösdriftsplats åt Mini till hösten, jisses vad svårt att hitta ett bra ställe!
Eller så har jag möjligtvis för stora krav.... :angel:

Har en möjlighet att skicka honom till ett ställe i Danmark som verkar vara ok, men jag tycker det är lite för "platt" därnere... :p

Har ni alla som inte ska ha dom hemma hittat bra platser för era? Hur gjorde ni, letade annoncer, frågade bekannta, eller vad? Känns lite som att de som har bra ställen aldrig behöver annoncera då det blir fullt upp oavsett.

Mina hingstar var på plats på sin lösdrift redan i höstas. Det är min kompis som har den och hon tar emot dom som föl (avvanda eller med sin mamma) och sen går de ihop tills de ska börja skolan - sen börjar hon om på ny flock, det tillkommer inte någon under tiden. Jag hade tur som fick plats för bägge där, hon får fullt utan att behöva annonsera så det stämmer nog bra att de bästa ställena inte behöver annonsera

Intressant det där med skimlar! I Sverige fanns för en 50 år sedan en dansk knabstruperhingst som hette Silverking III och hans prickiga döttrar betäcktes med just skimlar för man trodde det skulle vara bra för färgen.

Nu är Mini fylld 9 månader, och det känns som att han snart börjar bli klar för att avvänjast fullständigt från mamma. Blir nog lagom att skilja dom så snart hon kommer i brunst första gången i år.

Jag tog med honom upp på ridbanan i går, och vilket fantastiskt temperament på den lilla killen! :love: Inga problem alls att lämna kompisarna, lagom nyfiken men ändå uppmerksam på mig hela tiden, och så trygg i sig själv för att vara så liten! :D
La ut ett par bommar som jag sedan ledde honom över - han fick lukta lite på dom men var helt obekymrad i övrigt. Sedan testade jag att skicka iväg honom från mig, var tvungen att ändra mitt tillvägasätt då han först inte rörde en fena när jag viftade grimmskaftet allt vad jag kunde knappt 1 meter ifrån honom.... :rofl: men så snart han fattade vad jag ville så sprang han snällt iväg när jag smackade. :)

Efteråt spolade vi benen lite försiktigt, tänker att det är en sån sak som kan vara bra att han är van vid innan han åker hemifrån.

Hur gamla är era hopphästar första gången ni löshoppar? Minis mamma började gamla ägaren med då hon var lite drygt 1 år... Min tanke är att dom borde vara minst 1 1/2 år, men det kanske är positivt att börja så tidigt som möjligt?? Trots allt så hoppade lillen spånballer i stallgången redan en månad gammal.... :p :o

Uniks mamma har nu fått lämna flocken tillsammans med vårt dräktiga ponnysto.
Både Unik och Olivia har tagit det med ro.
De kan se varandra men är inte upprörda över att vara åtskiljda.
Vad har era för storlek i grimma nu? Unik har precis avancerat från ponny till cob.
Härom kvällen blev jag alldeles varm i mattehjärtat.
Det var mörkt ute och flocken stod i skogen men när jag ropade lämnade Unik dem och kom till matte vid grinden....
:love:

Hur gamla är era hopphästar första gången ni löshoppar? Minis mamma började gamla ägaren med då hon var lite drygt 1 år... Min tanke är att dom borde vara minst 1 1/2 år, men det kanske är positivt att börja så tidigt som möjligt?? Trots allt så hoppade lillen spånballer i stallgången redan en månad gammal.... :p :o

Beror på vad du menar med begreppet löshoppar. När jag var o hälsade på min lillskit för en månad sen så promenerade vi över lite bommar på marken. Tanken till våren är att han ska få rejsa runt i paddocken med polaren och kanske leka över nåt yttepyttelitet, typ 20 cm. Men regelrätt löshoppning på hinder väntar jag med i åtminstone ett år tror jag. Å andra sidan ska inte min bli nån regelrätt hoppehäst, hoppavlare kanske ser annorlunda på det.

Beror på vad du menar med begreppet löshoppar. När jag var o hälsade på min lillskit för en månad sen så promenerade vi över lite bommar på marken. Tanken till våren är att han ska få rejsa runt i paddocken med polaren och kanske leka över nåt yttepyttelitet, typ 20 cm. Men regelrätt löshoppning på hinder väntar jag med i åtminstone ett år tror jag. Å andra sidan ska inte min bli nån regelrätt hoppehäst, hoppavlare kanske ser annorlunda på det.

Nja, jag var mest interesserad av att höra hur alla gör, om man introducerar dom till hinder tidigt eller väntar. Ungefär som du skriver tänker nog jag göra med. :) Vi har ju även en liten fälttävlansbana på granngården, så jag kommer leda honom över några stockar och diken innan han åker iväg på "kostskola" - letar fortfarande lösdriftsplats åt honom.

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

• Nålad
Avel Här är födelseannonserna för årets föl. Lägg in en bild och skriv gärna ras och stam, det är många intresserade av. Observera att detta...
Svar
9
· Visningar
2 519
Senast: thoora
·
Avel Nu är det väl dags för en tråd om föl som väntas 2025? Vilka ston har ni betäckt? Med vilka hingstar? Beräknat födelsedatum? Skriv gärna...
Svar
18
· Visningar
2 013
Senast: cili
·
Avel Hej! Behöver råd från er mer erfarna. Jag har vant av årets föllunge för ca 3 veckor sedan, juvret gick tillbaka fint och stoet mår bra...
Svar
4
· Visningar
564
Avel Lite osäker om denna tråden ska ligga under avel eller dressyr. Ni som avlar dressyrhästar, jag är nyfiken på eran åsikt om hur ni...
Svar
8
· Visningar
864
Senast: Piaff
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama