Födda 2015

Status
Stängd för vidare inlägg.
Mina som står i utebli var lugna till en början sen när smällande ökade började dom bocka och fara runt. (Stor box) dom gick dock att muta med morötter :banana:

Men åh så fin kille du har @sorbifolia :love:

Min lilla Argun tyckte inte alls om fyrverkerierna fick jag höra av uppfödaren.. Tog lite på mammahjärtat att få höra att han var så orolig. Nästa år får jag förbereda honom lite mer inför det, bomull i öronen, huva och allt vad man kan göra ;)

Hej! Tror inte jag skrivit i tråden förut, men har ett nordsvenskt brukssto som föddes 5/6-15. Hon har haft egen box bredvid mamma nattetid sedan några veckor tillbaka, vilket har varit helt bekymmersfritt, men nu skulle jag behöva råd om hur jag avvänjer dagtid. Har bara haft henne en kort stund i egen hage. Har också testat att ha mamman i en utebox och fölet utanför med kompisar. Detta gick också utan dramatik men jag är rädd att något händer när jag inte är där och bevakar. Hur gör ni andra? Jag vill att hon ska kunna dia morgon och kväll ett tag till.

Hej! Tror inte jag skrivit i tråden förut, men har ett nordsvenskt brukssto som föddes 5/6-15. Hon har haft egen box bredvid mamma nattetid sedan några veckor tillbaka, vilket har varit helt bekymmersfritt, men nu skulle jag behöva råd om hur jag avvänjer dagtid. Har bara haft henne en kort stund i egen hage. Har också testat att ha mamman i en utebox och fölet utanför med kompisar. Detta gick också utan dramatik men jag är rädd att något händer när jag inte är där och bevakar. Hur gör ni andra? Jag vill att hon ska kunna dia morgon och kväll ett tag till.

Mini har börjat gå i egen hage med sina kompisar under dagarna, han står fortfarande med sin mamma på lösdriften nattetid. Första dagen rymde han (smög under staketet) flera gånger för att komma till mamman, så vi blev tvungna att flytta dom till en hage med trästaket som inte går att komma under. Där ser han inte sin mamma hellre, vilket tydligen är bättre.

Annars vet jag flera som ställer sto och föl i hagar bredvid varandra, det tror jag nog skulle funka bra om man har staket som inte sto eller föl går igenom. :angel:

Lite nya bilder på min lilla dam, fortfarande lika mysig o snäll :love: Börjar dock oroa mig över att där inte kommer dit fler ston... I värsta fall får hon juh flytta hem till våren men hade önskat att hon fått gå kvar i sto-flock tills hon e 2... :(
12472693_10153462229797672_7264044521634867274_n.jpg

945900_10153462229317672_7595181919124370451_n.jpg

Dock e de hon som bestämmer i hagen, nåde den grabb som inte lyder henne :p
1936489_10153462230302672_2015320029188388141_n.jpg

Annars vet jag flera som ställer sto och föl i hagar bredvid varandra, det tror jag nog skulle funka bra om man har staket som inte sto eller föl går igenom. :angel:

Min har gått bredvid sin mamma hela tiden, han har inte försökt brottas med staketet alls, tack och lov, vet de föl som gjort det.. Hade han velat ta sig genom hade han kunnat det, men efter att ha tuggat på strömtråden som riktigt liten har han lärt sig att det är lite oskönt att komma för nära... Och han tycker hagkompisen är roligare än mamma som aldrig vill leka, hon i sin tur tyckte det var jätteskönt att slippa sin unge haha

Texas kommer gå kvar med sin mamma ett bra tag till - han är bara 6 månader. Målet är att han dom kvar ihop februari ut. Börjar Vera brunsta åker hon ut ur hagen direkt för jag vill verkligen inte att hon ska bjuda ut sig till någon av de andra smågrabbarna

Min skrutta är själv i box nattetid och har inte sagt ett knyst om det. Går med mamma och den andra tanten dagtid och då är det lite brått till tuttfabriken!
Nu har mamma häst hämtat upp sig lite hullmässigt och jag känner ingen brådska..Snart sju månader.
Men hon är en liten pain in the as..Tuff som satan fick jag erfara när det var dags för hovis..
Dom var två idag och det var nog bra.
Han tyckte jag skulle dela dem så hon får gå med andra inte lika snälla i lite blandflock:crazy:..
Men jag vet inte..
Är väl jag som brustit i hanteringen, suck.
Att binda upp i gången funkar och borsta mm.
Leder ut henne ensam sist på morgonen så hon får vara kvar ensam, tar märrarna först och det går ok.

Får väl lägga upp en plan i konsekvent hantering/uppbindning/hovlyft..
Men hon är jädrans kvick i bakkärran så helst vill jag inte vara ensam ute då.

Min skrutta är själv i box nattetid och har inte sagt ett knyst om det. Går med mamma och den andra tanten dagtid och då är det lite brått till tuttfabriken!
Nu har mamma häst hämtat upp sig lite hullmässigt och jag känner ingen brådska..Snart sju månader.
Men hon är en liten pain in the as..Tuff som satan fick jag erfara när det var dags för hovis..
Dom var två idag och det var nog bra.
Han tyckte jag skulle dela dem så hon får gå med andra inte lika snälla i lite blandflock:crazy:..
Men jag vet inte..
Är väl jag som brustit i hanteringen, suck.
Att binda upp i gången funkar och borsta mm.
Leder ut henne ensam sist på morgonen så hon får vara kvar ensam, tar märrarna först och det går ok.

Får väl lägga upp en plan i konsekvent hantering/uppbindning/hovlyft..
Men hon är jädrans kvick i bakkärran så helst vill jag inte vara ensam ute då.
Min lille har vevat lite med bakbenen ffa när han ska lyfta hovarna. Min hovis tipsade om att ta tag under hoven och runt tån, typ som när man böjer lågt vid böjprov, då får de ingen kraft medan de fortfarande är små. Svårt att förklara men hon demonstrerade på min och det gick bra sen.. Du kanske redan har testat en massa såna knep förvisso, men det var ett tips jag fick på min.

Min lille har vevat lite med bakbenen ffa när han ska lyfta hovarna. Min hovis tipsade om att ta tag under hoven och runt tån, typ som när man böjer lågt vid böjprov, då får de ingen kraft medan de fortfarande är små. Svårt att förklara men hon demonstrerade på min och det gick bra sen.. Du kanske redan har testat en massa såna knep förvisso, men det var ett tips jag fick på min.

Hon är ju kvick utav helvete, bra sen om hon blir hopphäst...
Var ju tvungen att borsta igenom och pyssla lite samt prova igen.
Fick mig en rejäl spark själv på utsidan knät. Tur det finns compacgel i stallet..
Men kommer jag bara så långt så kan det ju vara ett bra tips.
I fram accepterade hon och jag lyfte och kratsade. Gjorde om och berömde massa.
Vete tusan hur jag ska rå på di där baktassarna:mad:. Avslutade med att jag iallafall fick röra dom helt utan att prova lyfta.

Senast ändrad:
Fick mig en rejäl spark själv på utsidan knät. Tur det finns compacgel i stallet..
Vete tusan hur jag ska rå på di där baktassarna:mad:. Avslutade med att jag iallafall fick röra dom helt utan att prova lyfta.

Om hon sparkar så kan det vara bra att bara träna på att röra benen med et dressyrspö el.dyl. i början. Sedan avancerar du till sopkvasten, osv. tills hon står snällt vad du än gör med bakbenen. Innan dess skulle jag hålla mig utanför "sparkzonen". ;)

Använd ett rep att lyfta bakbenen med så hamnar du inte i farozonen .

Jo, @Miaa , rep hade hovisarna. En bremsa och den andra lyfte med rep och verkade..
Regelrätt övergrepp, men vad fasen, hon verkade inte direkt livrädd för det, men typ förbannad.
Hade inte förväntat mig att hon var riktigt så skarp.
Vete tusan hur jag ska hinna få om repet bara..
Börjar väl med lite försiktig tillvänjning och acceptans av att jag borstar och petar på bakbenen.
Sen behöver man nog vara lite tydlig och jag är inte mesig på något sätt men just i det att hon är så rackarns kvick med i bak gör att jag inte är helt stursk där, tyvärr..

Man ska inte idka våld men ibland behövs tydligare gränsättning och om jag känner att jag inte riktigt reder ut det så får jag hitta en lösning, med någon som är mer erfaren och konsekvent så vi löser detta för jag vill inte ha en häst som måste pleggas/bremsas mm för att kunna verkas och senare skos bak.

Tur att hon är social och söt för övrigt iallafall:)..

Jo, @Miaa , rep hade hovisarna. En bremsa och den andra lyfte med rep och verkade..
Regelrätt övergrepp, men vad fasen, hon verkade inte direkt livrädd för det, men typ förbannad.
Hade inte förväntat mig att hon var riktigt så skarp.
Vete tusan hur jag ska hinna få om repet bara..
Börjar väl med lite försiktig tillvänjning och acceptans av att jag borstar och petar på bakbenen.
Sen behöver man nog vara lite tydlig och jag är inte mesig på något sätt men just i det att hon är så rackarns kvick med i bak gör att jag inte är helt stursk där, tyvärr..

Man ska inte idka våld men ibland behövs tydligare gränsättning och om jag känner att jag inte riktigt reder ut det så får jag hitta en lösning, med någon som är mer erfaren och konsekvent så vi löser detta för jag vill inte ha en häst som måste pleggas/bremsas mm för att kunna verkas och senare skos bak.

Tur att hon är social och söt för övrigt iallafall:)..

Ett tips för att minska risken att bli sparkad är att om du står brevid, ungefär vid buken, lägger handen som är närmast huvudet uppe på ryggen på fölingen och tar sen den andra handen på rumpan och följer benet enda ner till hoven. På så sätt håller du dig (oftast :angel:) urvägen för spattiga bakben :up: Hoppas du förstår hur jag menar :D

Längesedan jag kikade in, vi hade iaf inga problem på nyår. Det är fyrverkeriförbud i byn men man kan se ljussken och höra smällar ändå. Hästarna brydde sig inte, skönt! Vi har haft hovslagarbesök, en okänd människa fick hålla henne eftersom jag hade händerna fulla medan hovis gjorde sitt. Hon var verkligen gudasnäll, sneglade på hovslagaren ibland men höll snällt upp samtliga fötter och hade inga problem med att ha dem på pinnen heller. Det körde ihop sig så vi fick ta två hästar tillsammans när de skulle tillbaka till lösdriften, det skötte hon minst lika bra trots väldigt begränsad ledträning. Är så himla stolt över lillfia :love: 118 cm över manken nu och minst 120 bak. Och.. fluffig :D

11aiwx3.jpg

Och två från hagen.
2q093pi.jpg

10d6qhj.jpg

Börjar nästan tro att min unge är någon sorts bortbyting. Enormt okomplicerad liten häst. Inte gjort någonting med henne sen innan nyår men hälsade på henne idag, tog in i stallet, stod i gången, borstade och lyfte fötter och gick sen en promenad utan problem. Äskar verkligen psyket på henne. Känslig och enormt vänlig utan att vara mesig :love:

Börjar nästan tro att min unge är någon sorts bortbyting. Enormt okomplicerad liten häst. Inte gjort någonting med henne sen innan nyår men hälsade på henne idag, tog in i stallet, stod i gången, borstade och lyfte fötter och gick sen en promenad utan problem. Äskar verkligen psyket på henne. Känslig och enormt vänlig utan att vara mesig :love:
Vad härligt! Vem var hon efter nu igen?

Jag hoppas det är ok att jag hoppar in här även om jag inte fött upp min, jag har nämligen köpt en -15 som kommer hem nån gång i februari här, en hingst e. Benetton Dream - Quaterback - Lord Sinclair som jag hoppas ska blir min framtida tävlingshäst efter femåringen jag också har. Längtar ihjäl mig!

Fyra månader gammal på bilden
tumblr_o13lipX2gw1rrws4ko1_1280.jpg

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

• Nålad
Avel Här är födelseannonserna för årets föl. Lägg in en bild och skriv gärna ras och stam, det är många intresserade av. Observera att detta...
Svar
9
· Visningar
2 521
Senast: thoora
·
Avel Nu är det väl dags för en tråd om föl som väntas 2025? Vilka ston har ni betäckt? Med vilka hingstar? Beräknat födelsedatum? Skriv gärna...
Svar
18
· Visningar
2 013
Senast: cili
·
Avel Hej! Behöver råd från er mer erfarna. Jag har vant av årets föllunge för ca 3 veckor sedan, juvret gick tillbaka fint och stoet mår bra...
Svar
4
· Visningar
564
Avel Lite osäker om denna tråden ska ligga under avel eller dressyr. Ni som avlar dressyrhästar, jag är nyfiken på eran åsikt om hur ni...
Svar
8
· Visningar
864
Senast: Piaff
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

• Dejtingtråden del 38
  • Black Friday
  • Vad gör vi? Del CCIV

Hund, Katt, Andra Djur