Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
OBS: This feature may not be available in some browsers.
Hej! Tror inte jag skrivit i tråden förut, men har ett nordsvenskt brukssto som föddes 5/6-15. Hon har haft egen box bredvid mamma nattetid sedan några veckor tillbaka, vilket har varit helt bekymmersfritt, men nu skulle jag behöva råd om hur jag avvänjer dagtid. Har bara haft henne en kort stund i egen hage. Har också testat att ha mamman i en utebox och fölet utanför med kompisar. Detta gick också utan dramatik men jag är rädd att något händer när jag inte är där och bevakar. Hur gör ni andra? Jag vill att hon ska kunna dia morgon och kväll ett tag till.
Annars vet jag flera som ställer sto och föl i hagar bredvid varandra, det tror jag nog skulle funka bra om man har staket som inte sto eller föl går igenom.
Min lille har vevat lite med bakbenen ffa när han ska lyfta hovarna. Min hovis tipsade om att ta tag under hoven och runt tån, typ som när man böjer lågt vid böjprov, då får de ingen kraft medan de fortfarande är små. Svårt att förklara men hon demonstrerade på min och det gick bra sen.. Du kanske redan har testat en massa såna knep förvisso, men det var ett tips jag fick på min.Min skrutta är själv i box nattetid och har inte sagt ett knyst om det. Går med mamma och den andra tanten dagtid och då är det lite brått till tuttfabriken!
Nu har mamma häst hämtat upp sig lite hullmässigt och jag känner ingen brådska..Snart sju månader.
Men hon är en liten pain in the as..Tuff som satan fick jag erfara när det var dags för hovis..
Dom var två idag och det var nog bra.
Han tyckte jag skulle dela dem så hon får gå med andra inte lika snälla i lite blandflock..
Men jag vet inte..
Är väl jag som brustit i hanteringen, suck.
Att binda upp i gången funkar och borsta mm.
Leder ut henne ensam sist på morgonen så hon får vara kvar ensam, tar märrarna först och det går ok.
Får väl lägga upp en plan i konsekvent hantering/uppbindning/hovlyft..
Men hon är jädrans kvick i bakkärran så helst vill jag inte vara ensam ute då.
Min lille har vevat lite med bakbenen ffa när han ska lyfta hovarna. Min hovis tipsade om att ta tag under hoven och runt tån, typ som när man böjer lågt vid böjprov, då får de ingen kraft medan de fortfarande är små. Svårt att förklara men hon demonstrerade på min och det gick bra sen.. Du kanske redan har testat en massa såna knep förvisso, men det var ett tips jag fick på min.
Hon är ju kvick utav helvete, bra sen om hon blir hopphäst...
Var ju tvungen att borsta igenom och pyssla lite samt prova igen.
Fick mig en rejäl spark själv på utsidan knät. Tur det finns compacgel i stallet..
Men kommer jag bara så långt så kan det ju vara ett bra tips.
I fram accepterade hon och jag lyfte och kratsade. Gjorde om och berömde massa.
Vete tusan hur jag ska rå på di där baktassarna. Avslutade med att jag iallafall fick röra dom helt utan att prova lyfta.
Använd ett rep att lyfta bakbenen med så hamnar du inte i farozonen .Hon är ju kvick utav helvete, bra sen om hon blir hopphäst...
Var ju tvungen att borsta igenom och pyssla lite samt prova igen.
Fick mig en rejäl spark själv på utsidan knät. Tur det finns compacgel i stallet..
Men kommer jag bara så långt så kan det ju vara ett bra tips.
I fram accepterade hon och jag lyfte och kratsade. Gjorde om och berömde massa.
Vete tusan hur jag ska rå på di där baktassarna. Avslutade med att jag iallafall fick röra dom helt utan att prova lyfta.
Jo, @Miaa , rep hade hovisarna. En bremsa och den andra lyfte med rep och verkade..
Regelrätt övergrepp, men vad fasen, hon verkade inte direkt livrädd för det, men typ förbannad.
Hade inte förväntat mig att hon var riktigt så skarp.
Vete tusan hur jag ska hinna få om repet bara..
Börjar väl med lite försiktig tillvänjning och acceptans av att jag borstar och petar på bakbenen.
Sen behöver man nog vara lite tydlig och jag är inte mesig på något sätt men just i det att hon är så rackarns kvick med i bak gör att jag inte är helt stursk där, tyvärr..
Man ska inte idka våld men ibland behövs tydligare gränsättning och om jag känner att jag inte riktigt reder ut det så får jag hitta en lösning, med någon som är mer erfaren och konsekvent så vi löser detta för jag vill inte ha en häst som måste pleggas/bremsas mm för att kunna verkas och senare skos bak.
Tur att hon är social och söt för övrigt iallafall..
Vad härligt! Vem var hon efter nu igen?Börjar nästan tro att min unge är någon sorts bortbyting. Enormt okomplicerad liten häst. Inte gjort någonting med henne sen innan nyår men hälsade på henne idag, tog in i stallet, stod i gången, borstade och lyfte fötter och gick sen en promenad utan problem. Äskar verkligen psyket på henne. Känslig och enormt vänlig utan att vara mesig