Födda 2015

Status
Stängd för vidare inlägg.
Smugglaren har fått rasp. Ve och fasa. Jag har aldrig fått det på någon häst. Gick från en dag till en annan. Riktigt hemskt ser det ur och han har jätteont. Veterinären kom ut och behandlade och han får penicillin. Jag måste ju göra vid såren varje dag men han tycker inte om det! Någon som har tips på hur man får fölet att stå stil och inte fara rundor. Jag är alltid själv med hästarna så svårt att få någon att hålla tyvärr.

Jag har börjat träna min på att vara uppbunden och har kommit så långt att jag har en lina från grimman genom en uppbindningsring (fäst högt upp) och som jag sen håller i. Har ringen fäst över krubban så att man även kan fodra medan man tex övar på att lyfta fötter osv, väldigt praktiskt om man är ensam och vill att dom ska stå still. Egentligen skulle det nog inte vara några som helst problem att sätta fast henne på riktigt heller nu då hon aldrig tyckt det där med att "sitta fast" är något konstigt men ska köpa ett gummirep först.

Mini kan stå uppbunden på stallgången nu, tack vara hovbölden.... :p Jag blev trött på att behöva få med mig någon som kunde hålla honom varje dag, så jag testade att kryssbinda honom och det var inget problem.
@Narcissa - hjälper det om du ger honom kraftfodret t.ex. medans du håller på?

12304552_1301865099839165_2841175193376962514_o.jpg
Den lille filosofen vars snedlugg passar fint med örontofsarna.

Min har kommit ut på lösdrift igen efter att ha sovit inne i en månad. Idag tänkte jag försöka fota henne men det blev mest närbilder.. Väldigt nyfiken och intresserad av dragkedjor, knappar och tofsar. Ska mätas igen runt jul och se, jag tycker hon utvecklats en del.

sligk6.jpg
14j9kbn.jpg
i5djrn.jpg

12348609_1042840759070776_320245182_n.jpg

Jag har lite dålig humor;)..Men tyckte det var lite roligt.
Min står nu själv mellan fem till nio-halv tio ca på kvällarna. När hon är sex tänkte jag ev börja med hela natten.
Egentligen ingen brådska men vi ska ha igång mamma häst mer så småningom.
Ska allt ta och försöka mäta henne. Hoppas så att hon ska bli nära i strl med sin mor men hon är allt en lillfis än..

12348609_1042840759070776_320245182_n.jpg

Jag har lite dålig humor;)..Men tyckte det var lite roligt.
Min står nu själv mellan fem till nio-halv tio ca på kvällarna. När hon är sex tänkte jag ev börja med hela natten.
Egentligen ingen brådska men vi ska ha igång mamma häst mer så småningom.
Ska allt ta och försöka mäta henne. Hoppas så att hon ska bli nära i strl med sin mor men hon är allt en lillfis än..
Hihihihi, miniRut....:D

Var o hälsade på mitt föl igår som blev 7 månader i månadsskiftet. Hon verkar trivas alldeles utmärkt i sin lilla flock! Enda stoet men verkar vara den som bestämmer vilket känns skönt. Hon är så himla social o kelen när man kommer dit :love: Inte mätt henne men gissar att hon ligger på 130-135, måste ta med mätsticka ut en dag.

12348124_10153404459782672_6590893817593949828_n.jpg

12347813_10153404459922672_4454110873441307508_n.jpg

12376810_10153404460062672_8346373481283869508_n.jpg

11046546_10153404460237672_6433297292855312494_n.jpg

Hmm, min blir kanske större än vad jag trott. Hon var rätt liten som nyfödd men var runt 140 som 6 månader. Hoppas på att hon blir aningen större än mamman som är 162.

Är det nån mer som har en "bänglig" unge? Anton går med polarna sen några dagar tillbaka. Det funkar utmärkt, när han var ensam unge bland stona retade han gallfeber på allihop med sina påhitt. Han är fortfarande lika grisig mot kompisarna, biter och knuffar och flyttar dem. Stofölet som är lika gammal blir förbannad och säger ifrån men 9 månaders-hingsten viker mest undan när ligisten hänger sig i mankammen på honom... Går det över, växer det bort?

Han ger sig liksom inte vid tillsägelse, ens från de äldre stona utan det krävs att de bokstavligen sätter tänderna i baken på honom för att han ska flytta sig. Sen är han där igen... Han är rent ut sagt en plåga för sina kamrater. Mamman har varit alldeles för snäll mot honom, flera gånger har han bitit sår i ansiktet på henne t.o.m.. det har varit upp till de andra i flocken att uppfostra honom, främst min treåring har gjort en heroisk insats men nu börjar hon bli längre gången i sin egen dräktighet och är inte lika tolerant.

Mini är nog snarare "änglabarnet" i sin flock..... :angel: Hans kompis är lite mera bufflig, men inte så att han inte ger sig om han får besked.

Nu är de två andra fölen avvända, men mitt sto går fortfarande med dom. Jag har inte hunnit sätta igång henne än, men hoppast jag ska få börja nu i jullovet. Tror hon tycker att det är lite tråkigt att bara vara "dagistant".

Imorgon är Mini 7 månader, då ska jag försöka mäta honom igen.... Håll tummarna att han blivit liiite större iaf! :D

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

• Nålad
Avel Här är födelseannonserna för årets föl. Lägg in en bild och skriv gärna ras och stam, det är många intresserade av. Observera att detta...
Svar
9
· Visningar
2 521
Senast: thoora
·
Avel Nu är det väl dags för en tråd om föl som väntas 2025? Vilka ston har ni betäckt? Med vilka hingstar? Beräknat födelsedatum? Skriv gärna...
Svar
18
· Visningar
2 013
Senast: cili
·
Avel Hej! Behöver råd från er mer erfarna. Jag har vant av årets föllunge för ca 3 veckor sedan, juvret gick tillbaka fint och stoet mår bra...
Svar
4
· Visningar
564
Avel Lite osäker om denna tråden ska ligga under avel eller dressyr. Ni som avlar dressyrhästar, jag är nyfiken på eran åsikt om hur ni...
Svar
8
· Visningar
865
Senast: Piaff
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

• Black Friday
  • Vad gör vi? Del CCIV
  • Dejtingtråden del 38

Hund, Katt, Andra Djur