Födda 2015

Status
Stängd för vidare inlägg.
12247673_1287638561261819_3533791155177879126_o.jpg
det känns som om framdelen växer mer än bakdelen för tillfället... (stor grimma men den används enbart vid in- och uttag).

Min är 7,5 månader och sover själv på nätterna men går i samma hage som mamma på dagarna. De är väldigt fästa vid varandra och Unik diar mycket och länge.
Jag velar kring avvänjningen. Han är kastrerad så det är ingen brådska av den anledningen.
Jag har förberett allt med hagar, sällskap o.s.v men undrar hur bråttom det är egentligen?
Någon som kan råda mig i detta?

Fin han är @Fritidsryttaren:)!

Min lilla örontofsa:
12233122_1031334296888089_1212818820_n.jpg
Tack! Just nu tycker jag han ser ut som ett lustigt hopplock bara, och han har ju ingen rygg! :eek::p Din lilla tjej är ursöt och en exakt kopia av Antons bästa kompis! Då det inte är min fölis vill jag inte lägga ut bild men de är identiska, fast Lilla My som hon kallas har mer päls.:)

Min växer mest bak just nu men hon är fortfarande söt som socker. Har börjat gå små promenader själv nu också och tycker det är jättekul att få gå runt och undersöka saker. Fantastiskt rolig att "arbeta" med.
Vet inte hur jag ska kunna sälja henne även om jag egentligen borde om jag betäcker om mamman.
5341-1447593029-d6d80e997fda57bf7919f26a1f2924fa.jpg

Min växer mest bak just nu men hon är fortfarande söt som socker. Har börjat gå små promenader själv nu också och tycker det är jättekul att få gå runt och undersöka saker. Fantastiskt rolig att "arbeta" med.
Vet inte hur jag ska kunna sälja henne även om jag egentligen borde om jag betäcker om mamman.
5341-1447593029-d6d80e997fda57bf7919f26a1f2924fa.jpg
Gud vad fin hon är!

Märker att många väljer att avvänja fölen vid 6 mån, är det av nödvändiga skäl såsom med stallplats eller något, eller är det bara så ni har bestämt det? Bara ren nyfikenhet, roligt att höra hur andra gör med sina föl :) Själv så försöker vi låta våra gå kvar så länge som möjligt, gärna fram tills nästa föl kommer :)

Mitt föls mamma dog juh redan under första dygnet och sedan har hon blivit uppfödd på mjölkersättning/kraftfoder istället. Hon har haft en fostermamma men som ej hade mjölk tillräckligt (gått med föl förra året). Hade hon haft sin mamma kvar hade hon nog gått kvar ett tag till.

Hälsade på mitt föl igår o hon verkar trivas jättebra på sitt nya hem! Just nu är det bara fyra föl där så de har lyxtillvaro i stora gruppboxar på natten då de bara står 2 o 2, sen går de ute hela dagarna. Hon är extremt social och trevlig att hålla på med :love:
12243185_10153356118207672_5993293676071305284_n.jpg

11707336_10153356118257672_4682805219010800466_n.jpg

10584055_10153356118672672_1151731066664116435_n.jpg

Mini blev helt plötsligt rejält halt i går, han har fått en hovböld visade det sig - min lille stackare! :(

Men tur att det inte var något allvarligare.... Min veterinär hittade och öppnade upp bölden, så nu kommer han förhoppningsvis bli bra inom några dagar.

Han går fortfarande med sin mamma, han fyller 6 månader denne vecka, och jag hoppast att de kan vara tillsammans åtminstonde en månad till.

Jag provade att skilja igår och det gick hyfsat bra. Hade tänkt att de skulle gå tillsammans på dagen och stå själva på natten men känner att jag inte orkar släpa på dem in och ut i hagen utan de får gå tillsammans till jul då Smugglaren blir 7 månader. Då kommer jag bara att dela på dem och de får inte gå ihop mer. Hoppas det funkar. Han är ju bara 5.5 månad än så länge.

Vi mätte mina hingstföl igår.

Måns är 114 cm och Texas är 128.
Det gör att jag tror att Måns kanske ändå kan sluta som D-ponny - han är snart 6 månader. Texas kommer nog bli ganska normalstor 165-170 gissar jag på, han är bara 4 månader.

Jag hade tänkt börja lastträna både min egen fölis men även de andra får hänga på eftersom de åker innan min. Hur gör ni andra när ni tränar, tar ni fölet ensamt eller lastar ni stoet först?

Jag hade tänkt börja lastträna både min egen fölis men även de andra får hänga på eftersom de åker innan min. Hur gör ni andra när ni tränar, tar ni fölet ensamt eller lastar ni stoet först?
När jag lastar sto och föl vill jag att fölet helst går lite före eller jämsides med stoet , så att stoet inte blir orolig och undrar var fölet tog vägen och därmed kastar sig ur transporten .
Jag själv skulle inte hålla på och lära fölet lasträning innan fölet är ordentligt avänt .
Har fölet åkt med en stabil mamma så sitter det kvar i huvudet på fölungen och jag har aldrig hållt på att lastträna fölen .
Har dom haft en bra upplevelse som föl minns dom det flera år senare .

Min som är fem månader är ca 133 och jag tycker hon e så liten så men hoppas hon ska bli normalstor som sin mamma 169 är hon. Pappa Canterbury är väl något sådant med men han ger ju iom sin ädelhet också ett ganska litet intryck tycker jag..

Försökte få filmat lite i trav men det gååår ju inte att få nå vettigt..
Ja, ja. Galopp och svängar som det anstår en blivande ft häst kanske..
-PAXP-deijE.gif

https://static.xx.fbcdn.net/rsrc.php/v2/y4/r/-PAXP-deijE.gif

Hur mycket hanterar ni era små? Jag är lite dålig på´t. Lyfter hovar emellanåt och så vidare. Lite protester bak och jag får välja tillfälle. Alltså kanske inte börja direkt efter hon kommit in från hage. Då blir hon ganska skvättig..

Jag borstar och kratsar hovarna nästan varje dag. Precis som sin mor så gillar han borst och pyssel. Ibland ställer jag upp honom på gången. Det tycker han är onödigt men finner sig i det.
Sen han blev kastrerad har han blivit så himla go och mysig. :love:

Mina föl har redan åkt ett par gånger var.
Jag kommer inte träna mer på det. Känns inte nödvändigt faktiskt. Hittills har alla gått in snällt både med och utan mamma.

Min som är fem månader är ca 133 och jag tycker hon e så liten så men hoppas hon ska bli normalstor som sin mamma 169 är hon. Pappa Canterbury är väl något sådant med men han ger ju iom sin ädelhet också ett ganska litet intryck tycker jag..

Försökte få filmat lite i trav men det gååår ju inte att få nå vettigt..
Ja, ja. Galopp och svängar som det anstår en blivande ft häst kanske..
-PAXP-deijE.gif

https://static.xx.fbcdn.net/rsrc.php/v2/y4/r/-PAXP-deijE.gif

Hur mycket hanterar ni era små? Jag är lite dålig på´t. Lyfter hovar emellanåt och så vidare. Lite protester bak och jag får välja tillfälle. Alltså kanske inte börja direkt efter hon kommit in från hage. Då blir hon ganska skvättig..

Jag tror att din är ganska normalstor.

Jag hanterar mina väldigt lite iom att de inte bor hos mig. Just denna kör vi lite intensiv hantering med hingstarna iom att jag är där på besök. Det betyder att de går in från lösdriften med mamma, får grimma och grimskaft på. De borstas och klappas på och får lite müsli - sisådär kanske 15 minuter sen får de gå i snöre ut i lösdriften igen. I måndags så blev de dessutom mätta, vaccinerade och avmaskade.

Mini fyllde 6 månader igår, så då nyttjade jag tilfället att mäta honom medans han var inne för att byta bandage på hovbölds-hoven. Han är endast 133 cm...! Jag trodde verkligen han skulle vara större nu, tror ni han kommer bli en pyttelliten sak??
Hans mamma är 164 och hans pappa 170, så jag hoppast at han kommer bli minst 165...... Mammans första avkomma är typ 170.

Jag hanterar honom inte direkt mycket, tränar lite på att gå i grimma och grimmskaft om jag ändå ska leda stoet nånstans. Han har åkt mycket transport då han var mindre så det behövs inte tränas på. Lyftar hovar vid behov, och kliar och mysar lite varje dag i samband med att jag kollar till dom. Han är himla snäll att hålla på med, det är nästan så att jag kan vara själv och greja med hans hovböld med bandagebyte o så. :)

Då gör jag nog "lagom" också sas i hantering. Jädrigt sprättig och kvick i bakkärran så man får se upp ibland..

Tack för svar @cirkus och @Miaa . Min har ju också åkt en gång ner till betet utan problem. Mamman är dösnäll och står och äter och Anton är heller ingen som hetsar upp sig så det borde inte vara några problem, hade mest tänkt köra ett genrep innan han åker.

De andra ungarna däremot, iaf en av dem, kan nog behöva träna lite på miljön då de ska åka utan mammorna och de är ganska mycket mindre trygga än min unge. Intressant hur andra gör, vi brukar lasta stoet först och fölet brukar "alltid" följa med.

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

• Nålad
Avel Här är födelseannonserna för årets föl. Lägg in en bild och skriv gärna ras och stam, det är många intresserade av. Observera att detta...
Svar
9
· Visningar
2 521
Senast: thoora
·
Avel Nu är det väl dags för en tråd om föl som väntas 2025? Vilka ston har ni betäckt? Med vilka hingstar? Beräknat födelsedatum? Skriv gärna...
Svar
18
· Visningar
2 015
Senast: cili
·
Avel Hej! Behöver råd från er mer erfarna. Jag har vant av årets föllunge för ca 3 veckor sedan, juvret gick tillbaka fint och stoet mår bra...
Svar
4
· Visningar
566
Avel Lite osäker om denna tråden ska ligga under avel eller dressyr. Ni som avlar dressyrhästar, jag är nyfiken på eran åsikt om hur ni...
Svar
8
· Visningar
867
Senast: Piaff
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama