Födda 2015

Status
Stängd för vidare inlägg.
Nu är Måns och Texas med sina respektive mammor flyttade till sin vinterförvaring och Lyxa blir kvar där hon är för vintern - hon får sällskap av ett stoföl och Lilla V (åring undan Texas mamma) förutom sin egen mamma och ett gäng äldre ston.

Måns och Texas kommer gå en en grupp på 6 hingstar. Alla födda iår. Två avvanda har redan kommit och det går jättebra, småkillarna utan mammor får sova längst inne i ligghallen medan Vera och det andra stoet har haft sina närmare öppningen. Måns och Stina kom dit idag och var de får sova är än så länge oklart, vi får se om hon vågar ta in honom där

IMG_4711_resize.jpg

Storasyster (2 år) kliar lillebror... :heart

Jag ska mäta min också här i dagarna, sånt är ju roligt att hålla koll på! Hon och hennes lekfarbror står på box nattetid nu vilket de inte är vana, de ska ut på lösdrift igen så snart vindskyddet är monterat. Men omställningen innebär ju desto mer hantering och där har vi nog en del att jobba på. Vad är rimligt att en 6månaders "kan"? Vad kommer ni göra med era när de hanteras det kommande året? Att vara snäll med hovslagaren och vara ensam i stallet korta stunder uppbunden och bli borstad känns som en lagom nivå men jag är helt novis på småttingar. Jag köpte ju det första fölet jag någonsin klappat ungefär.

Låter som en lagom nivå tycker jag med, fast jag skulle nog inte låta en fölunge stå uppbunden ensam.... Om du vill träna den på att vara ensam så skulle jag låta den vara i boxen.

Min är 5 månader, och det enda jag känner att han skulle behöva är lite mera ledträning. Vore ju smidigt om det gick att leda honom i grimma och grimmskaft utan mamma när dom ska avvänjast... Annars så "kan" han inte direkt något utöver att lyfta hovarna sån någorlunda, och stå lagom still när man håller honom i grimman.

Ja jag menade inte som ensamhetsträning, men den enda hästen som inte är i box. Sällskapshästen brukar stå i en box intill och den lilla får öva på att vara själv på stallgången, annars vill hon ju gärna vara intill den vuxna. Har inte vågat använda någon uppbindning än utan har en person som håller i snöre alternativt lina runt boxgaller så man enkelt kan ge efter om de blir rädda. Sistnämnda visade uppfödaren och det verkar funka bra och vara vanligt i början? Helt ensam i stallet är hon bara under den minuten det tar att hämta in den andra hästen vid intag och då i box, det känns överkurs med tanke på hur lite hon gjort sedan innan @sorbifolia

Min är bara 4 månader men jag har börjat lite succesivt att vänja honom vid att mamma försvinner och inte är konstant närvarande. Det sköter han å andra sidan utmärkt på egen hand genom att vägra följa med in när jag hämtar dem så jag får gå två gånger, så det är ingen uttalad strategi från min sida.... Han har sin trygghet i flocken och är väldigt obekymrad av att morsan går. Hade honom i boxen medan jag borstade henne igår och då passade han på att sova.

Annars ledtränar vi lite, borstar och lyfter hovar. Jag vill inte sätta fast honom utan håller i grimskaftet, är så rädd om hans nacke än så länge.

Min är bara 4 månader men jag har börjat lite succesivt att vänja honom vid att mamma försvinner och inte är konstant närvarande. Det sköter han å andra sidan utmärkt på egen hand genom att vägra följa med in när jag hämtar dem så jag får gå två gånger, så det är ingen uttalad strategi från min sida.... Han har sin trygghet i flocken och är väldigt obekymrad av att morsan går. Hade honom i boxen medan jag borstade henne igår och då passade han på att sova.

Annars ledtränar vi lite, borstar och lyfter hovar. Jag vill inte sätta fast honom utan håller i grimskaftet, är så rädd om hans nacke än så länge.
Bra tänkt med nacken.

Ja jag menade inte som ensamhetsträning, men den enda hästen som inte är i box. Sällskapshästen brukar stå i en box intill och den lilla får öva på att vara själv på stallgången, annars vill hon ju gärna vara intill den vuxna. Har inte vågat använda någon uppbindning än utan har en person som håller i snöre alternativt lina runt boxgaller så man enkelt kan ge efter om de blir rädda. Sistnämnda visade uppfödaren och det verkar funka bra och vara vanligt i början? Helt ensam i stallet är hon bara under den minuten det tar att hämta in den andra hästen vid intag och då i box, det känns överkurs med tanke på hur lite hon gjort sedan innan @sorbifolia

Okej, då missförstod jag! :)
Låter bra så som du gör! :D

Månsen fick komma in och sova lösdriften inatt :love: - fick en bild på en redig surhäxa som purrade lillskiten - det var dags för Veras frukost och nån ordning fick det ju vara tyckte hon - Mamma-Stina var antagligen redan ute och befann sig i höbalen.

Och detta med att vänja av - stona drar redan iväg från sina smågrabbar de hoppar över en bäck som gossarna inte har vågat ta sig över ännu. När det spänner för mkt juvret så går de över bäcken och låter fölen dia. Texas stod och grät efter mamma i början - men Vera sket fullkomligt i honom och bara åt av det goda gräset. Jag undrar om Måns kommer dra med de andra småhattarna- skulle inte förvåna mig.

I övrigt så visar både Måns och Lyxa att de är redo för människor nu. Låter sig klappas och klias. Texas är fortsatt blyg, det får han vara, det går att klia honom på bakdel fram till manken ungefär men inte längre.

Och detta med att vänja av - stona drar redan iväg från sina smågrabbar de hoppar över en bäck som gossarna inte har vågat ta sig över ännu. När det spänner för mkt juvret så går de över bäcken och låter fölen dia. Texas stod och grät efter mamma i början - men Vera sket fullkomligt i honom och bara åt av det goda gräset. Jag undrar om Måns kommer dra med de andra småhattarna- skulle inte förvåna mig.

I övrigt så visar både Måns och Lyxa att de är redo för människor nu. Låter sig klappas och klias. Texas är fortsatt blyg, det får han vara, det går att klia honom på bakdel fram till manken ungefär men inte längre.

Hur gamla är dina fölisar igen? Jag har ju så att fölen går ifrån mammorna för att komma ut i gräshagen, och min lille på drygt 5 månader kan gå där i ett par timmar utan at bry sig om vart hans mamma är. Även den minsta fölungen på 3 1/2 månad har börjat gå ifrån sin mamma nu lite lengre stundar. Fast om kvällen brukar dom komma tillbaks och hålla sig med dom vuxna. :)

Hur gamla är dina fölisar igen? Jag har ju så att fölen går ifrån mammorna för att komma ut i gräshagen, och min lille på drygt 5 månader kan gå där i ett par timmar utan at bry sig om vart hans mamma är. Även den minsta fölungen på 3 1/2 månad har börjat gå ifrån sin mamma nu lite lengre stundar. Fast om kvällen brukar dom komma tillbaks och hålla sig med dom vuxna. :)

Måns är född 23 maj (då Måns vann Esc -därav namnet EsciMåns - förutom att han kom i eskimå-form, fryst alltså)

Texas är född 7 juli.

Mitt lilla ponnyföl är 115 nu, och jag tror hon blir maxad C - förhoppningsvis, Cirkas avkommor brukar inte bli jättestora tyvärr.
Fjordfölet är 130 ungefär, hoppas hon blir maxav D, o fina Malla, halvblod är 145 ungefär, blir nog stooor.

Man brukar kastrera från ca 6mån ålder,speciellt om inte mamma är dräktig igen eller man inte har en hingst/vallak flock.

Nu är min mätt, 116 cm över manken och 121 över rumpan. Marknadsförd som stor D, måtte hon bli det annars har vi problem :p

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

• Nålad
Avel Här är födelseannonserna för årets föl. Lägg in en bild och skriv gärna ras och stam, det är många intresserade av. Observera att detta...
Svar
9
· Visningar
2 521
Senast: thoora
·
Avel Nu är det väl dags för en tråd om föl som väntas 2025? Vilka ston har ni betäckt? Med vilka hingstar? Beräknat födelsedatum? Skriv gärna...
Svar
18
· Visningar
2 015
Senast: cili
·
Avel Hej! Behöver råd från er mer erfarna. Jag har vant av årets föllunge för ca 3 veckor sedan, juvret gick tillbaka fint och stoet mår bra...
Svar
4
· Visningar
566
Avel Lite osäker om denna tråden ska ligga under avel eller dressyr. Ni som avlar dressyrhästar, jag är nyfiken på eran åsikt om hur ni...
Svar
8
· Visningar
867
Senast: Piaff
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama