Födda 2015

Status
Stängd för vidare inlägg.
Min unge fick se bommar för första gången igår. Fanns lite "hinder" kvar på banan och det här hände
5333-1446404780-d2b1c954ead6220390168659c2ac61e1.jpg

Hade hon inte rört sig väldigt trevligt också så skulle jag nästan blivit nervös över att hon tänkt bli hoppehäst. :grin:

Love har fått träna på att vara utan mamma under ca två veckor. Och det fungerar kanon! =) Första gången gnäggade han ganska mycket, men inget spring, sen har det bara gått bättre och nu gnäggar han inte längre utan går direkt till dom andra i flocken :) Väldigt skönt måste jag säga! Han följer fortfarande med när jag rider ut i skogen men när jag rider på ridbanan så får han stå och titta på mamma ifrån hagen.
Han har fyllt 6 månader nu! Går så jäkla fort!
11070661_10152941296623460_1339998664080332437_n.jpg

Tänk att han var så här liten! :love:

Hur gör ni när ni vänjer av?

Mina hingstföl går i en flock med sina mammor och några redan avvanda föl. Mammorna kommer att flyttas ur flocken och fölen kommer bli kvar i samma flock på samma lösdrift. Mammorna har redan nu börjat vänja av pojkarna genom att gå över i en annan del av hagen dit gossarna inte vågar gå

Jag försöker vänja stegvis och utgå ifrån individen. Jag kan ta in mitt sto först, utan föl, ställa henne i boxen så hon får äta. Sedan tar jag in de övriga stona + föl medan den lille står kvar med flocken. Vanligtvis leder jag in honom med det sista paret och ställer honom i boxen bredvid mamma där han får äta lite krubbskrammel. Ibland tar jag ut stoet och pysslar med henne i gången, för att sedan släppa ihop dem igen när jag är färdig. Det brukar ta ca en halvtimme, men jag försöker utöka tiden så smått. Likadant vid utsläpp, stoet leds ut, Anton står alltid och filosoferar, så jag får gå och hämta honom separat efter några minuter. Då är mamma redan långt borta i hagen men han bryr sig inte utan brukar uppehålla sig vid grinden med min treåring när jag släppt ut honom.

Han är väldigt självständig och jag har aldrig upplevt att mamman eller han bryr sig, de andra fölen är väldigt mycket mer mammiga. Jag räknar med att han ska vara avvand till 6 månaders ålder, jag hade tänkt 8 månader från början men av olika anledningar så blir det troligtvis tidigare. Han har sin trygghet i flocken som han har växt upp med, de äldre hästarna turas om att passa varandras ungar. Därför tycker jag att det är jätteviktigt att fölen får möjlighet att växa upp i flock med jämnåriga för jag ser vilken nytta det gör med det sociala samspelet.

Här är det fölen som kommer byta hage medan stona går kvar. Det blir tre föl som växt upp tillsammans och min treåring som fungerar som uppfostrare och lektant.

Mina hingstföl går i en flock med sina mammor och några redan avvanda föl. Mammorna kommer att flyttas ur flocken och fölen kommer bli kvar i samma flock på samma lösdrift. Mammorna har redan nu börjat vänja av pojkarna genom att gå över i en annan del av hagen dit gossarna inte vågar gå

Kommer dina föl gå med endast föl när alla är avvända, eller kommer det vara andra vuxna hästar i flocken?

Det kommer bli tre hingstföl som ska gå på min lösdrift från januari, men jag skulle vilja ha en äldre häst ihop med dom främst för trygghetens skull. Min granne har två dräktiga ston, men hon vill inte ha dom med småttisarna. Jag håller på att sälja min valack nu, så då har jag inga lämpliga hästar själva.... Jag kan få dit en 1-årig hingst, en lugn och snäll arabblanding - tror ni att det skulle vara tillräcklickt som "mentalt stöd" för de små, eller borde jag få tag på en äldre individ?

Kommer dina föl gå med endast föl när alla är avvända, eller kommer det vara andra vuxna hästar i flocken?

Det kommer bli tre hingstföl som ska gå på min lösdrift från januari, men jag skulle vilja ha en äldre häst ihop med dom främst för trygghetens skull. Min granne har två dräktiga ston, men hon vill inte ha dom med småttisarna. Jag håller på att sälja min valack nu, så då har jag inga lämpliga hästar själva.... Jag kan få dit en 1-årig hingst, en lugn och snäll arabblanding - tror ni att det skulle vara tillräcklickt som "mentalt stöd" för de små, eller borde jag få tag på en äldre individ?

Det kommer bara vara grabbar födda 2015.

Jag har också börjat fodra min unge i egen box. Än så länge står hon bara där när hon äter sitt kraftfoder/lusern men kommer efter hand att låta henne stå där från insläpp till kvällfodringen och sen låta henne sova själv. Är inget problem att lämna henne i mammas box när man tar ut mamma för det är hon van vid men att bli instoppad i den nya boxen är lite spännande än så länge. Gå i hagen ihop kommer de få göra fram till i vår om jag inte hittar någon trevlig lösdrift med fler kompisar till lilltjejen.

Hur gör ni när ni vänjer av?

Drutten fick börja sova i egen box bredvid mammas för två veckor sen, men gick med mamma i hagen på dagarna. När han åt upp allt sitt hö och pellets i boxen, efter ungefär en vecka, så fick han byta hage och går nu med en 2,5årig valack, men har fortfarande mamma bredvid både i hage och box.

Varken han eller stoet var stressade över att vara ifrån varandra, de var redo för det båda två :)

I lördags flyttade Main Survivor ner till Skåne! Hon stod som ett ljus hela vägen o åt av sitt hö. Surran kommer nu stå på ett stall ihop med andra föl o jag hoppas hon kommer att trivas när hon vant sig vid den stora förändringen i hennes liv :heart Så lycklig över att ha alla mina hästar nära nu!
Lyckades inte få till några bra bilder men hoppas kunna lösa bättre nästa helg när jag åker ut o hälsar på henne igen, nu kan jag träffa henne så ofta jag vill!! :)
12072562_10153343170882672_8287784083957408105_n.jpg

Tycker min är jätteliten. Speciellt nu när hon står lite i egen box. Från insläpp och sedan till nattning för då får hon gå in till mamma. Delvis för att försiktigt påbörja avvänjning och sedan är mamma häst rejält bitchig när hon fått mat även om det ger sig efter en liten stund men Rut får allt lära sig veta hut lr nåt..
Hon är ju inte fyllda fem månader än och jag vill inte dela på dom än men just att börja lite smått iom med hon är lite grinig märren hoppas jag är ok?
Fölet säger inte så mycket om det. Går ifrån mycket även dagtid och går med det andra stoet eller rusar in i vindsjulet under tak nu när det är så trökigt väder.
Tror det är en ganska självständig liten fröken :)..

Märker att många väljer att avvänja fölen vid 6 mån, är det av nödvändiga skäl såsom med stallplats eller något, eller är det bara så ni har bestämt det? Bara ren nyfikenhet, roligt att höra hur andra gör med sina föl :) Själv så försöker vi låta våra gå kvar så länge som möjligt, gärna fram tills nästa föl kommer :)

Märker att många väljer att avvänja fölen vid 6 mån, är det av nödvändiga skäl såsom med stallplats eller något, eller är det bara så ni har bestämt det? Bara ren nyfikenhet, roligt att höra hur andra gör med sina föl :) Själv så försöker vi låta våra gå kvar så länge som möjligt, gärna fram tills nästa föl kommer :)

Jag hade velat ha min kvar men de övriga fölen åker redan om en månad, innan min fyllt 6 månader. Han får gå kvar lite till men kommer flyttas i mellandagarna. Jag tror det kommer gå bra men det var inte så jag hade tänkt från början. Här är det nödvändigt för mig att skilja då mamman kommer gå kvar med de övriga dräktiga stona.

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

• Nålad
Avel Här är födelseannonserna för årets föl. Lägg in en bild och skriv gärna ras och stam, det är många intresserade av. Observera att detta...
Svar
9
· Visningar
2 521
Senast: thoora
·
Avel Nu är det väl dags för en tråd om föl som väntas 2025? Vilka ston har ni betäckt? Med vilka hingstar? Beräknat födelsedatum? Skriv gärna...
Svar
18
· Visningar
2 015
Senast: cili
·
Avel Hej! Behöver råd från er mer erfarna. Jag har vant av årets föllunge för ca 3 veckor sedan, juvret gick tillbaka fint och stoet mår bra...
Svar
4
· Visningar
566
Avel Lite osäker om denna tråden ska ligga under avel eller dressyr. Ni som avlar dressyrhästar, jag är nyfiken på eran åsikt om hur ni...
Svar
8
· Visningar
867
Senast: Piaff
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama