Födda 2015

Status
Stängd för vidare inlägg.
Tack för svar @cirkus och @Miaa . Min har ju också åkt en gång ner till betet utan problem. Mamman är dösnäll och står och äter och Anton är heller ingen som hetsar upp sig så det borde inte vara några problem, hade mest tänkt köra ett genrep innan han åker.

De andra ungarna däremot, iaf en av dem, kan nog behöva träna lite på miljön då de ska åka utan mammorna och de är ganska mycket mindre trygga än min unge. Intressant hur andra gör, vi brukar lasta stoet först och fölet brukar "alltid" följa med.

Senaste gången som vi lastade så var ungen såpass tam att jag tog sto och föl tillsammans, bägge i snöre. Skutt plutt så var de inne. Gången innan var det en otam unge - mamman in ungen tog en vända på grusvägen, den ömma modern ropade på sin gosse - skutt plutt så var han inne.

Det har verkligen varit så enkelt, mycket beror nog på att mammorna är lätta att lasta.

Åringen gick senaste gången alldeles själv in i släpet - det var inte ens hennes tur.

@sorbifolia Svårt att säga tycker jag ..Mitt förra avelssto fick 5 stycken stoföl med olika hingstar.
Stoet var 167cm alla hingstar mellan 168-173 )
Hon fick tre under 160cm och två som är över 167. Den första blev ponny :P

Här kommer nya bilder på Love =)
12239993_10153345636933460_2100015360197789339_n.jpg

Svansen är lite vitare i botten
12246898_10153345637223460_5632616220531000812_n.jpg

Ögonen blir mer och mer lik Tummens =)
12243416_10153345637348460_6170730236925658513_n.jpg

Börjar synas lite mer på mulen =)
12274463_10153345637128460_1919640050789113323_n.jpg
12240463_10153345636963460_1710415067574741507_o.jpg

Och två bonusbilder på min lilla sötnos :love:

Ååååårrrhh! Jag är sååå ledsen på att behöva förlita mig på andra människor gällande vad som ska hända med mina hästar! :banghead: :yuck: :arghh:

Nu har min granne och min kompis, som har sina ston och föl på min lösdrift, tydligen kommit överens om at de vill börja avvänja sina föl I DAG....?!!? Vilket grannen meddelade mig vid lunch via sms.....!?

Vi har varit oense tidigare angåande när fölen ska vänjast av (jag vill göra det så sent som möjligt), men kom till slut överens om att vänta tills jul, då hingstfölen blir 7 månader. Min kompis stoföl är bara knappt 5 månader nu, och det känns helt fel för mig att vara delaktig i att avvanja ett så ungt föl...

Jag behöver såklart inte avvänja mitt föl annu även om dom vil göra det, men mitt sto stressar upp sig jättemycket om hon och fölis måste stå själv på lösdriften nattetid, och jag vet inte om hon kommer vara lugn där på dagtid hellre utan sina kompisar. :( Våra boxar är inte hellre tillräckligt stora för att ha sto och föl tillsammans inne. Så det känns inte som att jag har så mycket val, om inte jag hittar en annan sällskapshäst som kan gå på lösdriften med mitt sto......

Bläh, behövde bara skriva av mig lite! Hoppast det löser sig....

Men står det inte jordbruksverkets föreskrifter att man får inte vänja av en unge under 5 månader ...,.
Rent ut sagt såna som din kompis ska inte ha föl , blir galen på folk som inte kan låta fölungarna få gå kvar om allt fungerar i flocken ...
Varför denna snabba avvänjning ?

Äsch, jag tror dom tycker synd om sina ston som måste sova ute (på lösdriften) nu som det börjar bli kallare och dåligare väder, dom verkar även ha fått för sig att deras ston som är dräktiga behöver lägga all sin energi på det nya fölet redan nu.... :crazy:

Här i Norge är det tyvärr inte olagligt att avvänja fölen så tidigt, det är endast rekommendationer på at man bör vänta tills 5 månaders ålder.

Ååååårrrhh! Jag är sååå ledsen på att behöva förlita mig på andra människor gällande vad som ska hända med mina hästar! :banghead: :yuck: :arghh:

Nu har min granne och min kompis, som har sina ston och föl på min lösdrift, tydligen kommit överens om at de vill börja avvänja sina föl I DAG....?!!? Vilket grannen meddelade mig vid lunch via sms.....!?

Vi har varit oense tidigare angåande när fölen ska vänjast av (jag vill göra det så sent som möjligt), men kom till slut överens om att vänta tills jul, då hingstfölen blir 7 månader. Min kompis stoföl är bara knappt 5 månader nu, och det känns helt fel för mig att vara delaktig i att avvanja ett så ungt föl...

Jag behöver såklart inte avvänja mitt föl annu även om dom vil göra det, men mitt sto stressar upp sig jättemycket om hon och fölis måste stå själv på lösdriften nattetid, och jag vet inte om hon kommer vara lugn där på dagtid hellre utan sina kompisar. :( Våra boxar är inte hellre tillräckligt stora för att ha sto och föl tillsammans inne. Så det känns inte som att jag har så mycket val, om inte jag hittar en annan sällskapshäst som kan gå på lösdriften med mitt sto......

Bläh, behövde bara skriva av mig lite! Hoppast det löser sig....

Kan egentligen inte komma med några tips mer än att jag förstår dig då jag är lite i samma sits. Jag hade tänkt avvänja min unge när han är 8 månader, nu vill ägaren till de andra fölen skicka iväg dem i början /mitten på december då Anton inte ens är 6 månader. Nu får han gå kvar tills han är 6 månader iaf men hans tilltänkta lekkompisar kommer ju vara borta när det är dags för honom att helt vänjas av och de andra stona går mamman med. Så nu blir det flytt till hans nya lösdrift i årsskiftet.:(

Om jag hade varit i din(er ) sits, och fölen har möjlighet att få fortsätta gå med sina lekkompisar, så hade jag valt att avvänja nu vid sex månader ,även om jag tänkt annorlunda från början. av den enkla anledni ngen att fölet ska slippa stå helt ensam när den delas av från mamman, bättre med en trygg flock av lekkompisar än att bli helt ensam. när man har flera föl på en säsong (som uppfödare) så försöker de flesta avvänja fölen vid samma tidpunkt just pga av det ni beskriver, det blir lite stök och skrik och inte bara sto o föl blir lite stressade av det. bättre för alla att det sker på en gång, sen är det klart.

Nu blev det så att Mini fick sova i box bredvid sin mamma i natt, tillsammans med stofölet. Han var helt lugn och verkade vara den utav fölen som tacklade det hela bäst.
Dom kommer gå tillsammans på dagtid i minimum två veckor, sedan ska de andra stona plockas bort, men jag vill försöka ha kvar mitt sto med fölen så länge det går.

Möjligtvis kommer även min valack tillbaka om en veckas tid, han är utlånad på prov men har blivit skadad. Om det blir så kan han vara sällskap åt mitt sto och fölen, så då löser det sig ganska bra ändå.

jag är så glad över att mina föl är så trygga. Måns går i en flock med nu 5 stycken hingstföl plus Vera som fortfarande går med sin lille Texas - han är ju bara 4 månader så två månader till får de gå ihop. Hon fungerar också som bra trygghet åt småkillarna. -

Jag har släppt tillbaka Unik, hans mamma och ponnystoet till resten av flocket och det går bra.
Alla tar väl om hand om honom och fostrar honom på ett bra sätt.
Han har haft diarre´ett tag nu och det har oroat mig men nu verkar det ha blivit bättre efter att jag har börjat ge honom gut balancer som jag köpte hos veterinären. Är lite orolig att han, precis som sonens ponny, inte tål hösilage. Då blir det bökigt. Jag får se om det kommer tillbaka när pulvret är slut.
Han är så himla snäll att ha att göra med och har blivit riktigt gosig, det var han inte förut.
I3563913W507H507V20151201T113539Z.jpeg

Han har sin mammas färg men sin pappas huvud, tycker jag.
:love:

Mini har haft lite diarree med, men det hjälpte att ge zoolac. Jag tror det berodde på att han börjat stå utan sin mamma på natten, antigen stress eller att han äter/dricker lite annorlunda.

Jag tycker att han äter fruktansvärd lite hö nattetid, han petar nog inte ens i sig 2 kg under nästan 12 timmar.... Han verkar inte dricka mycket under natten hellre, endast et par liter vatten. Jag har låtit honom gå in til mamma för lite mjölk innan jag lägger mig på kvällarna, men ändå så tycker jag att han borde dricka mera vatten?

I morgon åker mamman till det yngsta fölet iväg till ett nytt stall. Jag ser verkligen inte fram emot att den lilla ska bli av med sin mamma, då jag tycker det är alldeles för tidigt... Just nu delar det fölet box med Mini, men jag funderar på att fråga om vi kan sära på dom när det andra stoet åker, då jag inte vill att mitt föl ska bli uppstressad av att den andra fölungen stressar. Är det egoistiskt av mig??
Mini blir redan biten och sparkad av den andre varje kväll när de får sitt kraftfoder, inte jättemycket och det är bara frågan om en minut ungefär, men jag är bekymrad för att detta kommer eskalera när den andra fölisen troligen får magsår pga. den tidiga avvänjingen... :( Har dock dåligt samvete över att det andra fölet ska behöva förlora både sin mamma och sin kompis... Eller är jag alldeles för blödig? Det är ju egentligen inte mitt problem? Dom kan stå i box bredvid varandra, så de kommer ju ha sällskap av varandra ändå...?

Behöver era åsikter här! :crazy: :confused:

Men å vilken jobbig situation @sorbifolia ...
:(
Hoppas att någon med mer erfarenhet kan råda dig.

Unik drack väldigt lite på natten första tiden.
Nu dricker han lite mer, mellan 1/3 och 1/2 murarhink ungefär.
Hö äter han ca 3-4 kg. Förut fick han hösilage på natten och då åt han lite mer.

Jag mätte honom idag. 138 cm fick jag honom till och han fyller 7 månader om några dagar.

Jaha, då har Smugglaren träffat veterinären. När jag kom ut på lösdriften hade han jätteont i sitt ena bakben. Såg att han hade ett sår stort som en femkrona som så varigt ut. Skickade bilder till min veterinär som tyckte det behövdes rensas ordentligt så det kom han ut och gjorde. Vi hade dock en otäck upplevelse när föl reagerade kraftigt på lugnande och reste sig rakt upp och sen dråsade i backen och blev liggande. Inte kul.

Vad obehagligt @Narcissa ! Hoppas såret läker fint framöver.
@sorbifolia Jag hade nog säkrat min egen unge i första hand. Jag testade att ha ungarna ihop i box men då Anton var taskig mot kompisen så särade jag direkt, de får stå bredvid varandra istället.

Det börjar dra ihop sig för att dela på Anton och mamma inför flytten. Jag tänkte börja med att han får gå över till sina kompisar dagtid och stå med mamma nattetid, slutgiltig avvänjning blir när han flyttar. Han har påbörjat grundvaccination och är nyverkad, han är väldigt korrekt i benen så hovis har knappt behövt röra hovarna sen han föddes. Dock är han rätt uppdriven i kotorna för tillfället. Det är inte så mycket att göra åt då varken han eller mamman får mer än hösilage och vitaminer/mineraler. Hovis var inte speciellt orolig då han är fin i hull och i växtfas så det går förhoppningsvis över.

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

• Nålad
Avel Här är födelseannonserna för årets föl. Lägg in en bild och skriv gärna ras och stam, det är många intresserade av. Observera att detta...
Svar
9
· Visningar
2 521
Senast: thoora
·
Avel Nu är det väl dags för en tråd om föl som väntas 2025? Vilka ston har ni betäckt? Med vilka hingstar? Beräknat födelsedatum? Skriv gärna...
Svar
18
· Visningar
2 013
Senast: cili
·
Avel Hej! Behöver råd från er mer erfarna. Jag har vant av årets föllunge för ca 3 veckor sedan, juvret gick tillbaka fint och stoet mår bra...
Svar
4
· Visningar
564
Avel Lite osäker om denna tråden ska ligga under avel eller dressyr. Ni som avlar dressyrhästar, jag är nyfiken på eran åsikt om hur ni...
Svar
8
· Visningar
865
Senast: Piaff
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

• Black Friday
  • Vad gör vi? Del CCIV
  • Dejtingtråden del 38

Hund, Katt, Andra Djur