Födda 2015

Status
Stängd för vidare inlägg.
Hur lång tid kan man räkna med att det tar att få passet förresten. Skickade in ungens regpapper i september (swb) och hittar inga tidsangivelser mer än att "det kan ta lite tid om det är många som skickar in". Har bara fixat pass till welshar förut och då var "lite tid" någon månad eller max två. Vad är det för swb? Ett halvår?

Hur lång tid kan man räkna med att det tar att få passet förresten. Skickade in ungens regpapper i september (swb) och hittar inga tidsangivelser mer än att "det kan ta lite tid om det är många som skickar in". Har bara fixat pass till welshar förut och då var "lite tid" någon månad eller max två. Vad är det för swb? Ett halvår?

Skickade in mina papper den 28 aug och fick passet den 6 nov.
(Ja, jag har allting uppskrivet i en loggbok :angel:)

Det gick ganska snabbt, jag skrev det någonstans tidigare i tråden. Tror max en månad om det ens var så länge.

Åh, det påminnar mig att jag måste skicka in Mini's pass nu innan nyår!

Mätte honom i dag, han är nästan 135 cm, 7 månader gammal.

Hej!
Ny på buke och är nybliven hästägare! Har precis köpt en liten arabhingst f.-15, så tycker att denna tråd är superrolig! Ska bli kul att följa alla jämnåriga ;)

Här är en bild från sist jag hälsade på min lilla stjärna;

12250027_958092384255896_8843490620121064587_n.jpg

Hej!
Ny på buke och är nybliven hästägare! Har precis köpt en liten arabhingst f.-15, så tycker att denna tråd är superrolig! Ska bli kul att följa alla jämnåriga ;)

Här är en bild från sist jag hälsade på min lilla stjärna;

12250027_958092384255896_8843490620121064587_n.jpg
Välkommen och grattis till din ditt hästköp! :)

Vilken snäll liten unge jag har fått, så okomplicerad i allt och vill vara med. Han påminner mycket om sin mamma. Jag har lasttränat lite eftersom de andra ungarna behövde träna, han har traskat rakt in i princip från början, helt orädd. De senaste kvällarna har vi varit ute och gått en liten sväng i mörkret och ikväll stod han och gnäggade så jag inte skulle glömma vår promenad och hans borstning.:) 6 dagar kvar tills han åker, det kommer bli lite tomt utan honom.

Hur länge låter ni hingst- och stoföl gå tillsammans? Vi har två hingsföl på dryga 7 mnd och ett stoföl på 5 1/2 månad som går tillsammans fortfarande. Hingstarna visar ingen "seksuell" interesse av stofölet.

Stofölet ska åka till Danmark så snart hennes pass kommer i posten, troligtvis i början på januari. Men undrar hur länge det är normalt att ha föl av båda kön tillsammans innan man måste skilja dom?

12434700_1050218758332976_1328072985_n.jpg

Får önska alla God fotsättning!
Grimman passar utmärkt till min lilla Rut;)!
Funkar jättebra att sova utan mamma men bråttom på morgonen till tuttcentralen.
Nojjar lite över hanteringsbiten..har tex inte provlastat. Binder dock upp henne korta stunder ibland och det funkar. Hovarna, där är vi inte helt överens, speciellt bak är ingen hit. Vet inte om man ska bara börja att pilla lite varje dag? Kan lyfta men skulle nog inte hinna kratsa dem i nuläget..
Hon är rätt kvick om man säger så.
Social och lätt att ta på grimma och så vidare. Borstning är rätt mysigt iallafall..

Nojjar lite över hanteringsbiten..har tex inte provlastat. Binder dock upp henne korta stunder ibland och det funkar. Hovarna, där är vi inte helt överens, speciellt bak är ingen hit. Vet inte om man ska bara börja att pilla lite varje dag? Kan lyfta men skulle nog inte hinna kratsa dem i nuläget..
Social och lätt att ta på grimma och så vidare. Borstning är rätt mysigt iallafall..
Titta! Rut och Unik har sammalika grimma! :love:

Vilken sötnöt! :love:

Hur gör du med hovslagare om hon är så kvick med benen?

Min är lite ryckig med benen också, men så länge jag bara håller om hoven, framförallt på bak-tassarna, så tycker han det är okej. Jag har fått öva en del på tekniken, i början gick det om jag kliade honom i ljumsken samtidigt, då glömde han av att protestera, lättlurad som han är :D
Jag, eller stallägaren, pillar med honom varje dag så han är nog förhållandesvis välhanterad... och fantastiskt snäll, jag kunde inte fått ett bättre första egna föl att träna på :heart

Har inte heller provlastat min, han fick åka tur och retur när mamma skulle till station i våras, samt till och från betet, det gick bra då så tänker att jag inte behöver göra en stor grej av det nu.. får öva till våren igen när han ska på bete då =)

Här står han på gången och har fått benen badade för första gången, inga konstigheter, mest kul med uppmärksamhet. (som storebror i bakgrunden är riktigt sotis på)

10274304_10153543416711263_2605747988351756446_n.jpg

Idag åkte Anton till sitt nya hem, en jättefin hingstlösdrift där han ska bo tills han är inriden och kastrerad. Det var en blandad skara som välkomnade honom, allt ifrån en jämnårig kompis till en äldre valack som agerar lekfarbror och uppfostrare.

Hagen är jättestor, kuperad med sten och nedfallna träd, precis som det ska vara. Om de vill vila finns en stor ligghall full med halm.

Det tog 2 minuter att lasta honom själv, han skrapade lite första 20 minuterna men sen stod han som ett ljus.

Gott nyttår allihopa! :) Hur gick det för era småttisar på nyårsafton?

Våra var ganska lugna och fina, mitt sto blev aningens stressad då det smällde som värst, men lät sig mota med lite morötter. Mini verkade inte bry sig alls....

Idag har jag fotat honom och hans kompisar när dom fick springa i en utav gräshagarna. Det har varit så mycket regn at vi har inte kunnat använda deras vanliga gräshage på ett tag, men idag är det fruset i marken så då fick dom komma över i en hage som inte var upptrampad. Det uppskattades verkligen! :love:

12465813_561078504043905_820242148386910471_o.jpg

12466280_561078737377215_6309029978637543589_o.jpg

10636827_561078267377262_1216258550626188270_o.jpg

1240072_561077564043999_9174500329566049695_n.jpg

Vilka härliga bilder @sorbifolia !
Här där vi bor är det inte så mycket smällare som tur är. Det mullrar mest bara från staden som ligger 1 mil bort.
Jag var ut ändå och kikade till dem men inne i stallet så hördes det knappt. Hästarna var helt obekymrade. Skönt.

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

• Nålad
Avel Här är födelseannonserna för årets föl. Lägg in en bild och skriv gärna ras och stam, det är många intresserade av. Observera att detta...
Svar
9
· Visningar
2 521
Senast: thoora
·
Avel Nu är det väl dags för en tråd om föl som väntas 2025? Vilka ston har ni betäckt? Med vilka hingstar? Beräknat födelsedatum? Skriv gärna...
Svar
18
· Visningar
2 013
Senast: cili
·
Avel Hej! Behöver råd från er mer erfarna. Jag har vant av årets föllunge för ca 3 veckor sedan, juvret gick tillbaka fint och stoet mår bra...
Svar
4
· Visningar
564
Avel Lite osäker om denna tråden ska ligga under avel eller dressyr. Ni som avlar dressyrhästar, jag är nyfiken på eran åsikt om hur ni...
Svar
8
· Visningar
864
Senast: Piaff
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama