Födda 2015

Status
Stängd för vidare inlägg.
Anton fyller 4 månader imorgon och är en riktig plutt i mina ögon. Han kanske är 130 cm? Tycker mest det är långa ben, så antingen blir han en spindel eller så kommer han bli rätt stor. Vet inte om man kan gå efter längden på skenbenen på dem och förutspå nåt om storleken?

Han är verkligen ingen fotogenisk fölunge, men här stod de och dumglodde när jag kom igår. Jag kan iaf inte klaga på att de är osociala...
12106925_1272378522787823_1836035572431248370_n.jpg

Mini är just fylld 5 månader, och han är ca. 130 cm. Han är den minste fölungen i våran flock, hans kompis som blir 5 månader imorgon är nog 2-3 cm högre, och hans flickvän (Biggie) som är bara 3 1/2 månad är rundt 135....

Jag hoppast att Mini blir nånstans imellan 165 och 170 som vuxen, men om jag har riktig otur så kanske han blir rundt 160 som sin morfar.... :nailbiting:

Om era som är så mycket äldre är 130 så är Anton definitivt mindre, 120-125 kanske? Han har ju en större stam att brås på och mamman är stor, men har "hört" att de förstfödda kan bli mindre. Ingen aning om det stämmer?

Om era som är så mycket äldre är 130 så är Anton definitivt mindre, 120-125 kanske? Han har ju en större stam att brås på och mamman är stor, men har "hört" att de förstfödda kan bli mindre. Ingen aning om det stämmer?

Som sagt ovan, så är ju min kompis' stoföl endast 3,5 månader och redan rundt 135.... Så det låter inte så osannolikt att Anton är 130.
Annars är det ju lite individuelt hur snabbt de växer, vad jag förstått. Vet inte hur mycket det påverkar, men jag ger inte krafftfoder till Mini, då jag är lite rädd att han ska växa för fort...

Jag har med hört att förstfödda brukar bli mindre, men mitt stos första avkomma blev drygt 170, så i det fallet stämde det iaf inte. :)

Jag är SÅ nögd med min fölgrind/-slussa, som gör att fölisarna kan gå ut i gräshagen brevid lösdriften utan att stona följer med! Den är inte helt klar än, men Mini har fattat principen och springer ut på en gång när jag öppnar åt honom. :)

Skönt att han själv tycker det är okej att gå iväg från mammahäst - oftast går han och betar i ett hörn där dom inte kan se varandra.

12122656_537208746430881_4280979023354662001_n.jpg

10384476_537208743097548_5091500661288169664_n.jpg

(Anledningen att stona inte får gå i gräshagen är att de skulle äta upp allt gräs på en vecka och trampa upp hagen ganska snabbt, ifall någon undrar...)

Jag är SÅ nögd med min fölgrind/-slussa, som gör att fölisarna kan gå ut i gräshagen brevid lösdriften utan att stona följer med! Den är inte helt klar än, men Mini har fattat principen och springer ut på en gång när jag öppnar åt honom. :)

Skönt att han själv tycker det är okej att gå iväg från mammahäst - oftast går han och betar i ett hörn där dom inte kan se varandra.

12122656_537208746430881_4280979023354662001_n.jpg

10384476_537208743097548_5091500661288169664_n.jpg

(Anledningen att stona inte får gå i gräshagen är att de skulle äta upp allt gräs på en vecka och trampa upp hagen ganska snabbt, ifall någon undrar...)

Smart! Det är samma princip som med en foal creep då? Måste gynna avvänjningen något enormt.

Stackars Indra verkar inte riktigt trivas på lösdriften så tänker testa att ta in henne. Hennes föl är nu 5 månader och jag tänkte prova att ha honom i boxen bredvid på natten och tillsammans på dagen. Tycker en box är för liten att ha dem i tillsammans. Vad tror ni om det?

Stackars Indra verkar inte riktigt trivas på lösdriften så tänker testa att ta in henne. Hennes föl är nu 5 månader och jag tänkte prova att ha honom i boxen bredvid på natten och tillsammans på dagen. Tycker en box är för liten att ha dem i tillsammans. Vad tror ni om det?

Så gör jag med Drutten, går tillsammans med mamma på dagen, men får gå in i egen box bredvid hennes på kvällen och sova själv.
Vid morgonfodringen får han gå in till mamma och dia lite, men är redan väldigt ointresserad av det.
Fölpelletsen och små morotsbitar är godare, hösilaget äter han också med god aptit.
Han är nästan exakt 5,5 månad nu.

Mammahäst tycker det är vääldigt skönt med lite egentid, han börjar bli en liten ligist... Så snart han är helt avvand ska han få en kompis och gå på lösdrift istället :)

Jag gör på samma sätt med Unik och han är snart 7 månader.
Men han är väldigt intresserad av att dia och diar mycket.
Vet inte om det är bra eller dåligt? Olivia har inget emot det och är aldrig less på honom.

Så gör jag med Drutten, går tillsammans med mamma på dagen, men får gå in i egen box bredvid hennes på kvällen och sova själv.
Vid morgonfodringen får han gå in till mamma och dia lite, men är redan väldigt ointresserad av det.
Fölpelletsen och små morotsbitar är godare, hösilaget äter han också med god aptit.
Han är nästan exakt 5,5 månad nu.

Mammahäst tycker det är vääldigt skönt med lite egentid, han börjar bli en liten ligist... Så snart han är helt avvand ska han få en kompis och gå på lösdrift istället :)

Skönt att höra. Jag delade dem nu ikväll men smuggs gillade inte att vara själv medan indra njöt i fulla drag. Tog in min ponny och satte i samma box som fölet och han blev nöjd. Det är hans bästa kompis. Tog ut indra och pysslade med henne och hon var helt oberörd. Hoppas allt går bra nu.

Lägger till:
Han sover alltså i egen box. Jag tar in dem vid ca 20 och då får de kraftfoder och hös i egen box.
Sen kl 21 går jag ut till dem och släpper in Unik till Olivia så att han får dia. När han är färdig så får han gå tillbaka till sin box.
På morgonen får han gå in och dia och sen släpper jag ut dem. Jag var trött en morgon och tog Unik i snöre och gick mot stalldörren (glömde stanna och släppa in honom till Olivia), det slog tvärstopp! Han tänkte inte gå ut utan frukost..:p

Ni som har era på box, hur mycket hö/hös petar de i sig på en natt?
Unik äter 3,5 kg hös.

Min tjej är väl 130-135 någonstans och är 4,5 mån. Hon var rätt liten när hon föddes och jag tänkte att hon väl blir ungefär lika stor som mamma dvs lite drygt 160 men hon blir nog minst 165 som det verkar nu. Helt otroligt trevligt temperament är det på henne i alla fall, kommer i hagen när man ropar och vill följa med överallt. Mamma är inte speciellt intressant så länge man pysslar med henne. Kommer börja ge henne kraftfoder i egen box snart så hon får ha maten ifred men så länge mamma inte klagar så får dom sova ihop.

Idag mättes lille Måns han är hela 110 cm :rofl: en liten skit med andra ord. Jag tror att han stannar som maxad C-ponny. Lyxa når mig ganska prick till armhålan, skulle gissa på ca 135 cm. Texas vet jag inte

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

• Nålad
Avel Här är födelseannonserna för årets föl. Lägg in en bild och skriv gärna ras och stam, det är många intresserade av. Observera att detta...
Svar
9
· Visningar
2 521
Senast: thoora
·
Avel Nu är det väl dags för en tråd om föl som väntas 2025? Vilka ston har ni betäckt? Med vilka hingstar? Beräknat födelsedatum? Skriv gärna...
Svar
18
· Visningar
2 013
Senast: cili
·
Avel Hej! Behöver råd från er mer erfarna. Jag har vant av årets föllunge för ca 3 veckor sedan, juvret gick tillbaka fint och stoet mår bra...
Svar
4
· Visningar
564
Avel Lite osäker om denna tråden ska ligga under avel eller dressyr. Ni som avlar dressyrhästar, jag är nyfiken på eran åsikt om hur ni...
Svar
8
· Visningar
865
Senast: Piaff
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

• Black Friday
  • Vad gör vi? Del CCIV
  • Dejtingtråden del 38

Hund, Katt, Andra Djur