Födda 2015

Status
Stängd för vidare inlägg.
Men ååå vad mysigt @oanki ....:love:

Alltså det här med att kulorna som ska trilla ned. Känns det väldigt tydligt? Och hur ska det kännas? Jag tycker mig känna som en valnöt och någonting bakom? Eller känns det väldigt tydligt och utan tvivel när de väl är där?
Annars så rullar allt på här. Unik äter sin kraft i egen box. Leds själv in och ut till hagen. Lyfter snällt på hovarna och tycker att det är lite mysigt att bli borstad. Han är en uppmärksam men lugn typ. Misstänksam men samtidigt intresserad av allt nytt. Snäll och social men inte direkt kelig.
Skön kille helt enkelt! :)

Igår flyttade Smugglaren ut på lösdriften tillsammans med resten av gänget. Han blev i extas. Man kan lugnt säga att det är en rörlig kille. Vilken show han visade upp. Han tyckte att driften var lite läskig och ville inte följa med mamma in men när bästa kompisen (20-åriga Conny) gick in följde han snällt med.
Jag har inte bestämt mig än om jag ska ha honom på lösdrift i vinter eller om han ska stå på box just med tanke på all hantering. Hur ska ni göra?

Igår flyttade Smugglaren ut på lösdriften tillsammans med resten av gänget. Han blev i extas. Man kan lugnt säga att det är en rörlig kille. Vilken show han visade upp. Han tyckte att driften var lite läskig och ville inte följa med mamma in men när bästa kompisen (20-åriga Conny) gick in följde han snällt med.
Jag har inte bestämt mig än om jag ska ha honom på lösdrift i vinter eller om han ska stå på box just med tanke på all hantering. Hur ska ni göra?

Alla mina kommer att gå på lösdrift.

Jag tror inte din behöver ngt annat - han är ju så grundhanterad att det verkar onödigt att ha honom inne bara för hanteringen. En av mina står på box nu och då hanteras han lite - han är blyg och än så länge går det bara att klia på rumpan.

Jag har fortfarande inte tagit in mina från lösdriften och dom är 4 år nu :P Jag märker STOOR skillnad på temperamentet på unghästarna som står inne på box och ute i lösdriften. Dom på lösdriften är så mycket lugnare i huvudet. Man kan nog släppa en bomb utan att dom skulle reagera :)
Har man möjlighet till bra lösdrift för dom unga så tycker jag absolut att man ska satsa på det =)
Min plan från början var att ha dom på lösdrift tills dom blev inridna men dom trivs så bra tillsammans att man inte har hjärta att separera dom :P
Så här ser det ut varje morgon när man släpper ut dom andra hästarna i stallet =)

Alltså det här med att kulorna som ska trilla ned. Känns det väldigt tydligt? Och hur ska det kännas? Jag tycker mig känna som en valnöt och någonting bakom? Eller känns det väldigt tydligt och utan tvivel när de väl är där?

Ingen med erfarenhet som har lusst att svara på det här? Jag tycker mig endast känna en "kula", men tycker det är svårt att säga då jag inte har erfarenhet av hingstföl.... Är iofs ett bra tag sedan jag kände efter nu, så kanske borde kolla igen om det har "hänt något nytt".... :p

Ingen med erfarenhet som har lusst att svara på det här? Jag tycker mig endast känna en "kula", men tycker det är svårt att säga då jag inte har erfarenhet av hingstföl.... Är iofs ett bra tag sedan jag kände efter nu, så kanske borde kolla igen om det har "hänt något nytt".... :p

Kulorna kan trilla ner en i taget jag hade inte oroat mig alls (ännu).
Jag vet inte om någon av mina hingstungar har kulorna nere alls

Jag har fortfarande inte tagit in mina från lösdriften och dom är 4 år nu :P Jag märker STOOR skillnad på temperamentet på unghästarna som står inne på box och ute i lösdriften. Dom på lösdriften är så mycket lugnare i huvudet. Man kan nog släppa en bomb utan att dom skulle reagera :)
Har man möjlighet till bra lösdrift för dom unga så tycker jag absolut att man ska satsa på det =)
Min plan från början var att ha dom på lösdrift tills dom blev inridna men dom trivs så bra tillsammans att man inte har hjärta att separera dom :P
Så här ser det ut varje morgon när man släpper ut dom andra hästarna i stallet =)

Vilka kära djur!

När är det dags att börja oroa sig? (Alltså om dom inte dyker upp, eller rättare sagt ner... :laugh: )
Kring ett års åldern?

Jag sålde en 1,5-årig hingstunge som bara hade en kula nere. Veterinären som besiktigade honom sa att han kunde känna den andra högt upp och att den kunde ramla ner när som helst. Skrev in något i kontraktet om att ifall han inte kunde kastreras normalt inom en viss tid, kommer inte ihåg men det var utifrån veterinärens utlåtande, så skulle jag som säljare stå för diffen mellan kastrering hemma och på klinik. Han var kastrerad inom ett halvår från det han såldes och det gjordes hemma.

Fick analyssvaren igår på höet, det kommer bli en dyr vinter med tanke på proteinhalten.:cry: Förhoppningsvis är hösilaget bättre men det vågar jag inte hoppas på. :( Skickade in analysen till Kraffts foderrådgivare då jag fick panik av att sitta och räkna på mobilen till tre hästar med helt olika behov, så jäkla typiskt att sambon skulle ta med datorn ut på sjön när man väl behöver den... Finns det nån annan rådgivare som är opartisk och duktig så PMa gärna, eller om nån annan vänlig själ vill hjälpa mig.

Fick analyssvaren igår på höet, det kommer bli en dyr vinter med tanke på proteinhalten.:cry: Förhoppningsvis är hösilaget bättre men det vågar jag inte hoppas på. :( Skickade in analysen till Kraffts foderrådgivare då jag fick panik av att sitta och räkna på mobilen till tre hästar med helt olika behov, så jäkla typiskt att sambon skulle ta med datorn ut på sjön när man väl behöver den... Finns det nån annan rådgivare som är opartisk och duktig så PMa gärna, eller om nån annan vänlig själ vill hjälpa mig.

Vad var proteinhalten/kvoten? Går det inte att få tag på annat hö?
Vi har snarare alldeles för högt med protein, så vi har varit tvungna att få tag på två olika typer hö så att vi kan blanda... Håller tummarna att ditt hösilage ligger högt i kvot!

Nu har även våra föl kommit in på lösdriften "full time" - sista månaden har de gått på bete på dagarna och på løsdriften på natten. Lite suddig bild, ska försöka ta nya en dag med bättre väder....

12115539_533886366763119_4374820674982721268_n.jpg

Vad var proteinhalten/kvoten? Går det inte att få tag på annat hö?
Vi har snarare alldeles för högt med protein, så vi har varit tvungna att få tag på två olika typer hö så att vi kan blanda... Håller tummarna att ditt hösilage ligger högt i kvot!
Det står 3 på kvoten.:cry: Så skitdåligt protein. Räknade på det lite igår och behöver så klart lägga till protein på alla, ena stoet behöver protein + kalcium, den andra protein och nåt annat. Selen behövde båda stona. Kunde inte lägga in min krafft (hippo grow och krafft lucernmix) i programmet och hade inte siffrorna tillgängliga heller. Skitbökigt rent ut sagt.:(

Det är stallets egna grovfoder, tror inte jag kan byta. Ska analysera hösilaget också men det går inte förrän vi börjat utfodra med det och det gör vi inte ännu.

En positiv sak med dagen iaf var att jag hälsade på Antons framtida lösdrift och den var suverän, tror han kommer trivas toppen där.

12087299_1267079946651014_4618892731220308732_o.jpg
Idag var det dags för hemgång från betet. Anton förstod INTE varför man skulle kliva på ett släp o trängas med morsan när det fanns hur mycket yta som helst att springa på. Det var rätt dömt på förhand att misslyckas så därför envisades vi inte utan vi gick hem till hästarnas stora förtjusning.

Anton tar livet med ro, även när morsan är 40 meter bort och det kommer en skock får i full fräs. Han är en rätt cool fölunge.

12087714_1267081086650900_6745991354671818370_o.jpg
11229842_1267083416650667_8343739041557803245_o.jpg

Jag vet inte hur jag ska göra! Min flock går på lösdrift och jag vågar ju inte täcka hästarna eftersom jag är så sjukt rädd för att fölet ska fastna. Men jag VILL täcka dem så de inte behöver lägga massor av energi på att hålla dig varma....vet inte hur jag ska lösa ekvationen.

Det är ju inga problem from december för då ska Smugge ändå vänjas av och kan gå i annan hage om det är så. Men hur gamla är de när de kan börja riva sönder sakerna istället för sig själva om något skulle hända?

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

• Nålad
Avel Här är födelseannonserna för årets föl. Lägg in en bild och skriv gärna ras och stam, det är många intresserade av. Observera att detta...
Svar
9
· Visningar
2 519
Senast: thoora
·
Avel Nu är det väl dags för en tråd om föl som väntas 2025? Vilka ston har ni betäckt? Med vilka hingstar? Beräknat födelsedatum? Skriv gärna...
Svar
18
· Visningar
2 013
Senast: cili
·
Avel Hej! Behöver råd från er mer erfarna. Jag har vant av årets föllunge för ca 3 veckor sedan, juvret gick tillbaka fint och stoet mår bra...
Svar
4
· Visningar
564
Avel Lite osäker om denna tråden ska ligga under avel eller dressyr. Ni som avlar dressyrhästar, jag är nyfiken på eran åsikt om hur ni...
Svar
8
· Visningar
864
Senast: Piaff
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama