Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
OBS: This feature may not be available in some browsers.
Jag hade ju också den frågan uppe och bestämde mig rätt fort för att ha mina otäckade. Jag tänker att det finns ingen häst som har dött av att inte ha täcke (som jag vet iaf), medan det bevisligen finns föl som har dött genom att trassla in sig i dem. Jag kommer försöka ta in mina vid dåligt väder istället.Hur gör ni med täcken? Jag ska släppa ut hela min flock på lösdrift idag och snart så kommer höstregnen. Jag vill gärna kunna sätta täcken på allihop men är så förtvivlat rädd att mitt föl ska fastna (hade ett som dog genom att han fastnade). Det finns några få träd i hagen där fölet kanske ska klia sig och så fastnar han och kommer inte loss? Jag är även nervös för att ta på de äldre hästarna täcke förtänk om Föl busar och trasslar in sig i DERAS täcken? Hur gör ni?
Unik har inget täcke. När det regnar kollar jag om de är i lösdriften, är de det så tar jag inte in dem. Har de stått i regnet tar jag in dem i boxarna så att de får torka. Han går med sin mamma, ett ponnysto och min ridhäst. Ponnyn och ridhästen är täckade. Helst hade jag haft dem otäckade för Uniks skull men det går inte, ponnyn är en fryslort av stora mått och ridhästen har en ryggdiagnos. Det har *pepparpeppar* gått bra.Hur gör ni med täcken? Jag ska släppa ut hela min flock på lösdrift idag och snart så kommer höstregnen. Jag vill gärna kunna sätta täcken på allihop men är så förtvivlat rädd att mitt föl ska fastna (hade ett som dog genom att han fastnade). Det finns några få träd i hagen där fölet kanske ska klia sig och så fastnar han och kommer inte loss? Jag är även nervös för att ta på de äldre hästarna täcke förtänk om Föl busar och trasslar in sig i DERAS täcken? Hur gör ni?
Jag klippte provet i småbitar förra året och då rymdes det mycket mer.Jag ska skicka iväg en höanalys och har tagit tussar från 15 balar ca. På hemsidan står det att man ska samla in ca 300g. Jag har 170g ca och det är mycket. Det står att man ska få plats med provet i ett C4-kuvert men jag kommer få köpa ett vadderat kuvert. Räcker det eller "måste" jag få i 300g? Hur gör ni andra?
Jag har klippt i minimala bitar tills jag får blåsorpå händerna men ändå är det bara 170g. Det kan vara vågen (en mindre köksvåg) som luras men tror inte det. Nu är det 1/3 stor soppåse ca.Jag klippte provet i småbitar förra året och då rymdes det mycket mer.
Agrilabb, tog första bästa så kan inte påstå att jag gjorde nån vidare research. Blir dock rätt dyrt med alla extraval.Vilket labb använder du? Jag har kikat på två olika och jag måste säga att priserna skiljer en hel del.
Kom på att det var hösilage jag klippte ned, du kanske har hö?Jag har klippt i minimala bitar tills jag får blåsorpå händerna men ändå är det bara 170g. Det kan vara vågen (en mindre köksvåg) som luras men tror inte det. Nu är det 1/3 stor soppåse ca.
Eurofins var nästan dubbelt så dyrt... Tänkte ta dem eftersom då kan jag får det på fil och köra in det i foderstatsprogrammet direkt (PC-Horse) men när jag såg priset så bestämde jag mig för att det inte är så jobbigt att knacka in alla värdena för hand..Agrilabb, tog första bästa så kan inte påstå att jag gjorde nån vidare research. Blir dock rätt dyrt med alla extraval.
Jag använder snustorrt hö, därav min undran. Jag ska göra analys på hössit också men där lär inte kvantiteten vara nåt problem.Kom på att det var hösilage jag klippte ned, du kanske har hö?
Dessutom skickade jag det i C4 kuvert. Använde Agrilab förra året.
Ring deras kundtjänst och fråga. Antagligen så är det bättre att använda ett större kuvert och få in rätt vikt på materialet men det beror på hur mycket som krävs till varje analys. Ibland så ber man om rätt mycket extra material som inte egentligen används i analyserna också.Jag använder snustorrt hö, därav min undran. Jag ska göra analys på hössit också men där lär inte kvantiteten vara nåt problem.
Jag skickade faktiskt iväg det jag hade. Jag fick köpa ett vadderat kuvert i strl L och innehållet gick knappt i, det krävdes rätt mycket knölande och tryckande för att få i det så jag hoppas verkligen att det räcker. Jag kan iofs skicka iväg ett mail o förklara läget så får vi se vad de svarar. Det höet jag använde klippte jag i så små bitar jag kunde, det såg ut som finfördelat lucernhack ungefär.Ring deras kundtjänst och fråga. Antagligen så är det bättre att använda ett större kuvert och få in rätt vikt på materialet men det beror på hur mycket som krävs till varje analys. Ibland så ber man om rätt mycket extra material som inte egentligen används i analyserna också.
Hur gör ni med täcken? Jag ska släppa ut hela min flock på lösdrift idag och snart så kommer höstregnen. Jag vill gärna kunna sätta täcken på allihop men är så förtvivlat rädd att mitt föl ska fastna (hade ett som dog genom att han fastnade). Det finns några få träd i hagen där fölet kanske ska klia sig och så fastnar han och kommer inte loss? Jag är även nervös för att ta på de äldre hästarna täcke förtänk om Föl busar och trasslar in sig i DERAS täcken? Hur gör ni?