Födda 2015

Status
Stängd för vidare inlägg.
Jag har boots som jag använde förra året när hon var oskodd bak, men hon blev ruskigt irriterad av dem, slog och hade sig och jag tyckte att hovarna slets ändå, trots att hon hade dem. Annars hade det helt klart varit ett alternativ.:)

Åh, vad dumt. Har inte testat boots på mitt sto förut, men jag kanske borde låna ett par innan jag köper, då.

Min ena kompis använder det till alla sina hästar, och har aldrig haft problem vad jag vet.

Jag har en blandad flock med en stor och snäll valack som tar hand om fölen. Min 5 månaders hingst tyr sig mycket till farbror svart som ska ta hand om honom när hans ska vänjas av från sin mamma.
Nog är det härligt att komma hem från jobbet och mötas av en harmonisk trött flock, bara fuxmamman som saknas på bilden.

Angående skor, den gula mamman blev skodd när fölis var 3 månader. Hon tränas sakta igång nu, några dagar i veckan får fölet vara med på rid eller körturen, några dagar lämnas hon i boxen eller i hagen.

b165781.jpg

Åh, vad dumt. Har inte testat boots på mitt sto förut, men jag kanske borde låna ett par innan jag köper, då.

Min ena kompis använder det till alla sina hästar, och har aldrig haft problem vad jag vet.

De bootsen jag använde (catago) var rätt tunga och klumpiga, vet inte om det finns smidigare varianter men hästen är rätt känslig, sen kan det vara så att de inte satt hundra heller men jag upplevde iaf att de inte funkade optimalt för oss. Hoppas du hittar några som funkar bra! :)

Mitt sto kommer få skor på sig i början av näst vecka. Har inte bestämt om det blir bara fram eller runt om än. Ska det fortsätta vara såhär fuktigt/mjukt behöver hon inte skor bak egentligen. Inte det minsta orolig för att hon kommer sparka eller trampa på lillan faktiskt. Har aldrig lyft en hov åt henne utan är hon för odräglig så nyps hon i stället. Vill absolut komma igång och rida ordentligt nu faktiskt, om inte annat för att lillan ska få vänja sig vid att mamma försvinner en stund ibland.

Mitt sto kommer få skor på sig i början av näst vecka. Har inte bestämt om det blir bara fram eller runt om än. Ska det fortsätta vara såhär fuktigt/mjukt behöver hon inte skor bak egentligen. Inte det minsta orolig för att hon kommer sparka eller trampa på lillan faktiskt. Har aldrig lyft en hov åt henne utan är hon för odräglig så nyps hon i stället. Vill absolut komma igång och rida ordentligt nu faktiskt, om inte annat för att lillan ska få vänja sig vid att mamma försvinner en stund ibland.
Hur gammal är din fölis?

@Angel vad är det som gör att du känner en sådan stress att du måste börja vänja fölet redan vid 4 månaders ålder att vara utan sin mamma?

Jag kan ju tycka att har man nu valt att betäcka sitt sto så kan man väl vara schysst att ge dem den tiden ihop som det faktiskt rekommenderas att de har tillsammans.

Måste man nu absolut ta ut stoet för att rida så kan man väl ta med fölet? Jag skulle aldrig och då menar jag ALDRIG sära på sto med föl ens för 20 min innan de fyllt 6 månader.

Men det är ju jag det, men jag anser inte heller att man skall lämna bort sina egna barn titt som tätt heller utan tycker att har man valt att skaffa barn (eller föl i detta fall) så får man väl ge dem den tiden de behöver?

Min väninna var en av de som tyckte det var okej att sätta igång sitt sto med föl... Detta resulterade i ett föl som dog. Som sagt, kanske bara jag som är nojig. Men varför ha bråttom och riskera? Finns ju en anledning till att det är MINST 6 månaders ålder som gäller vid avvänjningen...
Vi vänjer av hingstarna vid tidigast 6 månader och stona tidigast vid 7 månader.

Är det bara jag som tycker att man skall ge sto med föl tid eller ?

@Angel vad är det som gör att du känner en sådan stress att du måste börja vänja fölet redan vid 4 månaders ålder att vara utan sin mamma?

Jag kan ju tycka att har man nu valt att betäcka sitt sto så kan man väl vara schysst att ge dem den tiden ihop som det faktiskt rekommenderas att de har tillsammans.

Måste man nu absolut ta ut stoet för att rida så kan man väl ta med fölet? Jag skulle aldrig och då menar jag ALDRIG sära på sto med föl ens för 20 min innan de fyllt 6 månader.

Men det är ju jag det, men jag anser inte heller att man skall lämna bort sina egna barn titt som tätt heller utan tycker att har man valt att skaffa barn (eller föl i detta fall) så får man väl ge dem den tiden de behöver?

Min väninna var en av de som tyckte det var okej att sätta igång sitt sto med föl... Detta resulterade i ett föl som dog. Som sagt, kanske bara jag som är nojig. Men varför ha bråttom och riskera? Finns ju en anledning till att det är MINST 6 månaders ålder som gäller vid avvänjningen...
Vi vänjer av hingstarna vid tidigast 6 månader och stona tidigast vid 7 månader.

Jag tycker som du men jag avvänjer vid 8 månader både stoföl och hingstföl.
Undantag i år då jag akut fick avliva mitt sto i söndags står nu med ett föl på 4 månader utan mamma.

Nä jag håller verkligen med dig!
Jag kommer vänja av mina vid 7 månaders ålder och förstår inte varför man måste ha så bråttom. Har man valt att betäcka så har man och då ska man följa de riktlinjer som finns.

Jag tillhör också den sorten som valt att antingen ha ridhäst ELLER avelsto. Alla tre kommer att få gå med sina fölungar till ungen är minst 7 månader (om inte hingstungarna blir klättriga). Jag ser heller inten anledning att stressa och ha brådis med ridningen. Den kommer hinnas med ändå

Jag tycker som du men jag avvänjer vid 8 månader både stoföl och hingstföl.
Undantag i år då jag akut fick avliva mitt sto i söndags står nu med ett föl på 4 månader utan mamma.

Sådant kan man ju självklart aldrig förutspå och det är ju inte ett val du har gjort för att du vill utan för att det var tvunget.
Beklagar din förlust av ditt sto och hoppas att fölis klarar sig <3

anledningen till att hingstarna vänjs av tidigare än stoföl är ju oftast för att de börjar bli klättriga på stona, vi hade ett hingstföl som vandes av när han var 8 månader för han var inte klättrig och inte redo att lämna mamman...

Jag är så glad över min Smuggs.
Han är snällt snörföl och snäll i all hantering. Han är så lugn och trygg, fullkomligt övertygad om att inget ont kommer ända honom och ha fullkomlig tilltro till både oss och de andra hästarna. Min sambo, som inte är intresserad av hästar, har verkligen tagit till sig Smuggs och går ut och klappar på honom när han kan.

Här är han med mamma och plastpappa.

12042960_10156099777970512_4781504027167137487_n.jpg

Men! Det här gänget har jag ju sett innan? Bor du på D-vägen?
Drutten och jag håller också till där, mina föräldrar har gård på K-vägen :)

Svarar ang. igångsätting iom att jag med tänker sätta igång stoet nu, även mitt föl är lite drygt 4 månader.

Mitt sto var ju egentligen tänkt att gå endast som avelssto i et par år nu, men läget ändrades lite iom att hon resorberat i år. Hon är en jättefin häst att rida/tävla, men hon har tyvärr haft mycket skador, så nu tänker jag sätta igång henne för att se om hon håller för att tävla dressyr de nästa två-tre åren. Annars kommer jag betäcka igen till våren.
Detta medför ju dock att jag måste börja träna lite försiktigt nu i höstas, om jag ska hinna få upp henne i tävlingsschick innan mars/april (som är lagom tid för att bestämma om jag ska betäcka eller inte nästa år).

I början kommer fölis att få vara med, det blir endast skrittpromenader i skogen första månaden oavsett. Men vidare är jag inte så orolig över att lämna fölis med flocken en 30-60 minuter medans mamman tränar. Han blir allt mindre beroende av henne för värje dag, och de övriga stona (och fölen) i flocken är mycket lugna och trygga. Senast i går väljde han självmänt att vara i stallet med sina kompisar när jag tog mamman ut för att tvätta hennes ben.

Jag har dock inget bråttom med att avvänja honom fullständigt, planen är att göra det rundt jul - dvs han kommer vara minimum 7 månader gammal. Om stoet fortfarande var dräktig skulle jag vänta ännu längre.

Svarar ang. igångsätting iom att jag med tänker sätta igång stoet nu, även mitt föl är lite drygt 4 månader.

Mitt sto var ju egentligen tänkt att gå endast som avelssto i et par år nu, men läget ändrades lite iom att hon resorberat i år. Hon är en jättefin häst att rida/tävla, men hon har tyvärr haft mycket skador, så nu tänker jag sätta igång henne för att se om hon håller för att tävla dressyr de nästa två-tre åren. Annars kommer jag betäcka igen till våren.
Detta medför ju dock att jag måste börja träna lite försiktigt nu i höstas, om jag ska hinna få upp henne i tävlingsschick innan mars/april (som är lagom tid för att bestämma om jag ska betäcka eller inte nästa år).

I början kommer fölis att få vara med, det blir endast skrittpromenader i skogen första månaden oavsett. Men vidare är jag inte så orolig över att lämna fölis med flocken en 30-60 minuter medans mamman tränar. Han blir allt mindre beroende av henne för värje dag, och de övriga stona (och fölen) i flocken är mycket lugna och trygga. Senast i går väljde han självmänt att vara i stallet med sina kompisar när jag tog mamman ut för att tvätta hennes ben.

Jag har dock inget bråttom med att avvänja honom fullständigt, planen är att göra det rundt jul - dvs han kommer vara minimum 7 månader gammal. Om stoet fortfarande var dräktig skulle jag vänta ännu längre.

En fråga, vad är det värsta som kan hända om du väntar med att börja rida stoet efter jul när han är avvand och ger henne ett år som ridhäst, sätter igång henne i ett lugnare tempo?

En fråga, vad är det värsta som kan hända om du väntar med att börja rida stoet efter jul när han är avvand och ger henne ett år som ridhäst, sätter igång henne i ett lugnare tempo?

Det "värsta" som kan hända mtp stoet, är ju att om hon nu får problem med sina gamla skador så hinner jag kanske inte betäcka i 2016 om jag inte satt igång henne tillräckligt tidigt, vilket innebär att hon får gå och skrota i hagen ett år - ingen direkt katastrof, förutom att stoet är såpass bra att jag gärna vill ha så många avkommor som möjligt efter henne om jag nu inte får tävla henne mera.

Men faktiskt så skulle det allra värsta vara att fölis blir alldeles för beroende av sin mamma och att han blir jättestressad vid avvänjingen.
Jag har förståss inte jättemycket erfarenhet av detta, men jag ser inte hur det skulle vara bättre att låte sto och föl vara tillsammans 24/7 helt tills han ska vänjast av, istället för att börja sära på dom i kortare perioder medans fölis har andra ston att gå med? Hans kompis som är lika gammal går 80% av tiden tillsammans med mitt sto och endast 15-20% med sin mamma...
Och vad är det för fel på at ta stoet ut på promenader om man tar med fölet? Eller rida på ridbanan med fölet löst? Nu är det så blött och tråkigt på betet så jag tror båda skulle tycka om lite omväxling. :)

Jag tänker att man anpassar sig efter sina hästar. Mitt sto var 16 år när hon fick sitt första föl och hade gått som ridhäst i hela sitt liv. Hon ville bli jobbad och få den uppmärksamhet som hon var van vid. Jag började rida henne försiktigt på små skogsturer när fölen var 3-4 månader gamla. Då lämnade hon dem frivilligt och vi var borta en knapp timme medan fölet befann sig i sin stora och trygga flock. Med frivilligt menar jag att hon kom gående till mig när jag kom in i hagen och ropade inte längre på fölet att det skulle följa med.
Hon är en häst med en fantastiskt god kroppskontroll och vill inte vara utan sina framskor, så de har hon haft vid varje fölning. Vid de två sista hade hon även bakskor. Det vågade jag eftersom jag känner henne så väldigt väl. Hennes yngsta är fyra år nu och hon skakade aldrig något av sina föl på något sätt. Däremot är hon lite kärv mot sina döttrar som idag är fyra och fem år;)

Fyraåringen ska betäckas nästa år och med henne tänker jag helt annorlunda. Ingen ridning så länge hon har föl vid sidan, hon är ung och behöver få koncentrera sig på en uppgift i taget. Hon är oskodd på sommarhalvåret då hon inte behöver brodd och hon kommer att fortsätta vara det så länge det fungerar. Däremot kommer hon och ölet att få gå med gamla mamma om hon lever, trots att hon och andra hästar i flocken är skodda runt om.

Det "värsta" som kan hända mtp stoet, är ju att om hon nu får problem med sina gamla skador så hinner jag kanske inte betäcka i 2016 om jag inte satt igång henne tillräckligt tidigt, vilket innebär att hon får gå och skrota i hagen ett år - ingen direkt katastrof, förutom att stoet är såpass bra att jag gärna vill ha så många avkommor som möjligt efter henne om jag nu inte får tävla henne mera.

Men faktiskt så skulle det allra värsta vara att fölis blir alldeles för beroende av sin mamma och att han blir jättestressad vid avvänjingen.
Jag har förståss inte jättemycket erfarenhet av detta, men jag ser inte hur det skulle vara bättre att låte sto och föl vara tillsammans 24/7 helt tills han ska vänjast av, istället för att börja sära på dom i kortare perioder medans fölis har andra ston att gå med? Hans kompis som är lika gammal går 80% av tiden tillsammans med mitt sto och endast 15-20% med sin mamma...
Och vad är det för fel på at ta stoet ut på promenader om man tar med fölet? Eller rida på ridbanan med fölet löst? Nu är det så blött och tråkigt på betet så jag tror båda skulle tycka om lite omväxling. :)

Tar man med fölet ser jag det inte alls negativt att stoet får komma ut på promenader eller ridas lite lätt.... Det gör man ju som man vill då.
Utan jag ser bara en massa faror med att fölet lämnas, jag hade verkligen inte vågat... Hört alldeles för mkt hemskheter.
Nej föl blir absolut inte beroende av sin mamma för att de går 24/7 med sin mamma.

Jag har skrittat på Tummen 3 gånger uppsuttet i paddocken men Love är alltid med.
Tummen tycker det är superkul att få bli riden igen och Love är väldigt snäll att ha med och jag tycker det är skönt att kunna ta ut båda samtidigt. =) Så fort älgjakten är över tänkte jag ta mig en skogstur med båda. Tänkte så fort kulorna trillat på plats så han kommer aldrig få slippa mamma ;)

Mitt första föl fick gå med stoet tills 1 månad innan hon skulle föla igen, och då var det stoet som lessnade och stötte bort henne :)

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

• Nålad
Avel Här är födelseannonserna för årets föl. Lägg in en bild och skriv gärna ras och stam, det är många intresserade av. Observera att detta...
Svar
9
· Visningar
2 519
Senast: thoora
·
Avel Nu är det väl dags för en tråd om föl som väntas 2025? Vilka ston har ni betäckt? Med vilka hingstar? Beräknat födelsedatum? Skriv gärna...
Svar
18
· Visningar
2 013
Senast: cili
·
Avel Hej! Behöver råd från er mer erfarna. Jag har vant av årets föllunge för ca 3 veckor sedan, juvret gick tillbaka fint och stoet mår bra...
Svar
4
· Visningar
564
Avel Lite osäker om denna tråden ska ligga under avel eller dressyr. Ni som avlar dressyrhästar, jag är nyfiken på eran åsikt om hur ni...
Svar
8
· Visningar
863
Senast: Piaff
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama