@Angel vad är det som gör att du känner en sådan stress att du måste börja vänja fölet redan vid 4 månaders ålder att vara utan sin mamma?
Jag kan ju tycka att har man nu valt att betäcka sitt sto så kan man väl vara schysst att ge dem den tiden ihop som det faktiskt rekommenderas att de har tillsammans.
Måste man nu absolut ta ut stoet för att rida så kan man väl ta med fölet? Jag skulle aldrig och då menar jag ALDRIG sära på sto med föl ens för 20 min innan de fyllt 6 månader.
Men det är ju jag det, men jag anser inte heller att man skall lämna bort sina egna barn titt som tätt heller utan tycker att har man valt att skaffa barn (eller föl i detta fall) så får man väl ge dem den tiden de behöver?
Min väninna var en av de som tyckte det var okej att sätta igång sitt sto med föl... Detta resulterade i ett föl som dog. Som sagt, kanske bara jag som är nojig. Men varför ha bråttom och riskera? Finns ju en anledning till att det är MINST 6 månaders ålder som gäller vid avvänjningen...
Vi vänjer av hingstarna vid tidigast 6 månader och stona tidigast vid 7 månader.
Är det bara jag som tycker att man skall ge sto med föl tid eller ?