Födda 2015

Status
Stängd för vidare inlägg.
Mitt föl och grannens föl får inget kraftfoder, dom är 4 månader nu. De får fri tillgång till bra hö med mycket protein, plus bete. Mitt sto får inte ens kraftfoder nu som vi börjat ge hö, endast vitaminer/mineraler - hon är rund och go ändå.

Min kompis' föl som går tillsammans med våra får lite fölpellets. Hon är endast två månader, men hon är lika hög som våra som är dubbelt så gamla. Hennes mamma är gammal och har varit ganska tunn hela sommaren, så det är nog anledningen att fölis kan behöva lite extra.

Min får eget kraftfoder morgon och kväll. Han äter mycket hö och diar inte speciellt mycket längre. Indra verkar rätt så trött på honom.
När ska ni vänja av? Jag kommer nog vänja av till jul då han är 7 månader.

Min får eget kraftfoder morgon och kväll. Han äter mycket hö och diar inte speciellt mycket längre. Indra verkar rätt så trött på honom.
När ska ni vänja av? Jag kommer nog vänja av till jul då han är 7 månader.
Vad får han för kraftfoder och hur mycket?
Unik är snart 6 månader men hans mamma är inte ett dugg trött på honom ännu och han visar inga hingsttendenser så jag har inte riktigt bestämt mig för när det är dags. Jag tänkte börja ge dem kraft i egna boxar nu och när de är vana och helt ok med det ska de få sova i egna boxar också.
De går på lösdrift så det blir de dagar/nätter som det är dåligt väder för då får alla hästarna sova inne.
Vad tror ni om det upplägget? Tar gärna emot synpunkter.

Vi gav Vividus och hans mamma kraftfoder nu när de stod på box inför auktionen, annars väntar vi gärna med det då vi har väldigt bra värden i vårt hösilage. (de fick hö inne på natten då de inte ville ha något ute i hagen då den var full av gräs) Men nu är de ute på bete igen och har tillgång till hösilage (ca 20 kg/dag/sto) samt allt gräs fortfarande.
Det lider ingen nöd på de då de är lite lätt runda ändå, stona alltså, fölen är "normala" :)
När vi vänjer av dem brukar vi ge dem lite i krubban när de andra får, mest så de får något att mumsa på.
Ex lite havre och mineraler, skulle däremot de vara lite tunna så får de självklart kraftfoder om det behövs.
V o hans mamma fick dela på hennes ranson med mat uppdelat med 1/3 i hans spann och 2/3 i hennes så att han får lov att prova äta lite själv.

Vad får han för kraftfoder och hur mycket?
Unik är snart 6 månader men hans mamma är inte ett dugg trött på honom ännu och han visar inga hingsttendenser så jag har inte riktigt bestämt mig för när det är dags. Jag tänkte börja ge dem kraft i egna boxar nu och när de är vana och helt ok med det ska de få sova i egna boxar också.
De går på lösdrift så det blir de dagar/nätter som det är dåligt väder för då får alla hästarna sova inne.
Vad tror ni om det upplägget? Tar gärna emot synpunkter.

Han får 0.5 kg Saracen morgon och kväll plus lite betfor och mash.
Mitt hö ligger lite lågt i energi så jag är livrädd att de ska tappa inför vintern, därför ger jag dem kraftfoder.
Jag tror det upplägget är bra så som du tänker dig.

Ja kommer släppa ihop alla mina på lösdrift nu om någon vecka sen när jag ska vänja av kommer jag ta in mamma och föl och ha dem i olika boxar under natten men tillsammans på dagen. Sen går mamman ut på lösdrift igen medan Smuggs stannar kvar på box tills typ mars-april.

Jag funderar lite på att göra tvärtom - dvs. låta stona gå tillsammans med fölen på lösdriften på natten, men ha dom i olika hagar på dagtid. Tror ni det skulle kunna fungera? Kommer givetvis ha koll så det inte blir för mycket spring och ropande i början....
När de så småningom ska avvänjast helt så kommer stona stå på box på natten med fölen på lösdriften.

Jag tänker även redan nu göra en liten öppning i staketet mellan min lösdrift och en liten gräshage precis brevid, som är anpassad så att fölen kan gå ut i gräshagen men inte mammorna. Lite som "creepfeeding".... :idea: Blir spännande att se om det kommer funka så som jag tänkt.

Min tjej äter bara från mammas kraftfoder än så länge men kommer få en egen balja snart. Hon tycker det är gott och äter gärna men mamma börjar vilja ha sin mat i fred. Känns som att det underlättar vid avvänjningen om hon äter lite kraftfoder. Kommer börja med att vänja henne stå inne själv när jag rider så snart dom stallas in på riktigt och sen dela dom på nätterna runt nyår. Funderar på att skicka lillan på lösdrift efter avvänjningen om jag hittar någon bra så hon får lekkamrater men vill att grundhanteringen sitter först och att hon klarar av att vara ensam inne.

Idag blev min lilkskit chippad och id-kollad. Han har jätteduktig, jag har varit supernervös då han inte är mycket hanterad alls men han skötte sig så bra! Stod snällt i grimma och grimskaft ute i gången, det var första gången han "satt fast". Han kommer bli reggad som mörkbrun.

Hur tidigt vågar jag sko mamma häst igen? Jag vill gärna sätta igång henne så snart som det bara går, och det märks att hon börjar tröttna på livet som mammaledig, men för att göra det måste hon skos, helst runt om då vi bara har steniga och hårda grusvägar att rida på och hon är känslig. Hovis kommer på måndag och tar alla hästarna, då kommer hon enbart att verkas, men om 8 veckor är Anton mer än 5 månader, skulle det vara orimligt att slänga på skor då, eller är det för tidigt? När hon får skor på sig så kommer jag få flytta henne o treåringen + Anton till egen hage, eftersom resten av avelsstona går oskodda. Eller ska jag vänta ytterligare en skoperiod och sko henne först när fölet är avvant...? Skitsvårt! :(

Hur tidigt vågar jag sko mamma häst igen? Jag vill gärna sätta igång henne så snart som det bara går, och det märks att hon börjar tröttna på livet som mammaledig, men för att göra det måste hon skos, helst runt om då vi bara har steniga och hårda grusvägar att rida på och hon är känslig. Hovis kommer på måndag och tar alla hästarna, då kommer hon enbart att verkas, men om 8 veckor är Anton mer än 5 månader, skulle det vara orimligt att slänga på skor då, eller är det för tidigt? När hon får skor på sig så kommer jag få flytta henne o treåringen + Anton till egen hage, eftersom resten av avelsstona går oskodda. Eller ska jag vänta ytterligare en skoperiod och sko henne först när fölet är avvant...? Skitsvårt! :(

Varför skulle du inte kunna slå på skor? Det skulle jag ha gjort så snart som möjligt om jag ville rida. Låt dem flytta över till den andra hagen.

Det funderar jag med på...!
Mitt sto har ju tyvärr resorberat, så jag kommer sätta igång henne så snart jag hinner. (Måste "bara" selja undan en utav tävlingshästarna först...) Hon blir mycket snabbt ömfotad, men jag kommer nog försöka att sko endast fram i början. Jag är dock inte rädd att hon kommer sparka någon, då hon är världens snällaste och tåligaste med andra hästar. Utan jag är lite rädd att hon ska råka trampa på sitt föl.... och då spelar det ju ingen roll om det är fram- eller bakben som hon har sko på. :crazy:

Jag är så glad över min Smuggs.
Han är snällt snörföl och snäll i all hantering. Han är så lugn och trygg, fullkomligt övertygad om att inget ont kommer ända honom och ha fullkomlig tilltro till både oss och de andra hästarna. Min sambo, som inte är intresserad av hästar, har verkligen tagit till sig Smuggs och går ut och klappar på honom när han kan.

Här är han med mamma och plastpappa.

12042960_10156099777970512_4781504027167137487_n.jpg

Jag är så glad över min Smuggs.
Han är snällt snörföl och snäll i all hantering. Han är så lugn och trygg, fullkomligt övertygad om att inget ont kommer ända honom och ha fullkomlig tilltro till både oss och de andra hästarna. Min sambo, som inte är intresserad av hästar, har verkligen tagit till sig Smuggs och går ut och klappar på honom när han kan.

Här är han med mamma och plastpappa.

12042960_10156099777970512_4781504027167137487_n.jpg

Vad gulligt!
Vilken fin liten flock du har och vad perfekt med en snäll valack (?) som kan ta hand om Smuggs när det är dags att vänja av.

Jag tycker att man självklart skall göra precis som man själv tycker känns bäst för en själv i den situationen man är i. Man känner själv sin häst bäst och det är ju trots allt ens eget föl och ens eget sto. Man känner dem bättre än någon annan med synpunkter.
En del sätter igång stona direkt efter fölning, en del rider dem ända till det är dags att föla, en del låter dem bara vara avelsston.

Jag brukar dock gå mkt på min magkänsla, känns det fel eller osäkert så anser jag det är bättre att vänta till man känner att nu känns det mer rätt.

Känns det osäkert, vänta. Ta en nytt beslut när det är dags...
Kanske finns det andra alternativ? Kanske sådana där typ gummiskor eller vad det är som jag sett finns som man trär av och på när man skall rida. Kanske skulle det funka och vara ett bättre alternativ? Har själv aldrig provat och vet inte om det är något att rekommendera.

Jag avundas inte dig att du måste ta ett beslut. Men jag anser att du kommer att ta det beslut som känns helt rätt för dig och dina hästar.

Lycka till :) och glöm inte att ta ett beslut som känns rätt för just dig i din situation.

Jag personligen skulle vänta till sto med föl var avvand, men jag är kanske överdrivet pjoskig och rädd att stoet skulle sparka om fölet skulle bli för jobbigt när den inte hade kompisar att leka med. Men det betyder inte att det är rätt.

Vill du veta mer varför jag skulle göra mitt val är du självklart välkommen att fråga i ett privat meddelande då det inte behöver ta upp en massa plats här :)

Vad gulligt!
Vilken fin liten flock du har och vad perfekt med en snäll valack (?) som kan ta hand om Smuggs när det är dags att vänja av.

Haha ja han älskar sin plastpappa. De ska gå tillsammans vid avvänjning. Men snart är vår lösdrift klar och då ska de släppas in till resten av flocken. Smugge leker redan med min gamla tuffa tävlingshäst (över staketet) så det ska nog gå bra.

Varför skulle du inte kunna slå på skor? Det skulle jag ha gjort så snart som möjligt om jag ville rida. Låt dem flytta över till den andra hagen.

Jag drar mig för att sko dels för att hon kommer få byta hage, och därmed tappar Anton sina jämnåriga kompisar tills vidare, och sen är jag orolig att hon skulle trampa eller sparka honom oavsiktligt. Hade aldrig förlåtit mig själv om han skadades bara för att jag är för otålig att komma igång med stoet.

Jag tycker att man självklart skall göra precis som man själv tycker känns bäst för en själv i den situationen man är i. Man känner själv sin häst bäst och det är ju trots allt ens eget föl och ens eget sto. Man känner dem bättre än någon annan med synpunkter.
En del sätter igång stona direkt efter fölning, en del rider dem ända till det är dags att föla, en del låter dem bara vara avelsston.

Jag brukar dock gå mkt på min magkänsla, känns det fel eller osäkert så anser jag det är bättre att vänta till man känner att nu känns det mer rätt.

Kanske finns det andra alternativ? Kanske sådana där typ gummiskor eller vad det är som jag sett finns som man trär av och på när man skall rida. Kanske skulle det funka och vara ett bättre alternativ? Har själv aldrig provat och vet inte om det är något att rekommendera.

Jag avundas inte dig att du måste ta ett beslut. Men jag anser att du kommer att ta det beslut som känns helt rätt för dig och dina hästar.

Lycka till :) och glöm inte att ta ett beslut som känns rätt för just dig i din situation.

Jag personligen skulle vänta till sto med föl var avvand, men jag är kanske överdrivet pjoskig och rädd att stoet skulle sparka om fölet skulle bli för jobbigt när den inte hade kompisar att leka med. Men det betyder inte att det är rätt.

Vill du veta mer varför jag skulle göra mitt val är du självklart välkommen att fråga i ett privat meddelande då det inte behöver ta upp en massa plats här :)

Vilken bra idè att använda boots vid ridning! :idea: Värför har jag inte tänkt på det??

Det skulle ju lösa hela problemet även i ditt fall, @Fritidsryttare, eller hur? :)

Tack för ditt svar! Du tar upp exakt de orosmomenten som jag själv grubblar på, dvs tramp- och sparkrisk samt att fölis bli utan sina kompisar som han finner stort stöd och nöje i. Hade det varit treåringen hade jag aldrig tvekat då hon är för snäll för sitt eget bästa, men detta stoet är ganska speciell och tenderar att bli än mer speciell ju mer hon är igång och rids. Jag har plastskor som jag skulle kunna slå på bak men ju mer jag funderar på det så känner jag att det är bäst att vänta, det handlar om 2 månader extra tills fölis är avvand och kan gå med sina kompisar, jag litar som sagt inte på mamman riktigt. Tack för din input! :)

Vilken bra idè att använda boots vid ridning! :idea: Värför har jag inte tänkt på det??

Det skulle ju lösa hela problemet även i ditt fall, @Fritidsryttare, eller hur? :)

Jag har boots som jag använde förra året när hon var oskodd bak, men hon blev ruskigt irriterad av dem, slog och hade sig och jag tyckte att hovarna slets ändå, trots att hon hade dem. Annars hade det helt klart varit ett alternativ.:)

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

• Nålad
Avel Här är födelseannonserna för årets föl. Lägg in en bild och skriv gärna ras och stam, det är många intresserade av. Observera att detta...
Svar
9
· Visningar
2 519
Senast: thoora
·
Avel Nu är det väl dags för en tråd om föl som väntas 2025? Vilka ston har ni betäckt? Med vilka hingstar? Beräknat födelsedatum? Skriv gärna...
Svar
18
· Visningar
2 013
Senast: cili
·
Avel Hej! Behöver råd från er mer erfarna. Jag har vant av årets föllunge för ca 3 veckor sedan, juvret gick tillbaka fint och stoet mår bra...
Svar
4
· Visningar
564
Avel Lite osäker om denna tråden ska ligga under avel eller dressyr. Ni som avlar dressyrhästar, jag är nyfiken på eran åsikt om hur ni...
Svar
8
· Visningar
863
Senast: Piaff
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama