Födda 2015

Status
Stängd för vidare inlägg.
Det är inte en fråga om att börja vänja av tidigt utan att lite långsamt se till att fölis klarar av att vara utan mamma men med lektanten ett par minuter när mamma är ute på promenad i början och för att sen när hon är runt fem månader förhoppningsvis klara av att vara utan mamma någon timme. Dom går redan nu ofta så att dom inte ser varandra i hagen så tror inte att det blir speciellt jobbigt för någon av dom. Jag börjar hellre tidigt och tar det långsamt. Inga planer på att separera dom under längre perioder. Hon är rätt "klättrig" så att rida med föl i släptåg fungerar inte riktigt tillfredställande säkerhetsmässigt.

Ska lägga till att jag även inte har eget stall och vissa av de andra är inte så pigga på att ta två hästar åt gången vid in/utsläpp så för att jag ska slippa vara ute vid både ut/insläpp varje dag så vill jag att de ska gå att i ta ut/in separat så snart som möjligt.

Vad roligt! Då kan vi följa våra 2015års ungar.
Är det ni som har uteboxarna? Är ditt sto dräktigt igen?

Superkul!
Mina föräldrar har paddock utmed vägen, men där bor bara två inackorderingar, Drutten bor vid vita staketet utmed 11an, hos stoägaren.
Stoet är inte mitt, lånade magen på henne förra året, men hon är dräktig igen! :)

Superkul!
Mina föräldrar har paddock utmed vägen, men där bor bara två inackorderingar, Drutten bor vid vita staketet utmed 11an, hos stoägaren.
Stoet är inte mitt, lånade magen på henne förra året, men hon är dräktig igen! :)

Då vet jag med vart ni båda bor o vart du har Drutten :) Bor oxå längst med väg 11 juh fast vår gård syns inte från vägen.

@Angel vad är det som gör att du känner en sådan stress att du måste börja vänja fölet redan vid 4 månaders ålder att vara utan sin mamma?

Jag kan ju tycka att har man nu valt att betäcka sitt sto så kan man väl vara schysst att ge dem den tiden ihop som det faktiskt rekommenderas att de har tillsammans.

Måste man nu absolut ta ut stoet för att rida så kan man väl ta med fölet? Jag skulle aldrig och då menar jag ALDRIG sära på sto med föl ens för 20 min innan de fyllt 6 månader.

Men det är ju jag det, men jag anser inte heller att man skall lämna bort sina egna barn titt som tätt heller utan tycker att har man valt att skaffa barn (eller föl i detta fall) så får man väl ge dem den tiden de behöver?

Min väninna var en av de som tyckte det var okej att sätta igång sitt sto med föl... Detta resulterade i ett föl som dog. Som sagt, kanske bara jag som är nojig. Men varför ha bråttom och riskera? Finns ju en anledning till att det är MINST 6 månaders ålder som gäller vid avvänjningen...
Vi vänjer av hingstarna vid tidigast 6 månader och stona tidigast vid 7 månader.

Är det bara jag som tycker att man skall ge sto med föl tid eller ?
Tack @Festina_Lente för det här inlägget. Jag personligen känner ingen stress att skilja dem åt. Unik är inte det minsta hingstig, han fungerar bra i flocken och han och hans mor är goa med varandra. Jag har däremot kännt ångest och stress när jag läst och hört att "det är dags" och att "man borde". Nu känner jag att jag kan slappna av och invänta den rätta tiden för oss. Unik får äta lite kraft i sin blivande box bredvid sin mamma när alla andra får sin kraft. De är båda matglada hästar och verkar uppskatta att få ha kraften i fred. Annars får de njuta av föltiden tillsammans.

En höstbild på Unik.
I3557104W676H447V20150927T111116Z.jpeg

Han blir nog en stadig kille. :)

Jag längtar efter att få plocka ner mitt föl, Hon är juh tyvärr moderslös fast har haft en adoptivmamma utan nån större mängd mjölk dock, har fått stödmatas. Hoppas att hon ska få flytta ner under november månad, blir 6 månader 30 oktober. Hade hennes mamma levt hade jag inte tagit ner henne så tidigt dock. Hon kommer ställas i en fölflock då så kommer inte ha henne hemma men iaf betydligt närmre så man kan hälsa på henne oftare :) Nästa helg är tanken o hälsa på henne igen så då hoppas jag kunna bjuda på lite nya bilder!

Jag längtar efter att få plocka ner mitt föl, Hon är juh tyvärr moderslös fast har haft en adoptivmamma utan nån större mängd mjölk dock, har fått stödmatas. Hoppas att hon ska få flytta ner under november månad, blir 6 månader 30 oktober. Hade hennes mamma levt hade jag inte tagit ner henne så tidigt dock. Hon kommer ställas i en fölflock då så kommer inte ha henne hemma men iaf betydligt närmre så man kan hälsa på henne oftare :) Nästa helg är tanken o hälsa på henne igen så då hoppas jag kunna bjuda på lite nya bilder!

Vad är det för stam på din lilla?

Tack @Festina_Lente för det här inlägget. Jag personligen känner ingen stress att skilja dem åt. Unik är inte det minsta hingstig, han fungerar bra i flocken och han och hans mor är goa med varandra. Jag har däremot kännt ångest och stress när jag läst och hört att "det är dags" och att "man borde". Nu känner jag att jag kan slappna av och invänta den rätta tiden för oss. Unik får äta lite kraft i sin blivande box bredvid sin mamma när alla andra får sin kraft. De är båda matglada hästar och verkar uppskatta att få ha kraften i fred. Annars får de njuta av föltiden tillsammans.

Så skönt att mitt inlägg hjälpte någon.

Jag tycker du kan släppa stressen och ta det i er takt.
Vi stressar inte med avvänjningen och börjar aldrig innan 6 resp 7 månader.
Så hitta en fin balans som funkar för dig, ditt föl, ditt sto och din flock :)

Vi körde hästarna till det större betet häromkvällen då vi fortfarande har fantastiskt väder med 20+ om dagarna och strålande sol. Innan dess verkades Anton för första gången och det gick super! Han är helt okomplicerad om man gör på hans lilla sätt, dvs kliar på halsen och klappar, då står han som ett ljus. Det gick toppen att lasta och köra också, morsan är väldigt enkel då hon gör allt för mat och det underlättar ju helt klart i hanteringen av ungen.
De nya jaktmarkerna uppskattades i alla fall väldigt, här kommer de tillbaka efter en vända ut på halvön, mina är de tre längst bak.:)

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

• Nålad
Avel Här är födelseannonserna för årets föl. Lägg in en bild och skriv gärna ras och stam, det är många intresserade av. Observera att detta...
Svar
9
· Visningar
2 519
Senast: thoora
·
Avel Nu är det väl dags för en tråd om föl som väntas 2025? Vilka ston har ni betäckt? Med vilka hingstar? Beräknat födelsedatum? Skriv gärna...
Svar
18
· Visningar
2 013
Senast: cili
·
Avel Hej! Behöver råd från er mer erfarna. Jag har vant av årets föllunge för ca 3 veckor sedan, juvret gick tillbaka fint och stoet mår bra...
Svar
4
· Visningar
564
Avel Lite osäker om denna tråden ska ligga under avel eller dressyr. Ni som avlar dressyrhästar, jag är nyfiken på eran åsikt om hur ni...
Svar
8
· Visningar
863
Senast: Piaff
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama