Födda 2015

Status
Stängd för vidare inlägg.
Jag tycker faktiskt att alla har superfina föl! Min Love är just nu väldigt ful dock ;) Han har dragit iväg på rumpan och ser ut som ett ihop plock av flera hästar :P
Men han är väldigt söt och snäll =) Snygg kan han få bli när han fyller tre och resten av sitt vuxna liv :P
12006356_10153221172833460_1985302778795774041_n.jpg

11923271_10153221172358460_2373744837525077668_o.jpg
11958233_10153221173138460_3977286891943625603_o.jpg

Vi har kastrerat 1 gång, då var det stående och det är det som jag anser att flest i min bekantskapskrets använder.
Vi kommer nog att kastrera Bonus, men först nästa höst han är ju född väldigt sent så kommer inte ha åldern inne förrän i april och då kan det ju likväl vänta till efter hingstbetet(fast det beror ju på om han blir hingstig eller ej såklart)
Vividus hoppas jag skall få lov att behålla sina kulor.
En fördel när man får ston, man behöver inte bekymra sig för detta.

Jag skickar iväg min lille framåt vårvintern till en hingstlösdrift där han får gå till sommaren han fyller 2, då ska han hem och kastreras omgående är tanken. Stående förhoppningsvis.

Måste börja ledträna den lille marodören, han är totalt sjövild när han ska gå till och från hagen, men det är knepigt att göra det själv. När kan man börja pyssla ensam med stoet, ta in, borsta osv? Han är ju väldigt självständig och har polarna i hagen.

Mina bägge ska kastreras men jag tror att det blir om ett och ett halvt år. De kommer att kunna gå kvar som hingstar på hingstbete under sommaren nästa år, Texas är ju dessutom så sent född så det känns vettigt att han skärs sent - om han inte är odräglig att ha att göra med förststås - då ryker kulorna snabbare

Tack för att ni delar med er. Unik är född i början på april, när är då mest lämpligt att kastrera honom? (Beroende på när kulorna trillar ned förstås)
Redan innan vintern eller i vår?
(Vi har bara ston i stallet så även om Unik kommer att få en lekkompis så känns det lättare och säkrare att han kastreras så tidigt som möjligt. Eller?)

Jag kommer visa Smuggs på rådgivande och beroende på hur det går där kastreras han efteråt. Men gärna inte innan dess men om han blir besvärlig så skärs han direkt. :)

Här växer fölen så det knakar.
Veterinären har varit ut och chipmärkt och ritat signalement, och vi fick högsta betyg för välhanterade föl.
Skönt!
Vi har med båda fölen på skritturer i skogen och de står ofta uppbundna i stallet.

b164162.jpg

Creation ska få behålla kulorna åtminstonde fram tills han är visad på rådgivande bedömning.... :)

Hans lekkompis kommer dock bli kastrerad i februari, dvs. vid 9 månaders ålder. Denne är mycket hingstig och har "betäckt" hejvilt på vårat tvååriga sto helt från han var knappa två månader.... Hur länge skulle ni våga att ha en sån liten Casanova tillsammans med ston? Han är 4 månader nu.

Hade aldrig vågat ha kvar vår tvååring med ett hingstföl som försökt betäcka. Dels pga skaderisk och sedan kan det ju faktiskt ske en olycka... Vi hade ett sådant fall (inte med olycka eller skada utan med att han försökte betäcka) med et hingstföl för några år sedan och då särade vi på flocken direkt, så de som hade stoföl och ej var dräktiga i en hage och de som hade hingstar och var dräktiga fick gå i en hage.
Dock gör ju alla som de själva vill. Säger bara att jag hade aldrig vågat ha dem i samma hage.

De går inte tillsammans nu, har satt tvååringen tillsammans med mina tävlingshästar, men funderade på om det var överdrivet försiktigt av mig.

Undrar även med tanke på min fölis' mamma som tyvärr har resorberat, han har inte försökt betäcka något av de vuxna stona men hur länge vågar man låta dom gå tillsammans? Jag tänker ju inte avvänja min hingstunge förens jag måste.... Lite svår nu som mammahäst inte är dräktig längre. :(

De går inte tillsammans nu, har satt tvååringen tillsammans med mina tävlingshästar, men funderade på om det var överdrivet försiktigt av mig.

Undrar även med tanke på min fölis' mamma som tyvärr har resorberat, han har inte försökt betäcka något av de vuxna stona men hur länge vågar man låta dom gå tillsammans? Jag tänker ju inte avvänja min hingstunge förens jag måste.... Lite svår nu som mammahäst inte är dräktig längre. :(
Nej jag hade gjort detsamma, om jag var du...

Ja brukar vänja av hingstfölen vid 6 månaders ålder eftersom jag upplever att mamman börjar bli väldigt trött på dem sedan ett tag tillbaka. Finns ju såklart undantag. Men våra ston börjar redan säga ifrån när hingstfölen är 4,5 månader gammla att de tröttnat på dem. Stona brukar vi vänja av först vid 7-8 månaders ålder.

Jag funderar över det här med kastrering. Hur är era tankar runt det? När? Hur? Liggande? Stående?

Min kommer kastreras så fort veterinären anser det lämpligt, han är den snällaste hingstungen jag mött, men det är ju bökigare med all hantering..
Det enda som kanske talar för att vänta lite är att jag inte vill han ska bli för stor, han är redan rejäl, och stoets samtliga avkommor är över 170, oavsett hingst.

Men det kommer bli stående när det är dags, de tre andra jag haft har jag gjort så med och det har gått bra.

Jag har visat en ponnyhingst som treåring, alla andra skars tidigare. Det kostar mycket att försöka få hingst godkänd, tar tid och energi.. Jag ger mig inte på det igen. Hatten av för alla som "orkar"...

Love kommer kastreras nästa år, dels för att det är bekvämt att kunna ha han på lösdriften hemma och för att han inte kommer gå i aveln =)
Jag har haft hingstar i 17 år och tycker det är skönt att inte ha det längre :P Även om dom jag haft är genomsnälla så är det alltid lite bökigare med hingstar.
På tal om hantering så är Love en liten stjärna ;) Han går fint i grimma och inga problem att ta ut han och mamma själv ur hagen.Stoet ska nu börja ridas igång, och igår blev det premiärtur =) Love fick följa med och det gick jättebra =)
11988730_10153235244333460_6255299092866423964_n.jpg
10624867_10153235244418460_5037440493634301843_n.jpg
12019767_10153235244788460_8060599390810370300_n.jpg
12038152_10153235244908460_5454075981005138284_n.jpg

Nu har jag en till fundering. Ger ni era föl eget kraftfoder?
I morse fick Unik prova att stå själv i den box som så småningom ska bli hans. Varken Olivia eller han sa så mycket om det.
I3556671W676H380V20150917T135927Z.jpeg

Han såg lite pyttig ut, ensam i den stora boxen..:heart

I3556672W676H380V20150917T135923Z.jpeg

De var inte särskilt upprörda..:D
Matglada hästar är bra hästar.

Nu har jag en till fundering. Ger ni era föl eget kraftfoder?
I morse fick Unik prova att stå själv i den box som så småningom ska bli hans. Varken Olivia eller han sa så mycket om det.
I3556671W676H380V20150917T135927Z.jpeg

Han såg lite pyttig ut, ensam i den stora boxen..:heart

I3556672W676H380V20150917T135923Z.jpeg

De var inte särskilt upprörda..:D
Matglada hästar är bra hästar.

Min får nalla av mamma än så länge. Jag testade också att dela på dem idag, mamma stod utanför och blev borstad och den lille blev kvar i boxen, inga problem.

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

• Nålad
Avel Här är födelseannonserna för årets föl. Lägg in en bild och skriv gärna ras och stam, det är många intresserade av. Observera att detta...
Svar
9
· Visningar
2 519
Senast: thoora
·
Avel Nu är det väl dags för en tråd om föl som väntas 2025? Vilka ston har ni betäckt? Med vilka hingstar? Beräknat födelsedatum? Skriv gärna...
Svar
18
· Visningar
2 013
Senast: cili
·
Avel Hej! Behöver råd från er mer erfarna. Jag har vant av årets föllunge för ca 3 veckor sedan, juvret gick tillbaka fint och stoet mår bra...
Svar
4
· Visningar
564
Avel Lite osäker om denna tråden ska ligga under avel eller dressyr. Ni som avlar dressyrhästar, jag är nyfiken på eran åsikt om hur ni...
Svar
8
· Visningar
863
Senast: Piaff
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama