Födda 2015

Status
Stängd för vidare inlägg.
Hur mycket ska jag och min lilla häst behöva ta? Idag hittade jag henne i hagen med sönderskuret bakben, hon hade fastnat i staketet. In till klinik (där vi var igår i över 8 timmar...) där hon har opererats idag. Det verkar inte ha skadats några vitala delar, även om senorna fortfarande inte går att släppa helt. Mamma häst är fantastisk som bara gillar läget, även om hon blev väldigt upprörd när hennes föl togs till operation. Lilla C är helt otrolig som fixar allt med röntgen, omläggning och sprutor. Hon blir iaf välhanterad :heart

De blir kvar minst till måndag, tur att jag har bra veterinärvårdsförsäkring :cool:

Fruktansvärt, håller tummarna

Tack ska ni ha. Jag har inte hört något under helgen, vilket bådar gott (de ringer bara om det hänt något). Veterinären ringde i fredags kväll efter operationen och sa att det var tur att de tog hand om såret under narkos då det fanns benfragment och skräp i det :crazy: och det hade varit svårt att få det snyggt med bara sedering. Nu är drän lagt och hon får antibiotika. Jag ser inte fram emot att få hem henne och spruta antibiotika så jag är glad så länge hon får vara kvar och få det intravenöst...

Hoppas det går bra med din @superstar!! Jobbigt med sån otur!

Kommer inte att visa min då jag planerat dåligt och är upptagen den dagen det är visning närmast. Dagen det är visning näst närmast kan i stället inte min medhjälpare. Kanske inte gör så mycket egentligen då mamma häst har haft sönder en hov fått en ful hovspricka. Inget allvarligt enligt hovis och hon är inte halt men det ser inte så vackert ut. Fölis däremot har växt till sig och har helt slutat hänga i knäna och dessutom hittat traven även om hon är rätt överbyggd för tillfället.

Tack ska ni ha. Jag har inte hört något under helgen, vilket bådar gott (de ringer bara om det hänt något). Veterinären ringde i fredags kväll efter operationen och sa att det var tur att de tog hand om såret under narkos då det fanns benfragment och skräp i det :crazy: och det hade varit svårt att få det snyggt med bara sedering. Nu är drän lagt och hon får antibiotika. Jag ser inte fram emot att få hem henne och spruta antibiotika så jag är glad så länge hon får vara kvar och få det intravenöst...

Usch, vilken otur du haft!!! :( Hoppast verkligen att det kommer vända nu! *kram*

11828803_10153276881856263_5801159066999712707_n.jpg

11817126_10153273316581263_8131653978810539947_n.jpg

Drutten firar tre månader idag!
Han är lika social, glad och pussig fortfarande :love:
Växer så det knakar, når mig redan till bröstkorgen och jag är 180 cm lång... blir en bra storlek till mig åtminstone!
Ska försöka få med mig mätpinnen till betet nästa gång och se exakt hur hög han är.
Lite uppdriven i kotorna eftersom han växer så mycket, men varken vet eller hovslagare är bekymrad, han rör sig obehindrat och är inte halt.
Längtar till han släppt fölpälsen helt, nu ser han mest tokig ut :D

Hur långt är det rimligt att åka till en fölvisning? Jag är himla sugen på att visa Unik men det är 2,5 h enkel resa dit..

Hur långt är det rimligt att åka till en fölvisning? Jag är himla sugen på att visa Unik men det är 2,5 h enkel resa dit..

Det beror väl kanske lite på vad du tänkt för framtid för honom?
Ska han inte säljas nu så hade jag inte åkt så långt med min för att visa.
Det viktigare för mig är så småningom treårstest, men visst är det kul att ha de bedömda redan som föl.

Om min fäller av ordentligt så kommer jag visa honom, men vi har bara en kvart körväg till visningsplatsen,
anmälan går ut på söndag så jag har sagt han får snabba på med pälsen :angel:

Min hopp-unge är den som travar bäst för tillfället och honom har jag inte ens planerat att visa. Men får jag ihop akten så kanske han får följa med också.

Haha, jag kommer få åka drygt 5 timmar enkel resa för att visa Creation.... :angel:

Han är ju absolut inte till salu, men jag vill ha en bedömning redan nu på om det kan vara värd att ha kvar honom som hingst, samt att jag vill samla upp så mycket avkommapoäng som möjligt åt hans mamma då jag hoppast att hon kanske en dag kan bli elitsto om hennes avkommar är tillräckligt bra.

Haha, jag kommer få åka drygt 5 timmar enkel resa för att visa Creation.... :angel:

Han är ju absolut inte till salu, men jag vill ha en bedömning redan nu på om det kan vara värd att ha kvar honom som hingst, samt att jag vill samla upp så mycket avkommapoäng som möjligt åt hans mamma då jag hoppast att hon kanske en dag kan bli elitsto om hennes avkommar är tillräckligt bra.

Fast fölbedömning är inte bedömningsgrundande och ger inga extra poäng till stoet.

Hm, då är det nog inte fölbedömning utan fölutställning jag ska på. ;)

Fölutställning ger inte heller extra avelspoäng till stoet.

Om du kollar förärvningspoängen ser du att avkomma måste vara minst tre år för att resultat från bedömning ska räknas.

Fölutställning ger inte heller extra avelspoäng till stoet.

Om du kollar förärvningspoängen ser du att avkomma måste vara minst tre år för att resultat från bedömning ska räknas.

Då är det nog olika i de olika förbunden, mina är inte svenska varmblod utan norska, och där får stoet poäng om fölet blir klass I. :)

Jag vet en kvinna i Bergen som kommer åka 6h enkel väg för att visa sin på eliteskue (eller vad det nu heter). Men det är en väldigt fin fölunge från det jag såg (Ampére - Sack)

Det är inte tänkt att han ska säljas så för den sakens skull är det inte viktigt. Mer att det vore kul att få både honom och Olivia bedömda. Jag velar. En del tycker absolut att jag ska visa honom och en del säger att det är inte lönt att visa hoppstammade föl. JAG tycker ju givetvis att han är jättefin. :D
I3550831W676H380V20150810T183233Z.jpeg

Han har släppt fölpälsen nu och har en sån läcker färg, inte lika mörkbrun som sin mor men heller inte lika "vanligt brun" som sin far. ID-kontrollanten kommer på fredag, vi får väl se vad hon säger. :)

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

• Nålad
Avel Här är födelseannonserna för årets föl. Lägg in en bild och skriv gärna ras och stam, det är många intresserade av. Observera att detta...
Svar
9
· Visningar
2 517
Senast: thoora
·
Avel Nu är det väl dags för en tråd om föl som väntas 2025? Vilka ston har ni betäckt? Med vilka hingstar? Beräknat födelsedatum? Skriv gärna...
Svar
18
· Visningar
2 012
Senast: cili
·
Avel Hej! Behöver råd från er mer erfarna. Jag har vant av årets föllunge för ca 3 veckor sedan, juvret gick tillbaka fint och stoet mår bra...
Svar
4
· Visningar
564
Avel Lite osäker om denna tråden ska ligga under avel eller dressyr. Ni som avlar dressyrhästar, jag är nyfiken på eran åsikt om hur ni...
Svar
8
· Visningar
863
Senast: Piaff
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama