Födda 2015

Status
Stängd för vidare inlägg.
Nu har jag kollar reglementet;

Fölen visas enligt följande: Sto och föl leds in och fölet ställs upp med sidan mot publiken. Sto och föl visas vid hand i skritt och eventuellt i trav efter domarens anvisningar. Fölet släpps, grimman tas med fördel av, visaren springer med stoet på fyrkantsspåret för att fölet ska visa sin trav. Visningen sker i högervarv och visaren springer på ytterspår med stoet innanför sig. Detta görs dels av säkerhetsskäl, det är mindre risk att få fölet över sig eller träffas av en spark och dels för att domaren ser föl och sto bättre. Tänk på att föl har lättare att visa sina gångarter om stoet travar i jämnt och ganska friskt tempo. Visaren/visarna måste kunna följa hästen i trav ett/flera varv på ridbana/ridhus. Om möjligt släpps stoet för att fölet ska få visa sin galopp. Därefter fångas sto och föl in för att återigen visa skritt och sen uppställning för muntligt omdöme.

I kväll har vi haft lite extra pyssel och rykt.
I3551954W285H507V20150813T201321Z.jpeg

Olivia fullkomligt älskar att bli ryktad..

Lill-plutt tycker också att det är ganska mysigt. När han ledsnar leker han med en vante eller hälsar på någon av sina tanter.
I3551953W285H507V20150813T201321Z.jpeg
I3551952W285H507V20150813T201321Z.jpeg

Han har blivit så mysig.. :heart

Så har det varit alla visningar jag sett oavsett domare. Tror att det står så i reglementet.

Jag kollade - det står såhär i reglementet för SWB

Fölen visas enligt följande: Sto och föl leds in och fölet ställs upp med sidan mot publiken. Sto och föl visas vid hand i skritt och eventuellt i trav efter domarens anvisningar. Fölet släpps, grimman tas med fördel av, visaren springer med stoet på fyrkantsspåret för att fölet ska visa sin trav

Jag tolkar detta som att om man har något otränade fölungar så behöver man inte springa med dom (eller otränad visare :laugh:)

Jag kollade - det står såhär i reglementet för SWB

Fölen visas enligt följande: Sto och föl leds in och fölet ställs upp med sidan mot publiken. Sto och föl visas vid hand i skritt och eventuellt i trav efter domarens anvisningar. Fölet släpps, grimman tas med fördel av, visaren springer med stoet på fyrkantsspåret för att fölet ska visa sin trav

Jag tolkar detta som att om man har något otränade fölungar så behöver man inte springa med dom (eller otränad visare :laugh:)

Du missade mitt inlägg där jag citerade reglementet :)

Är man otränad visare måste man tyvärr springa med stoet ändå ;) Jag löptränade innan jag visade Celia så att jag skulle slippa dö av andnöd på Stjärnborg.

Är man otränad visare måste man tyvärr springa med stoet ändå ;) Jag löptränade innan jag visade Celia så att jag skulle slippa dö av andnöd på Stjärnborg.

Nej, jag höll på att författa mitt eget inlägg samtidigt - det tog bara lite längre tid :laugh:
Jag ska inte springa med stona som tur är utan har alertare typer till det

Är man otränad visare måste man tyvärr springa med stoet ändå ;) Jag löptränade innan jag visade Celia så att jag skulle slippa dö av andnöd på Stjärnborg.[/QUOTE:confused:

:eek: Hur många varv ska det springas egentligen??
*börjarfunderapåomdethärverkligenvargenomtänkt*

:eek: Hur många varv ska det springas egentligen??
*börjarfunderapåomdethärverkligenvargenomtänkt*

Två kanske, det beror på lite på situationen. När jag visade för fyra år sedan var jag en rökare som blev andfådd av att gå uppför en trappa. Nu röker jag i alla fall inte längre ;)

Är man otränad visare måste man tyvärr springa med stoet ändå ;) Jag löptränade innan jag visade Celia så att jag skulle slippa dö av andnöd på Stjärnborg.[/QUO:confused:
Två kanske, det beror på lite på situationen. När jag visade för fyra år sedan var jag en rökare som blev andfådd av att gå uppför en trappa. Nu röker jag i alla fall inte längre ;)
Å vilken tur att det inte var mer.. Det ska vi väl kunna klara tror jag. :)
/Emiro också f.d rökare ;)

Då var Unik chippad, vaccinerad och avritad. Brun sa veterinären. Han fick stort A i uppförande, stod snällt still på gången när hon letade efter virvlar och tecken (det gick ganska fort..:D ), reagerade inte alls på vaccination och ryckte knappt till när han chippades! *löjligt stolt*

Jag joggade rundt stora delar av terrängbanan då jag var på tävling sist, så jag anser mig ha tränat tillräckligt för att kunda överleva att springa med stoet.... :angel:

Men min medhjälpare är sjukskriven och inte direkt bra på att springa, så jag hoppast att fölet får vara lös i trav. Han behöver ganska hög fart för att visa sig så bra som möjligt.

Har en film där jag springer med dom, men buke vill inte infoga den.... :mad: Vad gör jag fel?!?

Nu börjar jag att bli nervös på allvar och har börjat fundera på detaljer. Hur är snyggast att ha håret på oss visare? Vi har båda långt ganska tjockt hår. Fläta? Knut?
Blir det snyggt med matchande pärlpannband på föl och sto? Eller ska det bara vara slätt läder?
Hur långt bör föl-snöret vara? Knopparna, hur ska de se ut? Många små eller få stora?
Mängder med frågor.. Tacksam för tips, svar och pepp!
:nailbiting:

Nu börjar jag att bli nervös på allvar och har börjat fundera på detaljer. Hur är snyggast att ha håret på oss visare? Vi har båda långt ganska tjockt hår. Fläta? Knut?
Blir det snyggt med matchande pärlpannband på föl och sto? Eller ska det bara vara slätt läder?
Hur långt bör föl-snöret vara? Knopparna, hur ska de se ut? Många små eller få stora?
Mängder med frågor.. Tacksam för tips, svar och pepp!
:nailbiting:

Jag hade föredragit att ha håret i knut, delvis för att slippa springa med håret slängandes, och för att jag tycker det ser prydligare ut.
Tycker du ska ta det pannband du tycker är finast, pärlor kan vara fint om det är diskret, det ska ju inte störa intrycket av hästens huvud.
"Lagom" långt snöre så att fölet kan ta ett skutt och du följsamt kan följa med utan att riskera att hamna framför ett viftande framben.

På föl har jag bara knoppat så fort som möjligt, knopparna har blivit efter det, ganska få alltså. De där små fyrbeningarna är inte så lätt att hålla stilla alltid :D De har ju inte så mkt man heller.
På stoet hade jag föredragit så små som möjligt i en jämn rad.

Har fortfarande inte bestämt mig för hur jag ska göra med min kille, anmälan går ut idag... :angel:

Tack @Eloise för input. :up:
Jag gör pannband så jag tänkte nog göra matchande men ska tänka på att det ska vara diskret.
Knoppandet av Unik kan bli.....intressant..:D
Mammahäst somnar när man flätar henne så där har jag all tid i världen. :)

Klart att du ska visa! Jag tänkte inte visa men blev övertalad. Kom igen nu och fall för grupptrycket! :D:p

Tack @Eloise för input. :up:
Jag gör pannband så jag tänkte nog göra matchande men ska tänka på att det ska vara diskret.
Knoppandet av Unik kan bli.....intressant..:D
Mammahäst somnar när man flätar henne så där har jag all tid i världen. :)

Klart att du ska visa! Jag tänkte inte visa men blev övertalad. Kom igen nu och fall för grupptrycket! :D:p

Vad kul med egna pannband! Det tycker jag definitivt du ska göra.

Drutten är lite övervuxet bak och har inte fällt av all päls, så det känns lite tokigt att visa, tror inte han kommer bli klar i kroppen på en vecka tyvärr.. Jag får avstå, även om jag kommer vara så sugen när jag är där och kollar på alla de andra fölen...

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

• Nålad
Avel Här är födelseannonserna för årets föl. Lägg in en bild och skriv gärna ras och stam, det är många intresserade av. Observera att detta...
Svar
9
· Visningar
2 517
Senast: thoora
·
Avel Nu är det väl dags för en tråd om föl som väntas 2025? Vilka ston har ni betäckt? Med vilka hingstar? Beräknat födelsedatum? Skriv gärna...
Svar
18
· Visningar
2 012
Senast: cili
·
Avel Hej! Behöver råd från er mer erfarna. Jag har vant av årets föllunge för ca 3 veckor sedan, juvret gick tillbaka fint och stoet mår bra...
Svar
4
· Visningar
564
Avel Lite osäker om denna tråden ska ligga under avel eller dressyr. Ni som avlar dressyrhästar, jag är nyfiken på eran åsikt om hur ni...
Svar
8
· Visningar
863
Senast: Piaff
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama