Födda 2015

Status
Stängd för vidare inlägg.
Jag har valt bort det där med fölvisning, tycker inte riktigt det är lönt det arbetet och risken med tanke på hur osäkra siffrorna är på de små. Nu när jag läser hur ni skrämmer upp varandra är jag glad för det valet. :angel:

Lite nya bilder har jag dock!

02-1550.jpg

Fina Rymd

06-1554.jpg

Knubbsälen med ett ben i varje hörn, aka Utblecka

01-1549.jpg

Hur ska ni göra med era när de är avvanda?

Jag vill gärna ha kompis till Drutten och har tillgång till lösdrift, men känner ingen som fått hingst i år, alla har fått ston...
Skicka iväg honom på annan lösdrift känns sådär, vill ju gärna kunna fostra, pussa och ha daglig koll på honom...

Nu börjar jag att bli nervös på allvar och har börjat fundera på detaljer. Hur är snyggast att ha håret på oss visare? Vi har båda långt ganska tjockt hår. Fläta? Knut?
Blir det snyggt med matchande pärlpannband på föl och sto? Eller ska det bara vara slätt läder?
Hur långt bör föl-snöret vara? Knopparna, hur ska de se ut? Många små eller få stora?
Mängder med frågor.. Tacksam för tips, svar och pepp!
:nailbiting:

I slutändan betyder det inte så mycket, det som betyder något är att man kan hantera sto och föl :)
Har sett för många visningar där man inte lyckats få fölet att trava, inte fått stopp på stoet, inte kunnat fånga stoet, stoet har hoppat över avspärrningen med mera.

Som snöre till fölet kan man använda ett hundkoppel i läder. En del springer vid sidan eller bakom fölet för att ge det en bättre möjlighet att visa sina rörelser.

Hur ska ni göra med era när de är avvanda?

Jag vill gärna ha kompis till Drutten och har tillgång till lösdrift, men känner ingen som fått hingst i år, alla har fått ston...
Skicka iväg honom på annan lösdrift känns sådär, vill ju gärna kunna fostra, pussa och ha daglig koll på honom...

Mini kommer gå kvar hemma på min lilla lösdrift ihop med grannens hingstföl plus et annat föl som kommer hit i januari. Förhoppningsvis kommer även grannens dotters gamla ponnyvalack samt min kompis' åringshingst att gå med dom, så att det blir en liten flock. :) Jag tycker inte om att ha endast föl tilsammans utan en vuxen som kan uppfostra dom.

Nästa sommer åker de tre småhingstarna på hingstbete med en flock jämnåriga, och på hösten 2016 kommer jag mest troligen skicka bort Mini på en större lösdrift för hingstar och valackar fram tills han blir 2 1/2 - 3 1/2 (lite beroande på hur han kommer utvecklast).

Jag hade ju önskat mig ett stoföl då alla våra andra hästar är ston, men är otroligt tacksam att mitt föl och grannens föl åtminstonde blev samma kön! :D

Mini kommer gå kvar hemma på min lilla lösdrift ihop med grannens hingstföl plus et annat föl som kommer hit i januari. Förhoppningsvis kommer även grannens dotters gamla ponnyvalack samt min kompis' åringshingst att gå med dom, så att det blir en liten flock. :) Jag tycker inte om att ha endast föl tilsammans utan en vuxen som kan uppfostra dom.

Nästa sommer åker de tre småhingstarna på hingstbete med en flock jämnåriga, och på hösten 2016 kommer jag mest troligen skicka bort Mini på en större lösdrift för hingstar och valackar fram tills han blir 2 1/2 - 3 1/2 (lite beroande på hur han kommer utvecklast).

Jag hade ju önskat mig ett stoföl då alla våra andra hästar är ston, men är otroligt tacksam att mitt föl och grannens föl åtminstonde blev samma kön! :D

Drömmen att ha det så!

Jag önskade en hingst, hade det blivit ett sto skulle stoägaren behålla fölet själv :D

Men det är ju bra mycket bökigare med hingstar... Även om han ska kastreras så fort som det går, så är det lite mer planering med allt.

Drömmen att ha det så!

Jag önskade en hingst, hade det blivit ett sto skulle stoägaren behålla fölet själv :D

Men det är ju bra mycket bökigare med hingstar... Även om han ska kastreras så fort som det går, så är det lite mer planering med allt.

Ja, det är ju så... Jag passade på att betäcka om mitt sto så att jag inte behöver skilja dom direkt när han blir könsmogen, om det inte känns som att de är redo...
Förhoppningsvis blir det et stoföl till nästa år, så jag slipper göra oändligt många föl..... :p

Mitt sto kommer ställas hos en kompis som har uppstallning av unghästar, de står i gruppbox på nätterna med uppbindning vid utfodring och går ute på dagarna + de har även sommarbete på gården. Jag har inte tillräckligt med mark hemma för att hålla en unghäst och tycker de ska få leka av sig med kompisar i samma ålder nu de första åren. Stallet ligger inte så långt ifrån mig så jag kommer kunna åka ut där regelbundet.

Jag velar med min lille. Vi har egentligen idealiska förhållanden för uppväxt när det kommer till bete, med ett gigantiskt naturbete bl.a.. Dock ingen lösdrift men de kommer gå ute så länge som möjligt och därefter stallas in. Han har ju två jämnåriga kompisar att leka och växa upp med men de åker iväg för inkörning efter avvänjningen/senvintern och då har jag två alternativ:
Kastrera och ha hemma där jag har koll och där han kan gå med de två valackerna och/eller min unghäst (sto).
Behålla som hingst men tvingas skicka iväg på lösdrift med andra unghingstar. Har inte hittat nåt i direkt anslutning till mig så då kommer jag inte kunna ha lika mycket koll.

Jaha, hämtar hem hästarna från kliniken idag, efter 10 dagar och saftig faktura :crazy:. Lång väg kvar med sårläkning och inte minst frambenen men än så länge verkar alla tycka att hon är värd att försöka rädda, trots att jag varit nära att ge upp många gånger.
Hur ser det ut med benen, har det skett nån förändring till det bättre?

Jaha, hämtar hem hästarna från kliniken idag, efter 10 dagar och saftig faktura :crazy:. Lång väg kvar med sårläkning och inte minst frambenen men än så länge verkar alla tycka att hon är värd att försöka rädda, trots att jag varit nära att ge upp många gånger.

Bra att dom tycker så, då. Håller fortfarande tummar och tår att det går vägen!

hej och hå vad det händer mycket när man inte loggar in på länge, tror inte ens att jag uppdaterat med någon annan än äldsta fölet...
Med risk att bli tjatig om jag redan har presenterat dem så fick vi i år följande föl

Hingstföl född 30/4 E: Zaladin MI- Don Charly - Martini som fått namnet Vividus QRE
Hingstföl född 20/6 E: Benetton Dream - Quaterback - Lord Sinclair som fått namnet Bonus QRE
Stoföl född 8/7 E: Ampère - Don schufro - Pik Bube I som fått namnet Dulce QRE

Vi har anmält Dulce och Vividus till fölvisningen i Bollerup nu till helgen. Skall bli kul att träffa Dulces ägare då de kommer ner från stockholm för att titta på henne :D

Skall se om jag kan lägga in lite bilder på dem :)

I slutändan betyder det inte så mycket, det som betyder något är att man kan hantera sto och föl :)
Har sett för många visningar där man inte lyckats få fölet att trava, inte fått stopp på stoet, inte kunnat fånga stoet, stoet har hoppat över avspärrningen med mera.

Som snöre till fölet kan man använda ett hundkoppel i läder. En del springer vid sidan eller bakom fölet för att ge det en bättre möjlighet att visa sina rörelser.

Skönt att höra. Vi har tränat idag och om det går som det gjorde nu, så blir jag nöjd. :)

@Festina_Lente Alltså Vividus, vilken snygging!:heart! De andra förstås jättefina de med..:love: Vilka passande namn du har fått till!:up:

@superstar jag har tänkt mycket på er.. Skönt att höra att veterinärerna tror på henne och att hon inte är sämre.:heart

Här är det nedräkning till dagen D. Har satt in kamera i släpet samt mer ventilation plus att vi som sagt, har tränat idag.
Både Unik och Olivia tyckte att det var lattjolajbanlåda! :D

Nu är dom hemma! Cannelle är mer vild än tam och jag livrädd att hon ska skada sig (mer :crazy:) eller mamman. Våra boxar är inte jättesmå men när sto och föl ska stå inne dygnet runt känns det smått. Har därför ordnat en "box" som tidigare använts till får som jag kommer kunna ha dem i. Stor som ca 4-5 boxar, bra luft, utsikt ut åt två håll osv. Hoppas få dit dem under dagen, väntar bara på halmleverans.

Måste skryta lite också över mina fantastiska hästar :love: De har stått på klinik i 11 dagar (och boxvila före dess oxå!) och sista 4 dagarna inte ens varit ut på promenad pga isolering. De kommer ut på parkeringen, jag släpper in mamma K i transporten och lilla C bjuder själv och nästan travar på. Åker fint och snällt oxå. Duktiga tjejer!

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

• Nålad
Avel Här är födelseannonserna för årets föl. Lägg in en bild och skriv gärna ras och stam, det är många intresserade av. Observera att detta...
Svar
9
· Visningar
2 517
Senast: thoora
·
Avel Nu är det väl dags för en tråd om föl som väntas 2025? Vilka ston har ni betäckt? Med vilka hingstar? Beräknat födelsedatum? Skriv gärna...
Svar
18
· Visningar
2 012
Senast: cili
·
Avel Hej! Behöver råd från er mer erfarna. Jag har vant av årets föllunge för ca 3 veckor sedan, juvret gick tillbaka fint och stoet mår bra...
Svar
4
· Visningar
564
Avel Lite osäker om denna tråden ska ligga under avel eller dressyr. Ni som avlar dressyrhästar, jag är nyfiken på eran åsikt om hur ni...
Svar
8
· Visningar
863
Senast: Piaff
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

• Sytråden del 4
  • Secret Santa 2024
  • Valet i USA

Hund, Katt, Andra Djur