Födda 2015

Status
Stängd för vidare inlägg.
Nästa föl ska nog vara lite mer hanterade - så slipper jag bli så nervös ;) och just på och av med grimman är rätt bra om de kan O_o speinga och följa i snöre är mindre viktigt, de är så följsamma med stoet

Det blir ju ett helsyskon till ponnypojken nästa år och jag är så otroligt nöjd över att ha betäckt stoet igen

Nästa föl ska nog vara lite mer hanterade - så slipper jag bli så nervös ;) och just på och av med grimman är rätt bra om de kan O_o speinga och följa i snöre är mindre viktigt, de är så följsamma med stoet

Det blir ju ett helsyskon till ponnypojken nästa år och jag är så otroligt nöjd över att ha betäckt stoet igen

Å andra sidan så fick alla tre kritiken att de var välmusklade - de går ute dygnet om på ett kuperat jättebete

Nu är vi hemma igen och det har gått bra!
Unik
Exteriör: 8 "Mycket välutvecklad med långa linjer"
Skritt: 7 "Taktmässig"
Trav: 6,5 "Rytmisk, men ngt kort"
Galopp: 6,5 "Rytmisk, stundtals ngt spänd"
Allmänt intryck: "Väl visad i gott skick"
TOTALPOÄNG: 22,7
Retligt med 0,3 poäng ifrån championatet men jag är supernöjd. Unik tyckte att det var lattjolajbanlåda och visade hela sitt bus-register. :p

I3553339W676H451V20150823T174137Z.jpeg

Olivia
Typ: 8 "Långlinjerad, ngt lågställd"
Huvud hals bål: 8 "Lång hals, bål"
Extremiteter: 8 "Nöjaktigt korrekt"

Olivia har varit en klippa idag ifrån början till slut. :heart
I3553301W676H451V20150823T184147Z.jpeg

Jag är så löjligt stolt över mina hästar idag..:love:
I3553240W676H451V20150823T174137Z.jpeg

I3553243W676H451V20150823T174137Z.jpeg

I3553342W676H451V20150823T184030Z.jpeg

Grattis till dig med, @cirkus ! :)

Min lilla visade inte hellre särskilt mycket trav, även om vi tränat och han travde så fint brevid mamman hemma... Han tyckte tydligen det var skitkul att få springa lös i ridhuset, och brallade hejvilt... :p
Så domarna fick inte se dom snygga travökningar som han brukar ha... ;)

Har inte fått bilderna från fotografen än, men här kommer et någorlunda bra mobilbild - ignorera bara att båda hästarna står uppstelld med benen åt fel håll.... :angel:

11903813_517702055048217_7232305130068327107_n.jpg

(Skitsvårt att få lillen att stå fint, han var lagom uttråkad!)

Grattis til fine resultater alle dere som har vist i helgen!

Jeg ble så glad når jeg så propp til championatet i dag, og så at Ester var kvalifisert med sine 23,7 poeng og ingen delpoeng under 7. Men er det verdt å reise? Mange andre som har tenkt å vise sine der?

Grattis til fine resultater alle dere som har vist i helgen!

Jeg ble så glad når jeg så propp til championatet i dag, og så at Ester var kvalifisert med sine 23,7 poeng og ingen delpoeng under 7. Men er det verdt å reise? Mange andre som har tenkt å vise sine der?

Jag kommer inte visa mitt ponnyföl som kvalade med sina 25 poäng.
Det är för långt att åka 38 mil och dessutom är mamma Stina dräktig igen så jag riskerar ingenting. Hade det blivit fölchampionat även i Skåne som det aviserades så hade jag åkt - stor skillnad på att åka 38 och mil och 4 mil.

@Emiro Så snygga! Härligt att allt gick bra:)!

Vi har fått passet nu! Jag hade ut id-kontrollanten ganska tidigt men hon lär liksom inte få några tecken eller dyl. Däremot blir hon nog mörkare än jag hoppats på;)..Vill ju ha sådan där härlig hasselnötsfärg men hon är supersöt ändå. Har börjat fälla vid rumpan.

En annan sak..hon har faktiskt inte haft diarre en enda gång. Skönt iof men låter ju nästan som standard
annars..?
Idag har jag grejat själv. Vart i padocken då jag red mammahäst lite.
Behövde tömköra henne men då vill jag ha medhjälpare så fölis inte trasslar in sig i mamma:)..

@Emiro Så snygga! Härligt att allt gick bra:)!

Vi har fått passet nu! Jag hade ut id-kontrollanten ganska tidigt men hon lär liksom inte få några tecken eller dyl. Däremot blir hon nog mörkare än jag hoppats på;)..Vill ju ha sådan där härlig hasselnötsfärg men hon är supersöt ändå. Har börjat fälla vid rumpan.

En annan sak..hon har faktiskt inte haft diarre en enda gång. Skönt iof men låter ju nästan som standard
annars..?
Idag har jag grejat själv. Vart i padocken då jag red mammahäst lite.
Behövde tömköra henne men då vill jag ha medhjälpare så fölis inte trasslar in sig i mamma:)..
Tack! :)
Å, jag väntar och väntar på Uniks pass... Hoppas att det kommer snart!

Nu har jag anmält till fölchampionatet i Mantorp får se om vi kommer med då det bara skickas 5 från Mälardalen 24 poäng var kvalpoängen..hoppas hoppas att vi kommer med..

Idag fick Anton första avmaskningssprutan. Är tacksam över att ha kunnig hjälp då han är väldigt bestämd när det inte passar. Till slut gick det dock bra och då stod han så snällt. Mamma häst tar självmant sprutan eftersom den smakar äpple, tacksamt värre. Id-kontrollant kommer ut först i slutet på september, dels för att jag varit osäker på färg (för tillfället lutar det åt mörkbrun, alt svart), och sen behöver vi nog öva lite mer på det där med grimma. Han ska även verkas och kolla hovarna i samma veva, han har hela tiden varit så korrekt i benen så det har inte behövts förrän nu. Växer så det knakar gör han också, plötsligt känns det som att han kommer bli rätt stor då skenbenen är minst lika långa som hos mamma häst och hon är närmare 170 och grov.

Cannelles pass kom tidigt, brun med vit kota kändes inte så svårtolkat så när id-kontrollanten ändå var ute passade jag på, tror hon var tre veckor då.

I övrigt kämpar vi på... Fördelen med att hon kräver så mycket vård är ju att hon blir grymt välhanterad. Lastar sig själv, kan gå promenader utan mamma, stå i egen box, bli borstad, lyfta hovarna, tempad, medicinerad osv. Lite vild ibland men det är förståeligt när man har boxvila...

Ett problem är dock hennes vikt. Hon har ju varit stor och vuxit fort redan sen födseln, trots att mamma K inte tillskottsfodrats alls och själv varit i rätt normalt hull. Nu börjar K tunna ur men C bara växer och är till och med tjock nu, vilket såklart inte är bra för hennes framben. Vid gårdagens klinikbesök vägde vi dem båda och på 17 dagar har K tappat 40 kg och C gått upp 13 kg :nailbiting: :crazy: Vilket motsvarar ungefär 15 % av kroppsvikten på dem båda. Men hur sjutton bantar man en fölunge? Fri tillgång på hö är borttagen, då C ändå står där mer än K. Har nu börjat dela på dem då och då under dagen och passar då på att trycka i K extra foder, men risken är ju att det bara passerar rätt ut i mjölken... :down:

3 månader gammal, 180 kg... Stor dam.
11899863_10152955113782046_619069577860614593_n.jpg

. Men hur sjutton bantar man en fölunge?

Oj, bra fråga! Det blir nog extra illa nu som hon står stilla så mycket och inte gör av med några kalorier genom att springa och busa... Tänkte på om det kan gå att få i henne mer av nåt foder som inte har så mycket näring? T.ex. om hon äter mer hö så kanske hon inte orkar dricka så mycket mjölk? Dricker hon mycket vatten? Det ger ju även en viss mättnadskänsla, och nu i värmen så är det ju bra att hon dricker så mycket som möjligt, fast hon behöver ju inte mer näring från mjölken...

Får hon ha ngn leksak i boxen? Hon kanske äter lite väl mycket för att hon har tråkigt? Jag skulle nog vilja ge hö hela dygnet, fast utspridd i halmen el. i hönät så att hon måste jobba lite för födan.... Mitt föl gillar att tugga på grenar o.dyl., som ju inte ger någon näring direkt.

Själv funderar jag på om det är läge att börja tilleggsfodra på betet nu...? Bekymrar mig främst för om det är tillräckligt med protein i gräset fortfarande?? Betet är dels övervuxet och dels helt nerbetat, därför att vi har varit tvungna att stänga av vissa delar under sommaren. Nu är det ju varmt och även lite blött, så gräset borde växa bra där det är nerbetat, eller hur? Hästarna är fina i hullet, så det är endast proteinet jag är osäker på om de får tillräckligt av.

Har fått tag på ett hö med kvot på 10, som jag kommer ge i höst/vinter, men funderar på om jag ska börja ge dom redan nu?

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

• Nålad
Avel Här är födelseannonserna för årets föl. Lägg in en bild och skriv gärna ras och stam, det är många intresserade av. Observera att detta...
Svar
9
· Visningar
2 517
Senast: thoora
·
Avel Nu är det väl dags för en tråd om föl som väntas 2025? Vilka ston har ni betäckt? Med vilka hingstar? Beräknat födelsedatum? Skriv gärna...
Svar
18
· Visningar
2 013
Senast: cili
·
Avel Hej! Behöver råd från er mer erfarna. Jag har vant av årets föllunge för ca 3 veckor sedan, juvret gick tillbaka fint och stoet mår bra...
Svar
4
· Visningar
564
Avel Lite osäker om denna tråden ska ligga under avel eller dressyr. Ni som avlar dressyrhästar, jag är nyfiken på eran åsikt om hur ni...
Svar
8
· Visningar
863
Senast: Piaff
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama