Födda 2015

Status
Stängd för vidare inlägg.
Alltså...jag älskar detta lilla liv.

Smugglers Notch e: Red hot Chilli- Robin Z

11887892_10155983160505512_3350296844979159195_n.jpg

11866366_10155983160665512_3150684978587840355_n.jpg

Idag blev det en lång dag för fölen. Först promenad hem till stallet på va 1,5km. Gick superbra trots att vi mötte en del bilar plus kossor ( Tummens skräck)
Väl hemma blev det verkning och sen kom id-kontrollanten och chippade och fixade med papper och imorgon postas det :)
Sen blev det promenad tillbaka igen. Och då var det trötta föl, så dom sover garanterat gott ikväll ;)

Får man lov att spamma med hur mkt bilder man vill här? :angel:
Drutten är nästan helt avfälld nu, ska försöka få med kameran i helgen så jag kan få lite ordentliga bilder på honom.
Svårt när alla hästar i hagen är lika gosiga och vill stå så nära som möjligt, då får man som nedan mammahästs skugga över hela rumpan :D
Helt opartiskt tycker jag att han är den finaste som finns!

11891184_10153302103271263_861883001764962073_n.jpg

11889706_10153296603066263_2185718693770530524_n.jpg

Idag har mina vildingar till föl fått på sig fölgrimmor, det gick väl sådär, men nu är dom på i allafall. Hoppas på att kunna byta till fingrimmor imorgon, men är rätt tveksam faktiskt.

Några skriver om att bada fölen innan visning, jag är glad om jag kan borsta dom lite hyffsat. Det värsta är flugäggen - fyfabian.

Idag har mina vildingar till föl fått på sig fölgrimmor, det gick väl sådär, men nu är dom på i allafall. Hoppas på att kunna byta till fingrimmor imorgon, men är rätt tveksam faktiskt.

Några skriver om att bada fölen innan visning, jag är glad om jag kan borsta dom lite hyffsat. Det värsta är flugäggen - fyfabian.

Ögonbrynsknivar är suveräna för flugäggen!
Jag hade inte badat fölen även om de accepterat det, de behöver ha lite fet päls för att stå emot väder och vind :)

Olivia är badad, ryktad och knoppad. Unik ryktad och knoppad. Han var jätteduktig! Lite gick han runt och ruskade på huvudet när jag flätade så knopparna blev väl sådär men men. Han är väldigt snäll att hålla på med. Transporten är kopplad och bilen packad. Jag hoppas verkligen att de kliver på snällt när vi ska lasta, jag är mest nervös över det faktiskt..
Håll en tumme är ni snälla!

Olivia är badad, ryktad och knoppad. Unik ryktad och knoppad. Han var jätteduktig! Lite gick han runt och ruskade på huvudet när jag flätade så knopparna blev väl sådär men men. Han är väldigt snäll att hålla på med. Transporten är kopplad och bilen packad. Jag hoppas verkligen att de kliver på snällt när vi ska lasta, jag är mest nervös över det faktiskt..
Håll en tumme är ni snälla!

Härligt - vi börjar ev tidigt i morgon och försöker knoppa, men jag tror inte det kommer att gå.

Så stolt över smuggs. Han chipades i fredags och han uppförde sig som ett ljus. Gick fint i snöre och stod stilla hela tiden.
Min veterinär sa att det var sällan han träffade så trevliga föl och dessutom sa han att smuggs var ett av de finaste föl han hade sett. Ångrar lite att jag beslöt mig för att inte visa honom. Haha.

Har visat mina tre och jag var så skeptisk igår att jag tänkte att vi skiter i det.
De är väldigt ohanterade och utefter förutsättningarna har det gått fantastiskt. Det gick bara att knoppa Måns (ponnyn) de andra var jag glad om jag kunde borsta. De gick alltså i grimma för första gången igår med varierande framgång. Idag knatade alla på släp/lastbil direkt. De uppförde sig strålande utom att ingen av SWB fölen fångade vi i ringen utan gick ut i ett stall och tog dom där.

Det tråkiga då - hoppfölet som har en fantastisk trav (faktiskt anledningen till att jag ens visade honom) travade exakt noll steg. Med grimman som hasat bak i nacken bockade han oavbrutet. Tyvärr är han så pass rädd om huvudet att vi inte kunde ta av grimman. Sen när vi skulle fånga åkte grimman av - då skulle jag ju bett om att få trava upp igen - men mesproppish som jag är gjorde jag inte det.

Gångartsfölet har inte den exteriör jag hade hoppats på och det var helt rättvist dömt. Men hon rör sig bättre än 7 i snitt tycker jag, men det tyckte inte domaren.

Så störta glädjeämnet för dagen resultatmässigt- lilla ridponnyfölet fick fina 82%. Han gick i ring med 6 andra ridponnyer och hamnade på andra plats, bästa hoppföl och bara ett gångartföl som slog honom

@cirkus måste säga att jag tyckte att denna domaren var mkt märklig i sin bedömning(var många på läktaren som reagerade). Inte kunde personen räkna heller ;) Tyckte tyvärr att hela alltet var lite dåligt skött, oss stressade som tokar för att det var ju jätte bråttom... Vi fick stå ute i gassande solsken i 35 resp 45 min med våra föl. Detta resulterade i väldigt trött och loja föl vilket tyvärr gav resultat därefter... 24,7 poäng (som enligt mina uträkningar skall bli 82,33 procent) blev 81,6 (hur hon räknade fram det vet jag inte) och den andra fick 24,8 poäng... men men... Lika spännande varje gång att visa föl...
Oavsett så fick de högsta betyg för sina uppföranden. Inte alla föl som står så snällt så länge utan att protestera.

Grattis till ponnyns fina resultat :)

@cirkus måste säga att jag tyckte att denna domaren var mkt märklig i sin bedömning(var många på läktaren som reagerade). Inte kunde personen räkna heller ;) Tyckte tyvärr att hela alltet var lite dåligt skött, oss stressade som tokar för att det var ju jätte bråttom... Vi fick stå ute i gassande solsken i 35 resp 45 min med våra föl. Detta resulterade i väldigt trött och loja föl vilket tyvärr gav resultat därefter... 24,7 poäng (som enligt mina uträkningar skall bli 82,33 procent) blev 81,6 (hur hon räknade fram det vet jag inte) och den andra fick 24,8 poäng... men men... Lika spännande varje gång att visa föl...
Oavsett så fick de högsta betyg för sina uppföranden. Inte alla föl som står så snällt så länge utan att protestera.

Grattis till ponnyns fina resultat :)

Ja det tog bra lång tid med ponnyerna, jag visste inte att vi skulla visa på ring. Min ponnypojke stod utanför och väntade och ramlade nästan omkull så trött var han.

Sen tycker jag att det flöt på bra för oss - vi hann lagom få in ett gäng tills det var dags för nästa.

Jag hade tänkt att visa mina två föl nästa helg, men valde att stryka bägge, då båda mamma hästarna inte är tiptop. Det ena stoet skadade båda sina gaffelband bak och är under läkning. Vill inte riskera något genom att resa och sedan trava med henne. Det andra stoet fick en hålvägg uppverkad förra veckan, så det är estetiskt inte så fint.

Det kommer fler visningar, nästa år åker jag med dem, då kan deras mammor stanna hemma, tröstar jag mig med, jag som tränat dem i grimma och ledband sedan juni :O

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

• Nålad
Avel Här är födelseannonserna för årets föl. Lägg in en bild och skriv gärna ras och stam, det är många intresserade av. Observera att detta...
Svar
9
· Visningar
2 517
Senast: thoora
·
Avel Nu är det väl dags för en tråd om föl som väntas 2025? Vilka ston har ni betäckt? Med vilka hingstar? Beräknat födelsedatum? Skriv gärna...
Svar
18
· Visningar
2 013
Senast: cili
·
Avel Hej! Behöver råd från er mer erfarna. Jag har vant av årets föllunge för ca 3 veckor sedan, juvret gick tillbaka fint och stoet mår bra...
Svar
4
· Visningar
564
Avel Lite osäker om denna tråden ska ligga under avel eller dressyr. Ni som avlar dressyrhästar, jag är nyfiken på eran åsikt om hur ni...
Svar
8
· Visningar
863
Senast: Piaff
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama