Födda 2015

Status
Stängd för vidare inlägg.
Ok...två frågor.
1. Hur pass känsliga är föls nackar vid 2 månaders ålder? Vågar inte ha grimma på honom då jag är rädd att han fastnar. Har hemsk erfarenhet av det. När kan de dra sönder en grimma?

2. Vad avmaska man bäst med vid 8 veckor?

Ok...två frågor.
1. Hur pass känsliga är föls nackar vid 2 månaders ålder? Vågar inte ha grimma på honom då jag är rädd att han fastnar. Har hemsk erfarenhet av det. När kan de dra sönder en grimma?

Du ska avmaska med Axilur

Vad det gäller grimma - ingen aning O_o det är bara en av mina som haft grimma på sig ännu (då var han 4 veckor) men kunde inte direkt gå i grimma - en person gick bakom och föste och jag ledde sto+föl.

Ester snart tre måneder gammel. :love: Vi skal på føllvisning i Uddevalla 15. august.

10402376_10155828955255403_5452067598073506469_n.jpg

11825177_10155828955300403_2728141035432408391_n.jpg

11800336_10155828955460403_3800627903494922583_n.jpg

Återbesök med lillskruttan i morrn, och min magkänsla är inte bra :( :cry: Jag ser själv ingen större förbättring, även om andra i stallet säger att de gör det.

Ska ringa en hovslagare jag fått tips om (tack vare fantastiska Buke :love:) men jag tror tyvärr att det är för sent, hon fyller 11 veckor i morrn och de är till ca 12 veckor som större förändringar kan göras.

Ok...två frågor.

Drutten får grimma på sig kortare stunder för träningens skull, men aldrig ensam. Antingen så går jag med honom, lyfter hovarna, borstar lite eller så får han och mammahäst lattja på ridbanan. I hagen går han utan alltid.
Nu är han på bete hos en vän och får vara ganska mkt utan "träning", när vi dräktighetskollade igår fick han gå i grimma och grimskaft in i stallet, han kom ihåg hur man skulle uppföra sig :)

Avmaskade med axilur på åtta veckor, och sen på sexton.

Han har varit i en växtperiod nu men hinner han komma ur den ska han också visas hos Nyström, så då ses vi kanske där!

Återbesök med lillskruttan i morrn, och min magkänsla är inte bra :( :cry: Jag ser själv ingen större förbättring, även om andra i stallet säger att de gör det.

Ska ringa en hovslagare jag fått tips om (tack vare fantastiska Buke :love:) men jag tror tyvärr att det är för sent, hon fyller 11 veckor i morrn och de är till ca 12 veckor som större förändringar kan göras.

Håller tummarna för din lilla tjej!

Blev ingen dödsdom idag, som jag befarat :banana: :nailbiting: :love: Lilla skruttan ser faktiskt lite bättre ut, framförallt i kotorna som ju var mest akuta. Faran är inte över än och vi vet inte vad som händer nu när vi slutar med antiinflammatoriskt (för magens skull) och vi måste få till fungerande skoning (hittills har det de satt på lossnat inom 2 dygn...). Fortsatt boxvila och tumhållning!

@superstar, det var skönt att höra att det går åt rätt håll! Oj, ja, hur får man på skor på en sån liten:)..

11822721_984378391583680_7292707270785886914_n.jpg
11796418_984378468250339_1619501188632107798_n.jpg

"Rutan" eller "Ruthie", ja kärt barn har många namn..Växer och frodas..Är så glad att hon blir tamare. Sprang efter mig i hagen för ännu mer gos häromdagen. Har ett sår på framkotan som inte riktigt vill läka. Dumt ställe:mad:.
Jag har tvättat med koksalt. Hoppas det inte blir något för vi ska på lite semester och mina barn är hästvakt..

11535845_963083940379792_2468451371979986585_n.jpg

@superstar, det var skönt att höra att det går åt rätt håll! Oj, ja, hur får man på skor på en sån liten:)..

11822721_984378391583680_7292707270785886914_n.jpg
11796418_984378468250339_1619501188632107798_n.jpg

"Rutan" eller "Ruthie", ja kärt barn har många namn..Växer och frodas..Är så glad att hon blir tamare. Sprang efter mig i hagen för ännu mer gos häromdagen. Har ett sår på framkotan som inte riktigt vill läka. Dumt ställe:mad:.
Jag har tvättat med koksalt. Hoppas det inte blir något för vi ska på lite semester och mina barn är hästvakt..

11535845_963083940379792_2468451371979986585_n.jpg
Skorna är limmade på hoven. Eller, VAR för de satt inte kvar så länge som sagt :down::down: Får se vad dom ska hitta på.

Du får hålla oss uppdaterade, @superstar - vi håller tummar fortfarande att din lilla fölis blir helt bra!

Ni som har varit på fölvisningar förut - är det vanligt att man tvättar fölen innan visningen? De går ju på bete nu, så det verkar ju lite synd att ta bort det skyddande fettet från pälsen, samtidigt som man vill ju att de ska se rena och fina ut....! :confused: :crazy:

Du får hålla oss uppdaterade, @superstar - vi håller tummar fortfarande att din lilla fölis blir helt bra!

:confused::crazy:

Får inte bort smileysarna ;)

Nytt besök hos hovslagare + veterinär idag. Ny veterinär för dagen som är den jag har tillgång till med mest erfarenhet av fölkorrigering. Han var mest bekymrad över skenbenen som tyvärr är tydligt påverkade av felbelastningen och dessa är ju svåra att göra något åt, även om det kan bli bättre med tiden eftersom hon är så ung. Precis som tidigare pessimistisk prognos men fortfarande värt ett försök. Nya skor på och ny bedömning av veterinär om två veckor.

Fortsätt hålla tummarna är ni snälla :cry: Det "värsta" är att hon är så fantastisk att ha att göra med. Lastar sig i princip själv, trots att mammahäst krånglade. Står som ett ljus i släpet, går snällt själv i löpargången, lyfter fötterna och blir verkad och skodd och röntgad. Alla berättar hur bra hästarna blir av såhär mycket hantering men det hjälper ju inte om hon inte blir bra... Hon är så fin i huvudet att jag verkligen vill ha henne i framtiden, precis min typ av häst :love:

Hur mycket ska jag och min lilla häst behöva ta? Idag hittade jag henne i hagen med sönderskuret bakben, hon hade fastnat i staketet. In till klinik (där vi var igår i över 8 timmar...) där hon har opererats idag. Det verkar inte ha skadats några vitala delar, även om senorna fortfarande inte går att släppa helt. Mamma häst är fantastisk som bara gillar läget, även om hon blev väldigt upprörd när hennes föl togs till operation. Lilla C är helt otrolig som fixar allt med röntgen, omläggning och sprutor. Hon blir iaf välhanterad :heart

De blir kvar minst till måndag, tur att jag har bra veterinärvårdsförsäkring :cool:

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

• Nålad
Avel Här är födelseannonserna för årets föl. Lägg in en bild och skriv gärna ras och stam, det är många intresserade av. Observera att detta...
Svar
9
· Visningar
2 517
Senast: thoora
·
Avel Nu är det väl dags för en tråd om föl som väntas 2025? Vilka ston har ni betäckt? Med vilka hingstar? Beräknat födelsedatum? Skriv gärna...
Svar
18
· Visningar
2 012
Senast: cili
·
Avel Hej! Behöver råd från er mer erfarna. Jag har vant av årets föllunge för ca 3 veckor sedan, juvret gick tillbaka fint och stoet mår bra...
Svar
4
· Visningar
564
Avel Lite osäker om denna tråden ska ligga under avel eller dressyr. Ni som avlar dressyrhästar, jag är nyfiken på eran åsikt om hur ni...
Svar
8
· Visningar
863
Senast: Piaff
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama