Födda 2015

Status
Stängd för vidare inlägg.
Hur har ni era små försäkrade? Jag bytte upp mig från foster till föl häromdagen och sablar så dyrt. Jag struntar i livdelen på mina men vill ha det högsta och det mest omfattande inom veterinärvården. Det skiljer närmare 2000:- (!) per helår mellan treåringens och Antons försäkring, och då har jag treåringen försäkrad i ett högre belopp (100' + 50 ' i annat bolag), plus att det var 17% rabatt på fölförsäkringen.

Nu vågar jag inte byta bolag heller p.g.a dolda fel osv, men börjar fundera på om jag har brassat på med för mycket försäkringsmässigt på en så ung häst....

Jag har alla mina försäkrade till 120' veterinärvård och 30 i livbelopp.
Samma bolag redan från fosterförsäkringen.

Jag hade liv på fosterdelen som täckte tillverkningskostnaderna. Nu sänkte jag liven till 3', vilket var minimum för att få A*ria Extra eller vad det hette.

Hade jag kört samma livbelopp tror jag det hade kostat mig över 6000:- /år. Nu fick jag svaret att det är den höga veterinärvården som drar upp premien, min erfarenhet har annars varit att det är liven som gör att det rasslar iväg, så var det åtminstone när jag tecknade i F*lksam.

Jag har låg livdel (typ 10' användbarhet och 20' motsvarande A2) och den höga veterinärvården på både mamma och fölis, men generös fölrabatt första året gör att den var nästan 50 % billigare än mammans. Sveland. Måste dock se över försäkringarna nästa år om jag behåller båda två, blir för dyrt.

Efter att ha sovit en god natts sömn känns allt lite bättre. Läget är ju som det är, lika bra att få det kollat så fort som möjligt.

Såhär fin är iaf damen om man inte ser frambenen framifrån ;)

1512490_10152893881902046_6306776925751211531_n.jpg

Jag kommer inte ihåg vad jag satt i livdel på Creation - antigen 75' eller 150'....? Bruks så lågt som möjligt, endast för att täcka dolda fel. Och 100' i vetvård. Dyrt blev det ja!

Jag kommer inte ihåg vad jag satt i livdel på Creation - antigen 75' eller 150'....? Bruks så lågt som möjligt, endast för att täcka dolda fel. Och 100' i vetvård. Dyrt blev det ja!

:eek::eek: dyrt låter det onekligen men skönt att kunna ha så högt. Jag har verkligen inte råd med livdelen om jag ska ha flera försäkrade, jag får stå med risken. Sen är det en "tröst" för mig att veta att jag kan ta bort dem om jag anser att det är läge, utan att behöva ta omvägen via f-bolaget.

:eek::eek: dyrt låter det onekligen men skönt att kunna ha så högt. Jag har verkligen inte råd med livdelen om jag ska ha flera försäkrade, jag får stå med risken. Sen är det en "tröst" för mig att veta att jag kan ta bort dem om jag anser att det är läge, utan att behöva ta omvägen via f-bolaget.
Så gör jag också, jag har mina med ett livbelopp som täcker självrisk, avlivning och bortforsling men inte speciellt mycket mer. Däremot 120000 i vet. vård. Hade stoet försäkrat för högre livbelopp tidigare men när jag räknade på det så insåg jag att jag efter inte speciellt många år hade betalat mer i försäkring än vad hon var försäkrad för så då kom jag fram till att det var lika bra att spara pengarna direkt själv i stället.

Angående livvärde på hästar så följde jag på nära håll en bekant vars häst (visade det sig) hade hur mycket problem som helst. Vi var iväg med den till flera veterinärer och slutligen hittade vi grundorsakerna. Även om det var en gedigen lista fel och många andra omständigheter som inte var till hästens fördel så ville utredande veterinär inte döma ut den.

Så där stod ägaren, med en häst som var obrukbar med komplexa diagnoser, den var i princip osäljbar och saknade avelsvärde (valack). Den hade vid det laget kostat nästan lika mycket i veterinärvård som livbeloppet. Nu löste det sig till slut då en tredje veterinär kollade på den och dömde ut den på första besöket och ägaren fick sina pengar, men hästen blev ännu sämre under tiden vi inväntade försäkringsbolagets beslut.

Det är inte en sits jag känner för att hamna i, mest för att hästen i detta fallet förtjänade ett snabbare avslut (tyckte jag iaf).

Jag har ett livvärde på mina föl - nu när de är föl mest för att en eventuell köpare ska kunna ta över en obruten "helförsäkring" om de så önskar. Mina egna äldre hästar har väldigt låga A1- livvärden allihop, dock har de högre i A2

Igår så åkte ena stoet och fölet på bete iväg på dräktighet undersökning. Och för att Tummen och Love inte skulle bli själva körde jag ner shettisen som dom gått med tidigare och oj va glad Love blev =D Han bockade och galopperade hur mycket som helst =)

Anmälde oss till fölvisningen också! =)
11214176_10153116275338460_8322772030477483043_n.jpg

11760230_10153116276378460_8330151807578593139_n.jpg
11695882_10153116278008460_3050135208676282056_n.jpg
11041138_10153116277703460_2147978959863957603_n.jpg

11738003_10153116279063460_756034721949778989_n.jpg
11738070_10153116279693460_2318281612383728505_n.jpg

Ja, dom är riktigt svarta dom:)..Undra om dom fäller det och ändrar sig?
Dina bilder är ju alltid såå fina @oanki. Ja, fölis med såklart! Roligt med fölvisning.

Hade varit kul att visa min med men hon är ju så sent född och mamman är iof snäll att lasta men vill stå med bakbenen brett isär, ensam/bredåkare. Är rädd att hon i sin balanssvårighetsklaustrofi ska trampa på fölet men hon kanske håller sig vid mammas framända?

@polly p Jadu, dessa färger :P Min 10:a som blev mörkbrun hade ljusa ben tills fölpälsen släppte.
Tack :D Jag har turen att ha foto som hobby och en bra kamera, samt en flickvän som är väldigt duktig på att fota! =)

Ha, ha..ja det ante mig @oanki.. Får väl låna dotterns kamera, nå´n canon EOS 1000..ska väl kunna bli lite bättre än med äppelskrutten. Saknar dock objektiv till den..
Du kan möjligtvis inget om så´nt då :angel:?

Ang färg så vet att dom ljusa brukar mörkna men just de svarta benen på min..?
Hon får gärna behålla dom för mig:D..och lite djupt rödbrun på det som vuxen..:)

Fölvisning här går på en tusenlapp enligt kompisens uträkning..Jag tyckte det kändes dyrt:(.
Vi hoppar nog det ändå men blev liite sugen en stund..

Ja, dom är riktigt svarta dom:)..Undra om dom fäller det och ändrar sig?
Dina bilder är ju alltid såå fina @oanki. Ja, fölis med såklart! Roligt med fölvisning.

Hade varit kul att visa min med men hon är ju så sent född och mamman är iof snäll att lasta men vill stå med bakbenen brett isär, ensam/bredåkare. Är rädd att hon i sin balanssvårighetsklaustrofi ska trampa på fölet men hon kanske håller sig vid mammas framända?

Äsch - så sent född är hon inte!
Jag visade min förra året när hon bara var 3.5 vecka (hon var ändå på seminstationen som hade visningen då för att mamma skulle semineras).

Hur långt har du att åka? När jag åkte senast med fölunge så åkte vil kanske 45 minuter - ungen la sig inte ens ner

Har inte orkat svara innan. Det ser väl inte jätteljust ut tyvärr. Varusställning båda fram och inflammation i tillväxtzonerna. Fick tre alternativ. Antingen operation, eller pröva konservativ behandling (boxvila, specialskor och antiinflammatoriskt) eller avlivning.

Efter att ha brutit ihop fullständigt (trots att jag var beredd på detta) och pratat med ytterligare en veterinär bestämde jag mig för att prova med konservativ behandling. De kan inte säga så mycket om prognosen då statistiken inte gäller individer, men det ser inte ljust ut som sagt.

Håll tummarna för min fina tjej som skött sig så bra genom alla moment hittills. Krånglade vid lastning första dagen (mest mamma hästs fel) men har sen tagit injektioner, lastning, röntgen, resor, medicinering hemma och själva boxvilan med bravur!

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

• Nålad
Avel Här är födelseannonserna för årets föl. Lägg in en bild och skriv gärna ras och stam, det är många intresserade av. Observera att detta...
Svar
9
· Visningar
2 517
Senast: thoora
·
Avel Nu är det väl dags för en tråd om föl som väntas 2025? Vilka ston har ni betäckt? Med vilka hingstar? Beräknat födelsedatum? Skriv gärna...
Svar
18
· Visningar
2 012
Senast: cili
·
Avel Hej! Behöver råd från er mer erfarna. Jag har vant av årets föllunge för ca 3 veckor sedan, juvret gick tillbaka fint och stoet mår bra...
Svar
4
· Visningar
564
Avel Lite osäker om denna tråden ska ligga under avel eller dressyr. Ni som avlar dressyrhästar, jag är nyfiken på eran åsikt om hur ni...
Svar
8
· Visningar
863
Senast: Piaff
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama