Födda 2013 del III

Status
Stängd för vidare inlägg.
Jag kommer att sko fram i alla fall en gång. Han har otroligt bra hovar men kommer bli skodd inför treårs om jag bestämmer mig för att visa. Sedan rycker jag av dem direkt efter och han ska ut på bete. Sen får han förmodligen gå oskodd tills jag börjar rida terräng på honom. Ju längre utan skor desto bättre för hovarna och hovmekanismen - om de har hovar som håller för det.

Tömkörningspremiär idag och det gick över förväntan. Ricky börjar äntligen förstå att svänga och protesterna är mindre. Sedan har han även lärt sig ptro nu och kan stå stilla i över tio sekunder när jag ber honom. :)

Så nästa gång blir det sele på också!

Hur går det för alla med ridningen? Chloetta är som Speedy Gonzalez alltid förutom när matte sitter på, då är det bäst att ta det försiktigt... Ska prova ha hennes kompis med min sambo på ridbanan nästa gång så att vi kan leka följa john.

Florence är ju riden såpass att hon skulle klara ett ridprov redan, så hon vilar nu. Tänkte sätta igång henne igen typ efter Bruksprovet!

Hur går det för alla med ridningen? Chloetta är som Speedy Gonzalez alltid förutom när matte sitter på, då är det bäst att ta det försiktigt... Ska prova ha hennes kompis med min sambo på ridbanan nästa gång så att vi kan leka följa john.

Med våra går det ju rätt bra ;) Men, så är det ju lite skillnad på galoppisarna och "vanliga hästar" :D

tar lite uppdatering häst för häst.

Fille (fiddle and drum)
Var tänkt att starta nu på söndag, men vädret i norra sthlm har varit så fram och tillbaka att banan inte riktigt gått att rida på som vanligt och då väntar vi hellre lite med start, så vi är säkra på att han är i form.

Fille t.h.
http://stallmalmborg.se/bilder/2016-01-303 (4).jpg

Kalle (Game Changing)
Tränar på, har börjat gå i lite tempo. han är otroligt matglad för att vara fullblod, och kanske att det syns lite på hans kroppshydda ;)

Kalle i täten:
http://stallmalmborg.se/bilder/2016-01-303 (12).jpg

Myran (World gone mad)
Myran gjorde i söndags sin andra start i livet och var inte formtoppad inför starten.
men han VANN! in på upploppet såg det ut som han skulle förlora, då det kom många bakifrån, men han stod emot. SUPERKUL!

i gulvit dress:
https://svenskgalopp.smugmug.com/Tvlingsdagar/Taby-160124/i-HHrmTQj/0/X3/DSC_9860-X3.jpg
https://svenskgalopp.smugmug.com/Tvlingsdagar/Taby-160124/i-8tcZPGB/0/X3/DSC_9866-X3.jpg

Heidi (Haweswater)
Är under igångsättning efter en viloperiod då hon behövde landa lite och få växa på sig, den tunnisen.
har inte börjat gå fort ännu men rids.

Heidi t.v.
http://stallmalmborg.se/bilder/2016-01-303 (5).jpg

Helge (himalaya)
Detta är ju en stoooor häst som vi tror väldigt mycket på. Han är i uppträning men vi har inte alltför bråttom med att starta honom.
Snart är det dock dags, det blir spännande! :)
http://stallmalmborg.se/bilder/2015-06-26 (1)X.JPG

Långt igen...

Jag har travat 3 gånger, 2 gånger på ridbana och en gång ute under vår första uteritt. Han sköter sig exemplariskt, har lite svårt med att hitta den jämna bjudningen och styrningen på volten, lättare ute. Så försöker få sällskap dagtid då jag kan så vi kommer ut, tycker det är onödigt att nöta på volten då det inte behövs men tyvärr är det ofta isgata på våra ridvägar nu...
Första galoppen tar jag ute om underlaget är vettigt annars får det bli att åka till ridhuset i nästa vecka och se om det kan bli någon galopp.
På måndag har jag planerat löshoppning, min plus en till född 13 och en född 12 som gick treårs förra året. så då ska jag väl också få lite tips kring treårs hoppas jag på!

Jag kom så pass långt i höstas att jag red i skritt med ledare. Jag tänker inte börja igen förrän i mars/april när vädret är ok. Han är ju tömkörd i alla gångarter och var helt okomplicerad men känslig och jag har inte bråttom. Jag tror han är lite för stor och gänglig för att visas på treårs och då blir det rena lotteriet och dagsformen som kommer avgöra, och jag kan lika gärna avstå. Däremot funderar jag på att stalla upp honom vid ridhus några veckor hos en unghästutbildare i april/maj. Tror det är bäst för oss båda....:D

Har smygläst i denna tråd för att se hur ni gör jämfört med vad jag planerar göra med min lilla 2015-modell när han blir äldre... :)

Men så insåg jag att jag har ju (typ) en 2013 med, eller maken har i alla fall! Så då kan jag även bidraga lite till tråden. :idea:

12687910_10153213679791688_6735421458267605175_n.jpg

Som ni ser av bilden är det en travare, men hon är även tänkt att användas till hobby rid-/körhäst för maken. Hon kommer antagligen ridas in i sommar, lite beroende på hur det går på travbanan nu framöver. Vi hoppast att hon kan starta sitt första lopp om några månader. :)

Tömkörning idag igen. Eftersom han vuxit ur novabettet har jag haft bettbingo några dagar. Nu tror jag att vi hittat rätt, ett odelat travbett blev populärt.

Pga bettstrul så skippade vi selen idag, dessutom vet jag inte vart jag lagt den. :eek:

Planen är att tömköra två pass/vecka framöver och våga mig på att släppa honom lös på "ridbanan" ett pass/vecka. Men jag är lite nojjig över att ha honom lös, så vi får se om jag vågar. :p

Fast just nu regnar det och risken finns att all träning läggs på is. :banghead: Längtar faktiskt till nästa höst när han får skor på sig och jag kan brodda.

Bidde inga skor nu men idag travade vi! Små korta bitar och det var svårt att komma igång, Frans fattade inte riktigt vad matte menade. Men men det kommer :) hoppas på mer mildväder så vi kan rida på torsdag igen

Jag har mest tittat i bakgrunden, kanske skrivet lite tidigare.
Har en 2013 hemma som jag tar det lugnt med.
Men idag satt jag på sadeln och gick till ridbanan, han har haft longergjord på sig tidigare, sadeln har jag "kastat" på han i stallgången vid olika tillfällen. Lonera honom och trava, hur bra som helst. Nästa gång ska jag sätta stigbyglar + läder, de lär ju bli en annan historia....
Hoppas kunna sitta upp innan sommarbetet men vi får se vad farbrorn tycker om det.
https://fbcdn-sphotos-h-a.akamaihd....1_10153480392615829_1659480252073832717_o.jpg

Hoppas det går att visa bilden!

Travade en gång till och hade polletten fallit ner och jag travade ungefär två varv med endast lätt drivning av medhjälparen. Fortfarande på lina.

Måste hitta en sadel med mer stöd innan galoppen känner jag. På torsdag blire löshoppning!

Jag har en islandshäst och blir så avundsjuk när ni rider på era min går fortfarande i hingstflock och växer. Islandshästarna ser väldigt taniga ut vid 2 1/2-3års ålder så brukar rida in mellan 3 1/2-4år.
Har longerat Legolas två gånger och jobbat lite lätt från marken, oerhört lätt-tränad häst. Har tänkt att börja i mars/april, jobba ca 2-3dagar i veckan i ca 3v och då vänja vid sadel, träns och "provsitta", skritta med ledare och ev bli longerad i trav beroende på hur stabil han känns. Sedan får han vila till ca november då vi tar hem hingstarna från sommarbetet & då blir det inridning 2mån 4-5dagar/vecka.
Planen är att behålla som hingst och avelsbedöma som 5årig.

Jag har en islandshäst och blir så avundsjuk när ni rider på era min går fortfarande i hingstflock och växer. Islandshästarna ser väldigt taniga ut vid 2 1/2-3års ålder så brukar rida in mellan 3 1/2-4år.
Har longerat Legolas två gånger och jobbat lite lätt från marken, oerhört lätt-tränad häst. Har tänkt att börja i mars/april, jobba ca 2-3dagar i veckan i ca 3v och då vänja vid sadel, träns och "provsitta", skritta med ledare och ev bli longerad i trav beroende på hur stabil han känns. Sedan får han vila till ca november då vi tar hem hingstarna från sommarbetet & då blir det inridning 2mån 4-5dagar/vecka.
Planen är att behålla som hingst och avelsbedöma som 5årig.

Skönt att han ser tanig ut... ;) Ricky var färdig i kroppen redan på våren som tvååring... Det gör det ännu svårare att vänta. Men jag vet att det är bäst för honom, så jag väntar snällt.

Just nu väntar vi på att jag ska bli frisk så jag orkar tömköra...

Skönt att han ser tanig ut... ;) Ricky var färdig i kroppen redan på våren som tvååring... Det gör det ännu svårare att vänta. Men jag vet att det är bäst för honom, så jag väntar snällt.

Just nu väntar vi på att jag ska bli frisk så jag orkar tömköra...
Ja då blir det ju ännu svårare att vänta om de ser mer eller mindre "färdiga" ut. Legolas är välväxt för sin ålder (och fått fina poäng för det på unghästmönstring) men ser inte "ridbar" ut :)

Tömkörning idag. Stora framsteg på alla fronter, även om han både kickade med ett bakben och trasslade in sig i tömmarna. :p

Sedan promenerade vi en sväng, både till soptunnorna och brevlådorna. Så han var rätt trött när vi var klara.

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Avel Vi har ingen "riktig" tråd för våra telningar från i våras och somras. Här kan vi följas åt! Min gosse efter King Olymbrio L är...
Svar
2
· Visningar
280
Senast: Hedwig
·
Avel Lite osäker om denna tråden ska ligga under avel eller dressyr. Ni som avlar dressyrhästar, jag är nyfiken på eran åsikt om hur ni...
Svar
8
· Visningar
1 020
Senast: Piaff
·
Kultur Jag låste förra tråden eftersom den var uppe i 2000 inlägg men tänkte att vi kan fortsätta dela med oss av fina bilder här :) Jag börjar...
11 12 13
Svar
259
· Visningar
5 207
Senast: pepp
·
Övr. Katt Fick lite inspiration från hund och tänkte skapa en liknande tråd på katt. Här diskuteras allt som har med oseriös avel och konstiga...
2 3 4
Svar
65
· Visningar
5 783
Senast: Puffindog
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• Tips ang "spjälka" ben