Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
OBS: This feature may not be available in some browsers.
Tack! Har själv bara sett en Balougraphavkomma live men jag tycker min nya och den är vääldigt lika.
Så du har en 3-åring efter honom om jag förstod rätt? Finns det bilder i tråden?
Hur tänker ni med ev 3-årstest?
Jag har som mål att visa men det beror på hur lilla damen tar inridningen och allt annat. Är hon färdig mentalt och fysiskt för testet så kommer jag nog visa.
Hon har fått vara med och skutta på löshoppning sen hon var 1 år och då mest som miljöträning och väldigt lågt. Nu har hon hoppat 90 cm så känner mig lugn gällande löshoppningen.
Jag måste erkänna att jag har lite dåligt samvete över att min redan är inriden, eller iaf var inriden innan vintervilan. Alldeles för tidigt enligt hur jag lärt mig men jag vill gärna visa på 3-års och då vill jag att ridprovet också genomförs.Jag hade tänkt satsa emot det, men nu verkar det osäkert om vi kommer ha något treårstest och ifall det blir ett så är det risk för platsbrist = Ricky får inte vara med. Men vi kommer att träna mot att starta i alla fall och så får vi se om det blir av. Dock kommer jag inte rida in honom förrän om ett år, det skulle jag gjort oavsett om det "krävdes" ridning på treårstestet eller inte. Jag vill att Ricky skall hålla många, många år framöver.
Jag måste erkänna att jag har lite dåligt samvete över att min redan är inriden, eller iaf var inriden innan vintervilan. Alldeles för tidigt enligt hur jag lärt mig men jag vill gärna visa på 3-års och då vill jag att ridprovet också genomförs.
Jag hoppas att hon ska hålla ändå, hon har långt uppehåll nu och det blir lång vila efter testet. Vi har förhoppningsvis massor av år också på oss så jag kan sannerligen vänta med att rida mycket.
Jag vet att det är praxis numer men jag är lärd att inridning ska ske senare. Vi tar det jättelugnt och försiktigt så det är väl mest jobbigt i mitt huvud.Fast på vilket sätt ska du ha dåligt samvete för att din häst är inriden? Det är ju inte så att man sitter och skaver 45min på en volt. Min anser jag vara inriden och han är riden 10 pass totalt, varje pass kanske har varat mellan 10-20 min från uppsittning tills avsittning. Det som är avgörande för en häst om den kommer hålla många år är inte när den rids in utan hur den förvaltas på vägen. (arbete och viloperioder)
En häst måste belastas för att kunna stärka sig, sen ska den givetvis ha vila också. Naturligtvis ska arbetet vara relaterat till hästens ålder och en yngre häst behöver betyldigt längre viloperioder och kortare pass. Men att de tar skada av att ridas in som 2,5 åringar anser jag vara helt fel.
@_Peplis_ Vad kul att din också verkar ha bra inställning!
Jag har skrittat och travat genom en stooor vattenpöl på ridbanan igår. Det gäller att börja i tid. Han tittade ner lite i vattnet men gick rakt igenom utan minsta tveksamhet.
Jag har aldrig sett ett treårstest IRL och aldrig visat någon häst men det är målet att visa honom om jag kan få tag i medhjälpare och så. Jag är mer orolig över hur jag ska sköta mig än hästen,
Isåfall blir det Strömsholm för det är väl närmast om man bor i Sthlm antar jag? När är det man anmäler egentligen? Datum hade inte kommit ut sist jag kollade.
@_Peplis_ Vad kul att din också verkar ha bra inställning!
Jag har skrittat och travat genom en stooor vattenpöl på ridbanan igår. Det gäller att börja i tid. Han tittade ner lite i vattnet men gick rakt igenom utan minsta tveksamhet.
Jag har aldrig sett ett treårstest IRL och aldrig visat någon häst men det är målet att visa honom om jag kan få tag i medhjälpare och så. Jag är mer orolig över hur jag ska sköta mig än hästen,
Isåfall blir det Strömsholm för det är väl närmast om man bor i Sthlm antar jag? När är det man anmäler egentligen? Datum hade inte kommit ut sist jag kollade.
Årets treårstest på Strömsholm är 20-22 maj. Proppen kommer ut i mitten av mars.
Välkommen!
Det lät ju super, får man alltså åka dit innan då med hästen och "träna"`? Har även Strömsholm den möjligheten?