Födda 2013 del III

Status
Stängd för vidare inlägg.
Blixten_star_i_miniatyrhastmontern_och_halsar_pa_alla_hela_dagen.jpg
fs_520739414_88526_1448836708.jpg

Blixtens vintervila började direkt efter sista utställningen, sen fick han vara med på Sweden international horse show som monterhäst. Han tyckte det var superkul, tills han blev trött. Då la han sig i ett hörn.
Efter lite sömn och mat var han där igen och hälsade på alla människorna.
Det är så härligt att ha en liten häst som man följt helt från början, han är underbar! :D

Jag brukar börja inridning senare, hösten de är 3 (håller på med islandshästar och de ser inte redo ut någonstans som tvååringar ;) ) men arbetade lite från marken med min kille idag. Har inte hanterad honom förutom en vaccination och hagbyte sen unghästbedömningen i okt.
Testade longera, böja halsen, gå vid sidan och flytta sig undan (det jag gör i början vid inridning) och han snappade upp allt enkelt! Var riktigt duktig! Det som brukar ta 2-3 dagar att få bra/enkelt fixade han på 10min. Kliar verkligen i fingrarna och ska bli så roligt att börja med honom sedan på riktigt! :D
Planen ser just nu ut att bli markarbete + vänja vid sadel & träns (och om han ser välväxt ut ev. "provsitta" och bli ledd på stallgången) i mars; tar 1- max 2v. Sedan kommer han lånas ut och ta emot ston för betäckning hela säsongen och inridning när han kommer hem igen :) får kanske vila med grabbarna några veckor först när han kommer hem. Eventuellt exteriörbedömning våren som 4åring om jag tror att han kan få poäng över 8 (1klass) och totaltbedömning som 5åring :)

Fundera här idag på träningen med dessa unghästar.
Köpte mig en 2013 i våras å e lite grön med detta.
Hur mycket tränar ni dem/vecka?
Vad tränar ni med dem?

Jag är ju sådan som jobbar dem när jag har tid. :)
Nu har han fått stått 2 månader under hösten pga tidsbrist. Här under julen satt jag igång igen.
Tänker mig att jag jobbar lite hårdare nu så kan han få mera ledigt när jag börjar jobba.
Jag försöker göra så varierat som möjligt, promenader, longering, lång tyglning, lastträning.

Vad tränar ni med dem?

Nu har han fått stått 2 månader under hösten pga tidsbrist. Här under julen satt jag igång igen.
Tänker mig att jag jobbar lite hårdare nu så kan han få mera ledigt när jag börjar jobba.
Jag försöker göra så varierat som möjligt, promenader, longering, lång tyglning, lastträning.

Min plan (som aldrig håller) är att aktivera två gånger/vecka. Just nu är det longering vi fokuserar på, fast nu är det för isigt och jag funderar på att sko honom så vi kan fortsätta jobba (men främst för att han skall kunna röra sig i lösdriften).

När rösthjälperna sitter lite bättre kommer jag fortsätta med tömkörningen så vi så småningom kan bli klara med inkörningen. :)

*kl*

Tänkte att jag borde komma med ett nytt inlägg :-)

Cajsa växer och mår bra, hon har blivit mera longerad och fått springa med sadel och träns, fått gå över bommar lite grann.

Nu är tanken att hon ska ridas in i jan-feb.sedan gå på vila till april, ev.får hon prova på löshoppning i mars ,.sedan är tanken att hon betäcks runt mitten/slutet på april, därefter sommarbete och sedan är planen att hon ska gå sitt 3 års test i augusti :-)

Är det fram till den 5:e månaden av dräktigheten som man får visa/tävla dem eller är det hela 5:e månaden man kan visa /tävla?.

Någon annan som ska betäcka? Kommer med lite nya bilder imorgon :-)

*kl*

Cajsa växer och mår bra, hon har blivit mera longerad och fått springa med sadel och träns, fått gå över bommar lite grann.

Nu är tanken att hon ska ridas in i jan-feb.sedan gå på vila till april, ev.får hon prova på löshoppning i mars ,.sedan är tanken att hon betäcks runt mitten/slutet på april, därefter sommarbete och sedan är planen att hon ska gå sitt 3 års test i augusti :-)

Är det fram till den 5:e månaden av dräktigheten som man får visa/tävla dem eller är det hela 5:e månaden man kan visa /tävla?.

Fram till 5 mån eller tom 4 månaden .
Dock skulle jag nog inte tävla dräktigt sto pga av stress och smittorisker .
Det är endel pengar man lagt ner för att få stoet dräktigt .
Min personliga åsikt

Fram till 5 mån eller tom 4 månaden .
Dock skulle jag nog inte tävla dräktigt sto pga av stress och smittorisker .
Det är endel pengar man lagt ner för att få stoet dräktigt .
Min personliga åsikt

Sant sant!, vi får se hur vi gör på den punkten. Har ju lite tid att fundera på. :-)

*kl*

Jag skulle så himla gärna betäcka Ricky. Men han vägrade ju bli sto! :arghh:

Så kanske blir det betäckning av hans mamma istället. ;) :D

Vad tränar ni med dem?

Nu rider jag in när hästarna är 3½ och låter de gå i flock fram tills dess :) men NÄR jag börjar tränas dem 4-5 dagar i veckan i ca 8-10veckor, sedan vila 2-4månader. Första perioden är träningen väldigt "inrutad" och icke-varierande skulle jag vilja säga; för att hästarna ska känna trygghet och få rutin på träningen. Jag gör samma övningar och bara "lägger på" ny saker som ex. en ryttare på ryggen efter markarbetet.

Börjar med arbete från marken; longering, böja hals, flytta undan, springa vid sidan, vänja in vid sadel + träns. Sedan sitta på dem, bli ledd, longerad med ryttare, rida själv i korallen, sedan vidare till paddocken, sedan ut med sällskap, ut korta turer själv och flytta undan för skänkeln. Ev. töltsättning om hästen har lätt för det (islandshästar). Jag har samma rutin och övningar varje gång; speciellt de första veckorna!
Har 3st på inridning just nu (födda 2012) de longerar jag varje dag innan jag sitter upp för att kolla "dags-status" och för att de ska känna sig trygga (kan vara bara 1 varv åt båda håll ibland) : De vet vad som förväntas av dem. De är tränade ca 3-4 veckor totalt. Red ut första gången med sällskap idag på två av dem :) sakta men säkert "plockas" markarbetsövningarna bort och sista veckorna sitter jag upp direkt. Det som varieras är miljön de sista 5-6veckorna (skogen, paddock, ovalbanan, andra paddocken osv)

Just vid inridning vill jag ha struktur och en tydlig rödtråd i utbildningen. Det tror jag ger trygga och arbetsvilliga hästar :)

Tack för några svar!
Man blir ju och fundera ibland, vill ju inte trötta ut dem för mycket.
Jag kör mycket samma och tar in lite nytt när han har vant sig med första grejen. Har just satt på longergjord och vänja honom med det. Efter ett tag sätter jag stigläder å hänga på den. Lite i taget.
Har planer på att ha han insutten/hängd till sommarbetet men märker jag att det inte funkar så backar vi träningen.
Han är ju väldigt arbetsvillig och tycker det är roligt så man blir ju själv ivrig. Är max 20 minuters arbete förutom på promenaden då kan de gå 30 min om inte mer. Slutar när det går bra.

Jag
Jag veeeeet inte! :arghh: Hon var ju föl igår!

5b0ee053-8eaa-4187-bec0-b3278fdbebe5_zps81b3ce04.jpg

...har hon verkligen varit sådär liten? :cautious:

Vilken ovanlig fjording du har som avatar förresten! :D
Jag tömkörde Chloetta idag och hon med sin rödhåriga stoighet körde en snöpeeling i ansiktet när hon slog bakut... Men jag är säker på att hon kommer att bli mim bästa häst hittils ändå!

Jag

Jag tömkörde Chloetta idag och hon med sin rödhåriga stoighet körde en snöpeeling i ansiktet när hon slog bakut... Men jag är säker på att hon kommer att bli mim bästa häst hittils ändå!

Haha, ojdå! Snöpeeling? Har ni snö? :D Hur går det med stallet och så nu? Ni hade väl flyttat nåt om jag minns rätt? Inga fler problem med kolik?

Iska har faktiskt aldrig kickat eller krånglat på nåt sätt alls när jag tömkört henne, fast hon kan ha en del bravader för sig i longering. :angel: Hon är nog ändå längst in precis lika snäll som sin mor. :love:

Börjar redan nojja/vela inför treårs. Tycker hon fortfarande är rätt valpig i kroppen (med bättre växtfaser ibland) och inte alls ser lika vuxen ut som många av era. :o Hade ju varit kul att visa henne om hon bara var i en hyfsad växtfas. Annars siktar jag på kvalitets som 4-5 åring, men hade ju gärna fått henne bedömd i löshoppning. :p Och risken finns också att jag rent ekonomiskt inte har möjlighet att visa på kvalitets heller. :arghh:

Tack för några svar!
Man blir ju och fundera ibland, vill ju inte trötta ut dem för mycket.
Jag kör mycket samma och tar in lite nytt när han har vant sig med första grejen. Har just satt på longergjord och vänja honom med det. Efter ett tag sätter jag stigläder å hänga på den. Lite i taget.
Har planer på att ha han insutten/hängd till sommarbetet men märker jag att det inte funkar så backar vi träningen.
Han är ju väldigt arbetsvillig och tycker det är roligt så man blir ju själv ivrig. Är max 20 minuters arbete förutom på promenaden då kan de gå 30 min om inte mer. Slutar när det går bra.

Vad olika det verkar vara när man tränar unghästar av olika raser? :) För mig tar det ca 1 vecka (5dagar) att sitta på hästen första gången från att jag börjar med inridningen (ej sadel/täckes/gjordvan innan); och du verkar planera ungefär samma på ungefär en halvårsperiod? Är det vanligt bland "stor-hästraser"? och hur kommer det sig :):) förstår att de kanske är mer "valpiga" då jag verkar börja ett år senare med mina islandshästar.
Tycker det är jätte intressant att jämföra olika hästar och hur man tränar dem. Super kul att läsa i den här tråden hur alla gör/lägger upp träningen med sina hästar.

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Avel Vi har ingen "riktig" tråd för våra telningar från i våras och somras. Här kan vi följas åt! Min gosse efter King Olymbrio L är...
Svar
2
· Visningar
280
Senast: Hedwig
·
Avel Lite osäker om denna tråden ska ligga under avel eller dressyr. Ni som avlar dressyrhästar, jag är nyfiken på eran åsikt om hur ni...
Svar
8
· Visningar
1 020
Senast: Piaff
·
Kultur Jag låste förra tråden eftersom den var uppe i 2000 inlägg men tänkte att vi kan fortsätta dela med oss av fina bilder här :) Jag börjar...
11 12 13
Svar
259
· Visningar
5 218
Senast: pepp
·
Övr. Katt Fick lite inspiration från hund och tänkte skapa en liknande tråd på katt. Här diskuteras allt som har med oseriös avel och konstiga...
2 3 4
Svar
65
· Visningar
5 784
Senast: Puffindog
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar