Födda 2013 del III

Status
Stängd för vidare inlägg.
Jag är ju absolut ingen expert på detta med inridning. Första unghästen!:D
Jag vill skynda långsamt, se hur hästen tar det, han verkar lite valpig av sig i vissa lägen. Därför gör jag en längre plan. Blir det tidigare eller senare jag har ingen bråttom, han ska hålla hela livet sen.

Vill känna av att han är trygg med en grej innan jag börjar fundera på nästa. Hästen är lättlärd men vill inte hasta mig fram ändå bara för att han "säger" att det går bra.

Ja det är intressant att höra hur andra gör och att alla kan göra så olika. Ibland blir man lite och fundera vad man håller på med och om man gör rätt. Man får ju bara sparka på sig själv om man gör fel. :p
Jag har en arabvalack.

Ricky har haft ett aktivt överben så han har fått vila. Bara det blir bättre underlag och min fot läker så skall vi jobba på igen.

Tränade dock lite allmän lydnad i hagen idag, flytta framdel, flytta bakdel, rygga, gå framåt, komma på inkallning, stanna. Han är helt suverän när han är fokuserad. Men fokuset tappar han ibland. ;)

Passade på att försöka få lite kort på min lilla dam idag som mäter 154,5 cm i mkh.
Vi precis börjat med lite löshoppning igen annars så tar vi det ganska lugnt, nu när snön har börjat komma hoppas jag att vi kan återuppta inridningen som blev lagd på is när det blev stenhårt i backen men då behöver lite mer snö än vi hittills har fått. Hon är dock longerad med sadel och bryr sig inte alls i den sen har jag hängt en del och det går också bra. :)

12494893_10153366256887283_6872797786933648549_n.jpg

Måste ju busa lite också när jag fick göra annat än vara i hagen tyckte hon.. :p
12410545_10153366257657283_1982691446280988381_n.jpg

Min treåring är nu 165cm... E bh Zack! Vi har drabbats av allvarlig skada i somras som inte läker som det ska så hon är inte inriden eller inkörd än... Men hon är världens vackraste och vi ska kämpa på tills hon blir helt frisk! Ligger en tråd under hästvård om nån är intresserad av skadan....

Min treåring är nu 165cm... E bh Zack! Vi har drabbats av allvarlig skada i somras som inte läker som det ska så hon är inte inriden eller inkörd än... Men hon är världens vackraste och vi ska kämpa på tills hon blir helt frisk! Ligger en tråd under hästvård om nån är intresserad av skadan....

Men fy, stackars fina! Håller alla tummar för att det rättar till sig för henne, låter inte alls kul. :(

@CaisaLundblad ja skittråkigt! Men det är mest jag som lider. Hältan är ju borta men jag vill ju gärna kunna lyfta benet. Veterinären verkar inte bry sig så mkt när röntgen och sånt ser fint ut... Att det inte finns nåt mer att göra.... Det man får göra är väl att bedöva knät och lyfta.... Se om det försvinner...

Vad tråkigt det har jag helt missat -:(

Fy vad trist. Hoppas verkligen att det ger med sig. Jag läste din tråd om skadan. Har ingen erfarenhet av skada vid den regionen, men vet några växande unghästar som utvecklat/fått samma symtom som shivering pga boxvila. Så det kan ju vara värt att kolla upp.

Hur tänker ni med ev 3-årstest?

Jag har som mål att visa men det beror på hur lilla damen tar inridningen och allt annat. Är hon färdig mentalt och fysiskt för testet så kommer jag nog visa.
Hon har fått vara med och skutta på löshoppning sen hon var 1 år och då mest som miljöträning och väldigt lågt. Nu har hon hoppat 90 cm så känner mig lugn gällande löshoppningen.

Nu har jag hittat hit! :banana:
Köpte för en månad sen en 2,5 åring e Zaladin MI - Balougraph - Gulliver.
Min förhoppning är att vi ska ta oss en bit på fälttävlansbanorna framöver. Hittils har han visat sig vara kanon i psyket, otroligt rar och gullig men samtidigt pigg och vaken vid tömkörning, longering och löshoppning. Känns otroligt kul med unghäst igen.
Mäter för närvarande 168 cm. Tycker egentligen det är en ganska lagom storlek för ett halvlblod (förra hästen var ett fullblod på 174 men det är ju lite skillnad) så jag hoppas han inte sticker iväg alltför mycket på höjden. Har otroligt dålig koll på dressyrhingstar men Zaladin är ju 176 cm och när jag kikade lite snabbt på hingstarna på fädernet så ligger de ju på runt 170+ cm...:angel: Fast på mödernet är hästarna små så jag går och låtsas att han stannar på 170 cm, hehe. Fullblodet däremot växte bara 2 cm mellan 3-7 års ålder men det där är ju så individuellt.
Jag har inga bra exteriörbilder ännu men här kommer en huvudbild i alla fall så har vi presenterat oss. :)

20160124111439-81.216.196.151.JPG

@Estivuz Välkommen! Stilig grabb! Kul med en till med Balougraph i stammen, hajjade till lite när jag insåg att ja, hans första årgångs avkommor är såklart födda -13... :D (Min är från hans sista årgång)

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Avel Vi har ingen "riktig" tråd för våra telningar från i våras och somras. Här kan vi följas åt! Min gosse efter King Olymbrio L är...
Svar
2
· Visningar
280
Senast: Hedwig
·
Avel Lite osäker om denna tråden ska ligga under avel eller dressyr. Ni som avlar dressyrhästar, jag är nyfiken på eran åsikt om hur ni...
Svar
8
· Visningar
1 020
Senast: Piaff
·
Kultur Jag låste förra tråden eftersom den var uppe i 2000 inlägg men tänkte att vi kan fortsätta dela med oss av fina bilder här :) Jag börjar...
11 12 13
Svar
259
· Visningar
5 211
Senast: pepp
·
Övr. Katt Fick lite inspiration från hund och tänkte skapa en liknande tråd på katt. Här diskuteras allt som har med oseriös avel och konstiga...
2 3 4
Svar
65
· Visningar
5 784
Senast: Puffindog
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar