Födda 2013 del III

Status
Stängd för vidare inlägg.
Hur tänker ni kring vintervila för era '13-åringar', speciellt ni som har siktet inställt på 3-årstestet i vår?
Sitter in dom 1-2 mån på hösten lite löshoppning sen vila fram till ca 2 mån innan 3 årstestet åker de på vidareutbildning fram till 3 årstestet.

Florence blev klar med sin första träningsperiod på ca 4 veckor nu i månadsskiftet, så nu får hon vila tills fram till ca 2 mån innan testet. Ev om vi börjar med löshoppningen lite tidigare, men då är det max 1 gång/vecka.

Hur tänker ni kring vintervila för era '13-åringar', speciellt ni som har siktet inställt på 3-årstestet i vår?

Jag ska rida min några gånger till (på ridbanan och ut) sen ska vi göra en tandkoll.

Lite löshoppning och tömkörning om vädret tillåter varvat men främst vila i Dec-Februari

Sen tar jag upp ridningen igen i mars, ca 2 månader innan 3års. Ser ingen anledning att nöta ridningen på honom så länge han förstått uppgiften :)

Vår 2,5 hade ryttare på sig för första gången idag, han skrittade o travades på spåret o gick över bommar.Han är den mest Goa o okomplicerade häst jag haft!Ska ridas nu ett tag , mest ut samt löshoppas.Sen vila o går allt som tänkt ska han visas på 3 års nästa år

Tack så mkt för svaren! Det är ungefär samma som jag resonerar. Vi ska 'träna' ett par ggr i veckan ett par veckor till sedan får hon ordentligt vintervila.

Jag kommer att försöka hålla igång träningen fram till årsskiftet, men det beror förstås på om det blir isigt underlag eller inte. Sedan kommer Ricky få vila tre månader, eftersom jag vet att underlaget kan vara kasst då. I april sätter vi igång igen, med förhoppning om att treårstestet är först i september. Är det i maj istället kommer jag inte kunna vara med. :crazy:

Jag har varit bortrest, givetvis kunde veterinären komma förbi och kolla Rickys mun just då. ;) Men det hade gått bra, hon hade kollat honom i hagen och ganska snabbt konstaterat att det var någonting som störde honom i munnen. Misstanke om rotrest från ena vargtanden, så förhoppningsvis kommer hon ut i december och tar ut den. Tills dess blir det kapson istället för träns.

1_zpslgd9jvpz.jpg

Var och hälsade på fluffmonstret idag.
2_zpsypcxbvlg.jpg

Hon har breddat sig och börjat fylla ut lite...
IMG_5248%202_zpsewp2g40l.jpg

Men även huvud och öron har vuxit... jag börjar tro att hon aldrig kommer växa i sina gigantiska öron. O_o :cautious:

@Habina Hahaha! :rofl:
Men jag hörde från gammal travgubbe att ston med stora öron = bra ston (detta sa han när han fick se Iska som föl...). Så det kanske är bra att de verkar växa mer än resten av hästen. :grin: :laugh: Hon kommer bli en stjärna. :love:

Har äntligen fått bättre staket runt "ridbanan", så i lördags gick jag dit med Ricky och longerade. Hade kapson, vilket behövdes... Han stegrade sig en gång och kastade sig i sidled några gånger innan vi var framme (grusväg på 500 meter), däremot skötte han sig riktigt bra i longeringen. Vi har ju bara longerat en gång tidigare. Nu kunde vi skritta i bägge varven riktigt bra, men han har inte alls förstått vad ptro betyder. Jag har ju fått för mig det, eftersom han är så lyhörd vid promenader, men då är det att jag stannar som han tydligen reagerar på. :grin:

Så det blir mer röstträning framöver för grabben, hoppas bara det kommer lite snö som fryser fast i vår blankis som kom igår, för nu går det inte att ta ut honom från hagen. :banghead:

Idag var veterinären ute och tog bort en rotrest från ena vargtanden som vi tog bort i somras. Så mina bekymmer med en häst som verkade irriterad i munnen berodde inte enbart på fel bett. ;) Nu får han gå bettlöst ett par veckor innan vi testar träns igen. Han blev även vaccinerad, veterinären kollade hullet (inte alls så illa som jag tyckte, bara banta lite mer) och så bedömde hon att han skulle bli åtminstone 145 cm med tanke på hur hög han var över korset. :nailbiting:

Vi var för första gången i mitt nybyggda garage, där de framöver kommer att träffa veterinär och hovslagare. Det skall vara fjordhäst till att inte reagera på en automatisk garageport. :laugh:

melinda15dec_zpsqr01ope1.jpg

Melinda och jag har varit på tömkörnings kurs för Anders Eriksson, mycket lärorikt och roligt!
Jag har "ridit" på henne ett varv på ridbanan och det gick hur bra som helst.:love:

Så nu får hon vila tills i vår då det ev. blir matchning mot tre års test.

Funderar lite på treårstest... Vi ligger rejält efter när det gäller lösgalopp och löshoppning. Har hoppat två gånger totalt.

Hur ofta hoppar ni fram till testet? Hur lägger ni upp träningen, alltid samma serie (ett hjälphinder för ponny) eller varierar ni?

Jag har åkt i skritt på Frans tre ggr och nu är tanken att en stallkompis ska hoppa upp och ta de snabbare gångarterna, jag är inte tillräckligt stabil efter förlossningen känner jag.

Istället tömkörs han 1ggr/veckan ungefär, det går kalas och han har fin framåtbjudning.

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Avel Vi har ingen "riktig" tråd för våra telningar från i våras och somras. Här kan vi följas åt! Min gosse efter King Olymbrio L är...
Svar
2
· Visningar
280
Senast: Hedwig
·
Avel Lite osäker om denna tråden ska ligga under avel eller dressyr. Ni som avlar dressyrhästar, jag är nyfiken på eran åsikt om hur ni...
Svar
8
· Visningar
1 020
Senast: Piaff
·
Kultur Jag låste förra tråden eftersom den var uppe i 2000 inlägg men tänkte att vi kan fortsätta dela med oss av fina bilder här :) Jag börjar...
11 12 13
Svar
259
· Visningar
5 218
Senast: pepp
·
Övr. Katt Fick lite inspiration från hund och tänkte skapa en liknande tråd på katt. Här diskuteras allt som har med oseriös avel och konstiga...
2 3 4
Svar
65
· Visningar
5 784
Senast: Puffindog
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar