Födda 2013 del III

Status
Stängd för vidare inlägg.
Vilken duktig kille Peplis!

Ang sadel så hoppas jah att Frans växer i mammas, annars får han egen som 4åring. Nu i början blir det dock hoppsadel.

Vi har börjat jobba med Frans igen efter att jag födde barn för 4v sen.
Longerar och hänger.

@Pontevecchio Grattis till en mänsklig uppfödning också ;)
:love:

Ang. Sadel så rider jag med hans mammas. Jag köpte en inridningssadel billigt och hade de första gångerna jag hade sadel på honom men den ligger så dåligt så jag har hans mammas hoppsadel istället. Den är lagom i bommen nu så jag tror minst sagt han behöver en bredare så småningom.

Sen måste jag ju bara visa:
Har haft en kompis på besök så har haft hjälp från marken flera dagar i rad. Så igår travade vi först och det gick superbra! Sen tog vi båda galopperna. Han fattade rätt galopp på första försöket! Så nu ska herrn få välförtjänt vila några dagar.

12105148_465252913676058_915918957_n.jpg

Sen blev den här så underbar så ni får se den med!

12105141_1669379293330234_1080919930_n.jpg

Kul att flera är på G. Jag har blivit ledd i skritt 3 ggr. Min är väldigt känslig, och jag inte purung..så jag tar de försiktigt. Vi kan tömköra i alla gångarter och svänga + stopp och framåt. De gånger jag suttit på honom kan jag stoppa och starta för rösten. Vet inte om det spelar roll, men min kompis har en hoppstammad, jämnårig häst hos mig. Vi har hjälpts åt och gjort likadant varje gång. Henne är stabil, i går släppte jag henne och hon red själv. Hon kan använda ben och röst och han bryr sig inte, utan lunkar på. Nästa steg med honom är att rida med förhäst tänkte vi. Vi håller på när vi har tid, därför blir det inte så intensivt en kortare period. Jag ska provlasta min någon dag och se om han får plats i mitt släp:D Förmodligen blir det till att ta E-kort i vinter och fundera på nytt släp också....

Sadel har jag haft en gammal syntetsadel som faktiskt legat bra på alla mina smårunda överbyggda unghästar som förstasadel.

Film från löshoppning i förmiddags, andra gången så det är bara småhinder och vi har kört efter gamla systemet nu eftersom vi är lata och inte orkar släpa fram så mycket grejer :angel:

2015-11-01%2007.43.29_zpsotx8gmm3.jpg

Jag har suttit några ggr på min Melinda och det har gått alldeles utmärkt. :love:
Vi har skrittat med ledare men så mycket mer blir det inte nu.
Vi väntar tills nästa vår då hon växer långsamt och länge.
Men nästa helg ska vi på tömkörnings kurs för Anders Eriksson. Det ska bli såååå spännande.

@Gabby_Ossi riktigt duktiga! Jag längtar tills jag kan ha bett igen på Chloetta. Vi råkade ut för ett litet missöde när hon gick med som handhäst när jag red min stora häst och han skickade av mig. Hon hade träns med grimskaft och de galmoperade ju runt rätt friskt innan de blev infångade så Chloetta fick ett fult jack rakt över tungan, inget som verkar bekomma henne för fem öre men det är fortfarande inte ihopläkt så jag vill inte ha träns på henne igen innan jacket är borta. Tur att hon inte klippte av sig tungan helt och hållet :o:(

@Gabby_Ossi Vad fint det ser ut! :D Vita ridbyxor också, stiligt. ;)

@Verlin Men uscha, stackars lilla. Ibland ska det ju till att ha otur också... :( Hoppas hon läker snabbt!

12202215_1049754188391263_1908558049_n_zpsn52oidn5.jpg

Iska har haft sadel, blivit hängd på samt sutten på, inget bekom henne direkt utan hon var lugn och skötte sig utmärkt. Lilla tuffsen. :love:
Fina Iska! Och fortfarande inte skimmel
Jag har haft sjukt dåligt samvete över hennes tunga. Hoppas innerligt att hon inte får några men/ tycker att det är obehagligt mes bett i framtiden. Annars har hon ju en livmoder :angel: hade ju velat ha henne visad på 3-års innan jag betäcker. :p

Jag har haft sjukt dåligt samvete över hennes tunga. Hoppas innerligt att hon inte får några men/ tycker att det är obehagligt mes bett i framtiden. Annars har hon ju en livmoder :angel: hade ju velat ha henne visad på 3-års innan jag betäcker. :p

Haha, nä, hon verkar hålla hårt i färgen och om nåt snarare bli mörkare än ljusare. Inte mig emot. :angel:
Förstår det, men olyckor händer liksom. Inte mycket att göra åt det i efterhand, bara det bästa av situationen. Håller tummarna för att hon inte får några men/obehagskänslor. :)
Jag hade två intressenter för att ta föl på Iska till våren, ingen gick i lås... Så nu är planen att jag tar upp henne hit nästa höst så får hon vara min ridpålle istället. :love: Vem behöver bra betyg ändå, liksom? :grin:

Jag hade tänkt betäcka Chloetta om hon får diplom/ blir selektionssto vid 3-års. Tänkte nog dock spara betäckningen tills hon är 4 så att vi hinner köpa gård innan fölet kommer.

Om hon inte skulle gå att rida med bett, kan man få dispens och rida bettlöst tro? Om veterinären skriver ett intyg (jag vet att jag oroar mig ett halvår i förväg)

Nu var det ett tag sen jag hängde här, men hade ju 3 st födda 2013.. Två av dom är sålda men en har jag kvar, Athena E: Zuidenwind- Walt Disney
Har longerat samt haft sadel på henne ett par gånger och hon är verkligen hur säker som helst! Väldigt okomplicerad :D
Idag hängde jag på henne för första gången och det blev noll reaktion, hon vände sig om och nosade på min ena fot sen återgick hon till att titta på kompisen som var med.
Har löshoppat henne ett par gånger, och hon gör det men är nog ingen wc-häst i hoppning iaf ;)
Här är hon som föl

Och här för någon vecka sen

Fast du kan ju visa utan att rida även om du inte får ut diplomet ifall hon skulle få så bra poäng, men du vet ju varför i så fall och det viktiga är väl att se hennes förtjänster och brister som en domare kan se?

Fast du kan ju visa utan att rida även om du inte får ut diplomet ifall hon skulle få så bra poäng, men du vet ju varför i så fall och det viktiga är väl att se hennes förtjänster och brister som en domare kan se?
Det har du rätt i @cirkus kollade idag och hon hade bara ett litet jack kvar och det verkar inte ha blibit något svallkött eller att tungan är deformerad på något sätt så förhoppningsvis kan jag ha bett som vanligt på henne. Hon är ju en dam med skinn på näsan så förhoppningsvis så bekom det henne inte.

Idag promenerade jag med Ricky. Han fick ha tränset under grimman och då glömde han snabbt bort bettet. Så skönt. :) På hemväg testade jag att gå vid bogen och tömköra, då kom protesterna igen. ;) Tydligen är det så att matte bara bestämmer när hon går vid huvudet. Så nu kommer jag nöta på med tömkörning till årsskiftet (eller tills det blir för halt underlag), sedan kommer han få vara ledig tre månader. Skall börja jobba lite mer med longering också, men då vill jag först ha staket runt "ridbanan" och tydligen är det jag som är anställd att göra klart det jobbet. :p Jag var nöjd att jag fick alla stolpar på plats innan tjälen, men tydligen måste jag sätta dit både isolatorer och band också. O_o

Måste bara visa den här bilden. Ricky har fått en ny hagkompis (sedan knappt två veckor tillbaka), ett welsh mountainsto som självklart måste vara hans flickvän. Han har äntligen fått tillåtelse att vara nära henne, så igår åt han frukost på hennes rygg. :rofl: Hon är måttligt road och vill egentligen vara ifred, men han har lite svårt för det där med subtila signaler. :p

151104_563bc4e1e087c31ac604aee1.jpg

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Avel Vi har ingen "riktig" tråd för våra telningar från i våras och somras. Här kan vi följas åt! Min gosse efter King Olymbrio L är...
Svar
2
· Visningar
280
Senast: Hedwig
·
Avel Lite osäker om denna tråden ska ligga under avel eller dressyr. Ni som avlar dressyrhästar, jag är nyfiken på eran åsikt om hur ni...
Svar
8
· Visningar
1 020
Senast: Piaff
·
Kultur Jag låste förra tråden eftersom den var uppe i 2000 inlägg men tänkte att vi kan fortsätta dela med oss av fina bilder här :) Jag börjar...
11 12 13
Svar
259
· Visningar
5 218
Senast: pepp
·
Övr. Katt Fick lite inspiration från hund och tänkte skapa en liknande tråd på katt. Här diskuteras allt som har med oseriös avel och konstiga...
2 3 4
Svar
65
· Visningar
5 784
Senast: Puffindog
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar