Födda 2013 del III

Status
Stängd för vidare inlägg.
@Verlin Haha, nja... hon verkar ju onekligen rätt helfärgad. :P

Jobbigt med Chloetta! Iska är ju lite kinkig också, även om hon oftast är snäll och har fungerat bra i nya stallet... Det blir ju så krångligt när hästen är svår för "vanliga dödliga"/alla andra att hantera. :/

Problemet är att detta inte är vanliga dödliga. De har typ 30 års erfarenhet av att ha jobbat på stuteri, det föds 5-10 föl där varje år, det står avelshingstar där. Jag fasar ju för att stå i ett vanligt stall just för att hon sköter sig exemplariskt med mig, det finns inget jag kan "träna bort" utan det är bara att hon inte sköter sig med andra. Dock tror jag att det blir skillnad när hon blir altiverad varje dag.

@Verlin
Jag känner till frustrationen när det inte är något man kan träna bort eftersom beteendet inte uppvisas mot en själv... Hoppas mer aktivering hjälper för er!

@Verlin
Jag känner till frustrationen när det inte är något man kan träna bort eftersom beteendet inte uppvisas mot en själv... Hoppas mer aktivering hjälper för er!

@CaisaLundblad ja, så mycket frustration som det skapar med dessa hästar. Just nu känns allt som att jag är en "dålig matte". Hon är ju väldigt märrig och brunstig som få just nu. Så att ens borsta är med livet som insats...

Jag skulle inte ens vilja tänka på vad som skulle hända om någon annan skulle ge sig på att leda Ricky. :nailbiting: Nu kan jag gå med honom i grimma, så länge jag har longerlinan, men tidigare var det kapson som gällde... Han är inte rädd, utan tycker det är kul att slita sig, för då får man rejsa runt och ha roligt. :cautious:

Idag var han dock ett A-barn, åkte till klubben för att träna mig själv i att backa med transport. Så Ricky fick följa med. Först var han lös på ridbanan (medan jag tränade) och åt upp gräset i kanterna (utmärkt uppgift :d) och sedan provade vi longering för första gången. Inte skoj :rage: enligt Ricky, men till sist kunde han faktiskt skritta på volt runt mig. :p

Lasta och åka är hur enkelt som helst, trots att vi åkte 2x3 h sist vi åkte iväg. Skall se om jag kan komma iväg och löshoppa någonting i höst, börjar vackla i att göra treårstest med honom, men löshoppa tycker de ju är roligt. :)

Nu har mitt lilla Lur brunstat klart så jag klättrade upp barbacka och blev runt ledd på stallbacken efter att vi hade löshoppat. Hon var så bökig att hänga på så jag hoppade upp istället. Denna hästen alltså! Ömsesidig kärlek

Lilla Blixten har i sommar hunnit med en hel massa! Han har dels varit på många utställningar, bland annat i Holland! Där han blev 3:e bästa juniorhingst i Öppen klass, på European internationals! :D
MHCE_European_International_Open_2015_Jag_och_Blixten_ska_till_Holland_pa_utstallning_D.jpg

Han har även varit med på Täby galopps temadag; A touch of the west, där amerikanska raser fick vara med. Han var med som ensam amerikansk miniatyrhäst. I tre timmar stod han snällt på läktaren och lät hundratals barn och vuxna klappa honom. Fantastiska häst! <3
På vägen hem stannade vi på Arken Zoo och vägde herrn, 107 kg! ;)
Blixten_pa_vagen_107_kg_D.jpg

Vi gick även in på Hööks och prövade grimmor. Men alla var för stora :(
fs_520257910_79070_1438717197.jpg

Han har vant sig vid träns och att bli tömkörd. Kopplade även på den tomma vagnen, så fick han testa dra den (återigen, tom) - inga som helst problem. Han har ju gått bredvid vagnen sen han var föl. Så det var inget nytt :P Min syster har gått och hållit vagnen på plats tidigare när den inte var fastspänd.
Sa_duktiiiig_Forovrigt_har_jag_kopplat_fast_tommarna_i_bade_grimma_och_bett_Han_slipper_ta_en_massa.jpg

Lilla Blixten har i sommar hunnit med en hel massa! Han har dels varit på många utställningar, bland annat i Holland! Där han blev 3:e bästa juniorhingst i Öppen klass, på European internationals! :D
MHCE_European_International_Open_2015_Jag_och_Blixten_ska_till_Holland_pa_utstallning_D.jpg

Han har även varit med på Täby galopps temadag; A touch of the west, där amerikanska raser fick vara med. Han var med som ensam amerikansk miniatyrhäst. I tre timmar stod han snällt på läktaren och lät hundratals barn och vuxna klappa honom. Fantastiska häst! <3
På vägen hem stannade vi på Arken Zoo och vägde herrn, 107 kg! ;)
Blixten_pa_vagen_107_kg_D.jpg

Vi gick även in på Hööks och prövade grimmor. Men alla var för stora :(
fs_520257910_79070_1438717197.jpg

Han har vant sig vid träns och att bli tömkörd. Kopplade även på den tomma vagnen, så fick han testa dra den (återigen, tom) - inga som helst problem. Han har ju gått bredvid vagnen sen han var föl. Så det var inget nytt :P Min syster har gått och hållit vagnen på plats tidigare när den inte var fastspänd.
Sa_duktiiiig_Forovrigt_har_jag_kopplat_fast_tommarna_i_bade_grimma_och_bett_Han_slipper_ta_en_massa.jpg
Ååh, han är bedårande. Trist nog var jag ju ( som vanligt ) på Täby när ni var där, hade ju läst i programmet att ni skull komma, OCH MISSADE ER?!

@Devinshed Du glömde nämna att han även betäckt ett sto som är konstaterad dräktig ;)

Heartbreaker som även är halvbror till Blixten har haft otur sedan han blev svensk :( När han släpptes ihop med Ove så lyckades han få en spark eller bett rätt över hasen så blev ett par veterinär besök och han fick stå på penicillin i en vecka och finadyne 1½ vecka. Efter det blev det en svampinfektion i huden som reaktion på penicillinet som nu börja försvinna då jag smörjer in honom morgon och kväll. Men han är så gott som helt bra i benet nu, man ser att han är lite stel fortfarande och lite darrig när han belastar det som mest som i snäva vändningar. Men har honom åter med Ove ett par timmar om dagen iaf. De får bara gå ihop så länge jag är där tills han är helt återställd. Har inte gett upp hoppet helt än om att kunna ha dem alla 3 ihop sedan :)

IMG_20150911_103705_zps773pxqfh.jpg

IMG_20150911_103233_zpsqs81phg9.jpg

IMG_20150929_135911_zpsraqrh1st.jpg

Ricky fick en släng av kolik inatt. Det släppte med promenader, men ifall det berodde på för lite grovfoder, så har jag ökat på till normala givan. Så nu får han 6 kg hö och 1 kg lusernpellets varje dag. Mycket nöjd kille. ;)

jag har varit lite åskådare bara på denna tråd.
Har en arabhingst på två år.
Jag blev och fundera hur mycket man ska jobba med dem?
NU är det mycket "hjärngympa", lära sig att man står still, att täcken inte dödar en, hur man går med människa. Lite longering kommer in mer och mer.
HUr mycket kan jag jobba med såna grejer per vecka. RIdning kommer vi inte att tänka på ännu men jag kanske slänger upp en sadel på skoj. :)

Ni fattar, mycket basarbete...

@Gabby_Ossi Hur går det? Klarar de andra att leda henne...? :angel:

@Devinshed Helt underbart söt ju! :love:

@MaRomer Sådär fint kan jag ju säga att min INTE går på lina, paddocken är ju det tråkigaste som existerar. :mad: Vet inte vart hon fått den attityden ifrån, vi har bara lekt i paddock innan och då har hon tyckt det varit kul. :cautious: Men jättefin pålle har du iaf!

@Habina Men fy så otäckt med kolik! Hoppas ni slipper mer av det. :S

@urkella Så söt! Hoppas ni slipper fler skador bara, uscha stackars liten. :(

@lovehorses Välkommen! Tror det är väldigt individuellt hur mycket man jobbar dem, beroende på individ och mål och sånt. :)

Igår hade Iska iaf fått prova på det där hon är tänkt att användas till: hoppning! :D :p
Knappt sett bommar förr, men hon verkar ta det mesta med ro i vanlig ordning. :grin:

Iskahopp_zpsd4luqvwk.jpg

Iskahopp2_zpsxkrgb3vz.jpg

Min lilla trollunge kan också, lite iaf. :love::love:

Tack @CaisaLundblad Jag har noll och ingen erfarenhet av kolik. Ringde vet i förtvivlan då Ricky inte åt (!) och jag trodde att han gjort illa sig i munnen. Kolik fanns inte på kartan... Men eftersom det släppte efter promenad så måste det ju ha varit det.

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Avel Vi har ingen "riktig" tråd för våra telningar från i våras och somras. Här kan vi följas åt! Min gosse efter King Olymbrio L är...
Svar
2
· Visningar
282
Senast: Hedwig
·
Avel Lite osäker om denna tråden ska ligga under avel eller dressyr. Ni som avlar dressyrhästar, jag är nyfiken på eran åsikt om hur ni...
Svar
8
· Visningar
1 022
Senast: Piaff
·
Kultur Jag låste förra tråden eftersom den var uppe i 2000 inlägg men tänkte att vi kan fortsätta dela med oss av fina bilder här :) Jag börjar...
11 12 13
Svar
259
· Visningar
5 218
Senast: pepp
·
Övr. Katt Fick lite inspiration från hund och tänkte skapa en liknande tråd på katt. Här diskuteras allt som har med oseriös avel och konstiga...
2 3 4
Svar
65
· Visningar
5 784
Senast: Puffindog
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar