Födda 2013 del III

Status
Stängd för vidare inlägg.
Då läser vi tydligen olika litteratur :) kan inte googla ett enda ställe som säger två och min erfarenhet är att det kommer till vintern, därav tränsvänjning nu och så paus före ordentlig ridning i vår då det brukar vara klart.

Mimus, så är Frans kompis, väldigt reslig i fronten så man känner sig liten bredvid.

Hollie hade fortfarande ngr bebiständer kvar i våras som 3åring, nu vet jag ej eftersom sommarvila, men hon började byta som 2 ½.

Nästa helg åker jag med Legolas på unghästbedömning, ska bli riktigt spännande :D
Tog hem honom ifrån betet igår och har idag börjat markträna; bara att gå vid sidan är svårt, eller flytta sig undan... men han är duktig och försöker att göra sitt bästa. Väldigt schyst häst & lite "lagom" känslig. Har börjat skrika lite/svara på andra hästar, vilket han inte gjort tidigare,.. börjar nog komma på att han är hingst. Min förhoppning är att han ska vara så pass schyst att han kan fortsätta vara hingst och gå in i aveln senare :) gillar stammen, lynnet och hans fantastiska rörelsemönster :D

I lördags var jag nere i Danmark och hälsade på min lilla skrutt :) Var utställning där som han var med på så passade på att åka ner då. Jäklar vilken snygg liten häst jag köpt :love: Han visste om det med då han hade hormonerna utanpå :angel: Han vann sin klass med 9878 i poäng och 82% :banana: Där emot håller jag på gräma ihjäl mig över jordbruksverkets nya regler med hästpass :mad: Med fixa ägarbytet i de amerikanska papperna och fixa svenskt tilläggsraport i hans pass samt alla avels papper i SH kommer det gå på runt 5500 :banghead: Måste även ta ut en mätman eller ställa ut honom och få papper där ifrån om hur hög han är för att passet ska va giltligt....

DSC_0959_zpssg9a6avi.jpg

DSC_0154_zpsapenopsm.jpg

DSC_0131_zpsnzpqs00p.jpg

DSC_0097_zpstyoivtzz.jpg

DSC_0082_zpssie4y1l6.jpg

kl
Har inte skrivit på länge.. Epona är på bete och växer och blir stor. Vid hemgången ska hon till stallägaren som ska förbereda för inridning nästa vår. Det känns helt stört att kalla henne svart nu för tiden, folk tittar på en som man vore galen.
o7sisw.jpg

Till @JulieChexx jag använder alltid photoshop, men har hört att Fotor ska vara bra, använde det för ca två år sedan när jag inte satt vid min egen dator :) Fin är hon i alla fall din lilla häst!

Chloetta växer och frodas, är nu 162 i mkh, går på bete men får komma in och sova 2 till 3 dagar i veckan för att gammelman på 20 år inte ska bli allt för sliten. Jag har haft med henne som handhäst/ promenerat med henne någon gång då och då samt logerat när hennes hovar varit fina och utan sprickor.

Igår hängde hon med på ridturen när min sambo red valacken, tillbaka vid stallet logerade jag några varv innan han red på banan. Då stod Chloetta med mig i mitten av banan och sov. När sambon ridit klart så bad jag honom att hålla i Chloetta så att jag kunde hänga på henne, har bara gjort det utan sadel tidigare. Jag hoppade upp och hängde, kliade henne i skänkelläget men fick sluta för att det var så skönt att hon höll på att ramla omkull ^^, Svingade över benet och satt på henne, sedan smackade jag och vi skrittade iväg, hon stannade och funderade efter några meter och efter en stund så smackade jag och tryckte med skänklarna och hon skrittade vidare. Inget konstigt med det, när jag hoppade av såg hon himla mallig ut! Av alla unghästar jag haft, både egna och de jag haft via arbete så är Chloetta fascinerande! Tror att hon tycker ridning är det mest naturliga i världen efter alla mil som handhäst! Mitt lilla FölFöl :love:

Unghästbedömning idag med Legolas och han vann sin klass 2åriga hingstar.
Fick speciellt höga poäng för karaktär och trav. Är super nöjd med honom som åkte transport första gången, stod i box bredvid ett sto och det gick bra, visade upp sig fint och var samarbetsvillig :) mycket spännande att få följa den här hästen

Tränade visning vid hand ikväll. Första gången med tränset på, det fungerade bra bortsett från att han tuggar väldigt frenetiskt på bettet. Blev bekymrad att det satt för högt, men när jag kliade honom på bringan glömde han bort sig och stod med stängd mun. ;)

1 1/2 vecka kvar, känns roligt men lite nervöst. Vill verkligen att han skall vara klass 1. Jag är för hemmablind för att kunna säga något mer än att han har ett vackert huvud och bra skritt. Slappnar han av och skrittar som hemma så är det en 9:a där. Men jag är tveksam till att han gör det på nytt ställe.

Ikväll blev det tvätt av svans. Resten av hästen får vara skitig, han är alldeles för rädd för vattenslangen för att det skall kunna bli någonting bra av ett helbad. Har bytt ut mitt novabett mot ett tredelat som han trivs bättre på. Misstänker dock att han har en vargtandsrest som spökar, försökte känna i stallet men det är svårt när han inte är stilla. ;) Snälla veterinären skall komma förbi någon dag och kika på honom för säkerhets skull.

Det blev bad på fredagen ändå. ;) Fast med vattenhink och svamp, det fungerade hyfsat. Nu har vi gott om tid på oss att träna vidare med vattenslangen nästa år.

Själv premieringen gick fantastiskt bra. Han reste lugnt, vilade i sin lånebox och skötte sig ypperligt vid visningen. Jag var nöjd med honom oavsett kritik och poäng, men de blev riktigt, riktigt bra.

150905_004_55eda5c99606ee3e81c3ab4c.jpg

150905_003_55eb48c2ddf2b3200b28407f.jpg

Nu är ju det ingen garanti för att han skulle blivit godkänd som hingst om han visades i Vetlanda nu på lördag (om vi bortser från att han är kastrerad), men det är ändå ett kvitto för mig som uppfödare att jag tänkte rätt i kombinationen av hans föräldrar. :)

Igår natt var lilla Heartbreaker på plats hemma. Resan gick super, han gick direkt in i transporten sedan stod han lugnt hela resan och åt i godan ro :love: Bekom honom inte alls heller när han fick stå ensam i stallet resten av natten. I morse släpptes han ut i hagen bredvid de andra 2 och han dansar fram när han springer :love::d Hoppas verkligen han växer sig så pass stor att han blir en lagom körhäst.
DSC_0067_zps6q8yyd7e.jpg

DSC_0138_zpsz7pgenqg.jpg

DSC_0061_zpspvdl0sxt.jpg

DSC_0097_zps2hbfmhuq.jpg

11887160_1091077967586538_410117439_n.jpg

Nu är sommaralovet slut och idag har min fått testa sadel för första gången. Det var nemas problemas, så nästa gång testar vi sadeln i trav :) Han har dessutotm växt (som jag förmodar att alla andra 2 åringar också har...;)) 161 cm är han nu. För 1 år sen var han 149 cm.

Urkella de är himla balla dina hästar. Används de nånsin som ridhästar för barn?

Peplis, han växer jämnt med Frans :) vi tränade sadel med stigbyglar under longering förra veckan. En tvärnit och stora ögon när han upptäckte stigbyglarna men sen gick det så fint så :)

Var ut till trollungen igen idag, de kom hem från betet igår. Lite tunn och valpig i kroppen, men lika underbar att ha och göra med som vanligt. :love:

P1100247%202_zpsqjv0ehk5.jpg

1%202_zpsfecugdea.jpg

2%202_zpssajqfhvh.jpg

Iska är inte så imponerad av paddocken...
9%202_zpsiqros0mi.jpg

10%202_zpsbskvuv3c.jpg

6_zpsnqupt9d6.jpg

Trodde hon var lite större, men snabbmätning landade på 158 cm i manken. Hoppas hon i alla fall blir liiiiite större än sin mor på 161. :laugh:

@CaisaLundblad vad fin hon är! Nu kan du väl inte längre gå i skimmeltankar?

Chloetta är pain in as med alla andra än mig Även om hon står på ett stuteri med bara unghästvana människor går hon på bakbenen ut till hagen. När matte kommer lunkar hon ut som en gammal arbetshäst och myser runt. Jag blir galen, man kan säga att hon är en enmanshäst

@Verlin Haha, nja... hon verkar ju onekligen rätt helfärgad. :P

Jobbigt med Chloetta! Iska är ju lite kinkig också, även om hon oftast är snäll och har fungerat bra i nya stallet... Det blir ju så krångligt när hästen är svår för "vanliga dödliga"/alla andra att hantera. :/

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Avel Vi har ingen "riktig" tråd för våra telningar från i våras och somras. Här kan vi följas åt! Min gosse efter King Olymbrio L är...
Svar
2
· Visningar
282
Senast: Hedwig
·
Avel Lite osäker om denna tråden ska ligga under avel eller dressyr. Ni som avlar dressyrhästar, jag är nyfiken på eran åsikt om hur ni...
Svar
8
· Visningar
1 022
Senast: Piaff
·
Kultur Jag låste förra tråden eftersom den var uppe i 2000 inlägg men tänkte att vi kan fortsätta dela med oss av fina bilder här :) Jag börjar...
11 12 13
Svar
259
· Visningar
5 218
Senast: pepp
·
Övr. Katt Fick lite inspiration från hund och tänkte skapa en liknande tråd på katt. Här diskuteras allt som har med oseriös avel och konstiga...
2 3 4
Svar
65
· Visningar
5 784
Senast: Puffindog
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar