Födda 2013 del III

Status
Stängd för vidare inlägg.
@nothalfbad

Vad roligt att du fortfarande följer tråden efter två år :)

Rebelle är snart två år (blir två 7:e augusti) och går på bete med sin mamma och två kompisar.
Vi gör inget alls för tillfället utan hon får växa i lugn och ro. Ibland kommer draken fram, men oftast är hon en riktigt trevlig tjej ;)
Om några veckor flyttar vi och då blir det massor nytt, bland annat båtåkning och ny flock.

dsc_0238_55affe0ce087c33cccca7bce.jpg
dsc_0186_55affe30ddf2b344058a1e6e.jpg
img_20150709_160701_55affe592a6b22615e2e3468.jpg
dsc_0154_55affe4ae087c33cc0102dc5.jpg
fb_img_1435067683670_55affe33e087c33d46befc35.jpg

Och idag anlände TRE st nya 2åringar från Irland, 1st stoooor grå hingst e. Helvellyn, 1st brunt sto e. Royal applause och 1st mbr hingst e.Bushranger. Löjligt nog så blev det så att jag som alltid 1. Fastnar lättast för ston, och 2. Alltid varit tramsigt svag för mörka skimlar föll hårdast för den mörkbruna hingsten....

Bilder kommer när jag har något vettigt att visa upp

Glömt bort detta lite.... men här är de:

World Gone Mad "Myran" (IRE) Bushranger - Fatwa/Lahib
http://stallmalmborg.se/bilder/2015-06-25 (10)X.JPG

Himalaya "Helge" (GB) Hellvelyn - Hasten/ Lear Fan
http://stallmalmborg.se/bilder/2015-06-26 (1)X.JPG

Haweswater "Heidi" (GB) Royal Applause - Critical Path/ Noverre
http://stallmalmborg.se/bilder/2015-06-25 (11)X.JPG

Alla tre är jättefina och har faktiskt hunnit med att kvala i Sverige.

Några bilder :

Helge och Myran
http://stallmalmborg.se/bilder/2015-07-16 (5).JPG

http://stallmalmborg.se/bilder/2015-07-18 (4).JPG

Heidi och Kalle
http://stallmalmborg.se/bilder/2015-07-16 (7).JPG

@nothalfbad

Vad roligt att du fortfarande följer tråden efter två år :)

Rebelle är snart två år (blir två 7:e augusti) och går på bete med sin mamma och två kompisar.
Vi gör inget alls för tillfället utan hon får växa i lugn och ro. Ibland kommer draken fram, men oftast är hon en riktigt trevlig tjej ;)
Om några veckor flyttar vi och då blir det massor nytt, bland annat båtåkning och ny flock.

dsc_0238_55affe0ce087c33cccca7bce.jpg
dsc_0186_55affe30ddf2b344058a1e6e.jpg
img_20150709_160701_55affe592a6b22615e2e3468.jpg
dsc_0154_55affe4ae087c33cc0102dc5.jpg
fb_img_1435067683670_55affe33e087c33d46befc35.jpg

Åh, tack för uppdateringen! Hon är jättefin! (gillar hennes mamma också :) ). Ser fram emot att följa er framöver!

*kl*

Kom på att det var ett bra tag sedan jag skrev något i tråden, har hänt lite saker iaf. Vi åkte ju in på återbesök i maj för att kolla upp så att alla bakterier samt att läkningsprocessen var bra - blev 3 extra besök samt ännu mera uppverkning av hoven, då bakterierna fortfarande var kvar , plus en till hov som hade blivit drabbad , så betessläpet blev fram flyttat ett par veckor, hon slapp ha på sig någon spec.sko och har har gått på bete i snart 2 månader, hovarna växer som dem ska.

Hon har växt en del i sommar, så frågan är om hon är kvar på ponny-mått , får ta och mäta henne vid installningen

Återkommer med bilder.

Ricky har varit på kollo på ridklubben i några dagar, då hans mamma varit där på ridläger. Passade på att löshoppa honom när vi ändå hade nära till ridbana. Satte successivt upp två hinder på 30 och 40 cm. Sista gången han hoppade sprang han först parallellt med serien innan han gjorde en tvär sväng runt infångaren och hoppade. :p Blir så full i skratt över den hästen, han vet precis vad det är han skall göra och gör det, men inte ett uns extra. ;) Han har verkligen blivit valack fullt ut nu...

I övrigt lekte han massor med fyraåringen som han fick gå i hage med, både brottningsmatcher och kapplöpning blev det. Nöjda och trötta hästar. :) Idag skall jag rida hem hans mamma och då får han följa med lös/som handhäst. Blir en promenad på 6 km, alldeles lagom. :D

Det blev handhäst hela vägen idag, 75 min skritt. Ricky skötte sig exemplariskt, hans mamma var däremot lite jobbig. ;) Så det blir mer jobb som handhäst framöver, han är så mycket lättare att ha med sig då än när han är lös. Även om jag kan jobba mamman mer då...

I går började Lilla Oset och hans kompis förskolan. Vi har haft enormt med mygg så jag har fått ta in den väldigt ofta på nätterna och gå med båda från sommarhagen en bit. Så de är tämligen tama och ledvana. Vi tog upp dom en och en på ridbanan, gjorde lite ledarskapsövningar, gick över bommar. Ingen gnäggade efter den andre utan båda var coola och positiva fast de var ensamma.
Vi ska hålla på nu lite 2 ggr/veckan i ett par veckor och se hur långt vi kommer. Målet är att de ska kunna longeras med sadel. Går det bra kommer jag klättra upp och sitta på min. :)

Frans har grejat med munnen ett tag, idag såg jag att han är svullen på undersidan av käken så tydligen är det tandbyte på g. Tidigt tycker jag och nya tränset får hänga oanvänt en stund.

Frans har grejat med munnen ett tag, idag såg jag att han är svullen på undersidan av käken så tydligen är det tandbyte på g. Tidigt tycker jag och nya tränset får hänga oanvänt en stund.

Fast de brukar byta när de är två år, så det låter snarare lite sent? :) Ricky har bytt sina.

Jag har fått lära mig att nya kindtänder kommer när de fyller två år. Det stämmer bra med Ricky, men han har inte haft några bekymmer vid den här tandväxlingen. Däremot var hans mamma extremt sen, hon var alltid minst ett halvår efter med tänderna, något veterinären hade lite skoj åt, då hon var så tidig i övrigt både kroppsligt och mentalt. ;)

Det tar dem några år att byta alla men 2,5 har jag hört som tidigast att det börjar men det kan säkert variera. Frans är så känslig så är väl mer att han visar obehag så pass tydligt.

Jag har inte märkt av något tandbyte på Oset. Han tycker förövrigt att jag är lite jobbig just nu. Har tränset under repgrimman när vi nu börjat förskolan. Det värsta är att när han tar upp huvudet har jag inte en chans....:cool: Men han vänjer sig. I går var tredje gången på ridbanan. Nu tog jag ut honom på lite större volt i höger, det svårare varvet. Han var rätt busig, men duktig. Hade gjord på och det brydde han sig inte om. Ikväll ska jag prova och lägga en sadel på ryggen, men för att se om den ev kommer att passa och sedan blir det en kort stund på ridbanan igen.

Det tar dem några år att byta alla men 2,5 har jag hört som tidigast att det börjar men det kan säkert variera. Frans är så känslig så är väl mer att han visar obehag så pass tydligt.

Litteraturen säger i alla fall att första beständiga kindtanden kommer när hästen är två. Självklart finns det variationer, men det är vanligast vid två års ålder. Ariel räknades som onormal då hon höll på att fälla dem som 2 ½ åring.

Då läser vi tydligen olika litteratur :) kan inte googla ett enda ställe som säger två och min erfarenhet är att det kommer till vintern, därav tränsvänjning nu och så paus före ordentlig ridning i vår då det brukar vara klart.

Mimus, så är Frans kompis, väldigt reslig i fronten så man känner sig liten bredvid.

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Avel Vi har ingen "riktig" tråd för våra telningar från i våras och somras. Här kan vi följas åt! Min gosse efter King Olymbrio L är...
Svar
2
· Visningar
282
Senast: Hedwig
·
Avel Lite osäker om denna tråden ska ligga under avel eller dressyr. Ni som avlar dressyrhästar, jag är nyfiken på eran åsikt om hur ni...
Svar
8
· Visningar
1 022
Senast: Piaff
·
Kultur Jag låste förra tråden eftersom den var uppe i 2000 inlägg men tänkte att vi kan fortsätta dela med oss av fina bilder här :) Jag börjar...
11 12 13
Svar
259
· Visningar
5 220
Senast: pepp
·
Övr. Katt Fick lite inspiration från hund och tänkte skapa en liknande tråd på katt. Här diskuteras allt som har med oseriös avel och konstiga...
2 3 4
Svar
65
· Visningar
5 784
Senast: Puffindog
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar