Födda 2013 del III

Status
Stängd för vidare inlägg.
ja herre min, om några månader ska nån sitta på den där!
From nästa vecka ska vi börja mer intensivt med tömkörning, bettvänjning osv.
Sen blir det lite paus i sept/okt när jag föder barn.

Jag har ingen aning. :angel:
Hon verkar inte skimla... hennes skimmelkompis som syns i någon av bilderna är ett år äldre. Hon själv har bara 2 lite ljusa fläckar på bogen som hon haft sen hon var liten, skulle vara det som vittnar om framtida blekning i så fall. Ingen som ser henne och inte vet att hennes mor är skimmel tänker ens tanken. :p Jag är glad så länge hon är mörk i alla fall! :love:

@Pontevecchio Jättefin, börjar se vuxen ut! :D

Men... Visst dna-testade du henne? Eller har jag drömt att vi haft den diskussionen? :crazy:

ja herre min, om några månader ska nån sitta på den där!
From nästa vecka ska vi börja mer intensivt med tömkörning, bettvänjning osv.
Sen blir det lite paus i sept/okt när jag föder barn.

Jag är rätt nöjd med att jag skall vänta ett år med Ricky. Han är helt klart inte mentalt mogen för ridning. Däremot funderar jag på om jag skall rucka på min regel att jag skall köra hästen ett år innan jag börjar insittningen, för då kommer jag få börja med insittningen om två år. :angel:

Iskas inridning kommer nog få vänta på sig ett tag till, tycker inte hon är färdig nog i kroppen än. Men jag får se hur hon ser ut till hösten, hon växer tydligen en del just nu. :)

Frasse är sen jämfört med sin mor, exgaloppören ;) Tanken är att visa honom på 3års så nu blir det tömkörning och invänjning. Sen insittning och sen i vinter/vår inridning.
Han tar det jobbet vi gjort hitills fint.

Jag velar angående treårs faktiskt... åh ena sidan vore det kul med bedömning, åh andra sidan har hon hittills alltid varit i en skittråkig växtfas på våren samt att jag tycker Balougraphs avkommor ofta sett mycket trevligare ut som 4-5åringar än som 3-åringar... Förhoppningsvis betäcks hon till våren och så kanske jag siktar på kvalitets istället om det känns befogat. BLaaah, vet inte hur jag ska göra. Det är ju en del pengar det handlar om också och en del joxxande när hon bor på annan ort osv om jag skulle visa på treårs... Nåja, det är ju ett tag kvar. :p

Det händer ofta mycket med dem under kommande vintern så bestäm inte än. Ska du betäcka hade jag dock ridit in henne i år före dess.

Jag har ingen aning. :angel:
Hon verkar inte skimla... hennes skimmelkompis som syns i någon av bilderna är ett år äldre. Hon själv har bara 2 lite ljusa fläckar på bogen som hon haft sen hon var liten, skulle vara det som vittnar om framtida blekning i så fall. Ingen som ser henne och inte vet att hennes mor är skimmel tänker ens tanken. :p Jag är glad så länge hon är mörk i alla fall! :love:
Jag också då jag tycker att hon har läckra vita tecken :D

Testade bara för e-locus, inte för skimmel... :angel:

Men då vet du ju att hon inte är fux i alla fall. ;)
Ah, ursäkta en outbildad, men betyder det att hon är svart eller brun? (Tänker att hon kan vara mööörkt brun :o)

Jag också då jag tycker att hon har läckra vita tecken :D

Ah, ursäkta en outbildad, men betyder det att hon är svart eller brun? (Tänker att hon kan vara mööörkt brun :o)

Jag delar din åsikt. ;)

Japp, hon testade eE = hon har en svart gen och en röd. Det krävs 2 röda för fux, så svart är hennes grundfärg. Men eftersom hon inte är svart utan mörkbrun har hon också minst en upplaga av agouti som begränsar det svarta till ben, man och svans. :)
Sen ser hon väldigt mörk ut på vinter och vårkanten innan hon hunnit blekna lite, men just nu är hon väldigt brun. :p
11694278_10153076453973667_1261641918_n_zpsijopmulf.jpg

Jag delar din åsikt. ;)

Japp, hon testade eE = hon har en svart gen och en röd. Det krävs 2 röda för fux, så svart är hennes grundfärg. Men eftersom hon inte är svart utan mörkbrun har hon också minst en upplaga av agouti som begränsar det svarta till ben, man och svans. :)
Sen ser hon väldigt mörk ut på vinter och vårkanten innan hon hunnit blekna lite, men just nu är hon väldigt brun. :p
11694278_10153076453973667_1261641918_n_zpsijopmulf.jpg
Är alltså en mörkbrun egentligen en svart med agouti?
Hon har en väldigt läcker brun färg tycker jag :love:

Är alltså en mörkbrun egentligen en svart med agouti?
Hon har en väldigt läcker brun färg tycker jag :love:

Antar man kan säga så? :p En mörkbrun är mörkbrun, den har svart som "grundfärg". En fux kan också ha agouti men eftersom den saknar svart syns det inte. Så jag fått lära mig i alla fall. :)
Tack, visst har hon? :love: På den bilden kan man skymta lite av det ljusa hon har på bogen också, vet inte riktigt om hon gjorde sig illa på nåt som liten eller om det är någon skum skimling... Verkar ju dock inte bredda ut sig så det vettetusan. :confused:

Antar man kan säga så? :p En mörkbrun är mörkbrun, den har svart som "grundfärg". En fux kan också ha agouti men eftersom den saknar svart syns det inte. Så jag fått lära mig i alla fall. :)
Tack, visst har hon? :love: På den bilden kan man skymta lite av det ljusa hon har på bogen också, vet inte riktigt om hon gjorde sig illa på nåt som liten eller om det är någon skum skimling... Verkar ju dock inte bredda ut sig så det vettetusan. :confused:
Får läsa på lite om hästfärger antar jag, låter intressant :)
Kanske hon är en vääldigt mörk svartskimmel? :D;)

KL

Jag har nog inte skrivit i denna tråden på över ett år! Det har ju hänt en del om man säger så ... Såhär ser min 2 åring ut i dagsläget :love:

DSC_0006.jpg

e Homme D'Honneur ue Richard Of York

I torsdags var jag ute och joggade med Ricky. Det gick över förväntan! Han var oerhört lyhörd för mitt kroppsspråk, men även rösten. Undrar var han snappat upp det? ;)

Tänkte ta tag i hans utbildning igen och börja jobba honom mer, men nu har jag lyckats stuka foten, så jag får väl titta på honom någon vecka till i hagen. Typiskt...

Jag har anmält Melinda till welsh ponnyns Riks utställning som är i augusti.
Så nu försöker jag att träna hennes trav, idag har vi provat trava över bommar för första gången. Och visst kan hon lyfta på benen! Gäller bara att hon gör det utan bommar sen också.
Vi är också ute i skogen och joggar tillsammans över stock och sten.

Två utställningar är planerade i sommar sedan blir det inridning nästa vår!
Förhoppningsvis så satsar vi på tre års test också.

Förlåt att jag hijackar er tråd ;) Men jag följde era föl i det tysta från början och jag har fått en vana att kika in lite då och då på just den här årskullen.
Är väldigt nyfiken hur det går för @Yukkan med Rebelle? Det var så himla spännande med er :)

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Avel Vi har ingen "riktig" tråd för våra telningar från i våras och somras. Här kan vi följas åt! Min gosse efter King Olymbrio L är...
Svar
2
· Visningar
282
Senast: Hedwig
·
Avel Lite osäker om denna tråden ska ligga under avel eller dressyr. Ni som avlar dressyrhästar, jag är nyfiken på eran åsikt om hur ni...
Svar
8
· Visningar
1 022
Senast: Piaff
·
Kultur Jag låste förra tråden eftersom den var uppe i 2000 inlägg men tänkte att vi kan fortsätta dela med oss av fina bilder här :) Jag börjar...
11 12 13
Svar
259
· Visningar
5 220
Senast: pepp
·
Övr. Katt Fick lite inspiration från hund och tänkte skapa en liknande tråd på katt. Här diskuteras allt som har med oseriös avel och konstiga...
2 3 4
Svar
65
· Visningar
5 784
Senast: Puffindog
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar