Födda 2013 del III

Status
Stängd för vidare inlägg.
@CaisaLundblad Vi sköt upp flytten, iom att det var Breeders denna veckan och jag tävlade både igår och idag och ändå inte skulle ha tid att hålla på så mkt med henne + att det var så fint väder sa vi att vi skulle flytta henne efter tävlingen idag. Kom dock tillbaka så sent + att jag har föreläsningar imorgon så hade inte kunnat vara med vid utsläpp så nu ska vi flytta henne imorgon eftermiddag så kan jag vara med och ta ut och in henne på tisdag iaf! :)

Idag tränade vi bara lite med släpet igen eftersom vi inte gjort det på några månader. Gick bra först och vi hade henne inne i släpet, stängde och satte fast henne och lät henne stå själv därinne några minuter. När vi backade ur gick hon lite snett så då skulle jag "bara" ta upp henne igen och backa lite rakare, då var hon trött på övningen och ville inte gå upp... :banghead: Hade hunnit bli ganska mörkt då men tror inte det var det, hon blev bara lite tjurig. Men vi stod ett tag och gick halvvägs upp och ner men till slut lät hon sig mutas med ett äpple och gick hela vägen in och backade rakt ut :up: Får se vad hon säger imorgon när vi ska iväg...

Legolas deltog i helgen på unghästchampionatet (dit kvalar topp 5, i varje ålderskategori). Efter kvalet låg han på 68,38% men nu visade han sig från sin bästa sida och hamnade på 75,92%!! och hade högst poäng av alla 2åriga hingstar för gångarter! Han slutade på en andra plats och tog silver :love:
Han blev alltså Sveriges andra bästa tvååriga hingst! (för islandshästar)

Legolas deltog i helgen på unghästchampionatet (dit kvalar topp 5, i varje ålderskategori). Efter kvalet låg han på 68,38% men nu visade han sig från sin bästa sida och hamnade på 75,92%!! och hade högst poäng av alla 2åriga hingstar för gångarter! Han slutade på en andra plats och tog silver :love:
Grattis

Wow! :banana: Så vad blir planen framöver då? :)

Fotade lite igår, han har minsann lite energi att göra av med min häst ;) Är det någon som börjat sitta på sin än?

action_5624bcea9606ee75bc76a145.jpg
¨

hostbus2_5624bdc8e087c3267ca5816f.jpg

Måste bara skryta lite om min duktiga häst :love: Har jobbat med henne i totalt 2 veckor nu, har nästan bara varit själv med förra veckan fick jag hjälp av en tjej i stallet att hålla i första gången jag skulle sitta upp och då gick vi bara ett par steg i skritt åt gången inne i vår "rundcorall" där jag har jobbat henne den mesta av tiden. Dagen efter var vi inne i ridhuset och då ledde hon mig i skritt på en liten volt i båda varven. Sedan fick hon vila från ryttare, i fredags tömkörde jag i ridhuset för första gången, i lördags löshoppade vi för första gången och i söndags fick hon vila helt.

Igår var jag ute i rundcorallen med henne igen, jag hoppade upp på henne själv för första gången och sedan både skrittade vi och travade i båda varven helt själva! Hon fattade direkt både igångsättningar, avsaktningar och styrning, hon bjuder fint och är helt cool som samtidigt väldigt lyhörd.

Har tyvärr ingen dokumentation ännu men vi ska försöka få till en filmning när vi klarar av att rida i alla gångarter löst inne i ridhuset innan hon åker hem på vila :).

Måste bara skryta lite om min duktiga häst :love: Har jobbat med henne i totalt 2 veckor nu, har nästan bara varit själv med förra veckan fick jag hjälp av en tjej i stallet att hålla i första gången jag skulle sitta upp och då gick vi bara ett par steg i skritt åt gången inne i vår "rundcorall" där jag har jobbat henne den mesta av tiden. Dagen efter var vi inne i ridhuset och då ledde hon mig i skritt på en liten volt i båda varven. Sedan fick hon vila från ryttare, i fredags tömkörde jag i ridhuset för första gången, i lördags löshoppade vi för första gången och i söndags fick hon vila helt.

Igår var jag ute i rundcorallen med henne igen, jag hoppade upp på henne själv för första gången och sedan både skrittade vi och travade i båda varven helt själva! Hon fattade direkt både igångsättningar, avsaktningar och styrning, hon bjuder fint och är helt cool som samtidigt väldigt lyhörd.

Har tyvärr ingen dokumentation ännu men vi ska försöka få till en filmning när vi klarar av att rida i alla gångarter löst inne i ridhuset innan hon åker hem på vila :).

Vad duktiga ni är, på så kort tid också! Blir mäkta imponerad, väntar med spänning på bilder!!

När du satt upp själv, gjorde du det från marken, med foten i stigbygeln eller hoppade du upp från pall/staket?

Jag har skrittat runt på Chloetta med och utan sadel 5-6 ggr, men bara när någon lett runt henne. Hon är extremt lätt i fronten och reser sig mer än gärna när hon är pigg och har lite tendens till jordtvång, så jag väntar med att rida fritt tills det gått över. Närmast ligger tömkörning ut i skogen, ska bara vänta tills älgjakten är förbi, det jagas rätt friskt i våra skogar.

Vad duktiga ni är, på så kort tid också! Blir mäkta imponerad, väntar med spänning på bilder!!

När du satt upp själv, gjorde du det från marken, med foten i stigbygeln eller hoppade du upp från pall/staket?

Jag har skrittat runt på Chloetta med och utan sadel 5-6 ggr, men bara när någon lett runt henne. Hon är extremt lätt i fronten och reser sig mer än gärna när hon är pigg och har lite tendens till jordtvång, så jag väntar med att rida fritt tills det gått över. Närmast ligger tömkörning ut i skogen, ska bara vänta tills älgjakten är förbi, det jagas rätt friskt i våra skogar.

Jag hoppar alltid upp från marken med stigybygeln, vill inte ha någon pall de kan trampa in i om de skulle ta ett steg åt sidan.

Idag tömkörde vi lite i ridhuset, tänkte prova att hoppa upp och rida lite om allt kändes bra men hon tycker fortfarande att väggarna är lite farliga så jag lade lite extra tid på att skritta runt spåret. Sedan kom någon in med en hingst och red, så kändes inte som rätt läge att sitta upp ifall något skulle hända och hon skulle komma lös ;)

Tömköra ut skulle jag dock aldrig våga mig på :angel:

Fick ett litet klipp från en stallkompis som smygfilmade uppifrån kafeterian i ridhuset idag, det var första gången vi red lösa i ridhuset, höll mig dock nere på volten. Hon ville gärna dra sig upp mot den andra hästen men hon höll sig ändå den riktningen hon skulle ;)

Åh så kul! Vad cool hon verkar vara i psyket! Själv satt jag uppe i sadeln på min för första gången igår! Nu måste jag bara få med mig en ledare till nästa gång. Känns dumt att prova skritta själv första gången ;)

Hur gör ni med sadlar till era hästar? Chloetta har haft en väldigt gammal ponnysadel (läs typ 60-tal) som jag brukar ha på alla unghästar. Den är toppen för att den inte direkt har några bomspetsar utan är ganska formbar, den har filt under och passar alla och inga hästar. Men när brukar era hästar få en "egen" sadel?

Jag skulle vilja kunna hänga med min andra häst ut i naturen när min sambo rider honom och då är ju liksom hans sadel upptagen och den gamla ponnysadeln vet jag inte om jag är så sugen på att rida allt för mycket i då den inte har några stöd och man sitter i lite uppförsbacke då den inte har några putor under sig knappt.

Frågan är ju om man ska köpa en bredare dressyrsadel och lägga en fårskinnspadd under i hopp om att hon kan ha den en tid framöver? Förr har jag alltid haft fler sadlar då jag haft fler hästar och detta har inte varit ett problem. Hur kommer ni att göra?

Fick ett par bilder på Iska skickat till mig idag. :love:
12178024_1048157751884240_1574532658_n_zps5vqewllv.jpg

12179169_1048157665217582_1197682406_n_zpsaydffa3y.jpg

Börjar nästan likna en häst den där med. :p

Vet inte riktigt hur jag ska göra med sadel faktiskt, jag har bara en men det är hennes mammas gamla tävlingssadel... Mammahästen har klotrund rygg när hon är i tävlingskondis så den tror jag inte Iska kan ha än på ett tag även om jag skulle padda upp den till skyarna. :D
Får nog försöka köpa in något billigt men som passar hyggligt tills hon ska på inridning i alla fall.

Jag sliter mitt hår över att Ricky inte vill acceptera bettet. Har provat alla olika bett jag har (mässing, nova och järn) och alla olika varianter (fasta ringar, parerstänger, rörliga ringar, tredelat eller odelat). Inget duger. Alla resulterar i att han försöker få bort bettet och gör härliga kväljande ljud. :banghead: Han har dessutom väldigt liten mun, så hans mammas 11,5-bett passar inte riktigt. SUCK!

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Avel Vi har ingen "riktig" tråd för våra telningar från i våras och somras. Här kan vi följas åt! Min gosse efter King Olymbrio L är...
Svar
2
· Visningar
280
Senast: Hedwig
·
Avel Lite osäker om denna tråden ska ligga under avel eller dressyr. Ni som avlar dressyrhästar, jag är nyfiken på eran åsikt om hur ni...
Svar
8
· Visningar
1 020
Senast: Piaff
·
Kultur Jag låste förra tråden eftersom den var uppe i 2000 inlägg men tänkte att vi kan fortsätta dela med oss av fina bilder här :) Jag börjar...
11 12 13
Svar
259
· Visningar
5 218
Senast: pepp
·
Övr. Katt Fick lite inspiration från hund och tänkte skapa en liknande tråd på katt. Här diskuteras allt som har med oseriös avel och konstiga...
2 3 4
Svar
65
· Visningar
5 784
Senast: Puffindog
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar