Födda 2013 del III

Status
Stängd för vidare inlägg.
Kurserna på strömsholm ska jag definitivt gå på har jag bestämt! Den första, den man visar hästen vid hand och genrepet.
Vi har nu ridit ut 2 gånger med sällskap i skritt och trav och 2 gånger ensamma. Galoppen får vänta till underlaget är bättre. I måndags löshoppade vi, slängde ihop en liten film med passande musik för min häst, hehe, har pållen ett Disneynamn så har den. :D
Han hoppar bättre ju högre det blir tycker jag och inställningen är helt fantastisk hos honom, nästan lite för entusiastisk, det gäller att hinna släppa också.

Fortsatte tömköra idag. Ännu bättre med styrningen, start och stopp känns riktigt bra. Men han försöker protestera ibland, bara för att... ;)

Har köpt ett micklem som vi testade idag och det var riktigt bra. Nöjd häst, även om han inte ogillade vanliga tränset heller, men framförallt nöjd matte som slapp krångla med grimma över tränset. :)

Lilla Blixten har SÅ mycket energi! Han har kört vagn, lite grann med mig i. Är så otroligt duktig och tänker helt rätt. Sänker huvudet när han drar :)
Så härjar han runt som en blådåre i hagen. Här hade han lekt, busat och retats klart med shettisen (som är lika gammal) och övergick till 7-åriga islandshästvalacken. Det är tur att han lyssnar när islänningen säger ifrån :P

Men man blir glad av att se honom ^^

2016-02-23%2016.31.20_zpswf5viu1l.jpg

Jag har börjat jobba lite med Melinda efter vinter vilan.
Vi promenerar i skogen, longering och lite allmän lydnad.
Hon var på sin första löshoppning förra veckan.
Om hon är tillräckligt förbered så ska hon visas på treårstestet.
Men framförallt allt så satsar vi på kvalitetsboken.

Tack! Har själv bara sett en Balougraphavkomma live men jag tycker min nya och den är vääldigt lika.
Så du har en 3-åring efter honom om jag förstod rätt? Finns det bilder i tråden?

Kul, då får ja hänga här och spana lite på era balougraphare.
Inte sett några live alls förutom min egna då.. så kul och se andras.

Har också en e:balougraph ue:Leuthen I men han är f.10
En riktig clown och han har bra huvud men himla massa egna ideer hur saker ska göras.

Tömkörning dag tre och Ricky betedde sig som ett proffs. :heart Så pass att han föreslog att vi skulle gå på äventyr (dsv ut från gården), men jag tycker det är bättre att vi sparar det till nästa veckas promenader + longering istället. :p

Nöjd med att kunna sluta med ett riktigt bra pass inför att han får vila några dagar. Jag tror verkligen på att jobba vidare med det här systemet, dvs göra något invant dag 1, introducera något nytt dag 2 och repetera dag 3. Så vi fortsätter så. :)

@service De verkar ha bra huvud de avkommorna iaf!
Kul! min är ju ue Balougraph men jag ser bara Balugraph i honom, inte så mycket Zaladin som är pappan. Förutom i traven.. :)

Jag velar lite fram och tillbaka om det är "värt" att visa honom. Han ska ju inte säljas och min förhoppning är ju att han ska ta mig långt på fälttävlansbanorna. :) Men som sagt, det vore en rolig grej att genomföra. För han kommer vara redo, det är jag helt säker på. Däremot har jag lite svårt att hitta medhjälpare så vi får se.

Travat i paddocken idag, bjudningen är lite ojämn men bättre ute, han är dock otroligt lydig på rösten. Nu ska vi bara galoppera ockkså. Får se om jag hinner åka till ridhuset i helgen..

frågor:
Hur länge tränar ni hästen/gång?
Nu har jag jobbat max 20 minuter på banan men som igår så kom min lilla plutt på att tömkörning är jättekul! Han skulle ha fortsatt lite till men jag vill inte trött ut honom, att det blir tråkigt senare. Han såg inte trött ut på något vis när vi sluta.
Vi skrittar på fyrkantsspåret, vänder över banan ibland och travar på volt. Så ser vår tömkörning ut. Han är pigg och glad hela tiden.
Longerar jag så är det ca 15 minuter, skritt och trav. Nu har vi börjat ha sadel på under longering.
Under longeringen så är han spänd i traven och håller huvudet högt, sänker huvudet i tömkörningen. Jag funderar på att sätta gummisnodd på honom under longeringen till att börja med. Är det för tidigt?
Jag tycker att gummisnodd är väldigt milt hjälpmedel.

frågor:
Nu har jag jobbat max 20 minuter på banan men som igår så kom min lilla plutt på att tömkörning är jättekul! Han skulle ha fortsatt lite till men jag vill inte trött ut honom, att det blir tråkigt senare. Han såg inte trött ut på något vis när vi sluta.
Vi skrittar på fyrkantsspåret, vänder över banan ibland och travar på volt. Så ser vår tömkörning ut. Han är pigg och glad hela tiden.
Longerar jag så är det ca 15 minuter, skritt och trav. Nu har vi börjat ha sadel på under longering.
Under longeringen så är han spänd i traven och håller huvudet högt, sänker huvudet i tömkörningen. Jag funderar på att sätta gummisnodd på honom under longeringen till att börja med. Är det för tidigt?

Jag hade inte longerat med gummisnodd. Men sen så är jag ganska rabiat anti-inspänning. Om han spänner sig i traven under longering så skulle jag börja i den änden, jag gissar att han har svårt att hålla balans på volt och därför håller huvudet högt, jag hade inte tvingat ner huvudet i det läget. Longerat långsamt så att han orkar balansera sig.

frågor:

Jag försöker jobba korta pass men samtidigt sluta när hästen är duktig, så om det trasslar så blir det lite längre tid. Tex hamnade vi i lite olika situationer i tisdags (bland annat kom brevbäraren och pratade en stund) så vi höll på i 30 min, vilket jag tycker är för länge och märkte på Ricky när vi gick hem sista biten att han var lite trött. Onsdag och torsdag blev passen 10-15 min, vilket är bättre då han fortfarande vill mer när vi avslutar.

Nästa vecka när det blir longering kommer det att bli längre pass, eftersom det tar ungefär 5-10 min att gå till min "ridbana". Kommer att longera i kanske 5-10 min på plats och sedan gå hem igen. Dock kommer jag testa att släppa lös honom först, så det blir några minuter med bus också. Vilket han kan behöva, min vinterhage är lite för kuperad för att man ska kunna tokrusa fram och tillbaka...

Jag hade inte satt på några hjälptyglar, det kommer bara göra att han är spänd men med huvudet längre ned.

frågor:

Om han går bättre i tömkörningen så hade jag tömkörd på volt istället för att longera. Ser ingen anledning att "arbeta" hästen i longen, särskilt om den inte går i balans, det sliter mer än det gynnar.

Många unga hästar är entusiastiska och ambitiösa, det gäller att inte träna dem för mycket även om de tycker att det är roligt. Man kan få bakslag med en häst som blivit övertränad och det tar tid att komma tillbaka. Jag vet av egen erfarenhet då jag gjorde det misstaget med den första som jag körde in.

Håller med om att hjälptyglar inte är rätt i detta skede. Han behöver kunna ha sin hals där han vill för sin balans skull. Min erfarenhet är att de hittar balansen av sig själva när de orkar arbeta i rätt form.

Tack för svar!
Ja man blir ju lätt ivrig i vissa lägen. Jag Longerar inte så mycket. Vill få in det i vana och nu gör jag det när det är sadelvänjning på gång. Då kan han springa lite om han känner för det. Annars tömkörjag på volt vilket han funderar bättre på har jag märkt.
Slopar inspänning av de slag!

Idag har jag skrittat min stjärna för första gången! :love::love:
Har tidigare bara hängt på henne med sadel men idag satte jag mig upp och hon skötte sig toppen. :bump::banana:

Jag har skrittat ut på Chloetta nu ett par gånger i sällskap av tvåbening om något oplanerat inträffar och tänkte göra det ett par gånger till. För övrigt så tänkte jag hinna med lösgalopp för konditionens skull och ridning någon gång till hemma på banan ett par var för att sedan bege mig till ridhuset och rida ca 5 gånger under mars månad, förhoppningsvis så är vi färdiga för det som krävs för treås efter det.

Vår första öronbild :love::love::love: samma öron som pappa A-Dur
12751072_944972332238993_1938767821_n.jpg

Jag undviker inspänning för jag vill inte lära hästen att Backa av från bettet.

Frans har löshoppats en gång, han yrde mest runt. Nästa gång var han tyvärr tjock i ett bakben så fick stanna hemma. Det har skönt nog gått över nu iaf (svullnaden).

Annars har jag kapat manen på honom, börjar bli stor pojke!

Jag och pojkvännen var tvungna att dra ut en tand på Allan igår. Han kom in från hagen blödande i munnen och joxade med tungan. Tredje framtanden som gått nu.. Måste ha fastnat i någon hagkompis täcke eller i termobaren för tanden hade gått sönder och tryckts in i tadköttet. Usch vad ont han hade men så himla snäll.
Så fort vi fick bort den kunde han äta och var sitt vanliga jag men jag ska boka tid på kliniken för tandkoll i vekckan för säkerhets skull... Misstänker att en del av roten sitter kvar..
Har ju reservation på framtänderna ända tills hans permanenta kommit ut och jag gör en ny besiktning. Han hadee ju blviit av med två framtänder redan innan vi köpte honom. Är ju inte lidande av det men försäkringsbolaget såg sin chans. Skulle inte skickat in besiktningsintyg till dem. Man behövde inte ens ett intyg om de var under tre men jag skickade in det ändå eftersom hans anmärkningar inte hade betydelse för hans användingsområde enligt vet. Suck. Men men. Tur att vi fick bort den. Nu har han inte många framtänder kvar.

@Estivuz Men usch då! Stackars! Vilken tur att ni kunde dra ut den! Och surt med reservationen. :( Hoppas ni fick ut allt ändå!

@Verlin Åhhh, jag är så avis på er som fått rida på era! Jag har avvaktat, hon har ju haft en tjej (som är lättare och kortare än mig) på ryggen ett par gånger och snart ska väl jag studsa upp också... :D

Jag var och hälsade på trollet idag! :love:
P1130454_zps5ksrolla.jpg

6ad61e9d-c659-4c84-b5e2-678321991800_zpstvs0j9dw.jpg

Hon har vilat de senaste 2 månaderna, så vi lekte lite på ridbanan för att se om hon kom ihåg nåt. Och hon skötte sig hur bra som helst! :love:

f7177846-071d-40b5-be89-aa400e95e398_zpstfczzz7a.jpg

c26106d7-f383-4b21-9005-4e2ad9d0cf59_zpsn9jery0o.jpg

Men busade såklart till det lite också, var ju roooooligt att göra nåt igen!
P1130318_zpswcilhpym.jpg

P1130329_zpsnzewccmz.jpg

P1130337_zpsn0dc7siz.jpg

Hemskt nöjd med uppmärksamhet tror jag:
P1130419_zpsnfboeiuv.jpg

d6f07193-ec19-425a-b3e1-1d0eca36f9a6_zpsvljbihhx.jpg

Jag har bestämt mig för att sikta mot treårs ändå. Jag tror inte jag kommer ha möjlighet att visa på kvalitets framöver så det får bli så. Kommer inte stressa för att hon ska vara färdig att gå ridprov dock, är hon det så är hon det annars är det inte hela världen. :D

Idag gick vi till "ridbanan" för lite bus följt av longering. Han skötte sig superbra! Longerade bara i vänster varv då det var länge sedan vi longerade, men han har helt klart förstått både rösthjälper och pisken. :heart

Fångade honom på bild när han busade också. Han är lite speciell... :angel:

Massor med snö!
160229_003_56d47907e087c34218b4761a.jpg

Inte nudda marken. :o
160229_001_56d479022a6b226943044669.jpg

Mot matte (läs godiset)! :love:
160229_002_56d47905e087c32f51869137.jpg

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Avel Vi har ingen "riktig" tråd för våra telningar från i våras och somras. Här kan vi följas åt! Min gosse efter King Olymbrio L är...
Svar
2
· Visningar
280
Senast: Hedwig
·
Avel Lite osäker om denna tråden ska ligga under avel eller dressyr. Ni som avlar dressyrhästar, jag är nyfiken på eran åsikt om hur ni...
Svar
8
· Visningar
1 020
Senast: Piaff
·
Kultur Jag låste förra tråden eftersom den var uppe i 2000 inlägg men tänkte att vi kan fortsätta dela med oss av fina bilder här :) Jag börjar...
11 12 13
Svar
259
· Visningar
5 204
Senast: pepp
·
Övr. Katt Fick lite inspiration från hund och tänkte skapa en liknande tråd på katt. Här diskuteras allt som har med oseriös avel och konstiga...
2 3 4
Svar
65
· Visningar
5 783
Senast: Puffindog
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

• Vilket är ert favoritgodis?
  • Sytråden del 4
  • Valet i USA