Födda 2013 del III

Status
Stängd för vidare inlägg.
Tömkörde idag, första gången någonsin till ridbanan istället för att bara gå runt gården. Det var spännande. ;) Mkt duktig rakt igenom, speciellt när vi hade sällskap av grannens lösa hund. :p

@skorpannorpan Vad fin hon är! Kul nu när det börjar bli häst av våra småttingar! :love:
Men... "lilla tjej"? Tycker hon ser rätt stor ut! :p (Kanske bara för att Iska är så liten... Hon som såg ut att bli så stor när hon var föl, tror inte hon vuxit över 160 än ens :o )

Jättefin häst! Väl framme precis som Verlin säger så känner jag mig också lite stressad inför ridprovet.. Men vi kör igång igen snart och ska väl hinna ikapp på två månader. :)
Min står på box just nu med hovböld. Han tar det hela med ro som tur är. Hoppas han kan gå ut i hagen om ett par dagar.

Tack alla :-) Hon är faktiskt inte jättestor, typ 165 kanske. Men hon ser stor ut då hon är väldigt högrest. Framåtbjudningen är väl inte det som kommer det bli det svåra med den damen ;-) Just nu har hon gott och väl 50 kg att bulka upp innan jag överhuvudtaget tänker visa henne, så jag hoppas hon har lite av sin mors ämnesomsättning och börjar plantera lite mage snart!

Efter att ha sett långt mer än 500 treårstest måste jag säga att ridprovet är det man ska vara minst orolig för. De svårigheter jag sett mest av är vid visningen för hand.

- man får inte upp hästen i galopp
- man får inte hästen att galoppera åt båda varven
- man får inte hästen att galoppera genom hörn
- man kan inte fånga hästen
- man får inte hästen att hoppa
- man får inte hästen att stå still vid uppställning
- man får inte hästen att trava vid hand
- visaren orkar inte springa tillräckligt fort med hästen

Mitt råd är att titta på filmer hur en visning går till och sedan öva en hel visning. Lär hästen att det går att galoppera i båda varven men att det bara går att hoppa åt ett håll.

@Görel jag håller på att träna på det där andra. Framförallt konditionsträna med lösgalopp. Däremot så är hon väldigt vinglig i ridningen och slår bakut som bara f*n i galoppen. Men det känns bra att du är lugnande.

@Görel jag håller på att träna på det där andra. Framförallt konditionsträna med lösgalopp. Däremot så är hon väldigt vinglig i ridningen och slår bakut som bara f*n i galoppen. Men det känns bra att du är lugnande.

Vinglig och att slå bakut är okej, det som gäller är att klara av att rida hästen i alla tre gångarterna i båda varven. Du blir godkänd även om hästen drar iväg i värsta bockserien, men du blir det inte om du inte lyckas få hästen att fatta båda galopperna.

@Görel Så själva ridprovet är egentligen inte mer än att få hästen att skritta, trava och galoppera i båda varven och kanske kunna styra och stanna hyfsat?
Kikat lite på bruksprovet och blev lite inspirerad att visa när en gul Zaladin-avkomma blev godkänd. :)
1,5 vecka till får han vila. Växt på höjden har han gjort också och mäter just nu 170. Men fortfarande lite ranglig. Tycker inte riktigt han tar sig trots all mat han får men det blir nog bättre när gräset kommer.

Nu har min lilla gosse fått skor och vi har ridit 3:e ridpasset för i år. Emellanåt får jag en riktigt bra känsla! :)
7_56e5b17f9606ee22e8c7d401.jpg

Vi har varit iväg på läshoppning, åker endast på arrangerade där det finns tränare tillhanda. Frans skötte sig fint! Varit uppe och travat på lina igen men är inte så nervös för ridprovet, tror inte han får diplom och då är det inget krav.

Lösgalopen är ett större problem, han är väldigt svag i ena varvet och korsar gärna.
Tänker lösgalopp och att han ska få börja följa med som handhäst för att stärka sig.

@Pontevecchio Kul att han sköter löshoppningen fint!
Iska är också svag i ena varvet, hon korsar visserligen sällan av vad jag sett men hon har det lite besvärligt i det varvet.
Så det är ungefär liknande träning för henne på schemat. Hon fick skor fram här om dagen också, sköter sig så bra och är så positiv till aktivering. :love:

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Avel Vi har ingen "riktig" tråd för våra telningar från i våras och somras. Här kan vi följas åt! Min gosse efter King Olymbrio L är...
Svar
2
· Visningar
280
Senast: Hedwig
·
Avel Lite osäker om denna tråden ska ligga under avel eller dressyr. Ni som avlar dressyrhästar, jag är nyfiken på eran åsikt om hur ni...
Svar
8
· Visningar
1 020
Senast: Piaff
·
Kultur Jag låste förra tråden eftersom den var uppe i 2000 inlägg men tänkte att vi kan fortsätta dela med oss av fina bilder här :) Jag börjar...
11 12 13
Svar
259
· Visningar
5 202
Senast: pepp
·
Övr. Katt Fick lite inspiration från hund och tänkte skapa en liknande tråd på katt. Här diskuteras allt som har med oseriös avel och konstiga...
2 3 4
Svar
65
· Visningar
5 783
Senast: Puffindog
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

• Vad gör vi? Del CCVII
  • Värma spenat?
  • Svensk politik nr 3