Födda 2013 del III

Status
Stängd för vidare inlägg.
Bildbomb!

Vi tog en skogspromenad igår och övade även lite på att stå still och trava för hand.
Ni kanske förstår varför han kallas Älgen just nu? :p Kolla in öronen dessutom! :D Men han har växt på höjden och även fått lite längd på halsen. Vräker i honom mat men han känns som sagt fortfarande lite tunn.

Idag fick Ricky träffa veterinären. Vet inte om jag nämnt det, men han klöv en framtand för ett par månader sedan. Nu när vår tandveterinär var i krokarna så fick hon komma och plocka ut de delar som var kvar. Såg inte ut som permanenttanden under var skadad, så jag hoppas verkligen den kommer upp fint om ett tag...

I övrigt fick han beröm för bra hull, så nu kan jag äntligen sluta banta honom. :banana:

Idag promenerade jag med Ricky igen. Micklemtränset och longerlina för säkerhets skull, men han är så enkel och följsam när vi går. :love: Så jag behöver egentligen jobba med mig själv, jag litar inte på att han ska vara snäll och uppföra sig, när han helt klart är enormt snäll och väluppfostrad. :banghead: Vet inte hur jag ska komma ur den mentala förväntningen jag har på bråk och bus. :(

En fråga till er alla angående treårstestet? Inte måste jag väl lösa licens för 300 spänn för en treåring för att visa den på treårs? Verkar ju helt befängt. Ungefär som att jag skulle behöva lösa endagslicens för att visa hästar på treårstest? Som om det inte är dyrt nog när man måste vara plusmedlem i SWB och en ganska så saftig anmälningsavgift till själva visningen. :confused::crazy:

Jag har haft ut veterinären och gjort mig av med en helt felaktig reservation som Sveland satte på min pålle när jag köpte honom som tvååring. Tur att det gick att bli av med den men lite surt med 850 spänn i veterinärkostnad för att böja ett bakben och se hästen trava 10 meter fram och tillbaka... Men men.
Idag visade Allan riktiga race-takter i hagen och han kommer ju inte riktigt inärheten av mitt förra fullblods snabbhet men den vägvinnande galoppen finns där.
Promenerade bara idag, imorgon ska vi ut och galoppera för första gången hade jag tänkt!:banana:

En fråga till er alla angående treårstestet? Inte måste jag väl lösa licens för 300 spänn för en treåring för att visa den på treårs? Verkar ju helt befängt. Ungefär som att jag skulle behöva lösa endagslicens för att visa hästar på treårstest? Som om det inte är dyrt nog när man måste vara plusmedlem i SWB och en ganska så saftig anmälningsavgift till själva visningen. :confused::crazy:

Jag har haft ut veterinären och gjort mig av med en helt felaktig reservation som Sveland satte på min pålle när jag köpte honom som tvååring. Tur att det gick att bli av med den men lite surt med 850 spänn i veterinärkostnad för att böja ett bakben och se hästen trava 10 meter fram och tillbaka... Men men.
Idag visade Allan riktiga race-takter i hagen och han kommer ju inte riktigt inärheten av mitt förra fullblods snabbhet men den vägvinnande galoppen finns där.
Promenerade bara idag, imorgon ska vi ut och galoppera för första gången hade jag tänkt!:banana:

Du behöver ingen licens och du behöver inte vara plusmedlem. Det räcker med att vara vanlig medlem

Bra att man slapp licensbiten! Jag blandade visst ihop plus och aktiv medlem. De har ju tre sorters medlemsskap... Allt är fixat och pengar inne på TDB. :)

Glömt bort den här tråden :o

Här börjar det dra ihop sig för test, 2 veckor kvar drygt. Det ska bli jättespännande att se vad han får för poäng! Dock är han lite känslig och spänner sig lätt så det är mycket möjligt att han inte visar upp sitt bästa. Vi har iaf varit och löshoppat i visningsridhuset en gång och åker förmodligen en gång till nästa vecka.

Bild från när vi var på annat ställe och löshoppade för några veckor sedan.
9C624DD9-C44D-4166-8745-3C5B6F49B96B_zps4kfi2cie.jpg

@Equilina vilken stilig! Hoppas testet går bra och han inte blir för spänd. Var visar du?

Ja, han har en väldigt trevlig uppsyn :love:
Flyinge 29/4.
Alltså, jag har inga planer på att sälja honom eller ta fler föl på stoet så det är inte hela världen om han spänner till, men det är så klart roligare om han får visa sitt allra bästa :)

Här är allt som fastnade på film från löshoppningen, var visst inte så många språng iaf, fattas ganska mycket på mitten, vi gick inte direkt från bommar på marken till den höjden ;) tror det är 5e eller 6e rundan från att vi lade upp hinder som är den första som är med på filmen.

Anmält och klart! :banana:Strömsholm 22 maj. Nu räknar jag även min häst som inriden då vi nu även ridit ut på egen hand i alla gångarter. Jag är så lyrisk över vilken ridkänsla jag får på honom trots hans ringa ålder och hoppas verkligen jag kan förvalta honom rätt.
Nu vill man ju bara rida rida rida!! Men jag tänkte inte rida någonting nu egentligen förrän strax före testet. Vi kör på med löshoppning, tömkörning, promenader i skog och mark och träning för visningen vid hand.
Jag har ställt frågan till SWB om det är okej att jag rider och visar honom i skritt och uppställd och sedan byter till annan löpare när det är dags för traven då jag stukat foten väldigt illa så ledbandet är nästan helt av. Och i ärlighetens namn så tycker jag det är svårt att hänga med i hans trav till fots även utan stukning. :o
Så blir troligtvis min långa pojkvän som får stå för den biten. Om han kan lära sig det. Annars får jag hitta plan b.

Vi är anmälda till den 21 på strömsholm. Var där och provhoppade igår, idag visningsträning. Just nu är styrkorna skritt, trav och teknik bak vid hoppning.
Galoppen spänner han gärna till i och han är fortfarande mycket bebis i looken.
Slarvar fram emellanåt vid hoppningen.

Inte riktigt inriden än, ska löshoppa nån gång till också.

Gissa vem som ridit på sin trollunge första gången då?
...
JAG!! :D :D

4ac57527-ac01-41f5-bc7a-b8a65c04bec2_zpsygh68ufs.jpg

93774843-ac30-43e3-9ade-5b011fd46cb8_zpse2zfnrx1.jpg

:love::love::love::love:
Snälla, fina lilla trollunge alltså! Bäst i världen och så enkel.
En mindre pilot har ridit henne i alla gångarter och utan lina, det blåste på rätt bra när jag var ute och trollet verkade vara på bockhumör och med dagens underlag så... ja. :p
Och precis som sin mor känns hon inte alls så liten som hon ser ut att vara.

491f7df6-58db-496b-98ec-2c751f1850c5_zpswl2fx7vc.jpg

64d80ffb-2214-421e-a9b7-1927ec89b5f1_zpsfd0uqc5k.jpg

8386c485-2760-4e86-ba4f-9255adbf4cc4_zpss10uca07.jpg

69d4a2b2-8dff-4e55-986c-339c25dc266f_zpsttzfuazq.jpg

:love::love:

Vi mätte henne till 161, men hon stod inte optimalt och mätutrustningen var inte optimal... Men hon är därikring i alla fall och växer fortfarande.
Jag har anmält oss till Plönninge 25 Maj. Med rätt mycket ångest, befarar rätt kassa poäng på benen vilket såklart är tråkigt när hon hade högst betyg på dem (och typ) som föl. :( Men treårstestet känns som en kul grej, jag trodde aldrig hon skulle bli bland dem bästa ändå. :p
Ska dessutom visa henne själv visar det sig, jag kan ju springa både snabbt och långt. :angel:

Vad är det för problem med benen? Så roligt att du ridit, våra fina småttingar :love:

Någon gång efter hon fyllt ett började hon bli kohasig (tror jag, jag är inte fantastisk på exteriöra avvikelser men lite krokig iaf), hon rätar upp sig en del i växtperioder där hon breddar sig men lika fin som hon var när hon var liten har jag inte sett henne på länge. Även lite vek i framkotorna inbillar jag mig. Jag vet inte hur illa som är illa, och jag är i regel pessimistisk så det är väl möjligt att jag tycker det är värre än det är. Men då får det hellre bli en trevlig överraskning än en kalldusch. :p

Det var helt fantastiskt att rida på henne! Tror hon kommer utvecklas till precis min sorts häst, både typmässigt och ridmässigt. :love: Blinkade inte ens när min kompis hissade upp mig i sadeln, och hon har inte haft pilot många gånger. Är så sjukt glad i den här hästen alltså, vilken jackpot! :heart
Hur går det med Frans inridning?
Jag tror vi ska på genrep och löshoppa inför domare i början av maj, kan vara en idé att hon får vara i ridhuset en gång innan dagen D även om hon brukar vara rätt cool. :)

Frans har löshoppats 5 ggr i vinter, ska försöka få in några ggr till.
Inridningen går långsamt Caisa, vi har varit hos tandläkaren och lagt tiden på löshoppning och visningsträning.

Vi löshoppar en gång i veckan, börjar bli lite nojig dock att vi inte kommit upp på visnings(max)höjd än :nailbiting:. Om knappt två veckor är det genrep på visningsstället, men vi hinner nog med ett par gånger efter det också.

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Avel Vi har ingen "riktig" tråd för våra telningar från i våras och somras. Här kan vi följas åt! Min gosse efter King Olymbrio L är...
Svar
2
· Visningar
280
Senast: Hedwig
·
Avel Lite osäker om denna tråden ska ligga under avel eller dressyr. Ni som avlar dressyrhästar, jag är nyfiken på eran åsikt om hur ni...
Svar
8
· Visningar
1 020
Senast: Piaff
·
Kultur Jag låste förra tråden eftersom den var uppe i 2000 inlägg men tänkte att vi kan fortsätta dela med oss av fina bilder här :) Jag börjar...
11 12 13
Svar
252
· Visningar
5 184
Senast: pepp
·
Övr. Katt Fick lite inspiration från hund och tänkte skapa en liknande tråd på katt. Här diskuteras allt som har med oseriös avel och konstiga...
2 3 4
Svar
65
· Visningar
5 783
Senast: Puffindog
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar