Födda 2013 del III

Status
Stängd för vidare inlägg.
Jag har beslutat att inte visa Melinda på treårstestet nu i vår. Hon är inte färdig för det ännu.
Men hoppas det blir treårstest (för ponny) i höst någonstans i närheten. Då hinner vi träna lite mer.:)
20160414_190701_zpsjazq33nq.jpg

Hoppningen är hennes svaga punkt, men sist vi hoppade så började hon förstå grejen.:D

Iska har löshoppats 3-4 gånger. När hon hoppade ett lösstående hinder på banan på eget initiativ flera gånger när de skulle träna lösgalopp med henne bad jag dem sluta löshoppa henne i paddocken. Känns inte som något jättekliv att börja hoppa staketet också då. Hon verkar ha fattat vad det går ut på, och tar maxhöjden utan problem. Enda problemet är att det går lite för fort, speciellt när hindren inte är så höga... :cautious:
Så då blir det hoppning en gång till på genrepet, verkar det behövas tränas mer får vi titta på det då.

Jag blir tokig på mig själv... Jag kommer inte igång med Ricky. Nu kan jag inte ens skylla på halt underlag längre. :meh: Ricky själv vilar sig i form, han har vuxit rejält och är nu lika stor som sin mamma. :banghead:

160423_571c8fa5e087c354f86997b6.jpg

Vi fortsätter förbereda oss för 3 årstest. Har stallat upp honom vid ridhus så vi kan träna ordentligt och så han hinner äta upp sig lite. Har ridit ca 7 pass sedan han stallades in och han utvecklas fint. En liten filmsnutt från igår när vi travar ute på grusvägen.

Idag har vi genrepat (test på fredag :nailbiting:). Jag tycker han känns väl förberedd och ser fram emot att få visa upp honom!
E6F699CE-FFC1-494F-98AA-ED645BE85C0F_zpsg289lg24.jpg

Ang löshoppningen, vi har väl varit iväg ungefär 10 gånger totalt på tre olika ställen, inkl visningsstället. Sen har han traskat över sockerbitar på ridbanan och stockar i hagen men det räknar jag inte.

@Habina Du får lägga in det i schemat? Typ som med ett jobb? :angel:

@_Peplis_ Kul med ridning! Ser fint ut! Iska är visserligen riden i alla gångarter men jag planerar inte att göra ridprovet. Skulle också vilja ha ridhus att träna i. :p

@Equilina Han är verkligen himla stilig... :d Håller tummarna för er på fredag! :D

(sen glömde jag bort att Iska löshoppades ett par gånger i höstas också, så är väl snarare... 5-6 gånger iaf utöver de gånger hon skuttat över bommar på banan tidigare. :) )

@CaisaLundblad Det hade kanske fungerat, om jag inte är så mycket känslomänniska just nu. Så även om jag planerar in det, så riskerar jag att vara på dåligt humör just den dagen, så vi bråkar och då är det bättre att han får gå i hagen. Men jag skulle kunna prova att ha Ricky-veckor och Ariel-veckor. För som det varit nu har jag använt min ork till att rida Ariel och då är orken slut när det är dags för Ricky. :crazy:

@Habina Åhå, jag förstår! Nä, då är det bättre att ta dem när man kan vara på gott humör helt klart. :)
Hoppas olika veckor blir superbra! Har han vuxit mycket på sistone har det nog inte gått någon nöd på honom heller. :)

@Habina Du får lägga in det i schemat? Typ som med ett jobb? :angel:

@_Peplis_ Kul med ridning! Ser fint ut! Iska är visserligen riden i alla gångarter men jag planerar inte att göra ridprovet. Skulle också vilja ha ridhus att träna i. :p

@Equilina Han är verkligen himla stilig... :d Håller tummarna för er på fredag! :D

(sen glömde jag bort att Iska löshoppades ett par gånger i höstas också, så är väl snarare... 5-6 gånger iaf utöver de gånger hon skuttat över bommar på banan tidigare. :) )

Ja, han borde få bra poäng på både typ och HHB. Lite brett ansatt hals kanske men det brukar ändå vara en fördel (jämfört med motsatsen) i ridningen.

Angående ridprovet, du som har sto borde verkligen göra det. Det krävs inte mycket mer än att de är hyfsat styrbara och samarbetsvilliga.

Ja, han borde få bra poäng på både typ och HHB. Lite brett ansatt hals kanske men det brukar ändå vara en fördel (jämfört med motsatsen) i ridningen.

Angående ridprovet, du som har sto borde verkligen göra det. Det krävs inte mycket mer än att de är hyfsat styrbara och samarbetsvilliga.

Tror jag med! Jättefin! :)

Mja, hon är samarbetsvillig men inte så styrbar än. Sen ska hon inte betäckas nu, jag har inte ekonomin och övriga intressenter har fått hästar från annat håll. Blir hon klass 1 duger väl tävlingsmeriter som stand in för ridprov om jag förstått det rätt gällande eventuella stimulanspaket?

Tror jag med! Jättefin! :)

Mja, hon är samarbetsvillig men inte så styrbar än. Sen ska hon inte betäckas nu, jag har inte ekonomin och övriga intressenter har fått hästar från annat håll. Blir hon klass 1 duger väl tävlingsmeriter som stand in för ridprov om jag förstått det rätt gällande eventuella stimulanspaket?

Ja, men tänk OM hon blir skadad och aldrig kommer ut på banan, då hade de där minutrarna på testet varit värdefulla
Styrbar som i kan gå längs spåret och byta varv på valfritt sätt, inga volter eller så.

Ja, men tänk OM hon blir skadad och aldrig kommer ut på banan, då hade de där minutrarna på testet varit värdefulla
Styrbar som i kan gå längs spåret och byta varv på valfritt sätt, inga volter eller så.

Well, ja, det hade såklart varit surt. :p
Jag vet faktiskt inte om hon kan det, jag har själv bara suttit på henne på lina en gång och bara sett filmsnuttar från när den andra tjejen ridit henne. Hade jag haft möjlighet att faktiskt vara där och rida nån gång i veckan så hade det löst sig utan problem men ja... Vi får se, har ändå en månad kvar och Trollet är väldigt lättlärd och enkel i grunden. :)

Så återvände vintern till oss, fast jag trodde jag äntligen skulle komma iväg till ridbana med Ricky. Så vi vilar vidare. :meh: Kan bjuda på en härlig bildserie när Ricky mot sin vilja fick täcke på sig, eftersom det snöade blötsnö på tvären och det tyckte jag var lite otrevligt.

160425_001_571f3365e087c3555d25d0a4.jpg

160425_002_571f33682a6b22a066901d9a.jpg

160425_003_571f336addf2b3713aade501.jpg

Vi är inte heller på Max, 120 sist men utan problem så handlar mest om dagsform känner jag. Han är superkänslig och lite för påverkbar.

Släpar med honom som handhäst när jag rider mamman, funkar kalas men är tröööött kille på hemvägen.

Hur kohasig är hon? Det behöver inte vara så allvarligt, du inbillar dig förhoppningsvis att det är värre än det egentligen är som sagt. :) Jag tror min kommer få nedslag på frambenen och påp gränsen till att de tycker kotorna är veka och de bedömningar jag sett så verkar det vara mer fokus på frambenen. Men samtidigt har jag sett hästar med hängande knän, inåttåade m.m som fått 7 på benen vilket för mig är svårt att förstå. Jag är ingen exteriördomare men man lär ju sig en del om benställningar när man är ute och skor.
Ska bli intressant vad de säger i övrigt om min pålle. Traven kommer jag tyvärr nog bli besviken på poängmässigt. Både jag och uppfödarn är ju partiska men han har en bra trav men det kanske bara är vi. :o. Han hoppar också med otrolig vilja och spänst och nu tycker jag halsen växt ut och han är mer proportionelig. Jag rider inget nu före testet 22 maj., bara checkar av ridningen någon vecka innan,
Vi tog träckprov och han hade mer än 1500 epg lilla blodmasken så det känns bra att han blev avmaskad häromdagen också.
Har äntligen hittat en snäll Strömsholmselv som kanm springa med honom. Insåg att jag inte kan lära upp pojkvännen så snabbt... Min fot är ju körd så jag kan knappt jogga med honom :(
En liten oredigerad film från tömkörning igår (Svårt när man håller i tömmarna :angel:) Han var lite segare än vanligt men gör fortfarnade allt jag säger på kommando och det är väldigt praktiskt med en häst som faktiskt stannar när man säger haaalt.

Torsdag blir det löshoppning på Strömsholm och idag ska få skor för första gången:banana::bump:

Kunde iaf lastträna igår, var ju sju månader sedan vi åkte någonstans sist, så det är skönt att checka av läget utan att vi faktiskt ska åka iväg. Han nästan sprang uppför rampen och ville som vanligt inte rygga ut igen. För det fanns ju mat där framme. ;)

Så jag måste vara noga med att ta bort hösilagepåsen innan jag ber honom rygga ut. :rofl:

@Estivuz Jag vet inte riktigt, jag är som sagt dålig på att bedöma det och det beror på växtperioden. :p Ibland ser hon helt okej ut, ibland inte... O_o :cautious:
Jag tror de bedömer fram-/bakben lika hårt, men att vissa kombinationer av avvikelser anses värre än andra, så om en häst "bara" är intåad behöver det inte betyda en poäng mindre än 7 om avvikelsen inte är grov eller i kombination med... jag vet inte, parallellförskjutning? :p
Det är uppfattningen jag fått av alla timmars treårstest jag gått igenom på youtube senaste månaden i alla fall. :D Nån som vet får gärna rätta mig om jag är heltokigt ute.

Vad väldresserad din pålle är, min brukar ha en del egenheter för sig. :D Och skönt du hittade någon som kunde springa med honom! Jag ska damma av mina kunskaper från när jag gick hästskötarutbildningen på Strömsholm för sisådär... 5 år sen? Och hoppas Trollet springer lika snällt för hand på bortaplan som hemma... :angel:

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Avel Vi har ingen "riktig" tråd för våra telningar från i våras och somras. Här kan vi följas åt! Min gosse efter King Olymbrio L är...
Svar
2
· Visningar
280
Senast: Hedwig
·
Avel Lite osäker om denna tråden ska ligga under avel eller dressyr. Ni som avlar dressyrhästar, jag är nyfiken på eran åsikt om hur ni...
Svar
8
· Visningar
1 020
Senast: Piaff
·
Kultur Jag låste förra tråden eftersom den var uppe i 2000 inlägg men tänkte att vi kan fortsätta dela med oss av fina bilder här :) Jag börjar...
11 12 13
Svar
252
· Visningar
5 184
Senast: pepp
·
Övr. Katt Fick lite inspiration från hund och tänkte skapa en liknande tråd på katt. Här diskuteras allt som har med oseriös avel och konstiga...
2 3 4
Svar
65
· Visningar
5 783
Senast: Puffindog
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar